Høyttalere Beste høyttalere 50-100k

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Da ble valget enda klarere :) Ingen andre talere under 100 lapper matcher denne
    Måler den betre enn Revel Performa3 F208 (som koster 55.000) ?
    Målingane:
    https://www.stereophile.com/content/revel-performa3-f208-loudspeaker-measurements
    Aner ikke.
    Virker som du er bitt av eitt Jehovas Vitne-syndrom.
    Du verden for en konklusjon😂

Fordi jeg ikke har målt den mener du? Forøvrig så er flere av mine beste leopplevelser med vinyl og rør. Måler antagelig langt fra perfekt men spiller musikk som f

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.083
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Respons er såvidt jeg kan se ikke nevnt i denne tråden ennå.

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    95
    Du verden for en konklusjon������

Fordi jeg ikke har målt den mener du? Forøvrig så er flere av mine beste leopplevelser med vinyl og rør. Måler antagelig langt fra perfekt men spiller musikk som f
    Nei, ingenting med det å gjera.
    Tviler på at du hadde vore like bastant viss du skulle skilja høgttalarar utan å vita kva for nokre som vart spelt på.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Du verden for en konklusjon������

Nei, ingenting med det å gjera.
    Tviler på at du hadde vore like bastant viss du skulle skilja høgttalarar utan å vita kva for nokre som vart spelt på.
    Da er vi over på en diskusjon om blindtesting. Kommer tilbake til deg vedr dette, men forklar gjerne hva du mente med jehova syndromet

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    95
    forklar gjerne hva du mente med jehova syndromet
    Du maser jo om høgttalarmerket "ditt" kvar dag. Hadde du vist til konkrete objektive ting (samanlikning av målingar og andre objektive mål) så kunne det vore greit, men har ikkje sett noko slik i frå di sida.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke folk få være lidenskapelige mht merker og/eller teknologi? Vi er jo det mht musikk- eller burde i hvertfall være det. Det er berikende at noen går tungt inn og satser på et eller annet da det gir dem glede og innsikt. Enten det dreier seg om gleden ved å bygge, realisere drømmen fra Oslo HiFi Center, sikre seg den tiende utgaven av Roger Waters eller finne ungdomsljærligheten på finn.no.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    forklar gjerne hva du mente med jehova syndromet
    Du maser jo om høgttalarmerket "ditt" kvar dag. Hadde du vist til konkrete objektive ting (samanlikning av målingar og andre objektive mål) så kunne det vore greit, men har ikkje sett noko slik i frå di sida.
    Vedr målinger, jeg skryter også av div røranlegg på nett, hvordan skal målinger forsvare at jeg liker dette? Tenker at jeg poster det jeg selv synes er greit så lenge det ikke går utover andre. Skriver heller ikke nedlatende om noen her selv om mange ofte skryter av det det de selv synes er bra. Du får bare overse det jeg skriver.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Ser på lang avstand hva som er bra, er mye ræl der ute altså
    Ræl for noen, skatter for andre
    Du kjøper vel ikke basert på utseende kun? Da har du gått glipp av mye ræl som er fantastisk

jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    33
    Kan kanskje bli litt mye misjonering om et enkelt merke fra en person 8)
    Har vel lagt ut to innlegg her inne. Men det er greit med Sonus Faber eller?
    Når du sier her inne, mener du i denne tråden eller på HFS generelt? ;) Back to topic! Synes forøvrig det er interessant å lese om talere i dette prissegmentet. Er sabla mye bra fra 50-100k.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Selv ville jeg brukt 65 store på et sett brukte JBL 4365. De kan drives med 30 watt pentode eller 300 watt bipolart. Spiller helhetlig og raffinert. Deilig utklinging av instrumenter og sømløs overgang mellom elementene. De gjenskaper Monteverdi i kirkerommet og the Dead på Winterland.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Ser på lang avstand hva som er bra, er mye ræl der ute altså
    Du kjøper basert på utseende ja, Ok:)
    Om du tenker hardt så forstår du sikkert at det var en spøk, ellers så kan man også se på konstruksjoner hva man liker når man har testet en del.
    Kjøper selvfølgelig også basert på utseende. Legger ikke skjul på det. Hifi blir som møbler og i hvert fall jeg vil like utseende på det. Blir som andre ting i stua.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Kan kanskje bli litt mye misjonering om et enkelt merke fra en person 8)
    Har vel lagt ut to innlegg her inne. Men det er greit med Sonus Faber eller?
    Når du sier her inne, mener du i denne tråden eller på HFS generelt? ;) Back to topic! Synes forøvrig det er interessant å lese om talere i dette prissegmentet. Er sabla mye bra fra 50-100k.
    Denne tråden. Skriver naturligvis om egne høyttalere i min anleggstråd, samt Paradigms venner. Skulle bare mangle ??????

