Digitale avspillere Beste DAC i prisklassen 30-70'?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
En av de beste dacene under 50000kr heter AudioByte Black Dragon. Dessverre koster den ikke mer enn 17000kr.
Storebrorern Rockna ligger på 35000-85000kr (forskjellige versjoner å velge mellom), og den konkurer mot alt der ute uansett pris.

http://www.hifisentralen.no/forumet...er/80623-rockna-og-audiobyte-sine-venner.html
Dessverre koster den ikke mer en 17000.- ? Hva i all verden menes med det. Håper det er sarkasme. Hvis ikke...
Det Bjørn mener her, er at AudioByte Black Dragon er så god at den gjerne kunne ha kostret mye mer. Men jeg er (som vanlig) uenig: jeg vil at alt så skal være så billig som mulig.

Det som dog kanskje er litt dumt, er at etter all hypen her på hifisentralen, er den knapt å oppdrive, og det er umulig å presse ned prisen hos importøren. Så nå jeg får nøye med meg en Naim dac eller en Primare Dac30 til 6K på brukten.
Det smarteste kan være å ikke være med på hypen, det er slettest ikke gitt att AudioByte er noe bedre valg til ditt system enn mange andre toppklasse Dacer på markedet.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Det er også noe som heter D100 Mcintosh - som er en gøyal sak og gir mye morro i stua for å si det slik, selv om andre merker har mer presisjon og nøyaktighet. Hadde jeg utelukkende hørt på rock og musikk med mindre "hifi" karakter ville jeg ha gått for D100. (Jeg synes den gjør en bedre jobb med å dekke over gamle og dårlige opptak enn de andre som er nevnt - og det er faktisk en egenskap som kan være viktig å ta med seg hvis du hører på gamle opptak - eller moderne opptak som er dårligere for å si det slik - det er ganske mange).
D100 håndterer vel ikke DSD, som trådstarter krever?
Da blir det vel D150.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det er også noe som heter D100 Mcintosh - som er en gøyal sak og gir mye morro i stua for å si det slik, selv om andre merker har mer presisjon og nøyaktighet. Hadde jeg utelukkende hørt på rock og musikk med mindre "hifi" karakter ville jeg ha gått for D100. (Jeg synes den gjør en bedre jobb med å dekke over gamle og dårlige opptak enn de andre som er nevnt - og det er faktisk en egenskap som kan være viktig å ta med seg hvis du hører på gamle opptak - eller moderne opptak som er dårligere for å si det slik - det er ganske mange).
D100 håndterer vel ikke DSD, som trådstarter krever?
Da blir det vel D150.
Det er faktisk 150 jeg har prøvd ut :)
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
En person la inn ett spørsmål om noen kjente til en dac som bare sendte ut audio fra musikken, ikke rommet etc. musikken var spilt inn i.Noe sånt. Etter nærmere ettertanke tror jeg Hegel HD30 kommer nærme ett slikt ønske. Basert på en times demo her hjemme kan jeg foreslå at den er vært en lengre test. Derav opplevelsen av at bassen oppleves som tørr av noen inkludert meg selv, men at jeg kunne like diskanten, lyst lydbilde på hytt volum var overraskende behagelig.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Nei, jeg oppgraderte fra PWD MKII i fjor sommer og Bridge II nå i høst. Synes fremdeles det spiller bra. Etter at ny Bridge ble installert kan jeg spille Jackson Browne - Running On Empty i 24/192 uten dropouts også. Godt å få bevist at alt maset om at det er nettverket som var problemet ikke stemte....
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.290
Antall liker
1.275
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Hei,

I denne prisklassen kan jeg anbefale Resonessence Labs, Mirus DAC. Jeg hadde gleden av å prøve den i eget anlegg tidligere i år, og den var overraskende bra. Jeg bruker en WLM Gamma Reference DAC(samme som Weiss 202 I et penere chassis og bedre strømforsyning). Mirus hadde en voldsom klarhet og dynamikk som overgår Weiss med god margin. Det var ingen områder som stakk ut eller gjorde seg bemerket. Alt bare låt naturlig og åpent.
Den er visstnok den DAC som har målt best i Stereophile for de som bryr seg om målinger...), men viktigst for meg er at den var den beste DAC jeg har prøvd/hørt.

Litt lesing her: About Mirus… | Resonessence

Prismessig ligger den på NOK 60 000,- fra Norsk forhandler. Nordic Sound Design i Fredrikstad.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.227
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
En av de beste dacene under 50000kr heter AudioByte Black Dragon. Dessverre koster den ikke mer enn 17000kr.
Storebrorern Rockna ligger på 35000-85000kr (forskjellige versjoner å velge mellom), og den konkurer mot alt der ute uansett pris.




Hvordan opplever du forforsterkeren (eller volumstyringen) i denne, eller bør den kjøres via ekstern forforsterker?
Den ER meget god. Men litt meningsløst da pre delen I de fleste dacer ikke ER I nærheten Av dedilerte gode forforsterkere. Skal du ha max utbytte Av gode dacer så må du legge mye penger I en god pre dessverre.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Metrum Acoustics

I denne prisklassen (og forsåvidt i de fleste prisklasser) Metrum Pavane DAC
Har prøvd og hørt mye og denne ser jeg meg ikke tilbake lenger...

