Bi-ampe med to ulike forsterkere?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.343
Torget vurderinger
96
Hei!
Har monoblokker på vei. Det er snakk om disse: http://www.bladelius.com/ADVANTAGE/S250.htm
Har tenkt på å ta den helt ut, og skaffe to monoblokker til eller eventuelt et kraftig stereotrinn. Det som teller her er
kun krefter og basskontroll. Kan det gå bra med rimeligere forsterkning til bassene, og hva bør jeg se etter på specs for å sikre at nivået vil bli noenlunde det samme? En viktig faktor er at jeg kjører digital romkorreksjon. Jeg tar det for gitt at denne kan rette opp en viss forskjell.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er vel et poeng å sørge for at forsterkerne som driver de forskjellige elementene har samme forsterkningsgrad ("gain").

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.116
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Det er ihvertfall ikke sikkert at du slipper unna med billig forsterkning i bassen. Been there, done that. Endte opp med å kjøpe kvalitetsforsterning der også.
At det er noenlunde samme gain er også viktig. Hvis det er for stor gainforskjell, vil det låte forskjellig ved forskjellige volumsettinger.

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg bruker et LabGruppen effekttrinn til å drive bassene (<100Hz). Disse har justerbar gain + volumpot, og vil kunne tilpasses nesten enhver biamp-konfig. Når det gjelder kvalitet og klangsignatur på bassforsterker, tenker jeg at det blir mindre kritisk jo lavere delingen foregår.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Har du volumkontroll på iallfall det eine settet av forsterkarar, skulle du ha ein sjanse til å få det godt til.
Ved et gitt volum, ja.

Hvis bass- og diskant-effektforsterkerne har forskjellig gain, vil den ene forsterkeren "dra fra" den andre så fort du begynner å endre lyttevolum. ...Så da må du i så fall justere deg inn med den ekstra volumkontrollen på enten bass eller diskant hver gang du endrer lyttevolum.

For meg høres det absolutt ut som man "må" ha matchet gain i forsterkerne for å bruke bi-amping.

(Effekten kan godt være forskjellig. Diskantelementene trenger sannsynligvis ikke like mye effekt som basselementene, f.eks.)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Et lite ot spørsmål:

Vil forstereren til toppene puste litt lettere dersom basstonene filtreres bort i forkant av denne, selv om den ikke er koblet til bass-elementene?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Ved aktiv deling vil jo forsterkeren få et mindre bredbåndet signal å jobbe med, så den får en "lettere jobb".

Dette er vel selve poenget med aktiv deling, men gjør jo delefilterene i høyttalerne litt redundante, når du bruker begge deler. Å ha både passive og aktive delefiltre i gang samtidig vil jeg tippe gjør mer negativt med lyden enn det positive bidraget det aktive filteret gjør for ved å avlaste forsterkeriet.

M

Mr-T

Gjest
Dazed skrev:
Hvis bass- og diskant-effektforsterkerne har forskjellig gain, vil den ene forsterkeren "dra fra" den andre så fort du begynner å endre lyttevolum.
Nei.

De vil følge hverandre likt når du endrer inputsignal.

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
Dazed skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Har du volumkontroll på iallfall det eine settet av forsterkarar, skulle du ha ein sjanse til å få det godt til.
Ved et gitt volum, ja.

Hvis bass- og diskant-effektforsterkerne har forskjellig gain, vil den ene forsterkeren "dra fra" den andre så fort du begynner å endre lyttevolum. ...Så da må du i så fall justere deg inn med den ekstra volumkontrollen på enten bass eller diskant hver gang du endrer lyttevolum.

For meg høres det absolutt ut som man "må" ha matchet gain i forsterkerne for å bruke bi-amping.

(Effekten kan godt være forskjellig. Diskantelementene trenger sannsynligvis ikke like mye effekt som basselementene, f.eks.)
Vet ikke helt hvordan du tenker rent praktisk :) men om man justerer gain på et av forsterkerne så den matcher den andre vil self begge forsterkerne ha samme gain om du endrer volumen til signal kilden, kilden er tross alt "felles" for begge inngangene/par forsterkere -det er ikke snakk om å justere volumen gain til hver forsterker hver for seg når man ønsker å justere volumen på hele "systemet"

BIamping er en en "dårlig" løsning -særlig når du allrede har en dsp/eq fra før, den dsp bør ha muligheter for en spdif/digital utgang som kan sendes til en digital delfilter, i delefiltren kan også justere gain på hver utgang... da sender du bare den "mengde" med frequenser som høyttalerne som er tilkoblet til forsterkeren skal gjengi -alt det andre som forsterkes i et BIamp/pasiv systema blir omsatt til varme i den pasive delefiltre som er i høyttaleren...

ja, gode og ok PA forsterkere er self mest egnet til å drive lave frekvenser, først og fremst pga høy dempings factor + storre strøm reserver enn standar forsterkere :) hvilken høyttaelre skal de drives forresten?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Nei.

De vil følge hverandre likt når du endrer inputsignal.
Hmm. Jo, ja, kanskje. Fungerer en volumkontroll foran et effekttrinn på samme måte som å endre forsterkningsgrad i selve effekttrinnet, altså?

M

Mr-T

Gjest
Mnjaa...

Hvis du øker signalnivået inn med 6 dB (en dobling), så vil du også få 6 dB mer signal ut fra begge effektforsterkerne, helt uavhengig av hvor mye gain de har i utgangspunktet. Så ja, signal ut følger signal inn helt lineært, helt uavhengig av gain.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Dazed skrev:
Tja. Ved aktiv deling vil jo forsterkeren få et mindre bredbåndet signal å jobbe med, så den får en "lettere jobb".

Dette er vel selve poenget med aktiv deling, men gjør jo delefilterene i høyttalerne litt redundante, når du bruker begge deler. Å ha både passive og aktive delefiltre i gang samtidig vil jeg tippe gjør mer negativt med lyden enn det positive bidraget det aktive filteret gjør for ved å avlaste forsterkeriet.
Veldig ot, men:

Hva med et passivt filter mellom pre og effekt med langt lavere delefrekvens enn mellomtonens naturlige roll-off. Det vil vel gjøre svært lite ugang oppover? (samtidig som ampen får en lettere jobb)

M

Mr-T

Gjest
Eller gå for full aktiv digital deling og romkorreksjon....

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.343
Torget vurderinger
96
mwt skrev:
Dazed skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Ved et gitt volum, ja.

Vet ikke helt hvordan du tenker rent praktisk :) men om man justerer gain på et av forsterkerne så den matcher den andre vil self begge forsterkerne ha samme gain om du endrer volumen til signal kilden, kilden er tross alt "felles" for begge inngangene/par forsterkere -det er ikke snakk om å justere volumen gain til hver forsterker hver for seg når man ønsker å justere volumen på hele "systemet"

BIamping er en en "dårlig" løsning -særlig når du allrede har en dsp/eq fra før, den dsp bør ha muligheter for en spdif/digital utgang som kan sendes til en digital delfilter, i delefiltren kan også justere gain på hver utgang... da sender du bare den "mengde" med frequenser som høyttalerne som er tilkoblet til forsterkeren skal gjengi -alt det andre som forsterkes i et BIamp/pasiv systema blir omsatt til varme i den pasive delefiltre som er i høyttaleren...

ja, gode og ok PA forsterkere er self mest egnet til å drive lave frekvenser, først og fremst pga høy dempings factor + storre strøm reserver enn standar forsterkere :) hvilken høyttaelre skal de drives forresten?
Høyttalere er KEF Reference 4. De sluker effekt pga. krevende impedanseforløp, fasevinkler osv. Bi-amping er en løsning jeg alltid har hatt gode erfaringer med, og det er også en overveiing mtp pris/ytelse/effekt etc.
Monoblokkene jeg venter på er på hver 250 watt og har hver sin 1800 VA trafo. Skulle tro det blir nok, men jeg vet at enkelte høyttalere aldri får nok, så derfor tanken om 4 monoblokker.
Har målinger fra test i High Fidelity, kan se om jeg får skannet og lagt ut.

Takker alle for input. Jeg lesr og prøver og lære...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Mnjaa...

Hvis du øker signalnivået inn med 6 dB (en dobling), så vil du også få 6 dB mer signal ut fra begge effektforsterkerne, helt uavhengig av hvor mye gain de har i utgangspunktet. Så ja, signal ut følger signal inn helt lineært, helt uavhengig av gain.
OK. Det høres rimelig ut. Jeg er med på den.

Da gjenstår bare det at det skurrer litt å demp signalet inn og så kjøre på med masse gain, i stedet for å justere gain litt ned i utgangspunktet. Men det er kanskje bare i hodet mitt. ;)

M

Mr-T

Gjest
I praksis så er "gain" justeringen på effektfortsterkere egentlig bare en passiv volumkontroll. Sånn sett blir det litt ett fett, men det kan være lurt å skru ned på effektforsterkeren for å få mindre støy og bedre utnyttelse av dynamikkområdet i kilden (preamp eller annet). Spesielt i løsninger med digital volumkontroll er det viktig å passe på gain- og nivåstrukturen så man får best mulig oppløsning og lavest mulig støy.

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
flotte høyttalere det :) men med 2 extra forsterkere med 1800va trafor burde være mer enn nok for de uansett -du vil ikke få mer lydtrykk nødvendigvis, men bare bedre kontrol rett slett. De er tros alt ikke disco høyttalere.

tittet kjapp i spec og ser at den er en 4 veis delefilter med 6 elementer :) og med 2x10" bass, da ville jeg bruk den fosrsteker med mest effekt på den delen og resten på de andre. Hvordan er inntaket til høyttalerne? regner med at det er BIwirring muligheter MEN hvor deles de? bilder av den kanskje? eller delefitren? jeg har forresten noen vintage kef model 105.4 der selve bass delen kom ikke helt i mål -uansett hva jeg koblet på- en dag åpnet den og fant ut at begge bass elementen 8" hadde i delefiltren bipolare kondensatorer i serie og pga verdi kunne disse aldri gjengi noe særlig under 50Hz ... og etter dette punktet gikk også videre til øvre frekvens, koblet mid/tw delefitren til inntaket isteden og det ble enda bedre rund definisjon og generelt bedre, koblet forbi bass kondisene og da kom ontlig trykk fra begge 8" -dette var ikke akk dårlig og billige modeller den gangen.
Så, jeg vet ikke åsen er filtrene dine men ofte finner man at det har blit gjørt på en merkelig måtte :)

Så, med en pasiv 4 veis delefilter blir ikke rett frem å kjøre full aktiv deling, men gjør slik jeg selv har valgt å gjøre: 2 veis aktiv deling, bas fra 20Hz til ca 80-100Hz. til bas amp, resterende fra 80-100Hz opptil 100Khz :) på bassen må du fjerne den passive delefiltren og på øvre best å fjerne nedre delefilter eller bruke som den er nå :) "bassene" mine er bassene i infinity kappa 8.2 og resterende blir gjengitt av magnepan.

forresten her er spec: og da de som kan dette ser hvor øvre og nedre delefrekvens bør være: 160Hz.

Specifications: Four-way, six-driver loudspeaker system with coupled-cavity bass loading. Drive-units: 1" (25mm) soft-dome tweeter, 6.5" (160mm) polypropylene-cone midrange unit, 2x6.5" (160mm) polypropylene-cone lower midrange units, 2x10" (250mm) pulp-cone woofers. Crossover frequencies: 2.8kHz, 500Hz, 160Hz. Frequency response: 35Hz-20kHz ±3dB, -6dB at 32Hz. Nominal impedance: 4 ohms. Maximum spl: 118dB. Sensitivity: 92dB/W/m. Amplifier requirements: 50-400W.

Topp Bunn