Bildetråd med deres platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.288
    Antall liker
    526
    Blir vel mye remdrift og direktedrev, slik skal en skikkelig grammofon se ut

    Den er en tidlig serie 1, overhalt hos Loricraft og hviler i et Aphelion Behrens kasse.
    En tidlig serie 1 hvaforno'?

    Blidelinken din er forøvrig ikke helt god, men med en liten fiks dukker bildet opp ;)
     

    eikeland

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    127
    Antall liker
    78
    helt enig ;) garrard 401!!
    her er mine vinylrigger






     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7






    Har handlet litt brukt her på furumet!
    Stå fram dersom dere ønker å fortelle fra hvem ;-)

    Rega P3 med Cones, og frikoblet motor. Micro Seiki 505MK3 arm, og Benz Micro Gold MC PU.

    Herregud så herlig livet er når en kan lytte til musikken på denne måten ;-)

    Takk til den hyggelige Dansken som solgte meg platesamlingen sin ;D ;D ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Ja, vinyl gjør godt :)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    En tidlig serie 1 hvaforno'?

    Blidelinken din er forøvrig ikke helt god, men med en liten fiks dukker bildet opp

    Takk for hjelpen michell!
    Garrard 401 ble produsert i tre utgaver (serie 1, 1,5 og 2 - akkurat som E Type!). Forskjellene er dels kosmetiske (stroboskoplampe og betjeningspanel), dels elektriske (motorens forsyningsspenning) Uansett er serie 1 den vakreste og det var den Sugano brukte til å høre på sine egne pick-uper'er. I tillegg er håndverket best på denne sammenlignet med de senere variantene. Se for øvrig at Eikelands vakre Loricraft også er serie 1.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.714
    Antall liker
    1.523
    Torget vurderinger
    2






    Har handlet litt brukt her på furumet!
    Stå fram dersom dere ønker å fortelle fra hvem ;-)

    Rega P3 med Cones, og frikoblet motor. Micro Seiki 505MK3 arm, og Benz Micro Gold MC PU.

    Herregud så herlig livet er når en kan lytte til musikken på denne måten ;-)

    Takk til den hyggelige Dansken som solgte meg platesamlingen sin ;D ;D ;D
    Se der ja! ;D ;D ;D
    Looking good
    Lykke til 8)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Se der ja! ;D ;D ;D
    Looking good
    Lykke til 8)
    Hehe...
    Ja, nå leter jeg bare etter riktig dempeolje til armen, så jeg kan henge på dempekaret.
    Ny drivrem er bestillt ;D
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    "Nydelig" var kanskje å ta litt hardt i.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.714
    Antall liker
    1.523
    Torget vurderinger
    2
    Hehe...
    Ja, nå leter jeg bare etter riktig dempeolje til armen, så jeg kan henge på dempekaret.
    Ny drivrem er bestillt ;D
    Dempeolje ser jeg relativt ofte på ebay. ellers så finnes det sikert en mengde alt. løsn.


    Nå må jeg bare finne det jeg er på utkikk etter, som skal erstatte "my trusty ol' " Det gjelder å bli enig med seg selv og sin bedre halvdel

    8)

    Kommer med bilder når det er på plasssss
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.288
    Antall liker
    526
    Takk for hjelpen michell!
    Garrard 401 ble produsert i tre utgaver (serie 1, 1,5 og 2 - akkurat som E Type!). Forskjellene er dels kosmetiske (stroboskoplampe og betjeningspanel), dels elektriske (motorens forsyningsspenning) Uansett er serie 1 den vakreste og det var den Sugano brukte til å høre på sine egne pick-uper'er. I tillegg er håndverket best på denne sammenlignet med de senere variantene. Se for øvrig at Eikelands vakre Loricraft også er serie 1.
    Jeg burde jo sett at det var en 401... Robust sak som ville matchet Ferrographen min på nette 24kg. Også en analogkilde om enn ikke vinyl akkurat :)
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    65
    Jeg burde jo sett at det var en 401... Robust sak som ville matchet Ferrographen min på nette 24kg. Også en analogkilde om enn ikke vinyl akkurat :)

    Ingen dårlig analogkilde, det der :D Lydbånd er bra greier. Denne står hos meg - mono riktignok:



    Ellers går det mest i søte Suzy på vinylsiden:



    og så Thore - sist ankomne medlem i familien:



    ...og lille Dulle får jo lov til å prøve seg han også ;)

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Hva har dere egentlig på de tapene?
    Er det egne opptak ("10 i skuddet" osv.. ::)), eller ble det i gamle dager solgt ny musikk på disse rullene?
    Ser uansett imponerende ut, og etter det jeg har hørt skal lyden være meget god.. :) Stemmer ikke det?
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hehe...
    Ja, nå leter jeg bare etter riktig dempeolje til armen, så jeg kan henge på dempekaret.
    Ny drivrem er bestillt ;D
    Silikonolje til demping får du kjøpt i hobbybutikker med modellbiler som spesialitet. Men du må vite hvilken viskositet oljen skal ha!

    Øivind
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    65
    Hva har dere egentlig på de tapene?
    Er det egne opptak ("10 i skuddet" osv.. ::)), eller ble det i gamle dager solgt ny musikk på disse rullene?
    Ser uansett imponerende ut, og etter det jeg har hørt skal lyden være meget god.. :) Stemmer ikke det?
    Nagraen var min faste følgesvenn i jobbsammenheng i mange år - var lydmann på filminnspillinger. Så jeg har ikke brukt den til opptak av radio for å oppbevare til senere. Lydkvaliteten er upåklagelig, teknisk sett er maskinen nok det "upperste" som var tilgjengelig, og ble betegnet som "the workhorse of the film industry". Denne er monoutgaven - fullspor (dvs at hele båndet brukes til lydspor), den finnes i stereo også: Nagra IV-S. Det er i tillegg to spor (på monoutgaven) som brukes til 50Hz synksignal, for å sikre synkronisering mot filmkamera. De går i eksakt motfase, og er dermed ikke hørbare gjennom avspillingshodet.

    mvh Trond
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.288
    Antall liker
    526
    Hva har dere egentlig på de tapene?
    Er det egne opptak ("10 i skuddet" osv.. ::)), eller ble det i gamle dager solgt ny musikk på disse rullene?
    Ser uansett imponerende ut, og etter det jeg har hørt skal lyden være meget god.. :) Stemmer ikke det?
    Hehe :) Jeg har massevis av 70-talls rock og jazz som ble kopiert fra studiekameratene mine... I ettertid litt dumt siden det da er masse vinyl jeg ikke har. Men tape var billig og holder seg utrolig bra. Brukte mye 7,5"/sek som gir svært bra lyd. Ultimate 15"/sek tok jeg meg aldri råd til. Og hadde jeg lite tape og penger ble det 3 og 3/4"/sek...

    Ferrograph var og er relativt sjelden vare i Norge. Jeg fikk kjøpt min til halv pris fra et konkursbo. 3500,- i 1976 mener jeg å huske. Men de var enerådende i England og "hoffleverandør" til BBC og på sett og vis parallellen til sveitsiske Revox og Nagra. Nagra var vel enerådende på det "bærbare" markedet :) Tandberg hadde jo også et godt navn, men matchet nok aldri disse merkene. Jeg har forresten en del opptak gjort på en Tandberg 3300X. Og de låter slett ikke bra...
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    65
    Hehe :) Jeg har massevis av 70-talls rock og jazz som ble kopiert fra studiekameratene mine... I ettertid litt dumt siden det da er masse vinyl jeg ikke har. Men tape var billig og holder seg utrolig bra. Brukte mye 7,5"/sek som gir svært bra lyd. Ultimate 15"/sek tok jeg meg aldri råd til. Og hadde jeg lite tape og penger ble det 3 og 3/4"/sek...

    Ferrograph var og er relativt sjelden vare i Norge. Jeg fikk kjøpt min til halv pris fra et konkursbo. 3500,- i 1976 mener jeg å huske. Men de var enerådende i England og "hoffleverandør" til BBC og på sett og vis parallellen til sveitsiske Revox og Nagra. Nagra var vel enerådende på det "bærbare" markedet :) Tandberg hadde jo også et godt navn, men matchet nok aldri disse merkene. Jeg har forresten en del opptak gjort på en Tandberg 3300X. Og de låter slett ikke bra...
    At tapene fra en Tandberg 3300X ikke låter bra på Ferrographen kan nok ha en helt naturlig forklaring. Sannsynligvis er det en liten forskjell i azimutinnstillingen på lydhodene på de to maskinene. Det er da vinkelen på spalten i lydhodene. Om ikke den er lik på to maskiner vil ikke tape fra den ene låte bra på den andre.

    I proffsammenheng brukes spesielle testtaper for å stille inn azimut på båndmaskinene, slik at man har en fast referanse å jobbe ut fra. Så kan man spille av tape fra en maskin i et annet studio, f.eks.

    Derfor var Nagraene ofte inne til service. Vi ville sikre at de holdt seg innenfor snevre standarder.

    mvh Trond
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.288
    Antall liker
    526
    Jeg hadde faktisk en slik testtape en gang og pleide å justere Ferrographen en gang i blant. Har full servicemanual til den.
    Lurer på hvor den testtapen er blitt av?
    Men 3300Xen spilte ikke sine egne opptak særlig bra heller. Det var vel derfor jeg ikke beholdt den mer enn et halvår.
    Diskanten hørtes og høres ut som på en dårlig mp3-fil ;)
     

    transcriptor

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0

    Parogsøtti- modell J.A.Michell Transcriptor Hydraulic Reference Turntable.
    Michell Fluid arm, Dynavector 17D2 Mk II og/eller Glanz GMC 10 LX, Jørgen Schou MC-trafo, Nad PP2 Riaa, Target vegghylle...... Den er en fryd for både øyet og øret.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er en usedvanlig vakker spiller og glimrende pickup, men jøss, det er vel noe å hente på bedre riaa,kanskje....?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Ja, den er knalltøff!
    Men jeg får altså ufrivillige assosiasjoner til SM, nagler og lær, a' la Freddie Mercury nå jeg ser den...Men det kan jo hende at den røde silkegardinen i bakgrunnen er litt medvirkende også;)

    Impulse, du vil ikke legge inn et bilde av din Well Tempered da...? ::)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.428
    Antall liker
    3.470
    Torget vurderinger
    0
    Technics SL 120 med Ortofon AS 212.
    Från 1974.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hehe..Bilde kommer, Kjoenik, men gi meg litt tid! Spilleren er akkurat tilbake fra service, så akkurat nå går det meste av tiden foran anlegget med til avspilling av vinyl...En annen ting er at jeg selvfølgelig også sverger til filmbasert fotografering, så jeg må ordne noen bilder, scanne litt, finne ut av det sinnsvake regimet for å få lagt innn bilder her, og så skal du se det dukker opp bilder... Håper du er fornøyd med den nye riggen,forresten! :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Ok, da smører jeg meg tålmodighet :)
    www.photobucket.com er grei når man skal legge ut bilder, men det har du kanskje fått med deg...
    Nottingham er glimrende! En solid oppgradering :D

    Dægern Kranzberg! Du har vidvinklet tråden ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7



    Jeg la like så godt ut et par bilder til ;-)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Ser bra ut!
    Har den plata der, Leonard's stemme lyder gromt på vinyl :D
    Den ser ganske grundig tweaket ut den rega'en din. Har du hørt den orginale versjonen?
    Hvordan er lyden forbedret på din, i forhold til den orginale?
    Hvilken riia er det som står der?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ser bra ut!
    Har den plata der, Leonard's stemme lyder gromt på vinyl :D
    Den ser ganske grundig tweaket ut den rega'en din. Har du hørt den orginale versjonen?
    Hvordan er lyden forbedret på din, i forhold til den orginale?
    Hvilken riia er det som står der?
    Jeg har hørt Rega ved flere anledninger.
    Den jeg har er meget moddet, og ble kjøpt slik brukt av en hyggelig kar her på forumet.
    Det er i utgangspunktet en Rega Planar3, som har frikoblet motor. (dette fjerner alle motorvibrasjoner, og gjør at jeg får en mer stabil gange. Spilleren er dempet med asfalt plater, og plasert på noe ala racingcones (3 stk). Armen er en Micro Seiki MA505 MKIII, med en Benz micro gold MC PU.
    RIAA er en Moddet, Linsley Hood / Williams Hart, med separat fintunet og regulert NLE strømforsyning.

    Dette er en meget bra konsruksjon, og som gir et mye mer detaljert og dynamisk lydbilde enn den originale Regaen klarer!
    Sammen med de nye høytalerne er det helt vanvittig bra!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.558
    Torget vurderinger
    4
    Høres glimrende ut!
     
    L

    lark

    Gjest
    Blåser liv i denne tråden igjen.
    Her er spilleren min. Den har fulgt meg i 29 år, hatt tre armer (Stax UA9, Technics EPA500 og nå Jelco SA750D.
    Ett utall pickuper har vært innom.Nå veksles det mellom Audio Technica ATOC9ml/II og en sjølretippa :eek: Ortofon MC10 Supreme.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jeg har en Avid Diva II med rega 300 arm og Dynavector 20 X low signalet går via det innebygde MC riiaet i Hovland HP 100i. legger ved et nakenbilde av Hovland. riiadelen til venstre i bildet
     

    Vedlegg

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Platespiller: Michell Focus One ´S´.
    Arm:Fidelity Research FR- 64 FX.
    Pickup: Lyra Helikon.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn