Beste løsning for 12,5 m2 rom med skråtak

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Fikk laga én hjørnefelle på torsdag og én i går kveld. Jeg har ikke fått målt resultatet av de enda, så avhengig av hva måleresultatene blir har jeg potensielle planer om å bygge én hjørnefelle til for å stacke i venstre front og en kvadratisk sak for å ha i nedre høyre bak, mellom pipa og sofaen. Tar meg ikke bryet med det om målingene og hørselen tilsier forsvinnende liten effekt.

    Uansett, Her et noen bilder fra bygginga. De er ca 85 cm breie og 118cm høye og er fylt med Rockwool Flexi-A 20cm. Vurderte å sette platene på høykant, men gikk for trekanter lag på lag. Platene sank sammen litt så hadde greit med plass etter seks plater. Det er 116cm mellom topp- og bunnplate så de sank sammen iallefall 10 cm til sammen. Mellom to av platene stappa jeg avskjær og mellom de tre nederste og de tre øverste bant jeg opp et tau mellom stenderene for å avlaste vekta. Det fungerte bra. En annen ting som slo meg var at det jo må være stor forskjell på luftgjennomstrømningen på de flate sidene i forhold til i tverrsnittet av platene?

    feller_sammen.jpg

    88056142_229891838142828_5880929951967870976_n.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De fellene der er ikke helt ulike mine, husker ikke hvor store de er i farta, men de ordner opp mye i et ellers elendig rom. Eneste jeg vet er at det gikk med cirka ei pakke med isolasjon i hver felle (har fire stykk). I tillegg har jeg 20-25cm i førsterefleksjon, som hjelper på generell akustikk, men jeg synes bassfellene hjalp mest. :) Hos meg var det en klart hørbar forskjell. ;)
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    De forrige målingene må jeg ta en kontra på. Jeg må ha hatt Dirac aktivert :mad: Nå har jeg fått tatt målinger med og uten hjørnefellene. Se link til GIF-er under. Synes det er kjekt å bruke for å se A/B-test. For alle frekvenser over ca 80hz er det forbedringer i tidsdomenet.

    Høyre Høyttaler: - https://www.dropbox.com/s/ci9ft9648ego8nd/H_Forskjell.gif?dl=0
    For høyre høyttaler ser resultatet bra ut synes jeg. Det er spesielt rydda i området fra 92-250hz. Det skal sies at det står en liten bokhylle like på siden av Høyre HT som muligens tar litt av for førsterefleksjon.


    Venstre høyttaler: - https://www.dropbox.com/s/5xb9bbpq7xd3fdl/V_Forskjell.gif?dl=0
    For venstre høyttaler synes jeg ikke det var særlig å rope hurra for. Så vidt litt ryddigere i samme område som for høyre HT og lappa litt på en dip på 170hz. Ellers ser det nesten verre ut. Større dip på både 320hz og 800hz


    Bass, målt H og V sammen: - https://www.dropbox.com/s/xcw57mt2rcfkuhy/HV_Forskjell.gif?dl=0

    For bassen, målt sammen ser det litt bedre ut, men ikke så mye som jeg hadde håpa og så for meg. En dip på 120hz og 280hz er fiksa. På rundt 200hz ser det ut til å faktisk ha kommet en bredere dip. Det er vel når jeg tenker etter muligens forbedringene i tidsdomenet jeg først og fremst skal glede meg over. Jeg har tross alt fått ned resonansene helt ned til ca 60hz i rommet.

    Er det noen sjanse for at for eksempel GIK sine tri-traps gjør jobben bedre? De er 10 cm grunnere og 20cm smalere enn mine, men de skal visstnok ha en slags membran(et stoff de er kledd med?).


    Som tidligere har jeg konturen av K2(fjellet) i bassen. Tror det er strukturelt for rommet.

    Førsterefleksjoner og bakvegg er vel egentlig tenkt som neste steg. Det virker tilnærma umulig å bli kvitt SBIR fra frontveggen, så innkjøp av sub er også på trappene. Setter jeg HT noe særlig nærmere frontveggen blir det ikke noe særlig lyd, og dipen kommer høyere i frekvens. HT over 120 cm fra frontveggen fører til andre dipper og HT blir påtrengende nært på lytteposisjon. Tenker at 115cm er en gylden middelvei, og håper jeg kan sette XO på ca 80 eller 90 for å unngå SBIR.

    Noen kommentarer til målingene og fellene? Er resultatene som forventet med tanke på størrelsen?
    Kommentarer eller tips til veien videre?
    Mdat-fila kan lastes ned her om noen finner det interessant: https://www.dropbox.com/s/n147r5cerh8mmol/med_og_uten_hjørnefeller.mdat?dl=0


    H 20-20k Uten feller.jpg

    H 20-20k Med feller.jpg


    V 20-20k Uten feller.jpg

    V 20-20k Med feller.jpg


    H+V 30-500 Uten feller.jpg

    H+V 20-500 Med feller.jpg


    Overlay H 20-20k Med og uten feller.jpg

    Overlay V 20-20k Med og uten feller.jpg

    Overlay H+V 20-500. Med og uten feller.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Resultat som forventet.
    I tid ble det litt bedre, men du har en 20 db peak/dipp fra ca 45 til 90 hz
    Denne må du få gjort noe med, det er jo det største problemet du har nå.
    Er jo brutalt mye, resten ser da helt ok ut.
    Sub og en som kan spille i motfase her hadde helt sikkert gjort jobben.
    Slik det ser ut nå så er da dette fult mulig å få til til å bli et helt ok rom.
    Fra 500hz og oppover ser det helt ok ut.
    Så ha fokuset på det under. Mye lettere å se feilene hvis du bruker målinger som kun viser fra 500 hz og ned.
    Som siste målebilde:=)
     
    Sist redigert:

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Resultat som forventet.
    I tid ble det litt bedre, men du har en 20 db peak/dipp fra ca 45 til 90 hz
    Denne må du få gjort noe med, det er jo det største problemet du har nå.
    Er jo brutalt mye, resten ser da helt ok ut.
    Sub og en som kan spille i motfase her hadde helt sikkert gjort jobben.
    Slik det ser ut nå så er da dette fult mulig å få til til å bli et helt ok rom.
    Fra 500hz og oppover ser det helt ok ut.
    Så ha fokuset på det under. Mye lettere å se feilene hvis du bruker målinger som kun viser fra 500 hz og ned.
    Som siste målebilde:=)
    Takk steinost! En sub eller to hadde gjort seg ja. Det blir et innkjøp av det så snart jeg finner noe brukt som frister. Hva med absorbering direkte bak høyttalerne(I tillegg til sub selvfølgelig) ? Kom på det etter fellene var ferdige, da jeg målte så sterk SBIR, at jeg muligens skulle ha laga hjørnefellene til å gå litt bortover veggen bak HT. HT står jo bare 55 cm fra sideveggene (155cm fra frontvegg) . Har planer om å bygge to feller til og stacke. Tror ikke jeg blir å endre designet på de nye. De må vel uansett i tilfelle være skikkelig dyp for å ta ned i området som trenger det og inngrepet i det lille rommet bli større. Kanskje andre kjøpa-paneler kan være tingen :)

    Hvordan blir det nå ned symetrien om jeg stacker to hjørnefeller (gulv til tak) i venstre hjørne men ikke i høyre hjørne (er plass til bare én pga skråtaket)? Det vil jo da være en del mer absorbasjon på den ene siden. Også i de bakre hjørnene er det på venstre side det er rom for feller. Her tenker jeg en kvadratisk sak nede i venstre hjørnet. Vil det bli helt skakt? Er det bedre med mindre og symmetrisk (høyre/venstre) demping enn mer og asymetrisk demping?

    Mvh. NH
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke dekke så mye som mulig av veggen?
    Forstår jeg det riktig så er dette "ditt" rom?
    Bare la åpningen til vinduet være der.
    Men du må få dratt ned den toppen i bassen, det e der en DSPeaker antimod gjør en god jobb.
    Så subber til å rydde opp i det helvetes søket.
    Kann hende att det hadde holdt med en som spilte i motfase, bare for dette.
    Men det er noe som heter mye vil ha mer:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    DSPeaker antimod 2 kunne jo gjort en grei jobb her.
    Men helt enig, den toppen må ned og annet opp:)
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hvorfor ikke dekke så mye som mulig av veggen?
    Forstår jeg det riktig så er dette "ditt" rom?
    Bare la åpningen til vinduet være der.
    Men du må få dratt ned den toppen i bassen, det e der en DSPeaker antimod gjør en god jobb.
    Så subber til å rydde opp i det helvetes søket.
    Kann hende att det hadde holdt med en som spilte i motfase, bare for dette.
    Men det er noe som heter mye vil ha mer:)
    Hvorfor ikke først som sist angripe toppen ved 45 Hz.

    Hei igjen! Å dekke hele veggen er ikke en farbar vei for meg nå. Jeg har ikke lyst til å konstruere noe i rommet som ikke relativt kjapt kan flyttes ut ved ev. flytting. I forrige bolig ble det bygd noe storveis som førte til en enorm oppussingjobb før salg. Kan høres teit ut å ikke "bo til det fulle" og "bruke" huset, men det er uvisst hvor lenge vi blir. Jeg håper på et par år. Jeg har heller ikke lyst til å gjøre et lite rom enda mindre. Jeg vet du sier at selv om rommet blir mindre vil lyden bli større, men nei. Jeg får heller ta det fullt ut i en større bolig jeg vet jeg skal få grå hår og slitasjegikt i.

    Jeg tror jeg har missforstått aspektet med den K2-peaken på 45hz. Jeg har av en eller annen grunn sett for meg at den kunne fikses med plassering av bass-kilde, men tenker jeg etter har jeg jo flytta høyttalerne uten at peaken har endra seg. Denne hører altså rommet til, og vil være der så lenge det ikke innføres tiltak i form av målretta demping til 45 hz, motfase-sub eller EQ i form av dspeaker antimode eller lignende (Dirac)? Er dette riktig?

    Jeg har Dirac integrert i forforsterkeren, og den kan ta 45hz-fjellet. Det er vel den mest nærliggende løsningen med tanke på plassen jeg har til rådighet for demping. Til nå har jeg ikke likt hva Dirac har gjort med lyden forøvrig, men det går an å sette en nedre og øvre grense for hva den skal behandle. Om jeg kun setter den til å behandle dette fjellet på 45hz kan det være ei løsning. Mistenker imidlertid at selv om frekvens-vinduet for behandling er satt til 20-70hz vil ikke resten av signalet passere uten en eller annen form for besudling, så lenge Dirac er aktivert. Det må testes.

