Ønsker anbefaling Beste forsterker til System Audio Mantra 60?

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Noen som har funnet en god match her? Har hørt at Hegel H200 skal passe bra, men kanskje Bladelius, Cambridge etc har gode kandidater.
Etter å ha snublet noen ganger lærer man betydningen av matching og samspill med lytterom.
Er ferdig med rørforsterkere, og er i utgangspunktet skeptisk til digitalforsterkere.
Føler at min Electrocompaniet ECI5 ikke er optimal lekekamerat for Mantra 60, og er takknemlig for andres erfaringer.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hva er det du liker/savner med ECI5 så blir det lettere å komme med tips :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Hovland: Litt mindre varme enn ECI er herre for bør funke her. Tyr II eller Tyr II Norge, kanskje? En av styrkene til Mantra 60 er at de oppfører seg som en monitor. Men basselementer på SA er fysisk små affærer, og for å unngå grøt i bånn liker de krefter og nøytralitet. Hegel er litt vel nøytrale, Primare litt sløve og EC for varm. Bladelius er en mellomting av Hegel, Doxa og EC i så henseende, og jeg tror det vil funke fint.Rør vil vel bli litt feil for din del, selv om eg har matcha denne høyttaleren med rør før. Prøv en dose Mike..
 
Sist redigert:

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Takk for respons. Jeg ble dessverre utsatt for en demonstrasjon av Hegel H300 over Mantra 50. Spesielt live-opptak presenterte en gjennomsiktighet og detaljrikdom som var urovekkendende. Min ECI5 var i sin tid fantastisk da den avløste en Lyngdorf som ble litt klinisk og blodfattig i lengden. Har også eiet en SAT Amplifix, og nyere Bladelius-forsterkere kan helt sikkert være interessante. Man blir uansett aldri helt fornøyd, det er vel noe av sjarmen/forbannelsen med denne hobbyen.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Ville også valgt Bladelius på SA Mantra. Hadde System Audio før og prøvde litt forskjellig. Hegel pre og EC effekt endte jeg opp med da, og det fungerte meget bra. Men kun EC eller kun Hegel var ikke så bra. Tror nok Bladelius er som Auditor sier en mellomting og en perfekt match.
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
ECI5 var fenomenal på mine tidligere Elac og Dynaudio høyttalere. Selvsagt er kabler også en joker her, men mine sørlandske Black Magic har vist seg å være gode i de fleste kombinasjoner i heimen. Som gammel Doxa-venn drømmer man selvsagt om siste kreasjon derfra, men da ryker dessverre budsjettet totalt. Takker for mange gode og konstruktive innspill. Dette er virkelig et unikt forum.
 
T

tce-teams

Gjest
Bladelius Tyr MK II Norge ligger ein på torget her til ein ganske god pris :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Kunne funka hos deg også, TCE..
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Har observert denne Tyr Mk II. Låter sikkert praktfullt og mektig, men 2x35 W klasse utvikler fryktelig mye varme. Da min siste rørslede med 8 utgangsrør og 500W på tomgang forlot heimen, lovde jeg meg selv at framtidig oppvarming av huset skulle skje med varmeovner og vedfyring. Glovarme forsterkere tørker ut komponenter
og gir meg litt nevroser.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hadde mantra 60 hjemme en periode, men etter 3 x par med litt skjeve elementer og limrester utenpå så jeg meg lei på å motta "mandags" høyttalere.

Syntes da de spilt ebra med primare I30, de kan fort bli litt for stramme i bassen med feil forsterker. Hegel imponerer på dem men kan kanskje bli litt kjedelig i lengden.
 

gradient

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2012
Innlegg
129
Antall liker
41
Sted
Århus
Jeg kan kun anbefale ud fra hvad jeg har oplevet med mantra 30....

Jeg har en søn som spiller Primare DVDI10 og SA Mantra30, det skal siges at valget af 30eren er sønens ønske.....da mellem tone toppen er hans farvorit områder da det er fløjte spillet han lytter meget på han er stor for nøjet

Jeg selv har 2 stk Primare A32 og en Pre 32 og jeg kan sige mantraèn får et kanon løft med de flere muskler selv ved samme lyd nivue...

med hensyn til nogen skriver Primare spiller sløvt ja det har jeg ikke oplevet......jeg spiller i dagligdagen på gradient revolution aktiv og er der noget de højttaler er gode til så er det fortælle om ens setup har nogen fejl

men generalt så spiller SA først godt når der er kontrol og power bag....

det må da være muligt for dig at låne lidt med hjem og lytte på det


Jeg har haft lånt en gansk god EC pre hjem og lyttet i mit setup dejlig lyd men det bliver ret hurtig kedligt
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Utifra egen erfaring, styr unna Hegel h200. Har prøvd h200 ved 3 forskjellige anledinger, like dårlig hver gang. Eneste positiv med h200 er at en ikke blir lyttetrett.

h300 er mye bedre. Til og med h100 er bedre enn h200.

Skeptisk til digital forsterker? Prøv NAD C390DD. Meeeget bra !! (untatt design)

Cambridge Audio Azur 840A vil jeg styre unna, de kobler ut når det samtidig er (for) mye strøm på i hus/leilighet.

Har ikke prøvd Mantra, men Abrahamsen er bra til SA Ranger.
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Hadde engang en Hegel H1. Førsteinntrykket var oppløst og dynamisk, men over tid føltes det blodfattig og neonlys-aktig. Er H100 en nyere konstruksjon enn H200?
Tenk om Electrocompaniet hadde videreført Dynamic Precision i stedet for å legge det på hyllen. Av norske forsterkere er det vel bare de større Adyton-trinnene som kan vise slik skremmende kontroll og autoritet...eller kanskje de store monotrinnene til Hegel. Og mens man fantaserer litt: Tenk om Lauvland kunne bygget en integrert Doxa.
Det hadde vært noe...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Nyere konstruksjon, ja..Integrert Doxa? Skjer vel aldri. Men du skulle lånt øre til nye topptrinnet derfra..hehe..ikke verst, for å si det mildt..Flere produsenter kunne prøvd å bygge forforsterkere som 012..det er en morsom liten Boxa , det..:cool:
 
Sist redigert:

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Innlegg
148
Antall liker
13
Sted
Danmark
Beste forsterker til System Audio Mantra 60?
Mon ikke en Boulder 3060 eller et sæt Boulder 3050 så burde indgå i dine overvejelser, til det du her efterlyser? Selvsagt skal du finde en matchende pre, men mon ikke der her dukker en matchende pre op fra selvsamme firma...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Hadde engang en Hegel H1. Førsteinntrykket var oppløst og dynamisk, men over tid føltes det blodfattig og neonlys-aktig. Er H100 en nyere konstruksjon enn H200?
Tenk om Electrocompaniet hadde videreført Dynamic Precision i stedet for å legge det på hyllen. Av norske forsterkere er det vel bare de større Adyton-trinnene som kan vise slik skremmende kontroll og autoritet...eller kanskje de store monotrinnene til Hegel. Og mens man fantaserer litt: Tenk om Lauvland kunne bygget en integrert Doxa.
Det hadde vært noe...
Det er rett og slett skammelig at DP har blitt begravet etter at de derre folka som kjøpte EC kjøpte opp DP også.

På den annen side, spørs vel om det hadde vært det samme uten Ernstsen ved roret til å klekke ut nye tekniske løsninger o.s.v.
Men ved nærmere ettertanke tror jeg det kunne vært et marked der ute for en revidert utgave av gode, gamle PA-1 med mosfet transistorer. En varmtlydende, dynamisk forsterker med stålkontroll til en fornuftig pris burde kunne være akkurat det mange trenger/ønsker seg har jeg inntrykk av.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg hørte Mantra 60 såvidt på Hegel i butikken (men tror det var H100), men det traff ikke meg i særlig grad. Hjemme har de vært testet på Audiolab 8000M (dette var slett ikke så verst kombo faktisk), Primare i21 (slett ikke nok kraft). Koblet de opp igjen i leiligheten for en stund siden, nå på MF Nu-Vista, og da svarte de med glede, vi vil ha power! Spesielt på lave/normale lyttenivåer har disse slanke tårnene godt av litt krefter for å kunne engasjere.

Det bor et godt potensiale i disse høyttalerne, prisen tatt i betraktning, men jeg ville ikke spart på kruttet i forsterkerenden.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.160
Antall liker
5.220
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hadde engang en Hegel H1. Førsteinntrykket var oppløst og dynamisk, men over tid føltes det blodfattig og neonlys-aktig. Er H100 en nyere konstruksjon enn H200?
Tenk om Electrocompaniet hadde videreført Dynamic Precision i stedet for å legge det på hyllen. Av norske forsterkere er det vel bare de større Adyton-trinnene som kan vise slik skremmende kontroll og autoritet...eller kanskje de store monotrinnene til Hegel. Og mens man fantaserer litt: Tenk om Lauvland kunne bygget en integrert Doxa.
Det hadde vært noe...
En brukt DP kunne sikkert vært et godt alternativ. At EC la DP i møllposen er bare trist. Såvidt jeg vet lå alt til rette for videreføring av DP teknologien.
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Du verden. Man blir både takknemlig og ydmyk for all respons. Er det noen som har prøvd Naim, Densen eller Linn på Mantra 60? Dette er upløyd mark for meg, men jeg antar at det er "kjappe" forsterkere, kanskje litt lite muskelkraft ?
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
På Mantra 60 testet jeg: XTZ A100D3, Lyngdorf, Maranzt Pearl Lite og Cambridge 851A.
Jeg elsket kombinasjonen Marantz Pearl Lite og Mantra 60. Noe jeg virkelig savner. Cambridge var også god match. De andre forsterkerne syns jeg ikke noe om.
Jeg tror kanskje LM Audio 216IA kan være en god match hvis rør er interessant? Jeg har hatt denne forsterkeren på hjemlån (ikke testet på SA Mantra) og likte den veldig godt.
 
M

mfufu

Gjest
Du verden. Man blir både takknemlig og ydmyk for all respons. Er det noen som har prøvd Naim, Densen eller Linn på Mantra 60? Dette er upløyd mark for meg, men jeg antar at det er "kjappe" forsterkere, kanskje litt lite muskelkraft ?
Må først nevne at jeg ikke har hørt Naim på Mantra serien, MEN... jeg har hørt på Naim på litt forskjellig annet utstyr, og mitt inntrykk er at det er fantastisk bra elektronikk generellt. Det jeg har hørt er følgende: "Naim er ganske lik EC, men mere musikalsk og dynamisk". Kan være andre har noe og legge til (eller trekke fra). Men kanskje Naim (siden du nevnte merket selv :) ) kan være verdt en prøvelytt hvis du har mulighet til det? (hmm, kanskje jeg skulle testet det ut selv når jeg tenker over det...)
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Da er beslutningen tatt og pengene brukt. På bakgrunn av anbefalinger og tester er nå en Cambridge 851A underveis fra Hifiklubben. Ser ut til å være svært mye forsterker til pengene. Så vil de nærmeste dagene vise om dette var en god match. Takker for all velment bistand og erfaringsoverføring. Rapport vil følge når forsterkeren har blitt husvarm.
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Er trådstarter fornøyd med kombinasjonen Cambridge og System Audio?
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
166
Sted
Larvik (Narvik)
På Mantra 60 testet jeg: XTZ A100D3, Lyngdorf, Maranzt Pearl Lite og Cambridge 851A.
Jeg elsket kombinasjonen Marantz Pearl Lite og Mantra 60. Noe jeg virkelig savner. Cambridge var også god match. De andre forsterkerne syns jeg ikke noe om.
Jeg tror kanskje LM Audio 216IA kan være en god match hvis rør er interessant? Jeg har hatt denne forsterkeren på hjemlån (ikke testet på SA Mantra) og likte den veldig godt.

Beklager, så ikke at du hadde gjort et valg :)


Jeg kjører mine Mantra 60 på en Music Angel KT88, det låter helt fortreffelig!

Jeg har også testet de på LM Audio 216A, som jeg hadde på hjemlån, det låt kanon!

Lykke til :)
 
Sist redigert:

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Hallo
Da er Cambridge 851A blitt husvarm, og et bilde tegner seg. Den oppleves betydelig mer "gjennomsiktig" og detaljert enn min forrige ECI5. Mye av den av berømte "rørklangen" til EC forsvant selvsagt, og enkelte herrestemmer mistet litt pondus. (Johnny Cash, Odd Børretzen..). Solveig Slettahjell sine fenomenale innspillinger avslører nå mye mer stolknirk og rominformasjon enn før, og man imponeres samtidig av denne relativt beskjedne og rimelige forsterkerens evne til å levere et kølleslag når det kreves. Det var også godt å slippe den pinlige plastfjernkontrollen til Electrocompaniet. Totalt sett er jeg veldig fornøyd, og lurer nå på den matchende cd-spilleren fra Cambridge. Og nå flyr gjessene sydover - det er hifi-tid. Noen som har tilsvarende opplevelser med Mantra og Cambridge ?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Ikke helt tilsvarende, men Mantra 60 er såpass fleksibel at jeg har null problem med å tro detta funker. Samtidig er igså CDen i samme serie svært god..prøv!
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei jeg har sa mantra 60 og hadde en hegel hs 120 (120 w rms) Jeg ble aldri fortrolig med Hegel forsterkeren den ga nok kraft og lydbildet var klart men synes lydbildet var kaldt og upersonlig. Dette er jo alltid en smaksak og lyden ble bedre etter et par års bruk. Fikk i fjor byttet til en Yamaha As 1100 og jeg hørte flere detaljer og en varme i lydbildet som jeg ikke hadde lagt merke til før.
 
Topp Bunn