Bestille nye delfilter til gamle høytalere

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Har et par selvbygg fra midten av 90 tallet. Det sitter en Vifa P17WJ-00-08 og Scan-Speak 2905/930000 i de. Kassene er ca 16Bx30HxD23 innvendig mål. Jeg ønsker å oppgradere med nye delefiltre. Kjenner dere til noen som tar på seg å gjøre dette?
Må se litt bedre ut enn de gamle også:)



delefilter.jpg
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.602
Antall liker
7.154
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er bra komponenter i det filteret. Det er ikke så mye å hente der.
Spolene er korrekt orientert også.

Hva betyr det hvordan det ser ut? Jeg regner med det filteret er innvendig i høyttaleren, og da ser du det ikke, med mindre den er laget av acryl.

Hvis du skal oppgradere - bruk en effektforsterker til og bruk en minidsp til å gjøre de aktive.

Johan-Kr
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.169
Antall liker
4.751
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Enig med spekekjøttet.
Dersom filteret fungerer ser jeg ingen grunn til oppgradering selv om det ikke er helt "fotogent".
Komponentene er helt greie sett i sammenheng med øvrig konstruksjon.
Å endre på selve filterkonfigurasjonen krever målinger, tar tid og testing, dvs dyrt. Bedre å kjøpe en brukt 2-veis.
Om den ene høyttaleren oppfører seg annerledes enn den andre, prøv å bytte kanal for å utelukke forsterkerfeil.
Se etter løse loddinger i filtret. Sammenlign begge filtre om de er satt sammen likt.
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Takker for svar:)

Men det må være noe rart da de kutter lyden kun ved å ta ut pluss og ikke minus? Mine andre høytalere kutter ved både å ta ut pluss eller minus slik det vel skal være. Tester med samme forsterker.

Edit. Nå forstår jeg enda mindre? Byttet til en annen forsterker og nå kutter de ved både å koble fra pluss eller minus. Det gjorde de ikke ved test på en Naim natt og en flatcap 2 noe derimot mine andre høytalere Audiovector M3 Lyd gjorde. Men de oppfører seg altså normalt når de er koblet til en eldre HK730 Twin.

Kan det være flatcapen som gjør noe rart?
 
Sist redigert:

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Det er klin umulig at høyttaleren spiller med bare 1 ledning inne. Altså må det være en galvanisk forbindelse et sted.
Tørr nesten ikke si hva det var. Jeg har laget den forbindelsen selv ved å ha to sett med kabler koblet til samme høytalere........... Av latskap tenkte jeg det var en grei løsning å ha høytalerne koblet til HK730 mens jeg testet de på Naim anlegget. Jeg tenkte vel at forbindelsen var brutt så lenge forsterkeren var av. Jaja, du skjønner kanskje hvorfor jeg spurte om hjelp til eventuelt å lage nye filtre:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Topp Bunn