JD
Overivrig entusiast
Står på trappene til å kjøpe ny bil, og lurer litt på hva som vil være økonomisk gunstigst. For eksempelets skyld kan vi bruke en BMW X3 som den aktuelle bilen. Ser på tre alternativer:
1. Kjøpe en helt ny hos BMW forhandler. Gir 5 års garanti, og mulighet for serviceavtale, hvor man fort sparer endel tusen.
2. Kjøpe en nesten ny, med lav km. Biler solgt etter 1.2.11 har fem års garanti. Man nyter her godt av verditapet det første året, dog i begrenste grad; kjøper man hos forhandler spiser deres avanse og reg.avgift på over 20 000,- av denne.
3. Kjøpe en helt ny, og importere den f.eks via dinbilpartner.no. Disse kjøper bilen via utenlandsk forhandler og man får den og utstyr en god del rimeligere. Man kan også her kjøpe en garanti som går ut over de to årene med fabrikkgaranti, for ca 15000. Denne er nok ikke like sterk som reklamasjonsretten/garantien man har på en norsk bil. Forhandleren hevder å ha en besparelse på +/- 20%, som nok vil være litt mindre når man får prutet hos merkeforhandler.
Hvis man for enkelhets skyld regner et verditap over 5 år på 50% ift norsk nybilpris, vil slik jeg ser det alt.3 redusere den totale kostnaden man har ved å eie bilen i perioden, da salgssummen etter 5 år ikke skal være forskjellig på to identiske biler uten garanti som kun er kjørt i Norge, mens kjøpssummen er lavere. Man har da en noe større risiko da garantien ikke er like sterk. Grovt regnet blir kjøpssummen i alt.3 også gjerne lavere enn alt.2, utfra enkle studier på Finn.no
Noen som har noen betraktninger/erfaringer rundt dette? Ikke av typen "Kjøp en gammel Ford Granada"... Slik jeg ser det, spesielt med den sterke krona kan alt.3 være verdt å vurdere. Importere brukt tror jeg ikke jeg har lyst til.
1. Kjøpe en helt ny hos BMW forhandler. Gir 5 års garanti, og mulighet for serviceavtale, hvor man fort sparer endel tusen.
2. Kjøpe en nesten ny, med lav km. Biler solgt etter 1.2.11 har fem års garanti. Man nyter her godt av verditapet det første året, dog i begrenste grad; kjøper man hos forhandler spiser deres avanse og reg.avgift på over 20 000,- av denne.
3. Kjøpe en helt ny, og importere den f.eks via dinbilpartner.no. Disse kjøper bilen via utenlandsk forhandler og man får den og utstyr en god del rimeligere. Man kan også her kjøpe en garanti som går ut over de to årene med fabrikkgaranti, for ca 15000. Denne er nok ikke like sterk som reklamasjonsretten/garantien man har på en norsk bil. Forhandleren hevder å ha en besparelse på +/- 20%, som nok vil være litt mindre når man får prutet hos merkeforhandler.
Hvis man for enkelhets skyld regner et verditap over 5 år på 50% ift norsk nybilpris, vil slik jeg ser det alt.3 redusere den totale kostnaden man har ved å eie bilen i perioden, da salgssummen etter 5 år ikke skal være forskjellig på to identiske biler uten garanti som kun er kjørt i Norge, mens kjøpssummen er lavere. Man har da en noe større risiko da garantien ikke er like sterk. Grovt regnet blir kjøpssummen i alt.3 også gjerne lavere enn alt.2, utfra enkle studier på Finn.no
Noen som har noen betraktninger/erfaringer rundt dette? Ikke av typen "Kjøp en gammel Ford Granada"... Slik jeg ser det, spesielt med den sterke krona kan alt.3 være verdt å vurdere. Importere brukt tror jeg ikke jeg har lyst til.