    Jeg lurer fremdeles på det med synkron/asynkron demping, og samboeren begynner å bli lei rockwool og sagflis i treningsrommet/boden i kjellern =) Hvordan blir det nå ned symmetrien om jeg stacker to hjørnefeller (gulv til tak) i venstre hjørne (front) men ikke i høyre hjørne (er plass til bare én pga skråtaket)? Det vil jo da være en del mer absorpsjon på den ene siden. Også i de bakre hjørnene er det på venstre side det er rom for feller. Her tenker jeg en kvadratisk sak nede i venstre hjørnet, eller fra gulv til tak. Vil lydbildet bli helt skakt? Er det bedre med mindre og symmetrisk (høyre/venstre) demping enn mer og asymetrisk demping?

    Forresten, noen forslag til subwoofer(e)?
    Har sett på noen REL-alternativer, svs sb1000 og Arendal sub1 og 2. Dette er jo forsåvidt ulike subber, men er usikker på hva jeg kan klare meg med i et så lite rom, og om jeg vil ha en eller to. I følge REL er det bedre med to rimeligere suber enn én kraftigere mer kostbar en. Har også lest motsatt andre steder.

    Du store alpakka, så mange spørsmål som kommer opp i en stakkars hjerne med OCD-tendenser...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ved å fylle hele veggen trenger det ikke gjøres noen særlige inngrep ang snekring.
    Stable de opp fra gulv til tak ut og inn, da støtter de hverandre.
    Men sett de med litt avstand til ytterveggen pga 0 punktet, så luften kan ga fritt bak.Men ingen ting foran vinduet, hvis du ikke ønsker det da.
    Men luften må få sirkulasjon bak.

    Tror egentlig ikke det er så mye mer å gjøre + denne toppen som må dempes ned og noe hjelp av subber.
    Men ut ifra det du har fått til tror jeg dette kan bli ganske så bra.
    I mitt rom så er det jo ingen andre ting en platene som holder seg på plass av seg selv.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei igjen!

    Jeg har "moderert" meg til hjørnene. Alt er relativt. Enkelte her hjemme synes absolutt dette ikke er å moderere seg :) Den øverste til venstre gjorde størst forskjell av de. Legger ved en del bilder av både remedier og målinger.

    20200311_231158-01_2.jpeg
    20200313_180746-01_2.jpeg
    20200313_175505-01.jpeg
    20200313_174140-01.jpeg


    Bassen uten feller:
    bassfeller_steg.jpg


    Bassen med feller:
    bassfeller_steg3.jpg


    Høyre HT uten feller:
    Høyre uten feller.jpg


    Høyre med feller:
    Høyre med hjørne-feller.jpg


    Venstre uten feller:
    Venstre uten feller.jpg


    Venstre med feller:
    Venstre med hjørne-feller.jpg


    Venstre Impuls:
    venstre impulse.jpg


    Høyre Impuls:
    høyre impulse.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Siste der begynner å ligne noe! Bra. Hvordan synes du endringene låter subjektivt?
    Om du har budsjett tror jeg et bar Bag end aktive feller på tilbud fra Gjallarhorn hadde gjort susen her!
    Tar liten plass og biter målrettet - ut fra hva jeg leser (har ikke prøvd selv)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir bedre å bedre. Kjør på:=)
    Som du ser blir Vannfallet rettere. Det stuper mer ned.
    Det som mangler er å trekke ned den toppen og subber for å få opp søkka.

    Steinar.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Siste der begynner å ligne noe! Bra. Hvordan synes du endringene låter subjektivt?
    Om du har budsjett tror jeg et bar Bag end aktive feller på tilbud fra Gjallarhorn hadde gjort susen her!
    Tar liten plass og biter målrettet - ut fra hva jeg leser (har ikke prøvd selv)
    Hei! Da jeg fikk på den tredje hjørnefella (øverst venstre front) synes jeg det begynte å ligne på noe. Med konsertalbumet "Under the great white northern lights" av The White Stripes kom det ene gliset etter det andre. Jeg som ikke har styra noe med dette før syntes det var veldig bra! Kan lett høre et mer fyldig og detaljrikt bassområde. Det jeg har her nå er sikkert bare som en forsmak å regne i forhold til hva en del av dere andre her har, men jeg begynner nå å skjønne hvor insane bra det muligens kan høres ut med en skikkelig god frekvenskurve som jeg ser en del har fått til. Det er dritkult! Det jeg nå lenger ikke forstår er at folk har høyttalere til 200k i stua uten noe som helst remedier eller tankevirksomhet rundt akustikk. Det må være rimelig bortkasta; kjøpe høyttalere til 200k og ha mariannegropa på 90hz.. ;D

    Den aktive fella du nevner hadde vært midt i blinken tror jeg, men den var pricey i forhold til det øvrige utstyret jeg har. Føles rart å bruke mer penger på korreksjon enn på selve lyden, for å overdrive litt :D Jeg må og investere i sub(er) og noe (GIK 242 eller 244) å kverke førsterefleksjoner med (ref. impulsmålingen over. Hva kan forresten sies om den?). Tenker også å kjøpe et par GIK monstertraps til bak lytteposisjon. Det er noen dips I frekvenskurva som har opphav derfra. Var også inne på tanken å ha monstertraps tunet til 80hz bak høyttalere også for å bli kvitt SBIR-en som ligger der omkring, men det kan jeg vel kanskje unngå med sub med XO rundt 80hz?
    Det kjære fjellet på 45hz kan jeg kverke med Dirac, selv om jeg til nå ikke har helt funnet tonen med det..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Rart med det når folk merker hva dette betyr:>)
    Tror de har bra bass, så er det bare mye.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Siste der begynner å ligne noe! Bra. Hvordan synes du endringene låter subjektivt?
    Om du har budsjett tror jeg et bar Bag end aktive feller på tilbud fra Gjallarhorn hadde gjort susen her!
    Tar liten plass og biter målrettet - ut fra hva jeg leser (har ikke prøvd selv)
    Hei! Da jeg fikk på den tredje hjørnefella (øverst venstre front) synes jeg det begynte å ligne på noe. Med konsertalbumet "Under the great white northern lights" av The White Stripes kom det ene gliset etter det andre. Jeg som ikke har styra noe med dette før syntes det var veldig bra! Kan lett høre et mer fyldig og detaljrikt bassområde. Det jeg har her nå er sikkert bare som en forsmak å regne i forhold til hva en del av dere andre her har, men jeg begynner nå å skjønne hvor insane bra det muligens kan høres ut med en skikkelig god frekvenskurve som jeg ser en del har fått til. Det er dritkult! Det jeg nå lenger ikke forstår er at folk har høyttalere til 200k i stua uten noe som helst remedier eller tankevirksomhet rundt akustikk. Det må være rimelig bortkasta; kjøpe høyttalere til 200k og ha mariannegropa på 90hz.. ;D

    Den aktive fella du nevner hadde vært midt i blinken tror jeg, men den var pricey i forhold til det øvrige utstyret jeg har. Føles rart å bruke mer penger på korreksjon enn på selve lyden, for å overdrive litt :D Jeg må og investere i sub(er) og noe (GIK 242 eller 244) å kverke førsterefleksjoner med (ref. impulsmålingen over. Hva kan forresten sies om den?). Tenker også å kjøpe et par GIK monstertraps til bak lytteposisjon. Det er noen dips I frekvenskurva som har opphav derfra. Var også inne på tanken å ha monstertraps tunet til 80hz bak høyttalere også for å bli kvitt SBIR-en som ligger der omkring, men det kan jeg vel kanskje unngå med sub med XO rundt 80hz?
    Det kjære fjellet på 45hz kan jeg kverke med Dirac, selv om jeg til nå ikke har helt funnet tonen med det..
    Så bra! Ja. Det er ganske absurd å se hvor dyrt utstyr som står i helt uegnede rom. Jeg har absolutt ikke allverdens utstyrsnivå heller. Har et rom som ligner litt på ditt i respons. Har tenkt slik at jeg vil prioritere akustikk fremfor utstyrsoppdateringer. Føles meningsløst å kjøpe høyttalere og elektronikk man ikke vil få hørt potensialet til. Derfor synes jeg det lyder fornuftig å bruke mer på aktiv bassefelle enn høyttalere/sub. Men det blir jo bare synsing fra min kant da ;-)


    Mvh
     
    Sist redigert:

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Siste der begynner å ligne noe! Bra. Hvordan synes du endringene låter subjektivt?
    Om du har budsjett tror jeg et bar Bag end aktive feller på tilbud fra Gjallarhorn hadde gjort susen her!
    Tar liten plass og biter målrettet - ut fra hva jeg leser (har ikke prøvd selv)
    Hei! Da jeg fikk på den tredje hjørnefella (øverst venstre front) synes jeg det begynte å ligne på noe. Med konsertalbumet "Under the great white northern lights" av The White Stripes kom det ene gliset etter det andre. Jeg som ikke har styra noe med dette før syntes det var veldig bra! Kan lett høre et mer fyldig og detaljrikt bassområde. Det jeg har her nå er sikkert bare som en forsmak å regne i forhold til hva en del av dere andre her har, men jeg begynner nå å skjønne hvor insane bra det muligens kan høres ut med en skikkelig god frekvenskurve som jeg ser en del har fått til. Det er dritkult! Det jeg nå lenger ikke forstår er at folk har høyttalere til 200k i stua uten noe som helst remedier eller tankevirksomhet rundt akustikk. Det må være rimelig bortkasta; kjøpe høyttalere til 200k og ha mariannegropa på 90hz.. ;D

    Den aktive fella du nevner hadde vært midt i blinken tror jeg, men den var pricey i forhold til det øvrige utstyret jeg har. Føles rart å bruke mer penger på korreksjon enn på selve lyden, for å overdrive litt :D Jeg må og investere i sub(er) og noe (GIK 242 eller 244) å kverke førsterefleksjoner med (ref. impulsmålingen over. Hva kan forresten sies om den?). Tenker også å kjøpe et par GIK monstertraps til bak lytteposisjon. Det er noen dips I frekvenskurva som har opphav derfra. Var også inne på tanken å ha monstertraps tunet til 80hz bak høyttalere også for å bli kvitt SBIR-en som ligger der omkring, men det kan jeg vel kanskje unngå med sub med XO rundt 80hz?
    Det kjære fjellet på 45hz kan jeg kverke med Dirac, selv om jeg til nå ikke har helt funnet tonen med det..
    Så bra! Ja. Det er ganske absurd å se hvor dyrt utstyr som står i helt uegnede rom. Jeg har absolutt ikke allverdens utstyrsnivå heller. Har et rom som ligner litt på ditt i respons. Har tenkt slik at jeg vil prioritere akustikk fremfor utstyrsoppdateringer. Føles meningsløst å kjøpe høyttalere og elektronikk man ikke vil få hørt potensialet til. Derfor synes jeg det lyder fornuftig å bruke mer på aktiv bassefelle enn høyttalere/sub. Men det blir jo bare synsing fra min kant da ;-)


    Mvh
    Hei på dere
    Jeg har tenkt på aktiv bassfelle selv . Har en veldig stor stående bølge sentrert rundt ca 50 Hz . Kreves det stor kunnskap å sette inn en aktiv bassfelle ?
    Mvh Terje
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Så bra! Ja. Det er ganske absurd å se hvor dyrt utstyr som står i helt uegnede rom. Jeg har absolutt ikke allverdens utstyrsnivå heller. Har et rom som ligner litt på ditt i respons. Har tenkt slik at jeg vil prioritere akustikk fremfor utstyrsoppdateringer. Føles meningsløst å kjøpe høyttalere og elektronikk man ikke vil få hørt potensialet til. Derfor synes jeg det lyder fornuftig å bruke mer på aktiv bassefelle enn høyttalere/sub. Men det blir jo bare synsing fra min kant da ;-)

    Mvh
    En tanke som slår meg er at det jo må være noen ms forsinkelse på en slik felle? Det skal måles og responderes..
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tror ikke forsinkelse er noe problem ved så lave frekvenser. Tenk hvor bra aktive hodetelefoner kan virke.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei bloggen..

    Det har skjedd en del siden sist oppdatering. Jeg har fått et par 120x60cm GIK monster bassfeller (med scatter plate) og en Arendal sub1 i hus.
    Hvor skal jeg starte.. :) Dette blir et todelt innlegg som omhandler bassfeller og kanselleringer og ny sub.

    Først feller:
    Planen min om å sette monster-bassfellene på bakveggen fungerte ikke. Frekvens-grafen "kollapsa" helt. Se bilde under:

    monster_bakvegg.jpg


    Mistanken min om at bakveggen faktisk hjelper frekvensfordelinga i lytteposisjon stemte tydeligvis. Mulig dette tiltaket må kombineres med andre tiltak for å fjerne medvirkende refleksjoner, eventuelt bare la bakveggen være ubehandlet. Har ikke funnet noe egnet sted for bassfellene enda. Den beste lytteopplevelsen fikk jeg faktisk da jeg satte de foran hjørnefellene. Litt skuffende i grunn :) Målingene har ytterst marginale forskjeller, men ved lytting synes jeg dette ble best. Mulig det er scatter-platene som gjør det; at de høye frekvensene ikke blir dempet like mye. Uvisst.

    Et spørsmål: Kan en dip på 200hz være kansellering fra refleksjon i taket? Jeg lurer på om det er skråtaket som står en dip på 200hz. Brukte denne metoden for å finne årsaken til diper. Dette er avstander mot skråtaket, som treffer ganske bra. I tilfelle dette høres sannsynlig ut er vel løsninga absorbenter i taket som demper ned til 200. Noe av dippene fra 250 til 400 er muligens taket. Verken tak eller vegger er behandlet på noe vis nå, kun hjørnefeller.

    skraatak_kansellering.PNG




    Så subwoofer:

    Da jeg mottok suben (Arendal sub1) hørtes den forferdelig ut, men den var definitivt feilplassert og ikke innspilt. Nå har den fått trimma seg litt, men ikke mye. Den står nå helt i front for å ikke å få en dip på feil plass. Den er overraskende kilen for plassering. Er ikke overbevist altså.. Bortsett fra muligheten til å ha mer volum på bassen synes jeg - for 75% av musikken jeg hører på - ikke det er særlig å vinne på å ha denne suben. Har ikke lagt noe særlig merke til gevinsten med å fjerne dipen på 80 hz, men har muligens ikke fått testet nok. Må teste litt mer med flytting av høyttalerne nærmere frontveggen nå når jeg har muligheten til å ha separat basskilde og ikke trenger å tenke like mye på SBIR-dip fra frontveggen.

    sub_venstre_front.jpg

    Fjellet på 45 har jeg med tid og stunder planer om å kutte med Dirac. Fokuset nå har vært plassering og justering av suben for å få crossoveren og frekvensfordelinga der god.

    Et spørsmål til: Hvor mye har innspilling av suben å si? Når jeg nå lytter og synes det høres greit ut med sub, og jeg slår den av så kun HT spiller hører jeg overaskende nesten ikke forskjell i det heletatt. Dette er muligens positivt på sett og vis, i og med at den i realiteten kun skal ta dipen på 80hz, og å spille de frekvensene HT ikke klarer og da må man ned på under rundt 35hz. Veldig mye av musikken jeg hører på går ikke så dypt. Akkurat nå har jeg crossover på 100hz som jo er høyt, men det "sure" er at bortsatt fra at suben går dypere spiller HT renere - i form av at ved en bassgitar hører man at det ikke bare er en bass-tone, men at det er en bass-streng som slår (bittelitt på spissen). Mulig jeg hadde for store forventinger til det å få på plass en sub. Jeg så for meg at kick-tromma skulle slå meg i brystet, men det gjør den ikke. Da må jeg i så fall skru volumet unaturlig høyt på suben. Kan det være at det å legge til et 13,8 tommer stort element er for mye i dette oppsettet? Det er litt den feelingen jeg sitter med, at den er for "stor og tung". Er det manglende innspilling?

