Bil i et år...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei

Kona har tilbud om et års vikariat som hun gjerne vil si ja til. Det er ganske lang reisevei til jobben. Jeg må ha familiebilen til min jobb, som også ligger utenfor byen.

Spørsmålet blir da: Hvordan ha en bil nummer to i et år, på rimeligst måte? Har lurt litt på å kjøpe en Polo eller lignende, men bør den være ny? Brukt? Hvor gammel? Vi vil ikke ha noe skrap...

Er det noen som har noen tanker rundt dette? Biltyper?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
SAAB 900 fra -93 eller tidligere.

Evigvarende, morsom å kjøre og fås til latterlig lav pris :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
SAAB 900 fra -93 eller tidligere.

Evigvarende, morsom å kjøre og fås til latterlig lav pris :)
Hmmm, men sjekk gearkassa. Denne er ikke av de beste. Har hørt om folk som fyller på sagmugg før de selger bilen om kassa er dårlig. Funker bra i en måned til da.
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Hmmm, men sjekk gearkassa. Denne er ikke av de beste. Har hørt om folk som fyller på sagmugg før de selger bilen om kassa er dårlig. Funker bra i en måned til da.

Sagmugg??!! Den har jeg ikke hørt om før. Men Saab og Volvo er jo litt traktor da, spes Volvo
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Renault kangoo varebil om det holder med to seter, fås billig som 98 modell og kjøper man en modell med vanlig diesel går den på 0,3-0,4 på mila om man ikke har behov for mer krefter, bilen er også bra på vinterføre om det er av betydning.Eneste minus er at hjullager som må skiftes ganske ofte.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Hmmm, men sjekk gearkassa. Denne er ikke av de beste. Har hørt om folk som fyller på sagmugg før de selger bilen om kassa er dårlig. Funker bra i en måned til da.
Neida. Girkassa er helt OK på de senere modellene. Fra -89 eller deromkring. Og disse SAABene er definitivt ikke traktor! :)

Billige deler og billig service er det også. I motsetning til japsebiler, Audi, BMW og VW...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
93-modell er litt for gammelt for oss, selv om det sikkert er en grei bil. Vi har fra før en Ovtavia 06 modell, så vi klarer oss i utgangspunktet med en svært liten bil som nr. 2 Dette med en liten varebil var igrunnen en spennende tanke. Denne Renaulten bør kanskje sjekkes. Er det noen andre små varebiler som kan nevnes? Har forøvrig tenkt litt på den nye Peugout 107...
 

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Markedet kryr av små varebilar,Peugot Partner ,Golf
Caddy o.s.v , men merk att mange er yrkesbilar og
ofte hardt brukt.
Posten skal skifta store deler av kjøyretøyparken i år.

Lykke til
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Posten skifter ut en hel bråte med biler i disse dagene. De fleste av disse er 2001 modeller, Peugeot Partner, Kangoo etc. Disse får er billig som fy. Høres ut som denne bilens primære oppgave blir å kjøre din kone til og fra jobb, da gjør det vel ikkeno at det kun er 2 seter ? Dessuten er de billige i drift å rimelig og forsikre.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Kona mente at ideen om varebil var god, men at vi nok burde ha bakseter pga barnehageavstand osv...

Synd at det ikke går ann å lease en bil i et år. Minimum er visst 3 år.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.029
Antall liker
894
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Posten selger ikke bilene, de er leaset (så vidt jeg vet) og blir levert tilbake til forhandlere.
Har kjøpt brukt Peugeot Partner diesel fra Posten som firmabil selv, billigste og mest fornuftige bilhold jeg har vært borti....så lenge snobbe & statusfaktor holdes lavt.
 

Zyon

Medlem
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
26
Antall liker
0
Jeg kjøpte nettopp en -98 Ford Mondeo stv 1.8TD med 220000 km på tellern til 46000,-. Da var alt, absolutt alt av slitedeler byttet, og bilen var EU-godkjent med 0 feil en uke i forveien.
God å kjøre, grei å se på, billig i forbruk (0,6 på mila), og billig å forsikre. Planen er å ha den i 2 år som fremkomstmiddel til jobb, og da er verditapet minimalt i den perioden.

Hvordan de er feilmessig vet jeg ikke, men finner man en med komplett servicehefte og som har fått sine servicer / reperasjoner utført av merkeverksted så kan du spore hele historikken i Ford`s databaser for å se om den har vært mye plaget.

Tror man må lete en god stund før man finner noe som er rimeligere i innkjøp, bruk, og verditap ihvertfall.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Posten selger ikke bilene, de er leaset (så vidt jeg vet) og blir levert tilbake til forhandlere.
Har kjøpt brukt Peugeot Partner diesel fra Posten som firmabil selv, billigste og mest fornuftige bilhold jeg har vært borti....så lenge snobbe & statusfaktor holdes lavt.
Hmm....Jeg jobbet Hos B.O.Steen i 13år..men har ikke hørt om dette...??? Er det leasingselskapet da kansje?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg ville gått for en nyere toyota corolla, 2- (3-) dørs.
driftsikker, billig service, bensingjerrig, kompakt og fin.
what's not to like.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Jeg mistenker at KA har stupt i pris, og de var jo ikke dyre i utgangspunktet heller.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Vel..litt bedre er det vel...Men det er påfallende hvor lite en får igjen for en ford når den har rundet ti år! Det er omtrent det halve av andre merker..Max! hvis de ikke allerede er levert inn da,pga rust inneifra :D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Ja, det er sant. Ekstra påfallende er det at VW holder seg såpass i pris da de som regel er så rustne at det bare er halve bilen igjen etter 10 år ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Vel..litt bedre er det vel...Men det er  påfallende hvor lite en får igjen for en ford når den har rundet ti år! Det er omtrent det halve av andre merker..Max! hvis de ikke allerede er levert inn da,pga rust inneifra :D
Pluss at kamakslene og løftere er laget av Mariekjeks!! :D;D ;D ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Det så i det minste sånn ut etter at man fikk et enorm prisras på Sierra på midten av 90-tallet og ingen gadd å bytte olje på dem lenger.
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Jeg byttet motor i Sierraen jeg da :eek: Og diff.klokke...et par ganger, bærebru, komplett bakstilling, bærearmer, endeledd, senkefjærer.... og nå står hele bilen pusset ned, rustsveiset og begynner å bli klar for lakkboksen...... :p Noen vet hvor de skal investere pengene sine :-X For å ikke snakke om tid. Men jeg har jo bygget ganske ålreit stereo i den.... ::)
 
Topp Bunn