Betalbar projektor 2024/2025

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva er kandidatene for projektorer til hjemmekino nå for tida?
Har hatt en Sony HW-65 i en del år nå, og er egentlig godt fornøyd med bildekvalitet, men jeg sliter med støy som tydeligvis påvirker lampa eller styringselektronikken, noe som dessverre ikke er et helt ukjent problem på disse generasjonene fra Sony (fant jeg ut etter at jeg kjøpte) , men har ikke vært så ille at jeg har gjort noe med det. Før nå, muligens.
Projektoren har gått noen tusen timer, så på et eller annet tidspunkt må jeg ta en avgjørelse om jeg skal forlenge levetiden med ny lampe (noe som ikke koster allverdens) eller klinke til og kjøpe noe nytt.
Laser høres selvsagt fett ut, og spesielt siden det da benyttes en helt annen styringselektronikk vil det da bety at jeg sannsynligvis kan akseptere å vurdere Sony igjen selv om støyen jeg har i området hvor jeg bor ikke har endret seg.
Har ikke hørt om andre enn Sony som har slitt med flimring på samme måte, men mulig det bare er fordi jeg ikke har lett etter slik info. Med andre ord, om noen vet om ting de vil advare mot, eller om dere har hatt sony-flimmer dere også, og bytta til en annen HID-basert projektor som fremdeles er relevant i dagens vurdering, så er det verdifull info det også.

Mine behov: Jeg _må_ ikke ha 4K. Vanlig standard HD funker helt flott. Jeg kjører bare 113"
Trenger normalt god kasteavstand og center offset. Sonyen klarte akkurat å senke bildet langt nok ned til at bildet ikke kom utenfor lerretet, så forutsatt at det ikke er dårligere enn det, så går det bra.

Hva slags erfaringer har folket? Gode ideer mottas med takk.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Eksempler jeg ser som sannsynligvis må tas med i vurderingen selv om jeg synes dette er veldig mye penger:
Epson LS12000 hos avshop
Sony XW5000 hos avshop

vet ikke mer om disse enn at de sannsynligvis er ganske anstendige, og at de finnes. og at de har laser, og dermed eliminerer temaet om hvor lenge pæra holder.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg har en Epson EH-LS10000 og er godt fornøyd med den. Jeg er litt usikker i farten, men tror jeg kjøpte den i 2016. Den brukes ikke så mye og har vel gått ca. 2000 timer til nå uten problemer. Hvis laseren holder så lenge som det loves så er dette en mye bedre løsning enn vanlig pære imo. En vanlig pære har vel mistet ganske mye lys allerede etter 1000 timer og etter 2000 timer så mener jeg å huske at det er veldig stor forskjell på ny og gammel pære. Den kan også stå helt inntil bakvegg siden den ikke har noen luftekanaler på baksiden. Sony'en kjenner jeg ikke til.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en Epson EH-LS10000 og er godt fornøyd med den.
Høres jo ikke dumt ut. Skulle gjerne hørt om det var noen som har gjort samme vurdering og sammenlignet laserbasert epson med laserbasert sony, for å få litt perspektiv på dette. Men å høre at folk virker fornøyd er ivhertfall et godt utgangspunkt. Nå virker det jo ikke som at Sonyfolket pleier å være misfornøyde heller, men det kan jo være et luksusproblem isåfall.

Jeg ser at Epson står oppgitt med litt lavere lydnivå enn Sony, med bare 22db på eco, men vet ikke hvordan det oppleves i praksis. Husker DLP projektorer var ofte oppgitt med veldig lavt støynivå, men den intense frekvensen fra fargehjulet holdt på å gjøre meg gal, så neste gang gikk jeg for en LCD projektor med høyere støyspecs på papiret, men med lavere _opplevd_ lydnivå.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Høres jo ikke dumt ut. Skulle gjerne hørt om det var noen som har gjort samme vurdering og sammenlignet laserbasert epson med laserbasert sony, for å få litt perspektiv på dette. Men å høre at folk virker fornøyd er ivhertfall et godt utgangspunkt. Nå virker det jo ikke som at Sonyfolket pleier å være misfornøyde heller, men det kan jo være et luksusproblem isåfall.

Jeg ser at Epson står oppgitt med litt lavere lydnivå enn Sony, med bare 22db på eco, men vet ikke hvordan det oppleves i praksis. Husker DLP projektorer var ofte oppgitt med veldig lavt støynivå, men den intense frekvensen fra fargehjulet holdt på å gjøre meg gal, så neste gang gikk jeg for en LCD projektor med høyere støyspecs på papiret, men med lavere _opplevd_ lydnivå.
Den står plassert på en hylle rett over sitteposisjon og den er veldig stille. Nå husker jeg ikke innstillingene i farten, men det er vel 3 forskjellige styrker på lampen/laseren og jeg bruker den midterste. Jeg startet med projektorer i siste halvdel av 90-tallet og har vært gjennom både elendig bilde og "støvsuger-støy", men det er heldigvis mange år siden :)