P.
 
U

Utgatt24668

Gjest
En av de beste dacene under 50000kr heter AudioByte Black Dragon. Dessverre koster den ikke mer enn 17000kr.
Storebrorern Rockna ligger på 35000-85000kr (forskjellige versjoner å velge mellom), og den konkurer mot alt der ute uansett pris.


Hvordan opplever du forforsterkeren (eller volumstyringen) i denne, eller bør den kjøres via ekstern forforsterker?
Den ER meget god. Men litt meningsløst da pre delen I de fleste dacer ikke ER I nærheten Av dedilerte gode forforsterkere. Skal du ha max utbytte Av gode dacer så må du legge mye penger I en god pre dessverre.
Tja, mitt svakeste ledd er den integrerte forsterkeren - og den ble sterkt løftet da jeg kjøpte ny DAC (som gjerne brukes på en del dyrere forsterkere for å si det slik). Samme inntrykk har jeg også på en del hjemmelånt utstyr som gjerne koster litt mer (i sjiktet 120,000 NOK +/-)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ingen estetisk perle og ikke har jeg hørt den, men skulle jeg kjøpt DAC nå hadde jeg sterkt vurdert Exogal.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.171
Antall liker
792
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
for dere som vil teste Black Dragon..så er det bare å ta kontakt.
 

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23
Jeg bruker en Wyred4Sound DAC2DSDse. https://wyred4sound.com/products/dacs/dac-2-series
Bruker den bare koblet til PC med avspilling av PCM (Flac) og DSD filer.
Fungerer som en drøm. Jeg får stadig mer DSD musikk og det lyder spesielt bra på Jazz og klassisk. Syns PCM lyder bedre for rock. Vet ikke hvorfor.
Har selv en Oppo 83SE og en Denon 3930, men har nesten sluttet å spille fysiske skiver.
Ellers så har du jo Exasound sin DAC som også lar deg spille Multikanals musikk; exaSound Audio Design > e28 > Overview,
Vet ikke om det er noen norsk distributør.

Jeg har bare hørt min egen DAC og kan ikke sammenligne med andre DAC'er.
Men veien min videre er musikk på PC i enten PCM eller DSD format lagret på HDD splt av via en eller annen spiller. DAC'en blir enda viktigere fremover tror jeg.
 
S

Syncrolux

Gjest
DAD AX-24
Denne støtter alle PCM formater til og med DXD (384kHz) og selvsagt DSD. Ingen vits med DSD om man ikke kan støtte multi-kanal også, noe denne gjør. Superb lydkvalitet. Minuser: Ingen HDMI, stygg som juling.

DAD - AX24 AD/DA Converter

 

tristan

Medlem
Ble medlem
09.11.2015
Innlegg
26
Antall liker
18
Finner det rart at ingen som nevner dcs Debussy, nad51, bryston bda2 eller Auralic Vega. Alle disse er, i motsetning til de fleste som er tidligere blitt listet opp her, blant de få Klasse A+ dac på Stereophile. Jeg har faktisk alle dem og jeg må si jeg er meget enig med bladet ^_^
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
En person la inn ett spørsmål om noen kjente til en dac som bare sendte ut audio fra musikken, ikke rommet etc. musikken var spilt inn i.Noe sånt. Etter nærmere ettertanke tror jeg Hegel HD30 kommer nærme ett slikt ønske. Basert på en times demo her hjemme kan jeg foreslå at den er vært en lengre test. Derav opplevelsen av at bassen oppleves som tørr av noen inkludert meg selv, men at jeg kunne like diskanten, lyst lydbilde på hytt volum var overraskende behagelig.
Ikke noe angrep på deg Outport,
Er bare nysgjerrig.
Men én dac som ikke sender ut innspillingsrommet.... Hvordan i alle dager skal det være mulig.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.136
Antall liker
34.154
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Finner det rart at ingen som nevner dcs Debussy, nad51, bryston bda2 eller Auralic Vega. Alle disse er, i motsetning til de fleste som er tidligere blitt listet opp her, blant de få Klasse A+ dac på Stereophile. Jeg har faktisk alle dem og jeg må si jeg er meget enig med bladet ^_^
Jeg anbefalte Vega i innlegg nr. 15 , og jeg spiller musikk "hele tiden" etter at den kom i hus. Ser ingen grunn til å svi av mere kroner på en Dac - selv om budsjettet tåler mere.
 

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
578
Antall liker
492
Sted
Longnose
Finner det rart at ingen som nevner dcs Debussy, nad51, bryston bda2 eller Auralic Vega. Alle disse er, i motsetning til de fleste som er tidligere blitt listet opp her, blant de få Klasse A+ dac på Stereophile. Jeg har faktisk alle dem og jeg må si jeg er meget enig med bladet ^_^
Jeg anbefalte Vega i innlegg nr. 15 , og jeg spiller musikk "hele tiden" etter at den kom i hus. Ser ingen grunn til å svi av mere kroner på en Dac - selv om budsjettet tåler mere.
Har samme opplevelse her, hører mer musikk en noen gang.
 
Topp Bunn