    Ok, dette blir å ligne mer ei dagbok enn en forumtråd..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fordi dansker ikke forstår seg på akustikk.
    Ikke bry deg stort om dette, du er på god vei.
    Få ned dette fjellet før du gjør noe annet.
    Trist med slike kommentarer som kommer. Bare trist.
    Men det beviser kun en ting, dette er fordi de ikke kan dette.
    Meninger og hva som fungerer er to forskjellige ting.
    Stå på ikke la slikt gå inn på deg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du har en topp som er ca 15 db opp.
    Det er veldig mye, få den ned :=)
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Du har en topp som er ca 15 db opp.
    Det er veldig mye, få den ned :=)
    Det klart enkleste er å fikse det med Dirac. Her med retting kun i aktuell frekvensområde. Mulig den ble vel flat, men. At det er så enkelt med Dirac er grunnen til at jeg har ville ventet med det og heller fokusert på frekvensene lengre opp (60-500hz).

    Dirac-fiks av K2.jpg


    Om jeg uansett skal inn i tukle med Dirac er det mulig jeg kan få det til å låte like bra uten sub (ved å høyne litt i dipen på 80hz). Får selvfølgelig ikke den dypeste bassen da, men tror 35hz holder for 80% av musikken jeg hører på. Jeg får da et simplere oppsett uten å måtte tenke på crossover, fase, plassering og alt det som følger med, og det at det er en sub som skal spille fra 100 hz og ned. Må teste mer med sub kontra uten sub.

    Ingen tanker rundt dipen på 200 og de mellom 300 og 400hz? Er det sannsynlig at det er kanselleringer fra tak (og/eller vegger)? Kan vel bare kjøpe noen paneler først som sist å teste, bare synd kronekursen er på ville veier for tida :)
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå hadde jeg lagt på en liten heving fra 75-100hz på en 5 db. Det er jo det som får det til å bli litt mer moro.
    Mest sannsynlig som du sier angående disse dippene.
    Men hvordan låter det nå?
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei! Fikk heva litt fra 100 og nedover. Det ble bedre :) Nå i koronatider hvor jeg jobber hjemmefra har jeg måtte innrede til kontor også. Måtte da flytte HT litt lengre ut på gulvet. En positiv følge av det er at den dippen på 80hz blir mindre og synker litt i frekvens. Det neste som skjedde var at senga på soverommet tydeligvis har fått nok. Ny seng bestilt, men inntil den kommer brukes sovesofaen (pga ryggsmerter av den gamle). Så, nå er altså rommet et lytterom, soverom og kontor. Jeg ble nødt til å sette sovesofaen helt til bakveggen, og den Ikea-hylla som var "stereobenk" er satt opp i det ene hjørnet bak. Er dermed litt på stedet hvil. Håper det blir kortvarig.

    Tenkte uansett å bestille en del paneler fra GIK. Tenkte da å bestille såpass at jeg kom over grensa for gratis frakt, som er 1000 pund. Til nå har jeg lagt til 8 stk 244 paneler til førsterefleksjoner og er oppe i 550 pund.

    Se følgende skisser. Hjørnefellene og de store (GIK monster) bak HT har jeg nå fra før. Blir ikke helt klok på om det er noe poeng med diffusjon, og i tilfelle hvor det kan ha en hensikt? Om jeg sitter omtrent klin inn i bakveggen (40cm). Er det da noe poeng å ha diffusorer på sidene på bakveggen som illustrert på skissa? I følge GIK er det det, men.. Det vil vel ikke være noe særlig refleksjoner der som treffer lytteposisjon. Hva med i bakkant på sideveggene? Eller i taket mellom to 244 eller over lytteposisjon? Er det kun prøving og feiling som kan fortelle meg om det er hensiktsmessig eller ikke? Andre akustikk-tips?

    GIK_plan.PNG
    GIK_plan2.PNG
     
    Sist redigert:

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Kan noe sånt på bildet under være hensiktsmessig? Bortkasta penger? Eller må det bare prøves for å vite noe om hvordan det kan bli? Synspunkter på diffusjon i et så lite rom? De slette Alpha-panelene til GIK skal visstnok funke godt i små rom der avstanden til diffusorene ikke blir særlig lang. Om jeg har de bakerst på sideveggene blir det bare litt over en meter på den ene siden og ca 1,5 meter på den andre siden. Og hva hjelper det å ha diffusorer (og demping) på bakveggen om jeg sitter 40 cm fra veggen..? Da tenker jeg på tiltak som ikke er direkte bak hodet.

    Alpha som jeg har plassert bakerst på sidevegger (60x60x10cm):
    https://gikacoustics.co.uk/product/4a-alpha-panel-diffusor-acoustic-panel-bass-trap/

    Diffusorer som er plassert på bakveggen (41,5x43x13,5 cm):
    https://gikacoustics.co.uk/product/gotham-n23-5-quadratic-diffusor/


    244_diffusjon.jpg
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Kan noe sånt på bildet under være hensiktsmessig? Bortkasta penger? Eller må det bare prøves for å vite noe om hvordan det kan bli? Synspunkter på diffusjon i et så lite rom? De slette Alpha-panelene til GIK skal visstnok funke godt i små rom der avstanden til diffusorene ikke blir særlig lang. Om jeg har de bakerst på sideveggene blir det bare litt over en meter på den ene siden og ca 1,5 meter på den andre siden. Og hva hjelper det å ha diffusorer (og demping) på bakveggen om jeg sitter 40 cm fra veggen..? Da tenker jeg på tiltak som ikke er direkte bak hodet.

    Alpha som jeg har plassert bakerst på sidevegger (60x60x10cm):
    https://gikacoustics.co.uk/product/4a-alpha-panel-diffusor-acoustic-panel-bass-trap/

    Diffusorer som er plassert på bakveggen (41,5x43x13,5 cm):
    https://gikacoustics.co.uk/product/gotham-n23-5-quadratic-diffusor/


    Vis vedlegget 580627
    Hei
    Jeg er er langt fra noen ekspert på akustikk. Erfaringen min er at teoriene til GIK er gode, men de passer ikke til alle rom. Mitt forrige rom hadde jeg mye remedier fra GIK pluss fra andre. Ble veldig bra! Mitt nåværende lytterom som er litt større enn ditt, men ikke mye tok GIK panelene 244 i 1 og andre refleksjon side totalt livet av musikken. Det er sikkert noen eksperter som kunne hevet seg på her, men kunne 2. Refleksjon side vært diffusjon?

    Jeg har prøvd Alpha panelene som består av endel trevirke på refleksjonsflaten. De ser pene ut, men de utgjorde kanskje ikke betydelig forskjell. Jeg kjøpte de rett etter lansering. De var dårlig pakket, og jeg fikk 3 forsendelser før de kom hele hjem. Ble dyrt fordi jeg måtte betale toll på returvaren x2. De har sikkert forbedret dette
    Vidar
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her var det voldsomt til planer :)

    Mine 2 cents;

    1. Dyp bredbåndet absorbent rett bak hodet i lytteposisjon er å anbefale.

    2. Diffusjon med veldig kort avstand tror jeg er en suspekt løsning. Her må diffusjonsløsningen stå i stil til avstand og plassering. Mener tommelfingregelen er ca 3 ganger avstanden til bølgelengden av den dypeste frekvensen du ønsker å diffusere. (800 hz = 0,43m x 3 --> anbefalt avstand 1,3 m fra diffusoren). Dette varierer sikkert utifra type diffusor, men vær obs på dette.

    3. Med vanlige absorbenter plassert slik som skissert kan man forvente en total støvsuging av liv og røre fra 4-500 hz og oppover med begrenset effekt nedover.


    Ellers kan du jo ta en titt på mega-gærningen thohaug sitt gamle rom hvor enkle og billige løsninger ble ekstremt bra;

    https://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-26.html#post2445299
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Her var det voldsomt til planer :)

    Mine 2 cents;

    1. Dyp bredbåndet absorbent rett bak hodet i lytteposisjon er å anbefale.

    2. Diffusjon med veldig kort avstand tror jeg er en suspekt løsning. Her må diffusjonsløsningen stå i stil til avstand og plassering. Mener tommelfingregelen er ca 3 ganger avstanden til bølgelengden av den dypeste frekvensen du ønsker å diffusere. (800 hz = 0,43m x 3 --> anbefalt avstand 1,3 m fra diffusoren). Dette varierer sikkert utifra type diffusor, men vær obs på dette.

    3. Med vanlige absorbenter plassert slik som skissert kan man forvente en total støvsuging av liv og røre fra 4-500 hz og oppover med begrenset effekt nedover.


    Ellers kan du jo ta en titt på mega-gærningen thohaug sitt gamle rom hvor enkle og billige løsninger ble ekstremt bra;

    https://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-26.html#post2445299
    Samme gale mann fikk fritt spillerom hos meg også.
    Der vi vel dro det enda ett hakk lengre:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Her var det voldsomt til planer :)

    Mine 2 cents;

    1. Dyp bredbåndet absorbent rett bak hodet i lytteposisjon er å anbefale.

    2. Diffusjon med veldig kort avstand tror jeg er en suspekt løsning. Her må diffusjonsløsningen stå i stil til avstand og plassering. Mener tommelfingregelen er ca 3 ganger avstanden til bølgelengden av den dypeste frekvensen du ønsker å diffusere. (800 hz = 0,43m x 3 --> anbefalt avstand 1,3 m fra diffusoren). Dette varierer sikkert utifra type diffusor, men vær obs på dette.

    3. Med vanlige absorbenter plassert slik som skissert kan man forvente en total støvsuging av liv og røre fra 4-500 hz og oppover med begrenset effekt nedover.


    Ellers kan du jo ta en titt på mega-gærningen thohaug sitt gamle rom hvor enkle og billige løsninger ble ekstremt bra;

    https://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-26.html#post2445299
    Det er ikke en suspekt løsning med diffusere på kort afstand. Så tommelfingeren reglen kan ikke bruges til det..

    Hvorfor prøver man dog ikke... SMT Svanå Teknik er anderledes, fordi det er en diffusere med gennemgang på 80 cm. Uendelig kan man sige. Det gør at man kan sidde tæt på dem. Jeg har de SMT diffusere, og ja, man kan sidde tæt på dem.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig du har rett, jeg har ikke diffusor-erfaring. Men jeg registrerer at din/Svanå sin oppfatning er radikale i forhold til de fleste andre i forhold til hvor og hvordan man bør bruke diffusorer. Det synes jeg er spennende, jeg liker kontroversiell teori!
    Får jeg sjansen skal jeg sjekke ut Svanå sine greier.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Her var det voldsomt til planer :)

    Mine 2 cents;

    1. Dyp bredbåndet absorbent rett bak hodet i lytteposisjon er å anbefale.

    2. Diffusjon med veldig kort avstand tror jeg er en suspekt løsning. Her må diffusjonsløsningen stå i stil til avstand og plassering. Mener tommelfingregelen er ca 3 ganger avstanden til bølgelengden av den dypeste frekvensen du ønsker å diffusere. (800 hz = 0,43m x 3 --> anbefalt avstand 1,3 m fra diffusoren). Dette varierer sikkert utifra type diffusor, men vær obs på dette.

    3. Med vanlige absorbenter plassert slik som skissert kan man forvente en total støvsuging av liv og røre fra 4-500 hz og oppover med begrenset effekt nedover.


    Ellers kan du jo ta en titt på mega-gærningen thohaug sitt gamle rom hvor enkle og billige løsninger ble ekstremt bra;

    https://www.hifisentralen.no/forumet/skedsmo-audio/72720-thohaugs-lytterom-26.html#post2445299
    Hei!

    Takk for tiden din! Det er egentlig ikke voldsomt i det hele tatt, iallefall ikke med tanke på andre tråder og rom her inne :) Mulig det ser voldsomt ut på skissa, størrelsesforholdene er litt vridd. Side-panelene ser veldig store ut på det siste bildet, men det er egentlig bare to 120x60 paneler i førsterefleksjon på hver vegg. I tillegg til de fire vil jeg ha paneler i taket. Hjørnefellene og to stk "GIK monster bass traps" har jeg allerede. Det som er nevnt nå blir vel av mange sett på som bare et minimum; bassbehandling og førsterefleksjon. Diffusor-panelene var en idé jeg muligens kan slenge med for å komme over fraktgrensa til GIK og som jeg tenkte kunne gjøre seg oppi all dempinga :)

    1: Ja, har tenkt og testa litt med absorbent bakveggen. Har GIK monster med scatter plate på ca 17 cm jeg har herja rundt med. Har en stygg dip på 200hz som blir verre når jeg demper bakveggen, men litt bedre igjen om jeg samtidig demper side-vegg-refleksjoner. Med ingen demping verken på siden eller bak blir dipen bedre, men det betyr vel bare at det er mange refleksjoner som er i spill. Jeg har ikke satt meg nok inn i impuls-grafene i REW, og fokusert på frekvensresponsen. Kanskje jeg hadde forstått mer om jeg også hadde sett på impuls?

    2: Alpha-panelene skal visstnok kunne plasseres i mindre rom med kortere avstander, men så er de vel heller ikke en ekte diffusor. Her er jeg i beit og det var i grunn en ide om å ha mer behandling i bak-kant av rommet uten å gjøre det dødt, samtidig for å få gratis frakt fra England (mer for pengene:). Mulig pengene kan brukes på noe annet som er mer hensiktsmessig..

    3: Som skrevet så er det vel ikke så voldsomt som det kanskje ser ut som? Det er fire stk 120x60 "GIK 244" i førsterefleksjon. Tenkte å ha samme plate i taket og skråtaket også. I forhold til rommet er de kanskje store og estetisk hadde det peneste vært 60x60, men lydbølgene bryr seg ikke om det :)

    Skal sjekke tråden du linker til. Takk!
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei
    Jeg er er langt fra noen ekspert på akustikk. Erfaringen min er at teoriene til GIK er gode, men de passer ikke til alle rom. Mitt forrige rom hadde jeg mye remedier fra GIK pluss fra andre. Ble veldig bra! Mitt nåværende lytterom som er litt større enn ditt, men ikke mye tok GIK panelene 244 i 1 og andre refleksjon side totalt livet av musikken. Det er sikkert noen eksperter som kunne hevet seg på her, men kunne 2. Refleksjon side vært diffusjon?

    Jeg har prøvd Alpha panelene som består av endel trevirke på refleksjonsflaten. De ser pene ut, men de utgjorde kanskje ikke betydelig forskjell. Jeg kjøpte de rett etter lansering. De var dårlig pakket, og jeg fikk 3 forsendelser før de kom hele hjem. Ble dyrt fordi jeg måtte betale toll på returvaren x2. De har sikkert forbedret dette
    Vidar
    Hei! Det er sikkert mye erfaring bak forslagene fra GIK, men utfordringa i å ha noen til å foreslå løsninger uten å ha vært i rommet og sett, hørt og målt er at det blir mye antagelser. Nå skal det sies at skissene jeg har postet nå ikke er direkte forlag fra GIK. De anbefalte f.eks. også å dempe bakveggen, og generelt sett - med mitt budsjett og rom - fokusere på demping før jeg engang tenkte på diffusjon. Diffusjon var i tilfelle "kremen på kaka". Jeg ikke skissert å dempe andrerefleksjon, men du tenker kanskje på førsterefleksjon på vegg fra høyttaler på motsatt side? Der også har jeg tenkt en 244. Mulig alpha-panelene (eller noe annet) hadde gjort seg her. Ikke vet jeg :) Det må kanskje bare prøves..
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    SMT Svanå Teknik wings fungere fra 30 cm og diffusion gør et rum større. Kan nok lægge mere ind i morgen.
    Hei! Diffusjon er en verden jeg ikke har satt meg inn i, men oppfatter at om det gjøres "riktig" kan gjøre underverker. Hva vil det si at de diffuserer i tid?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn