Her er en måling på Martin Logan motion 60 x, dette er ikke dårlig for en høyttaler til 40000 kr, helt utrolig ikke disse har fått mere omtale i norske magasiner, i utlandske magasiner blir di rost mye. Men det forstår jeg for di låter helt rått på alle områder, den lilla linjen er motion 60 x.
Det er ikke spesielt bra eller spesielt dårlig for en høyttaler, uansett pris. Dessverre kan man ikke fastslå kvalitet basert kun på frekvensrespons, men man kan finne ut av den tonale balansen.
Andre målinger som impulsrespons, step-respons, forvrengning og spredning må til for å få hele bildet.
Likevel kan man se på frekvensrespons-kart med litt kritiske øyne når man vet at 14 av 15 klasse A-rangerte høyttalere i Stereophile har en respons på +/- 1,5 db over hele spekteret. Det viser at jevn frekvensrespons er en faktor som er veldig viktig for opplevd kvalitet, og disse Martin Logan talerne måler ca +/- 9 db.
Det er ikke umulig at det er en farging som er tiltrekkende, men det er en kraftig farging av lyden. For min egen del finner jeg den type frekvensrespons veldig imponerende- klar og oppløst - i starten. Så begynner det å bli slitsomt over tid.
Bruk tid med slike høyttalere for å finne ut av om det er for deg over lengre tid enn en halvtime/time
Edit; For sammenligning legger jeg ved frekvensrespons av JBL M2 som av mange regnes som en av de virkelig gode høyttalerne der ute;
Vis vedlegget 459951
Edit 2; og legger ved frekvensresponsen av de grisebillige jbl lsr305 for å illustrere at frekvensrespons ikke er hele svaret;
Vis vedlegget 459953