Bias problem Antique sound lab, monsoon.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    Hei :)
    Har fått i hus ett par 100w monoblokker med 4xkt88.
    På ene blokka måler kt88 -001 på bias displayet, og justering har absolutt ingen effekt.
    Det er musikk i høyttaleren, kjapp test med lavt volum.
    Noen som kan komme med gode råd evt lignende erfaringer?
    Legger ved tegning

Vedlegg

Sist redigert:

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    Vet du type? Har ikke sett slike kondensatorer før, og hva betyr merket 101k?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    De feiler veldig sjeldent = nesten aldrig.
    Den modellen kaldes også for "Styroflex"

En gutt i Finland selger 10stk. for 2 Euro på Ebay
    ;) (y)

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    De feiler veldig sjeldent = nesten aldrig.
    Den modellen kaldes også for "Styroflex"

En gutt i Finland selger 10stk. for 2 Euro på ebay

Takker så mye, da er det pakke på vei fra Finland.
    Ja leste at de feiler sjeldent, men den som må/skal byttes sto ved siden av to 2w 100ohm 1% motstander, der begge har "tatt fyr"
    Kretskortet og nærmeste omgivelser var svart og dekt i sot.
    Noen 2w 1% motstander er erstattet med 5% 1w.
    Er vel logisk å tro at hvis 2w motstander brenner opp, så kommer 1w erstatningene til å gjøre det samme.
    Så er noen vishay CPF3100R på vei fra digikey.
    Burde en bytte alle 100ohm motstandene, er en på hvert av kt88 rørene?

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

Forhåpentlig ikke noe, du har gjort. Om den originale er 2watt, da bytt med tilsvarende eller større (effekt)
    1% er sikkert brukt, fordi nøyagtighet kreves. Da bli på 1%. 5% er dumt. Vishay/Dale lager excellente
    1% / 5watt motstander. De er ikke for store, men koster litt. Har for ikke så lenge siden byttet til 8 av de
    på en STAX rørbasert hovedtelefon-forsterker. Topp$$ kvalitet.

Om de ikke er missfarvet, eller de måler (ca.) 100ohm, hvorfor da bytte?? ;)

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy

Forhåpentlig ikke noe, du har gjort. Om den originale er 2watt, da bytt med tilsvarende eller større (effekt)
    1% er sikkert brukt, fordi nøyagtighet kreves. Da bli på 1%. 5% er dumt. Vishay/Dale lager excellente
    1% / 5watt motstander. De er ikke for store, men koster litt. Har for ikke så lenge siden byttet til 8 av de
    på en STAX rørbasert hovedtelefon-forsterker. Topp$$ kvalitet.

Om de ikke er missfarvet, eller de måler (ca.) 100ohm, hvorfor da bytte?? ;)
    Nei eg har ikke byttet noe, kjøpte nettopp blokkene som skulle være feilfrie.
    Men de ankom med defekte rør "kt88 med knekte guidepins og lys/lyd effekter så snart eg trykka på On".
    Når eg skrudde av bunnen og kikka på innmaten ble det åpenbart at eg ikke var førstemann nedi.

Bestilte 3w og nok til å bytte alle i begge blokkene.
    Alle i ene blokka har fått lett brunskjær og samme har kortet de står på. Samme med 2x1kohm 1% (står ved siden av 100ohm motstandene)
    I tillegg var tanken å heve de 4-5 mm fra kortet og skille de litt fra hverandre.
    Dessuten ser det litt finere/ryddigere ut når alle er like, 3 av 4 100ohm +1 1Kohm + 101k må byttes uansett.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg var tanken å heve de 4-5 mm fra kortet og skille de litt fra hverandre.
    (y) (y) (y) (y)
    Om den er kjøpt som værende 100% OK, da føler jeg med deg. Trist med uerlige
    selgere. De skulle hatt (skulle stå her, men vil ikke utestenges for språkbruken) 😂😂
    Anyway.... stå på.... det blir bra til sisst.!!!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    Hei :)
    Har fått i hus ett par 100w monoblokker med 4xkt88.
    På ene blokka måler kt88 -001 på bias displayet, og justering har absolutt ingen effekt.
    Det er musikk i høyttaleren, kjapp test med lavt volum.
    Noen som kan komme med gode råd evt lignende erfaringer?
    Legger ved tegning
    Har du målt over katodemotstandene til KT88?
    Skal være 0.5 Volt.
    Juster om nødvendig.

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    Har du målt over katodemotstandene til KT88?
    Skal være 0.5 Volt.
    Juster om nødvendig.
    Nei, har bare dobbeltsjekket displayet på forsterkeren med en kt88 biasprobe, som viste 000 på multimeteret.
    Har ikke koblet til strøm siden eg åpnet den, så har ikke målt katodemotstandene utover at de fortsatt måler 10ohm.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @kokk123
    Det printboardet i #13......
    Prøv å ta ditt multimeter i stilling ohm (auto) og prikk pinnene litt hardt nedi det svarte med 3-4-5 mm imellem
    målepinnene. Om det måler noe i det hele tatt (Mohm), så lag et nytt board.
    Problemet med forkullede fiberboards, når de blir så svarte, er at de kan oppføre seg som en stoooor motstand.
    Da risikerer du parallell motstandsverdi på de andre komponentene. En verdi som ikke skal være der.
    Har sett et liknende PCB på en Krell forsterker, der printet glødet mellem pluss og minus banene, når forsterker
    var slått på ;)

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    @kokk123
    Prøv å ta ditt multimeter i stilling ohm (auto) og prikk pinnene litt hardt nedi det svarte med 3-4-5 mm imellem
    Problemet med forkullede fiberboards, når de blir så svarte, er at de kan oppføre seg som en stoooor motstand.
    Da risikerer du parallell motstandsverdi på de andre komponentene. En verdi som ikke skal være der.
    Har sett et liknende PCB på en Krell forsterker, der printet glødet mellem pluss og minus banene, når forsterker
    var slått på ;)
    Testet sikkert 30 punkt, fra 2-4mm mellom nålene, ingen utslag.
    Men skal starte den opp i stabilt sideleie første gangen og se om det er noe varmgang i plata.
    Har termisk kikkertsikte på safaririfla, funker som juling på ett par meter hold😂

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    Noe annet spennende som dukket opp var en løs ledning, lå under den 4kanta kondensatoren.
    Hvor den skal, hvis den skal noe sted er ett mysterium.
    Den er stripset fast og rekker ikke noe sted, den ser ut til å være klippet av med tang.
    Fant og ut at 100ohm 5% 1w motstanden ikke gir utslag i ohm på multimeteret. Så det kan vel muligens forklare hvorfor bias er 000 på det røret

Vedlegg

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    @kokk123
    var slått på ;)
    Da har eg byttet motstandene på blokka, og alle rørene har målbar bias igjen :)
    Ingen varmgang i pcb mellom motstandene.
    Før var det en konstant svak hum, men nå med alle rør i drift er den blitt betydelig høyere.
    Peiling på hvilken komponent som er mest sannsynlige synder?
    Kommer litt skraping/støy i høyttaler når eg er borti å justerer bias pot på 2 av rørene.
    Begge dropper fra 480 til 230ish når eg skrur, og hopper opp igjen når eg tar bort skrujernet.
    Kan det være potmeterene som lager ulyden, eller er det mer sannsynlig gamle kondensatorer?

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da har eg byttet motstandene på blokka, og alle rørene har målbar bias igjen :)
    Ingen varmgang i pcb mellom motstandene.
    Før var det en konstant svak hum, men nå med alle rør i drift er den blitt betydelig høyere.
    Peiling på hvilken komponent som er mest sannsynlige synder?
    Kommer litt skraping/støy i høyttaler når eg er borti å justerer bias pot på 2 av rørene.
    Begge dropper fra 480 til 230ish når eg skrur, og hopper opp igjen når eg tar bort skrujernet.
    Kan det være potmeterene som lager ulyden, eller er det mer sannsynlig gamle kondensatorer?
    Kanskje begge deler.
    Potmetrene har sanssynligvis fått små "brannpletter" på banen. Bare å bytte.
    Om du er i tvil om lekk på på kondensatorer, er det bare å bytte de. Liten pris i forhold
    til prisen på rør.
    Brummet kan stamme fra forskjellige ting. Om det er AC-glød på utgangsrør, så sjekk om ledninger til glød
    er ordentigt snoet,
    1743713601538.png

Ellers les opp på begrepet "humbugger"-
    OM det er DC-glød, så sjekk for rippel på gløden. Evt. bytt komponenter, som ikke holder spec´s

Forslag til glød/endringer.

kokk123

Medlem
    Ble medlem
    10.12.2024
    Antall liker
    13
    Sted
    Måløy
    Kanskje begge deler.
    Potmetrene har sanssynligvis fått små "brannpletter" på banen. Bare å bytte.
    Om du er i tvil om lekk på på kondensatorer, er det bare å bytte de. Liten pris i forhold
    til prisen på rør.
    Brummet kan stamme fra forskjellige ting. Om det er AC-glød på utgangsrør, så sjekk om ledninger til glød
    er ordentigt snoet,
    Vis vedlegget 1111282

Ellers les opp på begrepet "humbugger"-
    OM det er DC-glød, så sjekk for rippel på gløden. Evt. bytt komponenter, som ikke holder spec´s

Forslag til glød/endringer.
    Ingen ledninger er "snoet" alt er stripset sammen.
    4nye potmeter er på bestillingslista.
    Men har oppdaget noe fryktelig snodig, hvis eg holder en finger nært 6sn7 på høyre side av forsterkeren forsvinner støyen helt.
    Samtidig viser bias måleren ca 200mv mindre når eg har fingeren der.
    Har prøvd med 6 forskjellige 6sn7 og det skjer med alle parene.
    Er det en logisk forklaring på hvorfor en finger skal forårsake fenomenet?
    Minner litt om FM radioen på kjøkkenet tilbake på 80tallet hehe.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.821
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som at det er en feil på stelforbinnelse ett eller annet sted.
    Det er noe, som kan være svert vanskeligt å finne. Her duer gjetterier ikke.
    Du er kanskje der, hvor du må be om kvalifisert hejlp/hands on...... Tenker på @Audiomix eller liknende. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn