Høyttalere Bi-ampe XTZ Divine med aktivt delefilter

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Kjører i dag med Parasound P5 og A21 på XTZ Divine. En oppsett som for meg har gitt stor, åpen og engasjerende lyd på en måte jeg ikke tidligere har eid. Men jeg har blitt veldig nyskjerrig på å prøve ut muligheten for å bi-ampe disse høtytalerne. I tillegg til det vanlige settet med terminaler til høyttalernes passive delefiltre har Divine terminaler som går rett til elementene og som kan brukes med eksterne delefiltre.


Jeg skulle like å høre om det er andre som har erfaringer med bi-amping av Divine med bruk av aktivt delefilter. Jeg har en noe tilårskommen Meridian 557 som jeg akter å sende på full service og senere prøve i dette oppsettet. Tanken min så langt er å kjøpe en crossover (dbx, Behringer, andre forslag?) som jeg kobler på utgangen til preampen og deler (på 180 Hz) med bass til Meridianen videre direkte til høyttalernes bass elementer, og diskant/mellomtone til A21 videre til høyttalernes passive delfiltere for disse. Altså en såkalt semi-aktiv løsning.


Hva trenger jeg av delefilter som er godt nok slik at ikke dette skaper mer støy og grums enn det jeg vinner på å la forsterkerne få et mindre frekvensområde å jobbe med? Jeg er helt fersk på feltet (lest meg opp siden i dag morges) og lurer på ca hundre ting. Digitale delefiltre, innebærer det at lyden splittes før DA konvertering? Måtte jeg i så fall ha flere DA konvertere eller gjøres det av delefiltret og i så fall blir det noe særlig vellykket? Ja ja, som sagt mye å sette seg inn i. Kjempe om noen som har lekt seg litt med disse høyttalerne kunne dele av sine erfaringer.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Har levert inn Meridian 557 til service, men det kan noe tid. Så kom jeg på den lyse ideen at jeg kunne leke meg litt med min gamle Electrocompaniet ECI-1. Men det viser seg jo da, slik jeg skjønner det, at den eneste muligheten for å få brukt denne måtte være å kjøre REC Out fra preampen inn på denne og bruke volumkontrollen på ECI-1. Altså ingen måte å bruke den som ren effektforsterker. Det blir for kjelkete da jeg ikke får en enkelt master volum på oppsettet. Nå ja.

Skulle egentlig gjerne tenkt meg å myke lyden noe ned i toppen da det på noen skiver blir noe hard og slitsom diskant i oppsettet mitt nå. Noe rør eller kanskje klasse A hadde kanskje vært noe å fundere på til å drive tweetern.

Delefilteret jeg lurer på å kjøpe er DBX 234 XS. Noen som har erfaringer med det?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.206
Antall liker
2.799
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg ville til å begynne med anbefale "vanlig" (horisontal) biamping der du benytter en stereo effektforsterker
til bassene og en stereo effektforsterker til mellomtonene. Siden du får litt hardhet i toppen ville jeg valgt
Meridianen til toppene og Parasound til bassene.
Et likt signal kobles (i paralell) til begge effektforsterkerne, men høyttalernes innebygde filtere vil begrense
de enkelte forsterkerne til kun å avgi effekt i sitt dedikerte område. Fordelen med en slik tilnærming - som
benytter høyttalernes innebygde filtere - er at men også "får med" filtrenes iboende equalisering så høyt-
taleren blir tro til sin originale tone/klang.

Går du for din foreslåtte "semiaktive" deling, der subutgangen på P5en driver bassene og "topputgangen"
driver resten (gjennom høyttalernes filtere) - er du avhengig av at høyttalernes innebygde filtre deler ned
mot de 180 Hz (140 Hz ?) som P5en har som max. Her vil du ikke få noen equalisering av bassen (som kanskje
har en form for dempekrets for å redusere av oppbrytningen (resonans) i aluminiummembranene). Videre er
det fare for at fasegangen blir forkludret dersom bassfilterne i P5en og høyttalerne ikke er av samme orden.

Tar du den helt ut med to- eller tre-veis aktiv deling får du ingen equalisering med på kjøpet (fra høyttaleren).
Det betyr bla. at du må ha equalisering for baffelstep - eller - legge delefrekvensen ved baffelstep (rundt 400 Hz).
Kanskje er det også behov for equalisering for å dempe oppbrytning (resonans) i både bass- og mellomtone-
elementene. I tillegg til equalisering trenger du individuell nivåregulering av de to-tre frekvensområdene.

Aktiv deling kan bli veldig bra men kan fort fjerne den lydkarakteristikken høyttalerne har i utgangspunktet.
Så er spørsmålet om det er det du vil.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Sist redigert:

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Takk for svar, Gunnar.
Ja i første omgang vil jeg prøve som du foreslår; benytte den ene forsterkeren på mid+diskant og den andre på bass. Jeg vil da benytte de vanlige terminalene på høyttalerne som går de til de passive delefilterne der. Dette kan jeg gjøre uten eksternt delefilter da Parasounden som jeg antar er den kraftigste effektforsterkeren av de to har en gain justering slik at det skal bli mulig å få jevn signalstyrke til alle elementene. Og er det slik du beskriver at i tillegg til å avskjære, at delefiltrene også har en eq-funksjon vil jeg nyte godt av den. Men slik jeg forstår det vil effektforsterkerne hver for seg "produsere" signal i hele frekvensområdet og jeg går således glipp av en av fordelene ved aktiv bi-amping hvor effekt bare benyttes i det frekvensområdet hver enkelt forsterker driver.

divine terminaler.jpg



Hva jeg mente med semi-aktiv deling er ikke å benytte subutgangen fra pre. På Divine er det et dobbelt sett med terminaler. I tillegg til de vanlige tre parene har du også tre par til aktiv drift. Semi-aktivt i denne sammenhengen betyr etter å ha splittet signal med eksternt delefilter å kjøre den ene effektforsterkeren til det vanlige terminalsettet for mid-high - bruke internt delfilter. Den andre forsterkeren koblet til aktiv drift for bass: utenom høytalerens delefiltre altså.


He-he, ord som fasegang og baffelstep sier meg ikke mye. Jeg trenger å lese meg kraftig opp på emnet skjønner jeg. Men det er mye av moroa da. Igjen takk for at du tok deg tid til å svare. :)
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg ville aldri bednyttet to forskjellige forsterkere, da forsterkernes forskjellige iboende egenskaper (bl.a.) kan forstyrre høyttalerens (VIKTIGE) tonale klangbelanse. Dog mener jeg dette kan gjøres ved bruk av sub uten stor forringelse, i en del tilfeller.
 
Topp Bunn