Bil som piper/skriker

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Heisan.

Har bitt meg merke i at det er flere her på forumet som har greie på bil, og nå trenger jeg hjelp.
Bilen (mazda 323, 87 modell) skriker og gråter hver morgen når jeg skal på jobb, men idet jeg skal parkere slutter den (den er nå blitt varm). Har blitt fortalt at det mest sannsynlig er viftereima, og den er det visstnok "bare å stramme", men hvordan gjør jeg det? Vet at jeg kan levere den inn, men har utrolig lyst til å greie det selv. Noen her som kan komme med en relativ enkel forklaring?

Lin
 

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
0
Typisk vinterfenomen.. -10, fullt lys, vifta på fullt, og CD spilleren igang før du har startet motoren..

Viftereima er som regel årsaken, men det hjelper å slå av oven nevnte utstyr før du starter, slik at ikke dynamoen har så mye å jobbe med..

Om du har flest tommeltotter, går det også an å prøve Remspray (Biltema Torshov ol.). Gjør at reima får bedre tak, og kan kanskje hjelpe deg frem mot bedre temperaturer..Det er mer behaglig å stramme reima i sola..
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Tusen takk.
Ja, her er det flest tommeltotter, men også en stahet som gjør at jeg noen ganger etter laaang tid, får til det jeg vil....
Men, tror jeg følger rådet ditt; Remspray skal kjøpes inn i morgen ;)

Lin
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Nå sitter det ikke viftereim på 323 fra 87. Det er garantert dynamoreima. Denne reima driver både vannpumpa og dynamo. Olje på reima, slakk reim eller slitt reim er nok feilen. Prøv først å stramme denne. Skal strammes så mye at du kan trykke reima ned 1 cm på midten. Stramminga gjøres ved å løsne to bolter på dynamo. Løsne den nederste, sitter litt trang til, så den på glideskinna. Bruk en kraftig skrutrekker eller noe annet for å spenne dynamo. Fest så den bolten på glideskinna, før du fester den på undersiden........
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
Nå tror jeg at sådan bil har en vekselstrøms generator, men det er kverrulering. ;)

Min hulde viv hadde noe slikt for ganske få år siden 1,5 GT gikk som et skoldet troll og artig å kjøre også ! Men altså Lin har ikke du et mannebein i huset ? Hva med å la han fikse bilen ? Det skal være godt for mannens selvfølelse har jeg hørt ! ;D
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Men altså Lin har ikke du et mannebein i huset ? Hva med å la han fikse bilen ? Det skal være godt for mannens selvfølelse har jeg hørt !  ;D
Han har vel kjøpt nye HT tror jeg? Så da har vel ikke han tid ;D
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Er det ikke bedre å bare stramme viftereima da !!
Det er ofte bare snakk om å løsne en skrue - sette et kubein i spenn på dynamoen slik at viftereima strammes - og stramme til skruen igjen........ !

8)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Nå har jo han nettopp fått seg nye høyttalere... så da kan vel du kjøpe deg ny bil.... ? ? ;D
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
ved stramming av viftereim på tilårskommen bil, husk da vannpumpa, som det kan bli hardt til
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
ved stramming av viftereim på tilårskommen bil, husk da vannpumpa, som det kan bli hardt til
Det er bare å følge mitt råd det! 1 cm trykk midt på reima! Da skal ikke opplagringen slite! Strammes det mer, vil selvsagt opplagring både på dynamo og vannpumpe jobber under dårlige forhold. Det snakkes om spray! Bare tull, en ny dynamoreim, til nevnte bil, koster under 100 kroner på Biltema. Tar 5 min å bytte denne.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.335
Antall liker
16.432
Sted
Østfold
Bytt reima (den i motorrommet altså)! Typisk at man skylder på stramheten, men i de fleste tilfeller er den utslitt. Det som skjer er at reima sakte slites smalere. Til slutt vil den ligge mot bunnen av kileremshjulene. Da hjelper det i beste fall et par dager å stramme den. Ikke koster den en formue heller.
 
O

OldBoy

Gjest
Bytt reima (den i motorrommet altså)! Typisk at man skylder på stramheten, men i de fleste tilfeller er den utslitt. Det som skjer er at reima sakte slites smalere. Til slutt vil den ligge mot bunnen av kileremshjulene. Da hjelper det i beste fall et par dager å stramme den. Ikke koster den en formue heller.
Kunne ikke sagt det bedre selv.

Vifteremmer som piper, er inne i en ond sirkel. De piper fordi de er slitt, og slites ekstra når de piper. Så piper de bare enda mer o.s.v.

Nei, kjøp en ny!
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Nå er bilen så lydløs som en 87 modell kan bli...
Har kjøpt ny viftereim, men har ikke byttet enda, den var visstnok bare litt slakk.
Desverre er det ikke mye hjelp i mitt mannebein når det kommer til bil, han får holde seg til lydlaug og høytalere så kan de kjekke mennene på BG Bilrekvisita få lov til å imponere i stedet ;)

Uansett tusen takk for tipsene, jeg kjører nå rundt med en viftereim i bagasjen i tilfelle den finner på å "slakke" seg igjen.

Lin
 
J

jekri

Gjest
Var det i svingene det skrek? Det kan hende vinterføret hjalp til at (dekk)skrikingen (i svingene) ble borte ;D
 
Topp Bunn