Big Vent Refleks (BVR)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Lager en liten tråd her sånn at jeg husker mine notater og linker.

    Jeg liker prinsippet fordi det ikke låter dempet men har noen kvaliteter rundt smekk og letthet ala bakladede horn. Dog, BVR er en bassrefleks med svær tut.


    Her et eksempel på hvordan simulere og lage. Og jeg likte den korte forklaringen:

    «For drivers with moderate values of Qts (0.25-0.35) this design delivers much more efficiency in the low-frequency reproduction than the ordinary bassreflex. The performance is faster and does not suffer of humdrum.»


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    En kjent og kjær BVR er H6 klonen som mange kjenner. Har bygd den selv en gang og sammen/for andre to ganger.

    Kred til Haavard og Ungareren for jobben de har gjort. Det er jo HFS sin største DIY suksess 👍


    Legg merke til at bunnen er helt åpen. H6 har null dempemateriale (mange andre BVR bruker dempemateriale i større eller mindre grad, f eks Blumenhofer).

    AA522570-A30E-4E5B-837B-C3FB90CE8DFD.jpeg
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    du får vel utslipp av noe mellomtone under, som gir en annen respons enn bassreflex.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    H6 er knallbra og Vifa C17 bassmellomtonen er en av få dynamiske drivere som leverer perfekt naturlig lett og åpen mellomtone. De låter deilig.

    Ulempen med H6 er delefilteret. Ikke for å fornærme noen men undertegnede, en ekspert jeg kjenner og følgende kommentar fra et engelsk forum (om H2 og H6) bekrefter det. Lydbildet er ekstremt upresist og fantomsenteret er ikke tilstede. Selv klarer jeg ikke høre på original H6 over litt tid fordi jeg er godt vant med ryddige lydbilder.

    "H6s can be lovely things but again, are not phase accurate and are rather muddled with that mid-bass being run way too high. It kills imaging potential too with the waist in mid response, plus they lack coherence standard. Fettled and with some inexpensive SEAS tweeters fitted, and a properly designed crossover that is phase accurate, they are transformed, and exceptional in sound and value terms."


    Dette er egentlig en bagatell å fikse. Noen som mestrer å lage delefilter kunne ordnet dette på en kveld.

    Ellers fortjener H6 horn i diskanten også siden det tross alt er en light-hornhøyttaler.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    du får vel utslipp av noe mellomtone under, som gir en annen respons enn bassreflex.
    Jeg kan for lite om konsekvensene der. Men man kan variere høyde på føttene og legge en teppeflis under. Jeg tenker også at en liten fold med tykk filt litt oppi kassa kan tune noe av mellomtonen som kommer ut. MEN dette er en bagatell inntil delefilteret kommer i fase.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    En annen mer generell svakhet med H6 er at den er slank. Som de fleste høyttaler.
    Her har man mulighet til rett og slett å lage bred kasse så lenge arealet i munningen på vei ut er lik på de tre knekkpunktene.

    Gjør man det vil baffelstep tapet skyves nedover og man vil, trolig, få bedre midbass smekk.


    Her en måling (høyre og venstre ht) jeg har gjort av H6 med Vifa C17WG (Dali varianten). Bra bass nederst men litt søkk (en del er gulvkansellering som man alltid får på målinger i vanlige rom).



    PS! Vifa C17WH Living Voice varianten måler litt bedre og er litt bedre egnet mtp speccer. Slank-høyttaler utfordringen er der uansett. Dessuten så er det ekstra bra nivå fra 100 Hz og ned til den ruller av som kanskje forsterker utfordringen litt oppover. Det låter ikke dårlig, denne faktoren er finpuss på en ellers eminent konstruksjon.


    Litt tilleggsinfo om C17 elementene:

    C17WG: fs 44Hz, qts 0,55, bl 4,9
    C17WH: fs 49, qts 0,34, bl 6,4

    Living Voice WH varianten er altså bittelitt strammere over hele fjøla enn Dali WG.

    WH har litt annet skumoppheng enn WG (mens en variant QLN bruker har gummioppheng)

    Her WH og WG:

    IMG_7159.jpeg
    IMG_7160.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Så, hva nå?


    Jeg kunne tenke meg å finne en moderne PA 6,5 tommer med papirmembran og optimale speccer og videreføre H6 arven.

    Da med et matchende horn. F eks dette fra Faital hvor elipsemunmingen er like bred som drivern.

    A5873320-3314-4277-A15A-76F159C02BA0.jpeg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker for kredit hornlyd :)
    Synes det du skriver her er interessant " Ulempen med H6 er delefilteret. Ikke for å fornærme noen men undertegnede, en ekspert jeg kjenner og følgende kommentar fra et engelsk forum (om H2 og H6) bekrefter det. Lydbildet er ekstremt upresist og fantomsenteret er ikke tilstede. Selv klarer jeg ikke høre på original H6 over litt tid fordi jeg er godt vant med ryddige lydbilder". Vi har ulike preferanser. Jeg har i samme stue samtidig lyttet til H6 og Dali 104 med den nye seas diskanten. Jeg er ikke tvil hvem jeg liker. Hvis H6 ikke har fantomsenter, så lever jeg veldig godt med. Er nok ikke uenig med deg i det du skriver, men fantomsenter (soundstage) er ikke alt. Jeg opplever H6 som en høyttaler med PRaT, og dynamikk. Andre kvaliteter også. Søkket i mellombassen kan enkelt korrigeres med dbx. Dali 104 dbx opplevde jeg som en høyttaler med bremsene på. Jeg fikk aldri tak på den. Men det er meg. Jeg skriver ikke dette for å være uenig, men at vi vektlegger sider ved lyden ulikt.

    Ser også du skriver at c17wh måler bedre enn c17wg. Vet ikke hva du legger i det, men Nikko har bygd H6 med både wg og wh. Han opplever wg som en mer livlig og musikalsk, selvsagt subjektive betrakninger, enn wh. Mitt første par ble også bygd med wg.

    Uansett lykke til med prosjektet. Den hornløsningen du skisserer hadde jeg i tankene på en H5 klone. Den bruker, tror jeg, samme bass om H2 og hadde en hornladning på toppen. Toveis. Interessant spør du meg.

    Per dags dato er det bygd i underkant av 50 par i Norge. Det synes jeg er fint. Det finnes en australsk side også. Ellers tror jeg at c18RNY fra Seas også kan være en kandidat som bass/mellomtone.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    50 par. Helt utrolig 🍾

    Ja H5 er en artig variant.

    Ang 104 DXT så kan man leke litt med dempemateriale men uansett så er Dali 104, en tradisjonell kassehøyttaler med dempemateriale med trang eller ingen port. Det blir urettferdig å sammenligne den med H6.

    Men man kan sammenligne sammenhengen i delefilteret. Og det morsomme (tragiske) er at det kan man fikse. Og det fortjener 50 H6 eiere :)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Ser også du skriver at c17wh måler bedre enn c17wg. Vet ikke hva du legger i det, men Nikko har bygd H6 med både wg og wh. Han opplever wg som en mer livlig og musikalsk, selvsagt subjektive betrakninger, enn wh. Mitt første par ble også bygd med wg.
    Måler bedre er feil uttrykk fra min side.

    Måler bedre til bruk i H6 er nok mer presist.

    Mtp den ekstra boosten man får nede som nevnt er det viktig å ikke ha for lite i midbassen. Se rød kurve med WG. Heftig peak nede*

    IMG_7167.jpeg

    IMG_7166.jpeg



    Det Nikko opplever skal man ikke skimse av. En svært viktig del av utviklingen av en høyttaler, proff eller amatør, er å lytte, lytte, lytte, justere og lytte, osv 👍

    Og jeg digger Dali C17WG absolutt 😊



    * apropos målingen så viser erfaringen og ikke minst anbefaling fra Vifa at den feite peaken nede funker i lukkede kasser (pga høy qts)
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tror H6 eiere er glad i det filteret som er, men håper noen prøver det
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Og bare for å oppsummere. Grunnen til at jeg lagde denne tråden er at H6 har gjort et så uutslettelig inntrykk ift alt annet av kassehøyttalere at jeg ser på H6 / BVR konstruksjoner som noe av det mer optimale og ønsker å dra det videre 👍
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    @Haavard

    Jeg fant ingen 6,5” RNY fra Seas. Selv har jeg god erfaring med RNY i 8 tommer. Stor magnet, lettdreven med smekk.

    Når det gjelder 6,5» fra Seas finner jeg følgende som ligner:


    C17WG:



    C17WH:




    Men jeg holder en knapp på RLY pga lav bevegelig masse og litt høyere fs.

    Når det har sagt er det noen unike egenskaper ved Vifa C17 som jeg tror Seas mangler.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mente rly. Brukte den i en lengre h6nklone. Lengre horn, høyttaler 120 cm
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Ser at speccene her er veldig like som RLY.

    Men med denne fulltonen får man dobbelt så mye QMS (=smekk) og papiret er ucoatet (=timbre)…..satt litt på spissen.


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Så faser man inn denne 19mm aludomen 1.orden ved 10000Hz for å få litt luft og spredning oppe.


    IMG_7169.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg kjøpt simulerings software (det blir en stor bøyg) og fått tak i et par Seas 6,5» fulltoner.

    Da skal jeg simulere BVR kasse fra bånn av inkl korreksjonsfilter. Ikke diskant. Dette blir en purist høyttaler for rørfolket.

    IMG_7244.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.033
    Antall liker
    4.404
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Spennende! Kanskje et Onkenkabinett også duger her?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Spennende! Kanskje et Onkenkabinett også duger her?
    storebror FA22

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Men cluet her er nettopp BVR med stor utblåsning og fravær av dempemateriale.



    Jeg har brent meg i snart 20 år på mene ting som jeg ikke har vitenskapelig belegg for og som ofte er synsing basert på følelser…….😬

    Så da setter vi i gang:

    Synsing basert på erfaring: BVR har litt av tromme-smekket som bakladede fulltonehorn og frontladede midbasshorn definitivt har.

    Ellers så er jeg fan av alt som heter punktkilde og derfor er fulltone veldig interessant her. BVR er allerede kontroversielt så vi putter inn en fulltone og slipper delefilter. Rørvennlig blir det også.

    Synsing basert på følelser og erfaring: Ucoatet papirmembran som det er på aktuell 6,5» Seas fulltone har organisk, varm og deilig klang som slipper fioliner og andre akkustiske instrumenter løs. Er det harmonics ala rør? Ikke vet jeg men erfaringen med drøssevis av lettbeinte 8 tommers fulltoner med ucoatet papirmembran samt JBL 2118/19 og svære 15 tommere for den saks skyld låter mindre HiFi og mere noe annet som er veldig fint.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.033
    Antall liker
    4.404
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    storebror FA22

    Avslørt :) Har underlag på denne
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Og du har sikkert sett denne. Låter herlig og har spilt til stor glede i over 12 år.


    BD89A6ED-54F1-484D-A865-838B143121C6.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.033
    Antall liker
    4.404
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jobber litt med FantOrangen Divorced nå. Ja, ren papp har unektelig en "organisk" sjarm.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Så du hermer etter oss?

    IMG_7248.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes at Big Vent Reflex tråden sklei ut. Big Vent Refluks snart.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Da er software kjøpt og installert. kostet drøye 1000 lappen. Blir litt læringskurve her og trenger litt starthjelp av noen? :)



    H6 kabinettet plottet inn (se tegning lenger opp), jeg tror ikke alt er korrekt men hvertfall sånn ca

    Blå er Vifa C17WG som vi vet er litt boomy, ser ikke så gæærnt ut

    Rød er Seas FEA18RCZ og den er jevnere men litt slemmere oppover i overgangen samt enorme impedansepeaker????



    Moro dette her, gir forhåpentligvis mange muligheter :)

    EDIT: HER ER DET DIVERSE FEIL men lar det stå for historikkens skyld :)

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    5.jpg
    4.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser jeg må inn med litt kvalitetskontroll her :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    noen verdier var ikke korrekte, er også litt usikker på lengde på frontkammer

    Vifa C17 er rød, Seas blå

    Vifa har qts på 0,55 og Seas på 0,39. Det sees på festkulen i simuleringen...HVIS DEN ER KORREKT??

    Jeg mistenker at Big Vent Refleks ikke er så veldig mye mer enn en bassrefleks med gigantisk port. Fordelen blir veldig lite pusting. Her får man også effekten av at det blåses ned mot gulvet og at man kan tune med høyden og teppe eller ikke under. H6 klonen har null demping inni, det påvirker også smekket. H6 låter ikke.......ehhh......dempet vel :)



    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har oppdaget at når jeg trodde jeg simulerte to forskjellige drivere er de to forskjellige drivere men i samme kammer på en gang.

    Jeg må altså simulere en og en driver av gangen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.881
    Antall liker
    10.714
    Torget vurderinger
    10
    Ellers når jeg ser på original Seas driver i H6 så kan jeg ikke forstå annet enn at Seas fulltonen vil passe. Den er jo nærmest originalen. Både C17 WH og WG samt de to nye Seas driverne går i hver sin retning i speccene.

    Et spm er om dimensjonene på H6 kassa er som den originale? Regner med det. Står jo ikke klone på tegningen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn