Ønsker anbefaling Bi-amping?

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
Har lyst å teste ut deling av frekvenser på (linje-) signalnivå. Har to sett høyttalere koblet på hver sin forsterker. Har en RCA splitter ut fra DAC, og kan dermed spille på begge høyttalersettene samtidig, med ulikt volum, og også med ulik bass/treble, men kunne tenkt meg å teste frekvensdeling foran forsterkerne.

Hva kalles slikt? Prøvde med "signal crossover filter" på Amazon, men får stort sett treff på delefilter for passive høyttalere.

Grunnen til at jeg ønsker dette, er at mine Dali Concept 6 oppleves svake på mellomtone, sammenlignet med både hodetelefoner rett fra DAC og Monitor Audio 9, mens MA9 pga. konstruksjon har mangelfull bass, som er grunnen til at jeg kjøpte Dali.

Et delefilter der jeg kan manipulere delefrekvens, er hva jeg ønsker. Jeg har en anelse elektronikk-kjennskap, og vet hvordan slike filtere virker, sånn i prinsippet, med induktorer og kondensatorer, og har oscilloskop, så det er absolutt en tanke å forsøke å mekke noe selv, da det neppe er store greiene som trenges på signalsiden i motsetning til de sakene som må til for å passivt dele effekt-signalet til høyttalerne.

Tips og innsikt mottas!

:)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.629
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I det digitale domenet finnes det utallige bokser som gjør slikt.
Ulempen, hvis det kan kalles det, er at du trenger en ad/da-loop.
Mvh

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
I det digitale domenet finnes det utallige bokser som gjør slikt.
Ulempen, hvis det kan kalles det, er at du trenger en ad/da-loop.
Mvh
Ok, søkte på digital crossover, og fikk diverse treff.

Antar dette er den anbefalte måten å gjøre det på. Så for meg noe analogt, men det analoge signalet er åpenbart svært følsomt for støy.

Det finnes vel slike bokser som behandler digital output fra PC, CD-spiller etc, direkte, i stedet for å kjøre gjennom en DAC for deretter umiddelbart AD-konvertere? Eller?

EDIT: stryk siste avsnitt - en slik funksjonalitet ville vel bare bety eliminering av rollen til forforsterkere?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.629
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Antar dette er den anbefalte måten å gjøre det på. Så for meg noe analogt, men det analoge signalet er åpenbart svært følsomt for støy.

Det finnes vel slike bokser som behandler digital output fra PC, CD-spiller etc, direkte, i stedet for å kjøre gjennom en DAC for deretter umiddelbart AD-konvertere? Eller?
Ja. Det finnes en mengde lydkort som gjør alt i det digitale domenet, og som gir deg f.eks. 4 eller flere analoge utganger. Bruker selv en Metric Halo ULN 8. Den gir flere muligheter enn jeg noensinne kommer til å bruke, men er ikke helt billig.

På den annen hånd, jeg bruker den også som preamp, og sparer jo den utgiften.

Mvh

Sist redigert:

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
Ja. Det finnes en mengde lydkort som gjør alt i det digitale domenet, og som gir deg f.eks. 4 eller flere analoge utganger. Bruker selv en Metric Halo ULN 8. Den gir flere muligheter enn jeg noensinne kommer til å bruke, men er ikke helt billig.

Mvh
Om du ser signaturen min, så er det vel klart at jeg ligger i et lavere pris-segment. :)

Dali-høyttalerne mine kosta 1500 brukt, og MA9 kjøpte jeg for 30 år siden. Forsterkerne kosta 700 kr stykket. Så en boks til 1-2k er ok, 35k not so much ...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.629
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Om du ser signaturen min, så er det vel klart at jeg ligger i et lavere pris-segment. :)

Dali-høyttalerne mine kosta 1500 brukt, og MA9 kjøpte jeg for 30 år siden. Forsterkerne kosta 700 kr stykket. Så en boks til 1-2k er ok, 35k not so much ...
Jeg skrev da heller ikke at du må kjøpe en slik boks, jeg brukte den bare som et eksempel på hva som finnes.

Mvh

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
Jeg skrev da heller ikke at du må kjøpe en slik boks, jeg brukte den bare som et eksempel på hva som finnes.

Mvh
Selvsagt, jeg skjønte det. Det var vel heller et spørsmål om hva som finnes i lavere prisklasser. Kunne kanskje vært mer eksplisitt.

Når jeg søker på Amazon får jeg mest treff på sånt som er beregnet til bilbruk, så mistenker at denne type produkter til hjemme- (stasjonær) bruk kan hende må anskaffes andre steder fra.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.372
Torget vurderinger
1

EDIT: stryk siste avsnitt - en slik funksjonalitet ville vel bare bety eliminering av rollen til forforsterkere?
Skaff deg en miniDSP og sub, skrot Dali. Da får du kjørt digitalt på delefrekvens imellom sub og høyttalere, og kalibrert etter ønske hvor mye bass i forhold til lyd på høyttalere.
Det er også mulig å fikse med kondensatorer og spoler, da det er det delefiltre er lagd av i utgangspunktet.
Med en DSP så kan du også justere nivå på frekvensgang på Dali, så finner du kanskje ut at du ikke trenger MA høyttalerne allikevel.

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
Skaff deg en miniDSP og sub, skrot Dali. Da får du kjørt digitalt på delefrekvens imellom sub og høyttalere, og kalibrert etter ønske hvor mye bass i forhold til lyd på høyttalere.
Det er også mulig å fikse med kondensatorer og spoler, da det er det delefiltre er lagd av i utgangspunktet.
Med en DSP så kan du også justere nivå på frekvensgang på Dali, så finner du kanskje ut at du ikke trenger MA høyttalerne allikevel.
Jeg har jo strengt tatt også EQ i Spotify-appen, når jeg tenker meg om, men det handler ikke bare om resultat, men også å teste og eksperimentere.

Det kan godt hende at jeg ville blitt mest fornøyd med MA9 + Sub, og en miniDSP for å styre signalene. Jeg liker virkelig lyden fra mine gamle MA9.

Meeeen .... jeg så en video et sted som forfektet bruk av stereo woofere. Bassgangen i Dali-høyttalerne er god i massevis for meg, så jeg tenkte da å "bi-ampe" som nevnt, så Dali kunne fungere som to woofere, med MA9 oppå for mellomtone og diskant, hvor de virkelig skinner.

Disse miniDSP-greiene var ikke helt gratis. Lurer derfor på om det ville vært vel så enkelt å bruke et passivt delefilter beregnet for høyttalere, etter amp, for å splitte signal. Eller bruke EQ i spotify, eller kjøpe andre høyttalere, kanskje Monitor Audio.

Takk for input, uansett.

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Antall liker
3.026
Sted
Portugal
Hvis du vil bruke signalet etter DAC analogt, kan du kjøpe og bruke et elektronisk delefilter.
De kan du finne brukt for en hyggelig pris.

1732799973268.jpeg

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.848
Sted
Sunndalsøra
Problemet er at man må kjøpe DSP Made in China. Ikke noe mere kjøp av kinesisk hær. Jeg bruker heller elektronisk delefilter og passivt i kombinasjon.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.372
Torget vurderinger
1
Jeg har jo strengt tatt også EQ i Spotify-appen, når jeg tenker meg om, men det handler ikke bare om resultat, men også å teste og eksperimentere.

Det kan godt hende at jeg ville blitt mest fornøyd med MA9 + Sub, og en miniDSP for å styre signalene. Jeg liker virkelig lyden fra mine gamle MA9.

Meeeen .... jeg så en video et sted som forfektet bruk av stereo woofere. Bassgangen i Dali-høyttalerne er god i massevis for meg, så jeg tenkte da å "bi-ampe" som nevnt, så Dali kunne fungere som to woofere, med MA9 oppå for mellomtone og diskant, hvor de virkelig skinner.

Disse miniDSP-greiene var ikke helt gratis. Lurer derfor på om det ville vært vel så enkelt å bruke et passivt delefilter beregnet for høyttalere, etter amp, for å splitte signal. Eller bruke EQ i spotify, eller kjøpe andre høyttalere, kanskje Monitor Audio.

Takk for input, uansett.

Det er masse tullete videoer forresten. Jeg bruker woofere på min stereo (og DSP), de er byggd for dypere frekvenser enn det de små elementene i en høyttaler er konstruert for.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.848
Sted
Sunndalsøra
Har både Dac og Blue-ray som er kinesisk produsert, men nå ser jeg heller etter det som er produsert i Indonesia, Thaiwan eller Korea. Gjelder også gitarer og bildeler. Betaler heller en høyere pris for å slippe Kinesiske produkter. Sånn har det blitt. Finner så mye negativt om Kina sin kultur. Jeg støtter heller ikke hva dette landet står for og gjør.

Sist redigert:
Topp Bunn