Betrakninger rundt kjøp av ny bil; importere ny eller kjøpe i Norge?

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Står på trappene til å kjøpe ny bil, og lurer litt på hva som vil være økonomisk gunstigst. For eksempelets skyld kan vi bruke en BMW X3 som den aktuelle bilen. Ser på tre alternativer:

1. Kjøpe en helt ny hos BMW forhandler. Gir 5 års garanti, og mulighet for serviceavtale, hvor man fort sparer endel tusen.

2. Kjøpe en nesten ny, med lav km. Biler solgt etter 1.2.11 har fem års garanti. Man nyter her godt av verditapet det første året, dog i begrenste grad; kjøper man hos forhandler spiser deres avanse og reg.avgift på over 20 000,- av denne.

3. Kjøpe en helt ny, og importere den f.eks via dinbilpartner.no. Disse kjøper bilen via utenlandsk forhandler og man får den og utstyr en god del rimeligere. Man kan også her kjøpe en garanti som går ut over de to årene med fabrikkgaranti, for ca 15000. Denne er nok ikke like sterk som reklamasjonsretten/garantien man har på en norsk bil. Forhandleren hevder å ha en besparelse på +/- 20%, som nok vil være litt mindre når man får prutet hos merkeforhandler.

Hvis man for enkelhets skyld regner et verditap over 5 år på 50% ift norsk nybilpris, vil slik jeg ser det alt.3 redusere den totale kostnaden man har ved å eie bilen i perioden, da salgssummen etter 5 år ikke skal være forskjellig på to identiske biler uten garanti som kun er kjørt i Norge, mens kjøpssummen er lavere. Man har da en noe større risiko da garantien ikke er like sterk. Grovt regnet blir kjøpssummen i alt.3 også gjerne lavere enn alt.2, utfra enkle studier på Finn.no

Noen som har noen betraktninger/erfaringer rundt dette? Ikke av typen "Kjøp en gammel Ford Granada"... Slik jeg ser det, spesielt med den sterke krona kan alt.3 være verdt å vurdere. Importere brukt tror jeg ikke jeg har lyst til.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Tror ikke du kan regne med å selge en egenimportert bil for samme pris som en bil solgt gjennom norsk forhandler, selv etter 5 års brukstid.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
aNvA skrev:
Tror ikke du kan regne med å selge en egenimportert bil for samme pris som en bil solgt gjennom norsk forhandler, selv etter 5 års brukstid.
Fordi? Om bilen er kjøpt ny av meg i Sverige eller Norge, og fulgt alle servicer, så er det jo ingen forskjell? Om bilen er kjørt i utlandet deriemot, det er en annen sak.
 
N

nb

Gjest
Kollega av meg kjøpte X3 i Tyskland, relativt ny modell. Sparte rundt 50.000 norske på det.
 

ironsidenor

Medlem
Ble medlem
14.01.2011
Innlegg
23
Antall liker
0
Garantien er i mine øyne verdt endel. Learned the hard way.. Hadde motorhavari da bilen min var rett under 5 år gammel. Hadde selvsagt vært garantisak om bilen ikke var importert. Regningen var på 90.000,- og jeg hadde maskinskadeforsikring som dekket - heldigvis. Bare noe å ta med i vurderingen at slike ting faktisk kan skje.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
JD skrev:
aNvA skrev:
Tror ikke du kan regne med å selge en egenimportert bil for samme pris som en bil solgt gjennom norsk forhandler, selv etter 5 års brukstid.
Fordi? Om bilen er kjøpt ny av meg i Sverige eller Norge, og fulgt alle servicer, så er det jo ingen forskjell? Om bilen er kjørt i utlandet deriemot, det er en annen sak.
Jeg vet det ikke er noen særlig forskjell, men vil alikevel påsta at markedet er slik...
Om evt kjøper vet at du betalte mye mindre enn ved kjøp fra norsk forhandler, vil han/hun forvente lavere bruktpris enn tilsvarende norsk utgave.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
aNvA skrev:
JD skrev:
aNvA skrev:
Tror ikke du kan regne med å selge en egenimportert bil for samme pris som en bil solgt gjennom norsk forhandler, selv etter 5 års brukstid.
Fordi? Om bilen er kjøpt ny av meg i Sverige eller Norge, og fulgt alle servicer, så er det jo ingen forskjell? Om bilen er kjørt i utlandet deriemot, det er en annen sak.
Jeg vet det ikke er noen særlig forskjell, men vil alikevel påsta at markedet er slik...
Om evt kjøper vet at du betalte mye mindre enn ved kjøp fra norsk forhandler, vil han/hun forvente lavere bruktpris enn tilsvarende norsk utgave.
Jeg skulle gjerne sett dette dokumentert, og uansett vil det ikke være like mye som prisforskjellen når bilen er ny. En 5 år gammel BMW er en fem år gammel BMW, uavhengig av hvor den er kjøpt. For å trekke en parallell til Hifi-verdenen. Hvis to stk kjøper lik forsterker, en til fullpris, og en klarer å prute seg ned 25%. Tviler sterkt på at bruktprisen vil være forskjellig, alt annet likt.
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
JD skrev:
aNvA skrev:
JD skrev:
aNvA skrev:
Tror ikke du kan regne med å selge en egenimportert bil for samme pris som en bil solgt gjennom norsk forhandler, selv etter 5 års brukstid.
Fordi? Om bilen er kjøpt ny av meg i Sverige eller Norge, og fulgt alle servicer, så er det jo ingen forskjell? Om bilen er kjørt i utlandet deriemot, det er en annen sak.
Jeg vet det ikke er noen særlig forskjell, men vil alikevel påsta at markedet er slik...
Om evt kjøper vet at du betalte mye mindre enn ved kjøp fra norsk forhandler, vil han/hun forvente lavere bruktpris enn tilsvarende norsk utgave.
Jeg skulle gjerne sett dette dokumentert, og uansett vil det ikke være like mye som prisforskjellen når bilen er ny. En 5 år gammel BMW er en fem år gammel BMW, uavhengig av hvor den er kjøpt. For å trekke en parallell til Hifi-verdenen. Hvis to stk kjøper lik forsterker, en til fullpris, og en klarer å prute seg ned 25%. Tviler sterkt på at bruktprisen vil være forskjellig, alt annet likt.
Har ikke noe dokumentasjon å vise til, bare egen erfaring med bruktmarkedet.
Pruting på norsk pris er ikke samme som kjøpt utenlands når man snakker om markedspsykologi.
En forsterker kjøpt i norge og tilsvarende kjøpt i utlandet vil ha en differanse i bruktpris, selv etter utgang av garantitid.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva med innbytte, vil man få mindre igjen for en bil kjøpt i Sverige enn en bil kjøpt i Norge? Hva er argumentasjonen for dette?
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
JD skrev:
Hva med innbytte, vil man få mindre igjen for en bil kjøpt i Sverige enn en bil kjøpt i Norge? Hva er argumentasjonen for dette?
Jeg tror du får mindre ved innbytte ja.
 

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Innlegg
123
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Ang. eksempel 2, du betaler da vitterlig reg.avgift ved kjøp av ny bil også? Men det blir vel ikke spesifisert, går bare inn i potten avgifter?
Så de 20000 du regner som "tap" stemmer vel ikke helt..
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
runenilsen skrev:
Ang. eksempel 2, du betaler da vitterlig reg.avgift ved kjøp av ny bil også? Men det blir vel ikke spesifisert, går bare inn i potten avgifter?
Så de 20000 du regner som "tap" stemmer vel ikke helt..
Om de kaller det omregistreringsavgift eller engangsavgift er jo så sin sak, poenget er at myten om at det er så stort verdifall det første året ikke stemmer helt, da man som kjøper ikke kan nyttegjøre seg dette da reg.avgiften spiser endel av dette. Skal man selge bilen etter et år derimot, er tapet stort.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med den oppfølging og service man får av BMW-importøren, og den verdien en slik bil tross alt representerer, så hadde jeg ikke vært i tvil. Har aldri vært i tvil heller forresten, for egen del. Kjøpt ny i Norge. Litt rabatt på kjøpet. Fått valgt akkurat de specs jeg ville ha. Litt nyere bil med litt høyere verdi ved neste bytte også.

Nytt er nytt. Deilig. Sovet godt om natten, nytt godt av 5 års virkelig omfattende garanti, og deretter en velfungerende goodwill-ordning i årene etter det. Bekymringsløst bileierskap. Har kjøpt noen nye BMW'er gjennom årene, aldri angret et sekund.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Med den oppfølging og service man får av BMW-importøren, og den verdien en slik bil tross alt representerer, så hadde jeg ikke vært i tvil. Har aldri vært i tvil heller forresten, for egen del. Kjøpt ny i Norge. Litt rabatt på kjøpet. Fått valgt akkurat de specs jeg ville ha. Litt nyere bil med litt høyere verdi ved neste bytte også.

Nytt er nytt. Deilig. Sovet godt om natten, nytt godt av 5 års virkelig omfattende garanti, og deretter en velfungerende goodwill-ordning i årene etter det. Bekymringsløst bileierskap. Har kjøpt noen nye BMW'er gjennom årene, aldri angret et sekund.
Ja, jeg ser definitivt poenget. Spørsmålet er jo hvor stor forskjellen mellom ny fra f.eks Sverige og ny fra Norge blir. Specs kan man jo spesifisere begge steder. Hvis det nærmer seg 100 000, så begynner det å bli mye penger, spesielt med tanke på at jeg ikke tror det er stor forskjell på restverdien etter at garantien er gått ut.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det får man jo regne på og enhver gjøre seg opp konklusjoner om basert på egne verdier. Men for meg er verdien av bekymringsløst bilhold, norsk importørs glimrende kundehåndtering, null tidsforbruk til om-og-men ved både kjøp og evt senere problemer, englefylt nattesøvn etc evig nok til å la det hele bli ny BMW i Norge. Jeg har forresten vansker med å se hvordan totalregnestykket kan nærme seg 100k, men kanskje avhenger det av modell?

Selv har vi pleid å få 40-50k i rabatt på nybilpris (listepris inkl utstyr) i Norge etter litt pruting. Sist fikk jeg i tillegg til 50k rabatt også 5 års fri service. Så noe er det å hente på pruting i Norge noen ganger. Men som sagt, enhver får gjøre seg opp egne konklusjoner.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det får man jo regne på og enhver gjøre seg opp konklusjoner om basert på egne verdier. Men for meg er verdien av bekymringsløst bilhold, norsk importørs glimrende kundehåndtering, null tidsforbruk til om-og-men ved både kjøp og evt senere problemer, englefylt nattesøvn etc evig nok til å la det hele bli ny BMW i Norge. Jeg har forresten vansker med å se hvordan totalregnestykket kan nærme seg 100k, men kanskje avhenger det av modell?

Selv har vi pleid å få 40-50k i rabatt på nybilpris (listepris inkl utstyr) i Norge etter litt pruting. Sist fikk jeg i tillegg til 50k rabatt også 5 års fri service. Så noe er det å hente på pruting i Norge noen ganger. Men som sagt, enhver får gjøre seg opp egne konklusjoner.
Skal hente konkrete tilbud når det nærmer seg, men her et et priseksempel hvor importør hevder å spare 138 000,- på en X3Tviler litt på at de listeprisene som er oppgitt er helt reele over hele linja, men samtidig er det ikke tvil om at både biler og utstyr er rimeligere enn veilledende hos BMW-forhandler i Norge. Da spørs det jo hvor mye man får prutet og hva magefølelsen sier.

http://www.dinbilpartner.no/nybil/annonsert_nybil.asp?referanse=900144
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
309
Antall liker
42
En tidligere kollega av meg importerte to nye Toyota fra Danmark for fem seks år siden. Når han skulle selge de måtte han redusere prisen, for kjøper ville ikke betale så mye for de når han hadde fått de billigere.

Det var en artikkel i Bergens Tidende om det.

Mvh Knut
 
Topp Bunn