Skryter forresten også av et annet merke i tråden min; Magnepan. Hjelper det?

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Ettersom det har blitt alt for mye skryt av Paradigm Persona her fra meg så skal jeg komme med to andre alternativ som jeg dessverre ikke har hørt selv enda, men som jeg vurderte å bli enda bedre kjent med etter å ha lest veldig mye om dem og andres erfaringer. Begge disse er nok noe av det letteste å få bra resultat med i mange rom som ikke er alt for store. Selv har jeg et stort lytterom, samt at jeg ville ha muligheten til å skaffe en god senterhøyttaler av samme merke gjorde at jeg ikke gikk videre med disse:
    https://dutchdutch.com/8c og et annet merke som allerede har blitt nevnt her: acoustics

dutchdutch-speaker-studio-8c.jpg
    Kii_THREE_graphite_satin_perspective_500.jpg

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.157
    snodig linkwitz lx521 ikke er nevnt

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Kan ikke folk få være lidenskapelige mht merker og/eller teknologi? Vi er jo det mht musikk- eller burde i hvertfall være det. Det er berikende at noen går tungt inn og satser på et eller annet da det gir dem glede og innsikt. Enten det dreier seg om gleden ved å bygge, realisere drømmen fra Oslo HiFi Center, sikre seg den tiende utgaven av Roger Waters eller finne ungdomsljærligheten på finn.no.
    :) Er alltid lidenskapelig med det jeg til enhver tid holder på med, enten det er DIY, horn, store bånd, KISS etc, eller alt for god kunde hos OFCH som du nevner ;)
    Liker entusiasme selv om jeg ofte ikke er enig med det den enkelte er entusiastisk om. Spiller ingen rolle så lenge det engasjerer folk. Uten entusiasme så dør denne "sporten" her.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ettersom det har blitt alt for mye skryt av Paradigm Persona her fra meg så skal jeg komme med to andre alternativ som jeg dessverre ikke har hørt selv enda, men som jeg vurderte å bli enda bedre kjent med etter å ha lest veldig mye om dem og andres erfaringer. Begge disse er nok noe av det letteste å få bra resultat med i mange rom som ikke er alt for store. Selv har jeg et stort lytterom, samt at jeg ville ha muligheten til å skaffe en god senterhøyttaler av samme merke gjorde at jeg ikke gikk videre med disse:
    https://dutchdutch.com/8c og et annet merke som allerede har blitt nevnt her: acoustics
    Jøss! Hvilket sammentreff at alle merkene du her anbefaler leveres av audiodistribution.no (Paradigm, Kii Audio og Dutch & Dutch)? :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Jøss! Hvilket sammentreff at alle merkene du her anbefaler leveres av audiodistribution.no (Paradigm, Kii Audio og Dutch & Dutch)? :)
    Ja, dette var vel også noe å kritisere ;) av en annen bransjeaktør til og med

Grunnen til det er veldig enkel og ikke noe sammentreff, jeg var i kontakt med audiodistribution vedr Kii, og ble da oppmerksom på Ducth and Dutch som er i samme gate og 9H som også har innebygget korreksjon og er semiaktiv. 9H som jeg kjøpte, samt Kii og D&D er dermed forholdsvis like med innebygde forsterkere og korrigerer for et rom som ofte ikke er optimalt og alle tre fattet min interesse da jeg har et vanskelig rom og ville ha noe annet enn standard. Har hatt Magnepan, DIY, vanlige passive kasser og horn og ville ha noe nytt. Les mer i tråden min om dette.

Ellers så kan du se nederst i min profil at jeg har merker fra flere forskjellige leverandører og siste kjøp var EC fra Soundgarden (Kan forresten legge til Pioner der). Handler det jeg ønsker fra de jeg ønsker, selv om jeg også tidligere har handlet mye hos en aktør hhv. OHFC, Lyric, Hifihuset, NAT og Klubben. Det er jo noe med mulighet for rabatt ved større kjøp (ikke klubben da) men dette kjenner du vel til som er i bransjen ;)

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Syns det er nok hakking på en person jeg nå folkens.... La no ikke en manns lidenskap føre til ubehag på Sentralen. Der finnes flere som kan "taes" da. Selv digger jeg Dynaudio og skriver det både i tide og utide. For det er et merke jeg verdsetter høyt. Men ikke alltid ting er like bastant ment som det blir skrevet. Viktig å tenke på ;) Jeg forstår en kar er engasjert hvis han selv er dritfornøyd med det merket han selv har. Ville jeg og vært...... tildels er :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Syns det er nok hakking på en person jeg nå folkens.... La no ikke en manns lidenskap føre til ubehag på Sentralen. Der finnes flere som kan "taes" da. Selv digger jeg Dynaudio og skriver det både i tide og utide. For det er et merke jeg verdsetter høyt. Men ikke alltid ting er like bastant ment som det blir skrevet. Viktig å tenke på ;) Jeg forstår en kar er engasjert hvis han selv er dritfornøyd med det merket han selv har. Ville jeg og vært...... tildels er :)
    Skal fremover nå roe ned min entusiasme for Persona og kun skrive om vinyl som er den overlegent beste signalkilden ;)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    De har en del interessante agenturer, ja. Misunnelig? Hadde jeg vært i kjøpsmodus for apekister i denne prisklassen hadde jeg sett på nettopp nevnte merker samt GoldenEar.

U

utgatt60135

Gjest
    Hvorfor så mye prat om Paradigma Persona da den koster over 100k? Det står da vittelig 50k - 100k i tittelen. Jeg skal tenke på hvilke jeg hadde valgt usett :rolleyes: ...

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor så mye prat om Paradigma Persona da den koster over 100k? Det står da vittelig 50k - 100k i tittelen. Jeg skal tenke på hvilke jeg hadde valgt usett :rolleyes: ...
    80k på tilbud nå. Se innlegg tidligere på side 4 ;)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Her er en måling på Martin Logan motion 60 x, dette er ikke dårlig for en høyttaler til 40000 kr, helt utrolig ikke disse har fått mere omtale i norske magasiner, i utlandske magasiner blir di rost mye. Men det forstår jeg for di låter helt rått på alle områder, den lilla linjen er motion 60 x.

Imagine
    1015ml.meas.jpg

U

utgatt60135

Gjest
    Martens Miles 5

Eller;

Martin Logan Classic

Eller;

Audio Physics Virgo 25

Ja, uten å gruble alt for mye ....;)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Du s.lieng jobber du for audiodistribution vær ærlig.

Imagine

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850

Imagine
    Nei, han jobber ikke for meg.
    Ok da er det avklart synes bare det var så merkelig, pågrunn av at han ramset opp alle merker du selger, ikke at det er noe gale i di merkene altså. Men tilbake til topic.

Imagine
    Jobber ikke for audiodistribution, men driver et gym.
    Jeg forklarte tydelig litt lenger opp hvorfor disse høyttalerne var av interesse. Kan virkelig ikke forstå at dette er så merkelig! Ramset heller ikke opp alle merkene han selger, men de tre høyttalertypene som har en del til felles som jeg vurderte. Om det er flere som vil ha svar på noe så ring meg på dette nr: 97193101 eller send pm, ønsker ikke å kommentere mer i denne tråden.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Imagine
    Nei, han jobber ikke for meg.
    Ok da er det avklart synes bare det var så merkelig, pågrunn av at han ramset opp alle merker du selger, ikke at det er noe gale i di merkene altså. Men tilbake til topic.

Imagine
    Jobber ikke for audiodistribution, men driver et gym.
    Jeg forklarte tydelig litt lenger opp hvorfor disse høyttalerne var av interesse. Kan virkelig ikke forstå at dette er så merkelig! Ramset heller ikke opp alle merkene han selger, men de tre høyttalertypene som har en del til felles som jeg vurderte. Om det er flere som vil ha svar på noe så ring meg på dette nr: 97193101 eller send pm.
    Jeg bare spurte alt ok

Imagine

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er en måling på Martin Logan motion 60 x, dette er ikke dårlig for en høyttaler til 40000 kr, helt utrolig ikke disse har fått mere omtale i norske magasiner, i utlandske magasiner blir di rost mye. Men det forstår jeg for di låter helt rått på alle områder, den lilla linjen er motion 60 x.
    Det er ikke spesielt bra eller spesielt dårlig for en høyttaler, uansett pris. Dessverre kan man ikke fastslå kvalitet basert kun på frekvensrespons, men man kan finne ut av den tonale balansen.
    Andre målinger som impulsrespons, step-respons, forvrengning og spredning må til for å få hele bildet.