IMG_8798.jpeg

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.339
Torget vurderinger
1
Epson er gjerne veldig plasseringsvennlig er min erfaring, da man kan forskyve linsen veldig mye både vertikalt og horisontalt. I tillegg så har linsen mye zoom, som gjør at man kan få tilpasset enklere til lerretet, selv om man bommer med noen cm på kastelengden. Den trenger heller ikke så lang kasteavstand som flere projektorer trenger for å få et stort nok bilde.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
725
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg har nå en Sony xw5000 som etterfulgte en Epson tw9400. Sony er dramatisk mye skarpere og fungerer bedre med hdr (hvis kilden blir lurt til å tro at den tar imot Dolby vision. Eczoo eller hdfury bokser fikser det). En annen å kikke på er denne https://www.valerion.com/

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har nå en Sony xw5000 som etterfulgte en Epson tw9400. Sony er dramatisk mye skarpere (...)
Takk! Godt å få bekreftet at hvis Epson, så laser.
hjelper ikke på lommeboka, men på beslutningsevnen.

Høres jo ut som at det ikke blir direkte feil uansett, og at begge disse kandidatene kan være verdt å vurdere.
Dere som har sony; måtte dere ha spesialmontasje? Jeg ser at AVshop er beinharde på markedsføringen av sitt eget feste, men er det egentlig nødvendig?
Jeg er litt redd for at det isåfall kan skape litt montasjeprolemer for meg om jeg ikke kan fortsette å bruke den samme Chief-basen som jeg har fra før. Føles litt som at jeg muligens har "bygd meg litt inne" med akustikktiltak og projektorplassering helt inntil en takbjelke, så jeg er litt bekymra for om jeg skaper problemer for meg selv her.
som eksempel: JVC har jeg rett og slett ikke plass til, selv om jeg skulle hatt penger til det.

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
666
Jeg har en gammel Sony hw20 med Chief basic feste montert rett i taket,gikk helt fint.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Takk! Godt å få bekreftet at hvis Epson, så laser.
hjelper ikke på lommeboka, men på beslutningsevnen.

Høres jo ut som at det ikke blir direkte feil uansett, og at begge disse kandidatene kan være verdt å vurdere.
Dere som har sony; måtte dere ha spesialmontasje? Jeg ser at AVshop er beinharde på markedsføringen av sitt eget feste, men er det egentlig nødvendig?
Jeg er litt redd for at det isåfall kan skape litt montasjeprolemer for meg om jeg ikke kan fortsette å bruke den samme Chief-basen som jeg har fra før. Føles litt som at jeg muligens har "bygd meg litt inne" med akustikktiltak og projektorplassering helt inntil en takbjelke, så jeg er litt bekymra for om jeg skaper problemer for meg selv her.
som eksempel: JVC har jeg rett og slett ikke plass til, selv om jeg skulle hatt penger til det.
Ut ifra dette bildet så har du vel muligheten til å lage en hylle til projektoren ala den jeg har?

Da trenger du ikke å ta hensyn til noe takfeste når/hvis du vil skifte projektor i fremtiden.

1729751074634.png

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ut ifra dette bildet så har du vel muligheten til å lage en hylle til projektoren ala den jeg har?

Da trenger du ikke å ta hensyn til noe takfeste når/hvis du vil skifte projektor i fremtiden.
Øh... det har du jo faktisk fullstendig rett i.
Hvorfor har jeg ikke lagt merke til det før? Jeg bor jo trossalt her!
:ROFLMAO:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fiffig. Kosta ikke Sony fem tusen mindre forrige uke? Noen som forbereder seg til førjulstilbud muligens?

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
337
Torget vurderinger
11
Hvis du ikke trenger det aller nyeste, så har jeg en jvc rs400/x5000 som kommer for salg om kort tid.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Husker jo denne som noe som var veldig stas dengang, men jeg håper jo å kunne ha noe laserbasert i håp om å slippe å tenke på hid-pærer noengang igjen.
men alt er jo åpent for vurdering, tenkte jeg å si frem til jeg innså at jeg faktisk ikke har fysisk plass til JVC hos meg, da jeg ikke har nok avstand mellom mulig montasje og lerret.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Fiffig. Kosta ikke Sony fem tusen mindre forrige uke? Noen som forbereder seg til førjulstilbud muligens?
Jo jeg mener den kostet 52/53K her tidligere og nå 57K. De planlegger nok til Black Friday...:unsure: :LOL:

Min Epson LS10000 har for øvrig en maks. kasteavstand på 1.28:1, mens LS12000 har økt noe til 1.35:1. Nå har jeg i utgangspunktet ingen planer om å bytte projektor, men det betyr at det er i grenseland om jeg kunne hatt LS12000 hvis jeg skulle byttet.

Hvis du lager en hylle ala den jeg har til projektoren så ville jeg nok hatt den litt bredere enn det jeg har pga. at noen projektorer som feks. Sony har tilkoblingene på siden. Da slipper du ev. at ledningene stikker ut på utsiden av hylla.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette gjorde meg litt nervøs, for jeg innså at jeg ikke hadde sjekket målene godt nok. men når jeg nå sammenligner Sonyen jeg har med de to alternativene, så ser jeg at Epson LS12000 gir meg litt mer margin på plasseringen (kun noen få cm) enn den jeg har nå, og at Sony vil spise litt mer av disse marginene, men tilsynelatende også klare seg, helt på håret.
jeg sammenligner dybde på projektoren, samt minimum kastelengde på 113" som jeg kjører hos meg.
Tilkoblinger på Epson er bak, men på Sony er ventilasjonen bak, så jeg tipper det går litt opp i opp.
Sånn sett leder Epson litt her slik at jeg faktisk har ca 3cm å jobbe med på finplassering for best balanse og plassering, men det ser ut til at Sony også skal kunne la seg plassere uten problemer.

JVC utgår. Rett og slett ikke plass.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg vet ikke hvor mye plass Sony'en må ha bak seg pga. ventilasjonen, men Epson'en kan du trykke nesten helt inntil bakvegg. Tilkoblingene er trukket litt inn sånn at det kun er selve kablene som må ha plass.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
For øvrig så har jeg ca. 3,5m fra fronten av projektoren og frem til lerretet som er på 120". Jeg mener at det er 2,65m bredt og det går akkurat ikke med Epson LS12000 med mindre jeg har/kan få 3,6m avstand.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har ca 3,45-3,48ish fra linse til 113" lerret., så det skal gå greit for min del både med Epson og Sony kan det se ut som. At Epson har kontaktene litt innfelt så det bare er selve kabeltykkelsen som må regnes med er jo absolutt et pluss.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.025
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Begge kandidatene er i ca samme prisområde (kan hende det skjer noe moro om en måneds tid selvsagt, men inntil da...) , begge kandidatene ser ut til å ha svært god bildekvalitet og lang lang levetid på lampene.
Det er en liten forskjell i fysisk utforming, og det er en liten forskjell i støynivå (22 vs 24db i eco mode) samt at epson har motor på linsa si mens sony har droppa det (er jo uansett en engangsgreie for min del, så mangel på motor er ingen dealbreaker)

Jeg føler dermed at disse står ganske likt. epson er visst bedre på latency dersom jeg skulle brukt den mot en spillkonsoll ellerno, men det er vel egentlig ikke noe som står på menyen pr dags dato.

Så da føler jeg egentlig at siden begge fremstår som såpass robuste kandidater, så hadde det vært interessant om noen visste om noe _negativt_ med noen av disse to. Det kan gjøre det enklere å avgjøre hvor man skal gå.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
28.653
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg hadde ikke fått med meg at Sony’en har manuell linse. Det hadde jeg ikke trodd i den prisklassen. Siste projektor jeg hadde med manuell linse var vel en Epson TW9000 og jeg skal ikke ha manuell linse igjen. Ved godt pådrag/mye bass så sank bildet og måtte jevnlig etterjusteres. Mulig at dette ikke er noe problem med Sony’en, men manuell linse er en dealbreaker for meg.

Så har jo Sony’en ekte 4K paneler mens Epson’en har 4K E-Shift. Om det er synlig forskjell mellom de to vet jeg ikke.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.171
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Konkluderte du med noe her?
Jeg er i nøyaktig samme gate som deg, med HWL65 og kunne tenkt meg 4K.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
418
Torget vurderinger
1
Hva tenker dere om disse short throw projektorene som har kommet? Jeg tenker jo egentlig det kan være mye fornuftig med de.

Gitt at man har et "alter" foran synes jeg tanken på å legge en projektor på toppen foran virker veldig enkelt og greit. Mindre bråk, siden man kanskje får større avstand til projektor, enklere med kabler, trenger ikke henge noe taket og ikke minst lysstyrke. Siden den kaster så kort så har den potensiale til bedre lysstyrke.

Men så kan det også hende dette bare er noe drit myntet på de som ikke er så veldig entusiastiske av meg.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.339
Torget vurderinger
1
Hva tenker dere om disse short throw projektorene som har kommet? Jeg tenker jo egentlig det kan være mye fornuftig med de.

Gitt at man har et "alter" foran synes jeg tanken på å legge en projektor på toppen foran virker veldig enkelt og greit. Mindre bråk, siden man kanskje får større avstand til projektor, enklere med kabler, trenger ikke henge noe taket og ikke minst lysstyrke. Siden den kaster så kort så har den potensiale til bedre lysstyrke.

Men så kan det også hende dette bare er noe drit myntet på de som ikke er så veldig entusiastiske av meg.

UST er gode de, men man trenger et lerret beregnet til de. Det blir sylskarpt nederst og ordentlig diffust i toppen om man ikke har det.

Topp Bunn