Ønsker anbefaling Best mulig lydmessig forbedring Hva Skal jeg kjøpe?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Mitt anlegg består i dag av
Kilde: PC- Musical Fidelity V-Link - Hjemsnekret DAC fra en her på sentralen.. Dette er en tung (10 Kg) solid sak med rør
Forforsterker: Advantage Pre 1
Effekt: Bladelius Balder MK1
Høyttalere: Snell A2

Er forsåvidt rimelig godt fornøyd med lyden, men savner kanskje litt bedre oppløsning.. Litt mer snert i bassen.. Tja det er vel det jeg savner;)
Lyden i dag er bra vil jeg påstå, men at det er potensiale for forbedring.

Har sett på flere forskjellige muligheter.

Nye Høyttalere ? Snell spiller meget bra, men de er jo gamle gedigne og ikke spesielt pene :p
De spiller med varm og meget analog lyd som man sier. dette er snille høyttalere som ikke gnager hull på trommehinna med kvass hard lyd som jeg ikke kan fordra.. inbiller meg at jeg må mye opp i pris for å få bedre lyd, men det er nå meg.

Har lurt på ny forforsterker... Bladelius Idun MK2 Står høyt i kurs..

Eller kanskje en løsning med dac og forforsterker i samme boks. Har sett mye på denne:
PM Audio

Tenkte å bruke en plass mellom 15-20 K Nå

Kom med forslag folkens ;)

Jan Arne

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.622
Sted
Smurfeland
Du sier ikke noe om hvordan lytterommet ditt er, men det er sikkert noen som ville sagt at akustisk behandling av rommet ville gitt deg den største lydmessige forbedringen kontra andre tweaks og komponentbytter. Har aldri hørt Snell type A2, men innbiller meg at det er kule høyttalere det er verdt å jobbe litt med for å få ut hele potensialet.

Tror iallfall ikke du får mer snert i bassen av å bytte DAC hvis ikke det akustiske er på stell. :)

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Du sier ikke noe om hvordan lytterommet ditt er, men det er sikkert noen som ville sagt at akustisk behandling av rommet ville gitt deg den største lydmessige forbedringen kontra andre tweaks og komponentbytter. Har aldri hørt Snell type A2, men innbiller meg at det er kule høyttalere det er verdt å jobbe litt med for å få ut hele potensialet.

Tror iallfall ikke du får mer snert i bassen av å bytte DAC hvis ikke det akustiske er på stell. :)
Vanskelig rom sånn sett.. ca 4*4 meter For tiden ingen akustiske tiltak.. hadde noen hjemlagde dempeplater lagd av Rockwool lydplater, og molton scene som hang bak og på siden av høyttalerne, men dette er fjernet av estetiske hensyn. Høyttalerne står " klemt fast" på hver sin side av stereobenken så optimal plassering i dette rommet er vanskelig.. Har jo god demping for så vidt pga møbler og diverse.
Hadde ikke tenkt å bruke mye penger på slike tiltak iallefall

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Med Snell A2 på 4x4 meter hjelper det ikke stort å bytte til en annen forforsterker eller pre m/dac.
Her ville jeg brukt pengene på akustikktiltak eller en mix av akustikktiltak og DSP
Siden du bruker PC som musikk kilde trenger ikke DSP bli kostbart. Akustikktiltak kan gjøres rimelig om du lager det selv.
B

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594
Er nok redd høyttalerene dine må ut hvis du skal klare å få noe særlig mer oppløsning og strammere og mer presis bass.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har veldig hyggjelege høgtalarar, som sikkert gjer ein god jobb i rommet, og til det utstyret du elles har. Men det er her du vil få lydleg forbetring. Diverre skal du ein god del opp i pris, dersom du ikkje vil gje slepp på dei klanglege kvalitetane til Snell, og likevel få markant forbetring når det gjeld oppløysing.
Eg trur eg hadde jobba med akustikken fyrst og framst, om eg var deg, og ikkje skifta noko i fyrste omgang.

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg har tilført 2 subber til i anlegget, de er ikke helt riktig integrert enda men det jeg føler jeg har fått er mer pønch i bassen og faktisk har lydbildet økt i størrelse og de øverste frekvensene kommer bedre frem.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Litt off topic. Men det billigste og mest effektive er vel å bruke pengene på rødvin og juleøl. Da låter alt så meget bedre.:)

PS Jeg kjenner ikke preampen din. Men generelt er det et godt råd å legge en del penger i en skikkelig god preamp - gjerne rør dersom du ønsker solid bass.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.071
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Litt off topic. Men det billigste og mest effektive er vel å bruke pengene på rødvin og juleøl. Da låter alt så meget bedre.:)
Enda mer off topic. Men jeg har én gang satt meg ned foran anlegget for å nyte musikk etter en relativt fuktig kveld på byen. Det ble med den ene gangen, for det låt fryktelig. Så det er iallfall min erfaring når det gjelder alkohol og hi-fi. Men sanseapparatene våre er nok forskjellige, og det er jo stor sannsynlighet for at jeg hadde overdrevet alkoholinntaket denne kvelden da :)

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Om du vil oppgradere noe som helst så ville jeg prøvd en annen pre. til ditt anlegg.Det kan hende du får uttelling med det.Men akustikken er til dels et bortglemt
tema med våre lytterom.Der er det kanskje også noe å hente.
Mvh Kenneth

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg ville reist på Hifiklubben og tatt med en Lyngdorf tdai 2170. Enten kjøper du den når du finner ut at room perfect løfter rommet og høyttalerene til nye høyder eller så leverer du den tilbake med 1 erfaring mer i ryggsekken.
Jeg trengte 1 låt for å bestemme meg!

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Enda mer off topic. Men jeg har én gang satt meg ned foran anlegget for å nyte musikk etter en relativt fuktig kveld på byen. Det ble med den ene gangen, for det låt fryktelig. Så det er iallfall min erfaring når det gjelder alkohol og hi-fi. Men sanseapparatene våre er nok forskjellige, og det er jo stor sannsynlighet for at jeg hadde overdrevet alkoholinntaket denne kvelden da :)
Du hadde vel kommet i bakrus allerede. Da låter det meste dritt. ;)

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Takker for innspill fra dere, mye tyder på at kanskje høyttalerne må vike plass denne gangen.. Har hatt innom et par brukbare sett her tidligere Focal 1027 BE som spilte med bra oppløsning, men som ble så harde i lyden at jeg måtte bare få dem ut.. Xtz 99.26 mk1 var ikke så verst, men nådde ikke opp til Snell som har mye bedre klang, men som fremdeles ikke når opp mot mer moderne konstruksjoner mht. oppløsning og mer trøkk i bassen.
Mange mener at monitorer er eneste løsningen i så små rom, er dere enig i det?
Har sett på monitorer fra PMC ... Noen som har erfaring med f.eks PMC Twenty 22?
Jan A

D

Desillusjonert

Gjest
Kjenner ikke din pre, men en god pre er undervurdert i anlegget. Jeg opplevde enorm forskjell på et bytte. Fra litt "slurvete" bass til stålkontoll og enda mere detaljer. Anbefales å prøve før du går til drastige steg.

B W

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2014
Antall liker
53
Min anbefaling er at du bruker penger først på akustiske tiltak. Jeg har hørt et anlegg til 50k og låter som 500k- 1kk anlegg; da med akustiske tiltak til 5000kr (gjort selv). Også hørt motsatt.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Et rom på 4x4m høres puslete ut for Snell A2 som vel aldri var særlig dynamiske og snertne i utgangspunktet.
Kanskje DSP vil hjelpe med å dra ned noen rom-noder, eks. MiniDSP. Ullen bass maskerer gjerne dynamikken.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Vi kan spleise på en UMIK - jeg trenger en målemikrofon selv, og det virker som kan være en god investering for begge to..

(Jeg skal uansett ha en, men gitt avstanden mellom oss to så er det jo grei skuring å flytte den litt frem og tilbake)

Så kan vi sikkert gjøre det samme på akustikktiltak også, siden jeg mistenker at frakt der blir en rimelig slem greie..

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Vi kan spleise på en UMIK - jeg trenger en målemikrofon selv, og det virker som kan være en god investering for begge to..

(Jeg skal uansett ha en, men gitt avstanden mellom oss to så er det jo grei skuring å flytte den litt frem og tilbake)

Så kan vi sikkert gjøre det samme på akustikktiltak også, siden jeg mistenker at frakt der blir en rimelig slem greie..
Prisen på den er jo ikke ille.. 75 Usd Stemmer det? så om man forstår å bruke den så¨kan det være interessant:)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
492
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Kjenner ikke din pre, men en god pre er undervurdert i anlegget. Jeg opplevde enorm forskjell på et bytte. Fra litt "slurvete" bass til stålkontoll og enda mere detaljer. Anbefales å prøve før du går til drastige steg.
Jeg har hatt Pre1 og tror nok at det er en del å hente der, men samtidig tror jeg også at du får mer igjen for pengene om du behandler rommet først. God preamp kan gi enorm forbedring, men de har en stygg tendens til å være dyre!

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.209
Torget vurderinger
14
Takker for innspill fra dere, mye tyder på at kanskje høyttalerne må vike plass denne gangen.. Har hatt innom et par brukbare sett her tidligere Focal 1027 BE som spilte med bra oppløsning, men som ble så harde i lyden at jeg måtte bare få dem ut.. Xtz 99.26 mk1 var ikke så verst, men nådde ikke opp til Snell som har mye bedre klang, men som fremdeles ikke når opp mot mer moderne konstruksjoner mht. oppløsning og mer trøkk i bassen.
Har sett på monitorer fra PMC ... Noen som har erfaring med f.eks PMC Twenty 22?
Jan A
Hei Jan

Monitorer kan kanskje være en bra tanke.
Jeg fikk disse i posten i dag.
Jøss og jøss, bør prøves.
Jeg har omtrent samme størrelsen på rommet som du.
Fra før har jeg hatt 4 forskjellige stativere fra Sonus Faber, Revel, Response, Proac og de dyreste fra
JM Lab.
Har ørlitt sansen for stativhøyttalere.
Hilsen
Lasse :)

(beklager dobbelt bilde, skjønte ikke hvordan jeg skulle slette det andre)

IMGP1038.jpg
IMGP1040.jpg
IMGP1038.jpg

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
PC som hovedkilde og heller begrenset hva du kan få til av akustiske tiltak? Høres i grunn mye ut som min situasjon....:)
Et tips: prøv ut Dirac Live. Helt gratis å prøve i 14 dager (full versjon), og du er oppe og går på en halvtime. Riktignok trenger du en målemikrofon, men det får du kanskje lånt? En Umik-1 USB koster uansett ikke mer enn ca 1000 kr, og skulle ikke Dirac falle i smak er den uansett veldig anvendbar i tospann med REW (gratis målesoftware).
live-home — Dirac

Smått genial software, som korrigerer både frekvenskurven (drar ned topper, og korrigerer opptil 8-10 dB dipper) og diverse grums i tidsplanet (impulsrespons etc). Kanskje det mest overraskende var at den faktisk i stor grad fikser problemene jeg hadde med 1.refleksjoner, noe som gjerne griser til stereoperspektivet og maskerer detaljer. Skjønner overhodet ikke hvordan dette går til, men effekten er ihvertfall udiskutabel.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
PC som hovedkilde og heller begrenset hva du kan få til av akustiske tiltak? Høres i grunn mye ut som min situasjon....:)
Et tips: prøv ut Dirac Live. Helt gratis å prøve i 14 dager (full versjon), og du er oppe og går på en halvtime. Riktignok trenger du en målemikrofon, men det får du kanskje lånt? En Umik-1 USB koster uansett ikke mer enn ca 1000 kr, og skulle ikke Dirac falle i smak er den uansett veldig anvendbar i tospann med REW (gratis målesoftware).
live-home — Dirac

Smått genial software, som korrigerer både frekvenskurven (drar ned topper, og korrigerer opptil 8-10 dB dipper) og diverse grums i tidsplanet (impulsrespons etc). Kanskje det mest overraskende var at den faktisk i stor grad fikser problemene jeg hadde med 1.refleksjoner, noe som gjerne griser til stereoperspektivet og maskerer detaljer. Skjønner overhodet ikke hvordan dette går til, men effekten er ihvertfall udiskutabel.
Har prøvd dette programmet.. vet ikke, synes det bare virket som det la filter/slør på musikken.. mulig jeg ikke kunne bruke det, men jeg synes ikke det var imponerende
Mvh..

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Jan A
Hei Jan

Monitorer kan kanskje være en bra tanke.
Jeg fikk disse i posten i dag.
Jøss og jøss, bør prøves.
Jeg har omtrent samme størrelsen på rommet som du.
Fra før har jeg hatt 4 forskjellige stativere fra Sonus Faber, Revel, Response, Proac og de dyreste fra
JM Lab.
Har ørlitt sansen for stativhøyttalere.
Hilsen
Lasse :)

(beklager dobbelt bilde, skjønte ikke hvordan jeg skulle slette det andre)

Vis vedlegget 354702 Vis vedlegget 354703 Vis vedlegget 354702
Ser ut som fine høyttalere det der :) Har du fått prøvd dem ut? pris?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594
Jan A
Den eneste løsningen er det ikke , men som regel den enkleste og man får den beste lydkvaliteten for antall kroner man bruker så lenge man ikke må ha masse dyp bass. Prøv å få hjemlån på noen, Kanskje feks Spendor og event Dynaudio har noe du liker lydmessig.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.209
Torget vurderinger
14
Ja jeg driver å tester de ut Jan.
Flyttet de fra stua til mitt lytte-rom. (samme størrelse)
Tok med meg mine ProAc response d15 opp i same slengen.
Scansonic har helt klart stort potensiale men i direkte sammenligning
med mine d15 så hadde jeg valgt ProAc.
Nå blir det fryktelig feil å sammenligne helt innspilte ht med noe
jeg har spilt 5 timer på.
Jeg har hatt mine ProAc ht ute for salg mellom 7 og 7,5k det utgår med
høye kneløft.
Mulig der er mine 54 år gamle ører som ikke virker.
Men jeg har full angrerett så da blir det kanskje ny platespiller i stedet :)
En annen ting er at jeg har en Cayin 153b forsterker.
Bra den men mulig at Scansonic trenger noe mer en den kan by på.
Har en liten misstanke der.
Uansett, brukte ht skulle jo helt klart vært dyrere en nye.
Jeg har liten tro på at en ht blir ferdig innspilt på et par hundre timer.
Ellers støtter jeg veldig tips om akustiske tiltak. Rommet er den viktigste komponenten i anlegget.
Hilsen
Lasse

(Scansonic ht koster 15 tusen for paret)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har selv hatt snell a. Snert er det ikke i dem. Selv om de har en behagelig spillestil. Snell B minor var da adskillig mer morsomt. Problemet med de er side montert bass..

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Ny pramp

Nå har jeg bestemt meg.. Denne gangen blir det ny pre😀var så heldig å få tak i toppmodellen Saga fra bladelius til en meget fordelaktig pris.. Kunne rett og slett ikke la den glippe. Blir veldig spennende å teste det ut😀

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58
Ja jeg driver å tester de ut Jan.
Flyttet de fra stua til mitt lytte-rom. (samme størrelse)
Tok med meg mine ProAc response d15 opp i same slengen.
Scansonic har helt klart stort potensiale men i direkte sammenligning
med mine d15 så hadde jeg valgt ProAc.
Nå blir det fryktelig feil å sammenligne helt innspilte ht med noe
jeg har spilt 5 timer på.
Jeg har hatt mine ProAc ht ute for salg mellom 7 og 7,5k det utgår med
høye kneløft.
Mulig der er mine 54 år gamle ører som ikke virker.
Men jeg har full angrerett så da blir det kanskje ny platespiller i stedet :)
En annen ting er at jeg har en Cayin 153b forsterker.
Bra den men mulig at Scansonic trenger noe mer en den kan by på.
Har en liten misstanke der.
Uansett, brukte ht skulle jo helt klart vært dyrere en nye.
Jeg har liten tro på at en ht blir ferdig innspilt på et par hundre timer.
Ellers støtter jeg veldig tips om akustiske tiltak. Rommet er den viktigste komponenten i anlegget.
Hilsen
Lasse

(Scansonic ht koster 15 tusen for paret)
LOL - 5 timer. Du burde skamme deg.

Sett på en innspilling med hvit støy på moderat volum i noen dager. Jeg kjørte de inn på lavt volum over natten, og litt mer trøkk når jeg var på jobb. Disse høyttalerene krever i alle fall 24t innspilling - men anbefaler 100t.

Tut og kjør sammenligning etterpå så skal du se - men vær klar over at MB-1 er nådeløse mot resten av oppsettet ditt...

/N

• Liker
Reaksjoner: 666
Topp Bunn