Likevel kan man se på frekvensrespons-kart med litt kritiske øyne når man vet at 14 av 15 klasse A-rangerte høyttalere i Stereophile har en respons på +/- 1,5 db over hele spekteret. Det viser at jevn frekvensrespons er en faktor som er veldig viktig for opplevd kvalitet, og disse Martin Logan talerne måler ca +/- 9 db.

Det er ikke umulig at det er en farging som er tiltrekkende, men det er en kraftig farging av lyden. For min egen del finner jeg den type frekvensrespons veldig imponerende- klar og oppløst - i starten. Så begynner det å bli slitsomt over tid.
    Bruk tid med slike høyttalere for å finne ut av om det er for deg over lengre tid enn en halvtime/time :)

Edit; For sammenligning legger jeg ved frekvensrespons av JBL M2 som av mange regnes som en av de virkelig gode høyttalerne der ute;

91849f4f_Tech_R5.jpeg

Edit 2; og legger ved frekvensresponsen av de grisebillige jbl lsr305 for å illustrere at frekvensrespons ikke er hele svaret;

Measurement-of-LSR305-series.jpeg

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Det er ikke spesielt bra eller spesielt dårlig for en høyttaler, uansett pris. Dessverre kan man ikke fastslå kvalitet basert kun på frekvensrespons, men man kan finne ut av den tonale balansen.
    Andre målinger som impulsrespons, step-respons, forvrengning og spredning må til for å få hele bildet.

Likevel kan man se på frekvensrespons-kart med litt kritiske øyne når man vet at 14 av 15 klasse A-rangerte høyttalere i Stereophile har en respons på +/- 1,5 db over hele spekteret. Det viser at jevn frekvensrespons er en faktor som er veldig viktig for opplevd kvalitet, og disse Martin Logan talerne måler ca +/- 9 db.

Det er ikke umulig at det er en farging som er tiltrekkende, men det er en kraftig farging av lyden. For min egen del finner jeg den type frekvensrespons veldig imponerende- klar og oppløst - i starten. Så begynner det å bli slitsomt over tid.
    Bruk tid med slike høyttalere for å finne ut av om det er for deg over lengre tid enn en halvtime/time :)

Edit; For sammenligning legger jeg ved frekvensrespons av JBL M2 som av mange regnes som en av de virkelig gode høyttalerne der ute;

Vis vedlegget 459951

Edit 2; og legger ved frekvensresponsen av de grisebillige jbl lsr305 for å illustrere at frekvensrespons ikke er hele svaret;

Vis vedlegget 459953
    Nå har det jo mye med utstyret man parer med også ikke bare høyttaleren , velger klart ikke en høyttaler som blir slitsom og lytte til , eller og lytte til over lengere tid. Skal man ha en høyttaler må man ha glede med lytte tid uansett lengde , og det er jo veldig viktig for meg da høyttalere blir brukt både til musikk og hjemmekino sammenheng , så jeg er faktisk kresen der at ting må låte bra heile veien i frekvens området , psb er også et høyttaler merke jeg liker godt og di måler også bra på tester ser jeg. målingen gjort på jbl her var jo utrolig bra forstår at mange liker disse.

Har hørt martin logan 60 x nå ved en del anledninger og di har virkelig imponert meg , uansett hva man lytter på er lytte gleden veldig stor og engasjerende , at har lommeboka vert enda større ville jeg prøvd og fått tak i meg et par martin logan montis , men di er sjelden og se på brukten + ny pr i dag koster di langt over 100.000 kr 123.500 for og være eksakt , men da igjen trenger man skikkelig påkostet integret forsterker som mark levison 585 som koster også 135.000 kr da er vi oppi 300.000 tusen bare i fronter og forsterker.

Har jo selvfølgelig tenkt tanken om og ta opp lån bare for og fleske til , men da er det jaggu bedre og spare opp og betale ut og slippe og tenke på noe som helst. Har ikke et eneste lån eller gjeld på meg pr dags dato og vil ikke ha det eller , ikke enda i hvertfall.

Imagine

Imagine

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn