Bil 4*4

B

BjornE

Gjest
Hva er best

Honda CRV
Toyota RAV4
Nissan X-trail

Egentlig fasit BMW X3 - men for dyr desverre

Noen råd?
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
534
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Alle er gode, men Toyota er vel alltid en vinner
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.534
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette kaller jeg en praktisk 4x4!

Hver gang jeg er på Island hos svigers, bærer det avgårde ut i villmarken i en slik. ;)



Morro!!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.657
Antall liker
7.364
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ingen av disse er ekte terengbiler, så i forhold til den islandske krabaten over, så kommer de sørgelig til kort.

Alle tre har en pseudo-4x4-patent, der de normalt opererer med forhjulstrekk, og via ymse systemer skal koble inn bakhjulstrekken etter behov. I lave hastigheter så har alle sammen en knapp for å låse firehjulstrekken inne.

Ingen av de har differensialsperrer eller lavserie, så til tyngre oppgaver bør du kanskje se annet steds.

Det sagt, så er bilene mer enn adekvat for de fleste oppgaver som man kan finne på der det er en eller annen form for vei med tilnærmet fast dekke å kjøre på. I forhold til de rene terengbilene (Toyota Landcruiser & HiLux, Nissan patrol, Mercedes G-klasse osv), så er dette mere peronbiler med litt ekstra.

DinSide Motor har testet RAV4 og CR_V opp mot hverandre http://www.dinside.no/php/art.php?id=304237

Av disse tre ville jeg gått for enten Nissan X-trail eller Honda CR-V, men jeg tror jeg ville kastet et skråblikk på Suzuki Grand Vitara. Du får veldig mye for pengene der. Det eneste aberet med Suzuki er at de har vært treg å få ESP som opsjon på bilene sine. Jeg er faktisk litt usikker på om det er tilgjengelig til grand Vitara nå...

Et hjertesukk når det gjelder asiatiske 4x4 - Hvorfor i H* er det så få av dem som leveres med en tilstrekkelig sprek diesel og automatgir ? Enten kan du ha diesel, men må nøye deg med manuell kasse, eller så kan du velge automatkasse og nøye deg med bensinmotor. Av de asiatiske, så er det bare Hyundai og SsangYong som leverer diesel og automat...

Johan-Kr
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Hva er best

Honda CRV
Toyota RAV4
Nissan X-trail


Noen råd?
Er selv på jakt etter bil av denne typen. Hondaen er den klart største så vidt jeg vet. Meget god bakseteplass og romslig bagasjerom. Er litt usikker på om den har like god driftsikkerhet som Rav4. X-trail vet jeg foreløpig lite om, men vet at den mangler noe som kalles ESP, uten at det sier meg noe.
 
O

OldBoy

Gjest
Kanskje litt off-topic i forhold til diskusjonen om hvilken firehjulstrekker som er den beste, men kan noen forklare meg hvorfor det heter "4x4"?

Det burde strengt tatt holde med "4", synes jeg. For det er vel 4-hjulsdrift og ikke 16(= 4x4)-hjulsdrift vi snakker om, er det ikke?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.657
Antall liker
7.364
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
4x4 = 4 hjul, med trekk på 4 hjul.
4x2 = 4 hjul, med trekk på 2 hjul.
6x6 = 6 hjul, med trekk på alle 6. (F.eks. M6)

Mhp ESP, så er dette et elektronisk stabilitetsprogram, også kjent som antisladd. Dette fungerer sammen med bremse- og motorstyringssystemet, sånn at hvis bilen føler at du er på tur å få en sladd i en sving og dermed forsvinne ut i periferien, så korrigerer det bilens kurs ved å bruke bremser på ett eller flere hjul og evnt. også å redusere pådraget på motoren. Dette er ofte også kombinert med antispinn (traction control/ASR/EDS/ETS), som vil bremse hjul som begynner å spinne ved å sette på bremsen på akkurat dette hjulet.

For X-trail din del, så er ESP tilgjengelig på de større motorvariantene, men ikke på 2-liter-variantene.

Her er en god forklaring på ESP: http://www.dinside.no/php/art.php?id=101748
(Hele artikkelen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=101741 )

Forresten - antispinn er ok opp til et hvisst punkt, men bruker forferdelig mye motorkraft som ikke går til framdrift (men til å varme opp bremsene istedet). Står du virkelig vrient til, så må du ha diffsperrer og lavserie...

Johan-Kr
 
N

nb

Gjest
4x4 er et ordspill har jeg blitt fortalt, "fore by four". Poenget blir litt borte på norsk. Har dog ingen autorativ kilde på at det faktisk er dette det står for...

Edit: Litt wikipedia og spørring av en som har engelsk som morsmål indikrer at det jeg skrev ikke er ritkig...

http://en.wikipedia.org/wiki/4x4
 
O

OldBoy

Gjest
4x4 = 4 hjul, med trekk på 4 hjul.
4x2 = 4 hjul, med trekk på 2 hjul.
6x6 = 6 hjul, med trekk på alle 6. (F.eks. M6)
Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Takk for hjelpen! :) :) :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.344
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Kjøp nye Daihatsu Terios... -billig og byr på mye.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
986
Antall liker
675
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Svaret er vel Subaru Forrester ;)

Dessverre er Subaru sørgelig tørste på bensin, spesielt i Turbo S utgave.

Men i 2007 kommer de med boxer-diesel, en 2.0 med 111kw og 2.2 med 135kw ;D

Av de 3 du nevner, tror jeg at jeg ville valgt Honda CRV med den fantastiske dieselmotoren som Honda har utviklet. Toyota sin slår den nok på effekt, men ikke på kjørbarhet og gangkultur!! :D

Arild
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.458
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Lite innskydd bare; Top Gear's Jeremy Clarkson utnevnte BMW X3 til den værste bilen i 2005... ("forferdelig på veien, ubrukelig av-veien (off-road))
 
B

BjornE

Gjest
Hei! - Har akkurat sett på X3 - den er IKKE værst. Makan til bil!!!!!!
Spørsmålet er den verdt 450 når CRV og Rav koster 380?
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Kjørte CR-V i mellom-Europa, ble råimponert. Utrolig behagelig å kjøre på motorveien, slike biler er gjerne litt stumpete (hadde selv Terrano II 95-modell kort). Siden CR-V er størst, tipper jeg den har best kjørekomfort. X-3 har jeg ikke prøvet, men ut fra en som har eid at den ikke var noe god i det hele tatt. Han byttet til Passat.
Vi hadde også en test av Grand Vitara, RAV-4 og CR-V i vinter, hos tre vanlige mennesker valgte alle Hondaen (hvis jeg ikke husker feil).
 
B

BjornE

Gjest
Bilkjøpere!!!!!?????!!!

Har hatt min bil på FINN i 30 dager. For en gjeng håpløse kjøpere, eller egentlig IKKE kjøpere. 3 personer har sagt at de skal kjøpe, helt sikkert. Skal skrive kontrakt og MÅ ha bilen. Så plutselig borte vekk.

Helt håpløst. Er alle bilkjøpere slik?
 
W

wurst

Gjest
Det er ingen 4-hjulstrekk som slår quattro-systemet til Audi. Utrolig stabil på all slags føre, og uslåelig om vinteren. mange modeller kan leveres med dette systemet.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jobbet litt med bilsalg. Sånne folk som ringer, og sier de skal ha bilen uten å ha prøvekjørt ombestemmer seg fort. Du må få de til å komme og prøvekjøre, helst med en gang, du må spørre hva de kunne tenkt seg å gi og godta å gi dem en bra deal, du må fremstå som en kjernekar, klarer du ikke skape tillit har du ingen mulighet uten at prisen er for lav. Du kan og ringe en bilhandler og spørre hva akkurat bilen din er verdt i rødboka, du kan og ringe bca bil auksjon og høre hva de tror du ville fått for bilen på auksjon, prisen i privatmarkedet ligger ofte midt imellom disse to prisene. dessuten kan du fokusere på bra ting i annonsen, slik som at servicer er fulgt, ta pene bilder. kjørte mercedes ml og toyota landcruiser nylig, begge helt nydelige, kan anbefales, spesielt ml, dog altfor dyre her i norge.
 
B

BjornE

Gjest
Prøvekjørte X3 seriøst her om dagen - fikk IKKE feeling. Trodde jeg skulle cruise skikkelig, men det ble bare en vanlig bil.... 6 gear høres enormt ut, men i relaitetet ble det bare rot. 1. gir for lavt, umulig å starte i 2. gir, 6.gir? Hvem trenger det? Du kjøper ikke BMW for å knipe på bensinforbruket, er forvirret, BMW er bedre å se på enn å kjøpe?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Prøvekjørte X3 seriøst her om dagen - fikk IKKE feeling. Trodde jeg skulle cruise skikkelig, men det ble bare en vanlig bil.... 6 gear høres enormt ut, men i relaitetet ble det bare rot. 1. gir for lavt, umulig å starte i 2. gir, 6.gir? Hvem trenger det? Du kjøper ikke BMW for å knipe på bensinforbruket, er forvirret, BMW er bedre å se på enn å kjøpe?
Du sparer enormt på å kjøpe en bil med skinn, automat og diesel den dagen du skal selge den igjen, dessuten er det mye bedre å kjøre, prøv.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Det er ingen 4-hjulstrekk som slår quattro-systemet til Audi. Utrolig stabil på all slags føre, og uslåelig om vinteren. mange modeller kan leveres med dette systemet.
Dette gjeld nok kun enkelte quattro-bilar. Min altfor nye har ikkje sperre og kjem fort til kort. Dessutan er den for lav (kun 4cm høgare enn tilsv bil med 2-hjulstrekk) og blir fort stoppa om det ligg meir enn 20cm med tung snø på bakken (som det til stadighet gjer opp til huset mitt). Ikkje har den lavserie heller (meinar dette er å få på bl a allroad med manuelt gir). Var rimeleg flaut i vinter når eg skulle trekke ein E-klasse opp ein slak bakke og eg blei ståande og spinne på to hjul. Ved vanleg køyring på glatte vegar utan mengdar med snø er quattroen derimot nydeleg og sparkar ifrå det meste (spesielt morsomt å rase forbi spreke luksusbilar med 2-hjulsdrift). Med quattro med sperre og lavserie er det nok derimot omtrent kun bakkeklaring som manglar. Allroad kan kanskje hevast noko, men blir uansett ikkje stort meir enn ein vanleg personbil med 4-hjulsdrift og bittelitt meir bakkeklaring (som SUV-ar jo stort sett er). Kandidat for neste bil er Patrol. Den burde klare seg til vinteren.
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Bilene trådstarter nevner kan vel knappt kalles 4 hjulstrekker og det er svært få av nye biler i dag som kan dra likt på alle 4 hjul samtidig. Snakker om originalbiler. Å gi så mye penger for de førstnevnte er galskap. Mer eller mindre tapetserte mopeder som passer best på nybrøytet vei uten is. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.588
Antall liker
17.271
Sted
Østfold
Prøvekjørte X3 seriøst her om dagen - fikk IKKE feeling. Trodde jeg skulle cruise skikkelig, men det ble bare en vanlig bil.... 6 gear høres enormt ut, men i relaitetet ble det bare rot. 1. gir for lavt, umulig å starte i 2. gir, 6.gir? Hvem trenger det? Du kjøper ikke BMW for å knipe på bensinforbruket, er forvirret, BMW er bedre å se på enn å kjøpe?
Høres ut som Clarkson fikk rett, igjen ;)

Synes det var spesiellt underholdende da de testet koreanske biler.

De er virkelig inne på mye fornuftig, for eksempel ved at de typiske lavprismerkene ikke gir mer pr krone, bare mindre av alt og håpløs bruktpris, mens de merkene som har vært (og fortsatt er) gjennomsnittlige i større og større grad spiser opp "forspranget" til statusmerkene.
 
M

Mulelid

Gjest
Geländewagen, helt enkelt! En genial bil! Sprialfjærer, sperrer på ALT og motorer som går til eieren stuper. I tillegg er den meget pen når den blir stylet. BMW er og blir motorsykler.. Biler kan de IKKE lage uansett hvor mange som påstår noe annet. Da hadde de ikke ramlet fra hverandre sånn som de gjør straks en ungdom kjøper en.... Skulle jeg kjøpt en 4 x 4 personbil med fremkommelighet, komfort og slitestyrke; AUDI Quattro 2.5 TDI stasjonsvogn.. God helg og kos dere med plastkassene fra Toyota! :)
 
T

theStig

Gjest
Hvis målet er bedre framkommeliget, så må man ha et skikkelig 4WD system, ikke slike liksomgreier som disse fattigmanns børstraktorene og familiebilene har. Ta en vurdering av Subaru Forester f.eks, den er god.
 
W

wurst

Gjest
Dette gjeld nok kun enkelte quattro-bilar. Min altfor nye har ikkje sperre og kjem fort til kort. Dessutan er den for lav (kun 4cm høgare enn tilsv bil med 2-hjulstrekk) og blir fort stoppa om det ligg meir enn 20cm med tung snø på bakken (som det til stadighet gjer opp til huset mitt). Ikkje har den lavserie heller (meinar dette er å få på bl a allroad med manuelt gir). Var rimeleg flaut i vinter når eg skulle trekke ein E-klasse opp ein slak bakke og eg blei ståande og spinne på to hjul. Ved vanleg køyring på glatte vegar utan mengdar med snø er quattroen derimot nydeleg og sparkar ifrå det meste (spesielt morsomt å rase forbi spreke luksusbilar med 2-hjulsdrift). Med quattro med sperre og lavserie er det nok derimot omtrent kun bakkeklaring som manglar. Allroad kan kanskje hevast noko, men blir uansett ikkje stort meir enn ein vanleg personbil med 4-hjulsdrift og bittelitt meir bakkeklaring (som SUV-ar jo stort sett er). Kandidat for neste bil er Patrol. Den burde klare seg til vinteren.
Skjønner ikke det! Jeg har en 1990-modell Audi som tar seg fram overalt uansett føre og som jevnlig brukes for å trekke andre biler opp av grøfta osv. Den har riktignok sperre, men den bruker jeg aldri, den kobler seg ut etter 20 km/t også. Jeg mener dessuten å ha hørt at Allroad kan heves/senkes 16 cm. Det er drømmebilen der vi bor! Volkswagen Synchro har derimot et 4-hjulstrekksystem som gjør at den når den blir stående fast kan komme til å spinne på 2 og 2 hjul, gjerne diagonalt, så dette systemet fungerer nesten bare i fart. Nyere Volkswagen har noe som heter 4-motion, men det kjenner jeg ikke i detalj.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke det! Jeg har en 1990-modell Audi som tar seg fram overalt uansett føre og som jevnlig brukes for å trekke andre biler opp av grøfta osv. Den har riktignok sperre, men den bruker jeg aldri, den kobler seg ut etter 20 km/t også. Jeg mener dessuten å ha hørt at Allroad kan heves/senkes 16 cm. Det er drømmebilen der vi bor! Volkswagen Synchro har derimot et 4-hjulstrekksystem som gjør at den når den blir stående fast kan komme til å spinne på 2 og 2 hjul, gjerne diagonalt, så dette systemet fungerer nesten bare i fart. Nyere Volkswagen har noe som heter 4-motion, men det kjenner jeg ikke i detalj.
Meinar bilen din har 50-50 fordeling, perfekt fordeling, ikkje 60-40 som min ´97 2.5TDIQ har. Eg har óg trekt opp bilar frå grøfta, men når eg står med ein E-klasse Mercedes på slep i nybrøyta, slakk bakke med fast snø under venstre hjula og is under høgra hjula og eg står og spinn på høgre foran og bak og dei siste to berre står i ro hadde vart eg litt skuffa. Mao oppførte quattroen seg slik som du beskriv synchro. Det hjelper sjølvsagt litt at allroaden kan hevast og senkast, men om total vandringslengde er 16cm er nok eindel av desse frå "normal" høgde og ned. Min er heva 4 cm i forhold til vanlege A6´ar. Med allroaden får du sikkert ytterlegare 5-6cm i øvre posisjon. I vinter, når brøytebilen omtrent aldri var innom, hadde dette derimot uansett ikkje vore nok opp til eiendommen min (les: lang verstingbakke med mengdar med våt snø).
 
M

Mulelid

Gjest
En Mercedes-Benz 300TD fra 1984 er en helt vanlig stasjonsvogn med 3 liters motor, manuell gir og bahjulsdrift. Den bilen er så godt bygget og vektfordelt at mange biler av nyere type både med og uten 4WD står i ro der den kommer opp på vinterføre, så man snakker jo litt over seg når en Mercedes E-klasse er på slep. Hvorfor? Jo, fordi de som kjøper Mercedes kjøper for å kjøpe, men har ikke filla greie på dekk og kjøring på vinterføre. Nå er ikke 300 TD'n fra 1984 noen E-klasse, men en W123-serie, og nyere E-klasse har ofte antispinn som mange kaller sperre. Sperre er det nesten ingen personbiler som har uansett merke, men en viskosekobling eller elektroniske greier som bremser ned det hjulet som spinner sånn at hjul med grep får kraften. G-wagen, Landrover av eldre dato samt Lada Niva og eldre Toyota Landcruiser har fysisk sperre av den mekaniske typen. Når sperrer og antispinn er ute av drift er bilen 1- eller 2-hjulsdreven når det er en 2WD eller 4WD. Full drift på alle hjul/akslinger er kun noe man bruker når man kjører rett fram midt oppi en sleip møkkahaug ute i skauen. En 4WD personbil drar stort sett ikke på mer enn to hjul, ett framme og ett bak, med mindre man har mekanisk sperre som få personbiler er utstyrt med. Ordet "sperre" er nok mye feilbrukt, ja. :)
 
Topp Bunn