Beste hodetlf til portable kilder - uansett pris

Jazzmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
101
Antall liker
245
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Om de er så gode at de forsvarer prisen er jo opp til hver og enkel sin prioritering.

For meg er de verd hver eneste krone.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
VilhelmW skrev:
Imperial skrev:
Focal Spirit One... Ikke så dyr, transportabel, lettdrevet... sammenklappbar..
Det finnes bedre, det finnes dyrere headsets. Men jeg tror denne passer dine krav fint.




Nifty travel kit...
http://www.focal.com/en/headphones/spirit-one.php

Veier 225gram, på nøtta.
20db demping av ekstern støy, og lekker følgelig -20db mindre og...ut.
Har ipod kontrollknapper på kabelen...
Fin fin kandidat dette. :D

Testet av 6moons,og av Hifi Choice. Leveranser begynner i neste uke engang, trur eg... Helt nye saker dette, med andre ord!!!!
Dette er første model i en hel serie fra Focal, som kommer utover 2012/2013 etter hva jeg skjønner.

Utklipp fra head-fi:

"JUst picked up HIFI Choice , they have reviewed these and given them a 5 star review.
Highlight quotes :
refined, subtle, expressive, dynamic , detailed and rewardingly communicative.
These phones never approach sounding brittle, brash orr bright , no tizz in the high end.
Bass is informative yet controlled - notes have precise and rapid attack followed by clear cut release.
Only mention of soundstage is that they keep the music at a distance , never getting closer than the pinna, doesnt sound injected into your ear.
They excelled in detail , never muddy.
Very comfy and not sweaty.
Basically a rave review from a mag that typically doesnt like cans much."


Edit: http://www.6moons.com/audioreviews/focal/1.html

Oh lala!!! ;D Ebaen likte disse!!!!! :eek:

mvh
Hvem forhandler disse i Norge??
Jeg vet ikke, men det var ett godt spørsmål, jeg vil gjerne vite det selv.

Det som er interessant her er at Focal... for ett år siden sendte ut testeksemplar til diverse folk, i bransjen, for å forhøre seg om hva de mente om dette headsettet... Eller konseptet om du vil. bl.a til 6moons...
Focal tar dette VELDIG seriøst.
Det kommer noen aldeles gæerne beist i kommende tid fra disse gutta...
Ting tyder på at prototyper eksistere av flere modeller, og leser man mellom linjene så skjønner man, at testerne nok har fått lytte til noe slikt og. De vet hva som er på vei.
Når fabeldyret Ebaen skriver att han tror Focal komme til å sette hele headsett bransjen på huet... på HUET!!! Så tror jeg han ikke tuller...
Eller han tar en "spansk en" med en hodevits.... ;)
Think what you may, and sing if you breathe sier jeg..

La meg bevise min byrd....

Focal + Naim, recently really true....
Naim makes headset amps... Focal & Co (Selskapet som nå eier Naim + Focal (jmlab inkludert..) sa i Juli i 2011:
""We have some incredible developments in the pipeline and this alliance will help us get those to market as quickly as possible."
Topmodellen av headsettet vil UTEN tvil ha naims MBR element i mikroutgave... Så tyks jag!!! Eller, så tenker jeg må være logisk..



mvh
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Brasse skrev:
Brasse skrev:
[quote link=topic=65470.msg1335997#msg1335997 date=1330970194]
[b[/b]
CDWMcInSpots skrev:



hadde feil forslag til trådstarter


Jeg trenger visst mere hjelp for å forstå dette.

Det ser ut som om du har delsitert mitt [url=http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,65470.msg1335997.html#msg1335997]svar #22
om "Bose QuietComfort 15 og støykansellerende hodetelefoner", men jeg forstår fremdeles ikke hva du forsøker å si.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Man betaler nok også en del for utførelsen, spesielt for Ultrasone Edition 8 og 10, men også Signature PRO.

Det samme kan nok sies i større eller mindre grad om de fleste dyrere hodetelefoner. Det brukes ekstra ressurser på finsish, innpakning, ekte lær, stofftrukkede kabler, treverk, lakk, polering, osv. osv. Les f.eks. om urushilakken (og ikke minst lakkprosessen) som benyttes på Audio-Technica ATH-W3000ANV og Fostex TH900.

Tillegg:


Ultrasone foretller om Ultrasone Edition 8 og 10 og viser bl.a. deler av produksjonsprosessen.

Fra ca. 2.31-2.46 vises det hvordan klokkene er montert på bøylen på Ultrasone Edition 8.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Focal Spirit One
Imperial skrev:
VilhelmW skrev:
Imperial skrev:
Focal Spirit One... Ikke så dyr, transportabel, lettdrevet... sammenklappbar..
[...]
Hvem forhandler disse i Norge??
Jeg vet ikke, men det var ett godt spørsmål, jeg vil gjerne vite det selv.
Mono AS overtok som norsk importør av Focal en gang i fjor. Jeg tror de fleste hifibutikker kan kjøpe fra Mono, og at de har rimelig god distribusjon.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
CDWMcInSpots skrev:
hadde eit forslag til trådstarter, såg at det ikkje var etter kriteriet, trykka post, redigerte, blei feil.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Alt er relativt :) Personlig synes jeg Edition 8 er mer verd sin pris, enn Porta Pro er verd sin ;)
Jeg fant frem igjen min Koss Porta pro for en god stund siden etter å ha blitt langt bedre vant. Da tenkte jeg etter en rask lytt noe á la: "Så det er det man mener med ullen lyd og referanser til sokk(er)". Siden har den ligget nedpakket.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Brasse skrev:
[...]

hadde eit forslag til trådstarter, såg at det ikkje var etter kriteriet, trykka post, redigerte, blei feil.
OK og takk for oppklaring. Jeg trodde du forsøkte å fortelle meg noe eller kommentere noe jeg hadde skrevet, men forstod (egentlig) ikke hva.

Du burde antagelig ha slettet innlegget ditt straks du så det ble galt, men nå er det (vel) for sent(?)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ptb skrev:
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Alt er relativt :) Personlig synes jeg Edition 8 er mer verd sin pris, enn Porta Pro er verd sin ;)
Mulig det - jeg raljerer nå litt med disse PortaPro'ene mine. De gir sånn passe "reiselyd", kan brettes sammen og jeg behøver ikke gråte blod om de skulle bli skadet eller mistet. Hvis de får en skade, f.eks. at ene "øreklokka" ramler av, er det livstidsgaranti på disse. Lever de inn, f.eks. på Elkjøp, og få med deg et nytt sett. Jeg har gjort dette et par ganger, faktisk. Men de er billige, og lyden er sånn passe kjip, jeg skal ikke krangle så mye på det. Derfor kan jeg tenke meg LITT bedre greier, men jeg trenger ikke high-endlyd på reiser, og er heller ikke villig til å betale high-end pris.... ;D

Hva koster Edition 8 i Norge? Jeg mener den svenske prisen lå på 16 - 17K...??
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.855
Antall liker
18.335
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
VilhelmW skrev:
Hva koster Edition 8 i Norge? Jeg mener den svenske prisen lå på 16 - 17K...??
De koster 10.450,-.
Det er Edition 10, som er en helt annen (åpen) type du viser til. :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
CDWMc, takk for mange nyttige og fyldige kommentarer! Jeg er basic enig i din beskrivelse av Koss PortaPro, men sånn i nøds-fall funker de for meg sammen med bærbar pc og Spotify. Bedre enn øre"tingene" som fulgte med HTC-mobilen, i alle fall.
Akkurat nå hører jeg på god, gammel Dylan.."like a rolling stone..." Har mimret meg gjennom et par av min yngre dagers favoritter, Steppenwolf, Grateful Dead og John Mayall's Bluesbreakers. Mens jeg gjør etterarbeid fra dagens - og forberder morgendagens møter.

Jeg fant ingen hodetelefoner på Mono AS' internettsider. Har disse Focal'ene ikke kommet ut på markedet enda??
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
816
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
VilhelmW skrev:
CDWMc, takk for mange nyttige og fyldige kommentarer! Jeg er basic enig i din beskrivelse av Koss PortaPro, men sånn i nøds-fall funker de for meg sammen med bærbar pc og Spotify. Bedre enn øre"tingene" som fulgte med HTC-mobilen, i alle fall.
Akkurat nå hører jeg på god, gammel Dylan.."like a rolling stone..." Har mimret meg gjennom et par av min yngre dagers favoritter, Steppenwolf, Grateful Dead og John Mayall's Bluesbreakers. Mens jeg gjør etterarbeid fra dagens - og forberder morgendagens møter.

Jeg fant ingen hodetelefoner på Mono AS' internettsider. Har disse Focal'ene ikke kommet ut på markedet enda??
I følge Mono kommer de inn på lager neste uke.
 

Jazzmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
101
Antall liker
245
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
ptb skrev:
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Alt er relativt :) Personlig synes jeg Edition 8 er mer verd sin pris, enn Porta Pro er verd sin ;)
Mulig det - jeg raljerer nå litt med disse PortaPro'ene mine. De gir sånn passe "reiselyd", kan brettes sammen og jeg behøver ikke gråte blod om de skulle bli skadet eller mistet. Hvis de får en skade, f.eks. at ene "øreklokka" ramler av, er det livstidsgaranti på disse. Lever de inn, f.eks. på Elkjøp, og få med deg et nytt sett. Jeg har gjort dette et par ganger, faktisk. Men de er billige, og lyden er sånn passe kjip, jeg skal ikke krangle så mye på det. Derfor kan jeg tenke meg LITT bedre greier, men jeg trenger ikke high-endlyd på reiser, og er heller ikke villig til å betale high-end pris.... ;D

Hva koster Edition 8 i Norge? Jeg mener den svenske prisen lå på 16 - 17K...??
Kjøpte mine fra Sverige og betalte 10.231 norske kroner uten moms + 3.271 norske kroner i innførselsmoms for mine Ultrasone Edition 8 Limited.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
breuer skrev:
VilhelmW skrev:
[...]
Jeg fant ingen hodetelefoner på Mono AS' internettsider. Har disse Focal'ene ikke kommet ut på markedet enda??
I følge Mono kommer de inn på lager neste uke.
I fjor(?) brukte Mono mange måneder med stadige utsettelser på å lage nye vevsider. I mellomtiden hadde de tatt ned de gamle. Monos vevsider er m.a.o. ikke nødvendigvis spesielt oppdaterte.

Det samme ser ut til å gjelde mange andre hififirmaer. Det er ofte lurt å ty til en e-post eller telefonsamtale.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Focal Spirit One
VilhelmW skrev:
Vet du prisen på disse? Finnes det omtaler / tester??
Kjære VilhelmW:

Pris
Spør Mono AS via e-post eller telefon (og fortell oss resultatet).

Omtaler/tester
I svar #11 nevnte Imperial 6moons og Head-Fi.org.

Et googlesøk etter
produktnavn test OR review
er også et enkelt tiltak

Eksempelsøkestrenger:
Focal Spirit One test OR review
"Focal Spirit One" test OR review
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
816
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
CDWMcInSpots skrev:
breuer skrev:
VilhelmW skrev:
[...]
Jeg fant ingen hodetelefoner på Mono AS' internettsider. Har disse Focal'ene ikke kommet ut på markedet enda??
I følge Mono kommer de inn på lager neste uke.
I fjor(?) brukte Mono mange måneder med stadige utsettelser på å lage nye vevsider. I mellomtiden hadde de tatt ned de gamle. Monos vevsider er m.a.o. ikke nødvendigvis spesielt oppdaterte.

Det samme ser ut til å gjelde mange andre hififirmaer. Det er ofte lurt å ty til en e-post eller telefonsamtale.
Jeg sendte mail til Mono og fikk det svaret. Har sjekket rundt litt, og ser at det både i England og USA (Amazon og Music Direct) forventer levering tidligst midt i Mars. Pris Music Direct er satt til $ 279.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jazzmann skrev:
VilhelmW skrev:
ptb skrev:
VilhelmW skrev:
Det var da noen sinnsjuke priser på noen av disse Ultrasone-klokkene! Er de SÅ gode?? Tror jeg holder meg til Koss... 8)
Alt er relativt :) Personlig synes jeg Edition 8 er mer verd sin pris, enn Porta Pro er verd sin ;)
[...]
Hva koster Edition 8 i Norge? Jeg mener den svenske prisen lå på 16 - 17K...??
Kjøpte mine fra Sverige og betalte 10.231 norske kroner uten moms + 3.271 norske kroner i innførselsmoms for mine Ultrasone Edition 8 Limited.
Som tidligere nevnt, selges/importeres nå Ultrasone i Norge av Procom Music. Søk på Ultrasone for å se alle.

Ultrasone Edition 8 Palladium koster kr. 10.495 inkl. mva. og er på lager.

Utgavene av Ultrasone Edition 8 sortert etter pris fra laveste til høyeste:
  • Edition 8 Ruthenium
  • Edition 8 Palladium
  • Edition 8 Limited

ptb og jeg har Ultrasone Edition 8 Ruthenium. De ble kjøpt gjennom Benum siv. ing. AS som bestilte dem fra sitt svenske datterselskap. Benum var tidligere også Ultrasone-importør i Norge, men satser nå (mest) på Shure. Vi betalte (vel) kr. 10.450 inkl. mva., frakt, oppkravsgebyr osv. Dette var før vi visste at Procom Music hadde overtatt Ultrasone i Norge.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Profesjonelle hodetelefoner
Jeg tror vi foreløbig har glemt å nevne følgende:

En god del hodetelefoner laget for profesjonell bruk er også godt egnet for portabel bruk hvis man nøyer seg med passiv demping.

Passiv demping er ikke nok for alle ved bruk i støyfylte omgivelser som tog og fly, men det kan være tilstrekkelig i kontorlandskap, på hotellrom med ventilasjon/luftavkjøling/trafikkstøy utenfor osv.

Hodetelefoner laget for profesjonell bruk er laget for å være no-nonsense arbeidsverktløy. De er typisk mekanisk robuste (selv om de ofte er laget av plast), kan ofte legges flate eller klappes sammen, har i en del tilfeller (hard) bæreveske, enkel og rimelig finish, utskiftbare deler, praktiske detaljer, (ofte) utskiftbar kabel, god lyd i.f.h.t. prisen. En del er (meget) lettdrevne, f.eks. den velkjente Sennheiser HD 25-1 II, men langtfra alle er det.

I det senere har det også kommet noen små, nette hodetelefoner beregnet på profesjonelle, f.eks. allerede nevnte beyerdynamic DT 1350.

Eksempler:
  • AKG
  • beyerdynamic
  • Audio Technica ATH-M50
  • Sennheiser HD 280 Pro
  • Sennheiser HD 380 Pro
  • Sennheiser HD 25-1 II
  • Shure SRH840
  • Shure SRH940
  • Ultrasone
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Er ikke Jecklin Float Model II en ren inne-/stuehodetelefon? Hvis jeg ikke har misforstått for mye, hviler den ganske løst på hodet. Dessuten er den helt åpen og har en såpass høy inngangsimpedanse som 100 ohm.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg endte opp med en liten, snedig, sammenleggbar AKG K450. Jada, jeg hører allerede at lyden ikke er "state-of-the-art"; bassen er en del for "soft" og kanskje vel dominerende, mellomtonen er litt begrenset og diskanten virker å være litt for avrundet - ikke all verdens dynamikk, men vesentlig bedre enn Koss porta pro. De er komfortable i bruk og demper greit lyd utenfra. Får høre hvordan de blir etter noen titalls timers innspilling - kanskje disse endrer seg like mye som K-701'erne gjorde.... :D

Jeg fikk de til en ok pris hos Soundgarden, så de får holde som reisekompis til å begynne med.
 
Topp Bunn