Bi amping av Primare SPA20

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Hei alle sammen. :)
Har 5.1 oppsett i stua med store Klipsch høtalere som jeg ønsker å endre på. Vil fjerne senter og bakhøytalere og kanskje oppgradere med nye høytalere med mulighet for biamping. Kanskje de nye System Audio eller Dali i 20 000.- klassen? Tenkte først på ny forsterker (Stereo) men kjører bla Htpc via optisk inngang så Primaren blir beholdt. Greit med mulighet for video svitch også. Vet noen om denne kan programeres for bi amping? Eller er løsningen kabler med splitting mellom pre og amp? Kabel kan kanskje skape problemer med nivåforskjell? Setter pris på innspill.

Ha en strålende kveld/ helg ;)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
1
Hvis du tenker på biamping der du bare benytter de innebyggde effekttrinnene, er det ingen slik programering i SPA20. Det finner du normalt bare i receivere med 7-kanals effektforsterkere, der SurroundBack-kanalene kan konfigurerer for bruk ved biamping.

Derimot er det en annen mulighet som kanskje kan fungere.
SPA20 har noe som heter "Party-mode", som iflg. manualen består i at det sendes likt signal til h.h.v. høyre front- og surroundkanal og venstre front- og surroundkanal.
Dermed kan du benytte disse fire kanalene til biamping i et stereo-oppsett. Du må da passe på å "lure" prosessoren til å tro at du har et 4.0 høyttaleroppsett, mens du i realiteten kobler diskant til frontterminalene og mellomtone-/bass til surroundterminalene. Du må også passe på å definere avstand identisk til front- og surroundkanaler, ellers får du tidsforkyving mellom diskant og mellomtone/bass.

Dersom du velger en slik løsnoing, er det to forhold du må passe på. For det første tror jeg ikke denne Party-mode fungerer på innkommende digitale  multikanalssignaler (DD/DTS 5.1/6.1), så du må passe på at signalkilde bare sender nedmiksede (2.0)signaler digitalt til SPA20.
Det andre er at du bare bør benytte digitale signaler, siden SPA20 trolig uansett vi A/D-konvertere disse signaølene for å benytte Party-mode.

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Takk for svaret :)
Skal prøve Party Mode i første omgang ved bi amping. Du har nok rett i forhold til hvordan den behandler digitalt signal(5.1)
Alternativ blir ekstern forsterker. Det naturlige blir selvsagt en Primare. Har noen forslag til andre merker som kan matche den interne forsterkeren på lydsignatur/ klang ved biamping?

O

OldBoy

Gjest
Derimot er det en annen mulighet som kanskje kan fungere.
SPA20 har noe som heter "Party-mode", som iflg. manualen består i at det sendes likt signal til h.h.v. høyre front- og surroundkanal og venstre front- og surroundkanal.
Dermed kan du benytte disse fire kanalene til biamping i et stereo-oppsett.
........
Sønnen min har hørt dette hos en kamerat som har prøvd dette i et rent stereo-oppstett med SPA20. Jeg tror at han opererte med følgende innstillinger: front-large, center-none, sub-none, surround-large. Sikkert viktig med disse avstandene også, som Karl Erik er inne på.

Det går altså an, men min sønn var ganske klar på at SPA20, etter hans vurdering, rent lydmessig, ikke er noe bedre enn Primares billigste stereoforsterkere. Med bi-amping fikk man ikke så veldig mye bedre lyd, bare mer av det samme.

Så det spørs om dette blir noen suksess med nye høyttalere til 20k. Men det er jo lov å prøve.

Topp Bunn