Bil, båt og motorsykkel Biler vi ikke kjøper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Av og til lar jeg meg irritere over at biler jeg leser om, som jeg kunne ha vurdert å kjøpe, ikke importeres til Norge. Andre ganger kommer man tilfeldigvis over fine biler som heller ikke tas inn til Norge. Har vi et litt snevert bilmarked?

    Dette er jo en flott bil:

    2015 Toyota Avalon | A radical drive

    Dette er bare et av mange eksempler på fine biler vi aldri får testet.

    Og ja, jeg skjønner at vi er få, og at markedet av den grunn kanskje blir noe snevrere enn i andre land. Og i den linkede bilens tilfelle, handler det sikkert om at vi i den klassen ikke vil ha T i nesa.

    Men likevel hadde det vært artig med litt flere modeller å velge i...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.716
    Antall liker
    103.606
    Torget vurderinger
    23
    Fin bil det der. Og se på prisene.... buhuhuuu Det finnes nok mange tilsvarende eksempler, både på biltyper og ikke minst motoralternativer. Det holder med en tur til Tyskland se kan en se det meste.
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    Følger tflcar.com på Youtube. Amerikansk. De tester en god del biler som også kan kjøpes i Norge. Mye friskere motorer "over there". Honda CRV o.l. med 3,5 liters V6. Hadde vel kostet drøye millionen i Norge...
    Ellers kan tflCar anbefales. Seriøs testing med humor og glimt i øyet. Har de flere biler inne, tester de dem hver for seg og hvis de har tid, mot hverandre. Siste "mash-up" test var Mazda CX-5 mot Mazda 6. Morsomt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    3.523
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mye billge biler i Tyskland, iallefall på Autobahn. Motorer opp til tre liter. Veldig sjelden over.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.252
    Antall liker
    4.896
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Av og til lar jeg meg irritere over at biler jeg leser om, som jeg kunne ha vurdert å kjøpe, ikke importeres til Norge. Andre ganger kommer man tilfeldigvis over fine biler som heller ikke tas inn til Norge. Har vi et litt snevert bilmarked?

    Dette er jo en flott bil:

    2015 Toyota Avalon | A radical drive

    Dette er bare et av mange eksempler på fine biler vi aldri får testet.

    Og ja, jeg skjønner at vi er få, og at markedet av den grunn kanskje blir noe snevrere enn i andre land. Og i den linkede bilens tilfelle, handler det sikkert om at vi i den klassen ikke vil ha T i nesa.

    Men likevel hadde det vært artig med litt flere modeller å velge i...
    Jeg var nylig i USA og la faktisk merke til flere eksemplarer av denne fine Avalonen, som jeg ikke hadde sett før.

    Han som jeg var på besøk hos, har en Caddilac CTS-V. Jeg har aldri vært noen stor AmCar-fan, men denne hadde jeg sans for, både når det gjelder utseende og opplevd materialkvalitet og kjørekomfort. Og med en kompressormatet 6,2-liters V8 på 640 hk, dro den avgårde fra 0-100 på under 4 sek. Tør knapt tenke på hva den ville ha kostet under det norske avgiftsregimet.

     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ble veldig fasinert av bilene i Australia. Er ingen stor Ford-fan lenger, men ville definitivt vært det hvis de tilbydde de samme modellene her i Norge. Bra komfort, kurant motor og rwd.

    Snart kommer nok FPV utgaver av siste Falcon også.

    Ford Australia - Ultimate Falcon - Models - XR6 Turbo

    Ford Performance Vehicles | FPV

    Og ikke minst gammel Opel Comodore coupe levert med chevy V8, jeg måtte gjøre dette selv :)
    Utrolig mye gromt av gamle biler i Australia. Veldig mye Ford V8 også. Mange av de gamle australske bilene er inspirert av både europeiske og amerikanske, men de har liksom gått sin egen vei.

    Commodore med V8 har de jo enda. Holdens HSV som tilsvarer Fords FPV lever jo Commodore med rundt 700HK.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det finnes mange lekre biler her i verden som ikke kommer til Norge. Men som "Ambings" er inne på lenger oppe i denne tråden, så er vi faktisk ikke bare små her i verden, vi er faktisk mikroskopisk liten. Har jobbet tidligere med et fransk bilmerke som heter Renault. Det kan sies mye rart om dette bilmerket, men Renault hadde ,og har, veldig mange flotte og undervurderte modeller å velge mellom. Et fåtall kommer til Norge. Dette gjelder nok for mange andre bilmerker også. Renaultfabrikken(e) er gigantiske. For å sette det litt i perspektiv : Renault er,og var, et nisjemerke - men uansett - for ca 15 år siden brukte Renaultabrikken ETT skift ( 7.5 timer ) på å produsere alle Reunalt'er som ble solgt i Norge på et helt år. Så liten er vi her oppe i nord. Den gangen var det lite aktuelt for Renault å la Norge velge og vrake i modeller for import. Det ble rett og slett for mye "styr" for Renault å eksportere biler for et så lite marked. Det å drifte en bilmodell krever faktisk veldig mye i form av opplæring av mekanikere, spesialverktøy, delelager, kursing etc. etc. Det er nok ikke alltid uvilje som gjør at vi ikke får alle verdens bilmodeller hjem her på berget, det er nok fordi vi er så små.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ikke den jeg først og fremst forbinner med Renault.:rolleyes: Men den var heftig ja!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    En Renault som ikke har vært innom Gordini er litt tam.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Renault var et "stort" merke i Norge på 70-tallet hvis jeg husker riktig? Jeg hadde flere Renaulter, og elsket de som en mor elsker et barn.... på godt og vondt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    a0013382_8155691.jpg

    En bil som folk overraskende nok kjøper er Citroen C4 Cactus med luftputer langs sidene i samme materiale som mobildeksler ofte er laget av. (TPU)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De putene har nok sin misjon i Paris, der biler ofte invaderer intimsonene til andre biler....

    Må innrømme jeg går bort og trykker på de putene hver gang jeg ser en parkert Cactus.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Renault var et "stort" merke i Norge på 70-tallet hvis jeg husker riktig? Jeg hadde flere Renaulter, og elsket de som en mor elsker et barn.... på godt og vondt.
    Stort sett kun hatt tysk. Skru skru skru...utlegg!!
    To siste var Renault og da slapp jeg skru..var deilig. Nå Audi quattro (byttet med en kompis og Audien var 2 år nyere) og tilbake til skruingen vart det.. jaja..
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hadde en Chevrolet Traverse som leiebil i USA, kunne virkelig tenkt meg en slik, flott bil men hadde nok kostet skjorta her i landet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    Jeg leide en Chevrolet Equinox i USA for noen år siden. Ikke noe savn at den ikke blir solgt i Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Har en Hyundai i30 STV med 1,6 Diesel som leiebil for tiden. Overaskende grei og fornuftig bil egentlig, men kjøpe en slik en?? Tvilsomt! Er på ferie i Danmark og må si jeg savner Superben og den kraftige motoren på motorveiene her. Men hadde jeg bodd i en storby og hadde hatt behov for en liten bil så kanskje....?

    For øvrig så er jeg overasket over hvor små biler de har i Danmark og Tyskland. Men også parkeringsplasser og parkeringshus er veldig trange så man hadde nok slitt med en bil som er så lang som Superben! En annen "artig" ting er at de store BMW og MB jeg har sett har hatt norske skilter? Har vi nordmenn så jævlig god råd sammenlignet med dansker og tyskere?
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    En annen "artig" ting er at de store BMW og MB jeg har sett har hatt norske skilter? Har vi nordmenn så jævlig god råd sammenlignet med dansker og tyskere?
    Danskene er vel de eneste som har dyrere biler enn hva vi har i Norge.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    Nå tror jeg du tuller, Spirre. Alle vet at den norske bilparken er på nivå med Romanias bilpark. Eller var det Albania??
    Små, bulkete biler er ikke typisk kun for Danmark, store deler av den europeiske bilparken er slik.
    Nordmenn har et litt merkelig forhold til bil, bilen er nærmest hellig for mange og behandles deretter.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Fin bil det der. Og se på prisene.... buhuhuuu Det finnes nok mange tilsvarende eksempler, både på biltyper og ikke minst motoralternativer. Det holder med en tur til Tyskland se kan en se det meste.
    Hadde vært spennende med en "McDonalds-test" på hva bilprisene er i forhold til inntektsnivå i de forskjellige land. Siden vi har et avgiftssystem som straffer litt større biler, burde man ha delt inn i småbiler, mellomklasse og premium.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Liten grunn til å inntektsjustere prisen på en vare som i sin helhet er importert. Litt ekstra for norsk garanti og høyere kostnadsnivå på salg- og serviceleddet enn i utlandet . Utover det liten forskjell på bil og flatskjerm.

    Selvsagt har nordmenn ganske høy kjøpekraft også i form av bil til tross for avgifter sammenlignet med de fleste andre siden netto disponibel inntekt er mye høyere enn i de fleste andre land.

    Skal ha ganske dyr bil før særavgifter utgjør mer enn halve nyprisen (mva er ingen særavgift så den holdes utenfor). Skal ikke så langt før inntekten er halvparten av den norske.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Nå vet jeg at jeg er på "tynn is" i forhold til det som er den gjengse oppfatning, men jeg er faktisk ikke så veldig imponert over de "fantastisk lave prisene" på matvarer i Danmark og Tyskland. Sett opp mot lønnsnivået er jeg nærmest sjokkert over at de ikke sulter i hjel her nede!:eek: Ok det siste var en fleip, og utvalget er fantastisk men prisene slett ikke så lave som det hadde ventet ut fra den "hypen" som er om skyhøye matpriser i Norge. Men nå får jeg vel ikke komme hjem igjen om jeg sier mer om dette...?
    Jeg tror vi har det ganske godt i gamle Gnure......................
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    Bacon er billig i Danmark, øl er billig i Tyskland, bensin billig i USA.......alt er billigere i utlandet.
    Bortsett fra det har jeg gjort de samme observasjoner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Det er i Tsjekkia øl er billig. Kjøpte i dag 0,5 l Staropramen for kr. 2,50. Ikke det mest spennende ølet, men det smaker utmerket her nede.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    8.401
    Torget vurderinger
    1
    Bacon er billig i Danmark, øl er billig i Tyskland, bensin billig i USA.......alt er billigere i utlandet.
    Bortsett fra det har jeg gjort de samme observasjoner.

    Ei trøst er kanskje at 900g potetsalat er rimelig hos Rema 1000. Betalte Kr 8.80
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Bacon er billig i Danmark, øl er billig i Tyskland, bensin billig i USA.......alt er billigere i utlandet.
    Bortsett fra det har jeg gjort de samme observasjoner.
    Bacon?? Jo, jo, saltvannsinfuset bacon der 15-20% av vekten er vann, og øl er jo så mangt. Billig er uansett billig, men ikke alltid like godt!
    Me bensinen der har du rett bortsett fra landet! I Russland er bensin og diesel billig, for oss som har en sterk krone i ryggen! ca 5,50 pr liter. Men for de innfødte tror jeg det svir ganske godt å fylle tanken. En prisøkning fra 32,60 rubel til godt over 37 nå på ca. et år må jo merkes. Men uff jeg glemte at man ikke skal ta med dette om kjøpekraft i slike diskusjoner..........:p
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Men nå må jeg ikke lede denne tråden alt for langt ut på viddene. Tilbake til bil........!

    Den eneste grunnen til at et EU medlemskap kunne vært greit slik jeg ser det, er dette med muligheten til å hente inn morsomme biler fra et mye større marked der de er tilgjengelige. Som f.eks den Renaulten.

    Men egentlig er det ikke grunn god nok for meg, dessverre....:(
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Har fint lite med EU å gjøre. Sjekk bilpriser i Danmark. De er vel enda høyere enn i Norge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fordelen med å ha et kjøretøy som ingen andre har er potensielt rimelig forsikring da skadehistorikken er fraværende.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Har fint lite med EU å gjøre. Sjekk bilpriser i Danmark. De er vel enda høyere enn i Norge.
    Riktig nok, men det jeg tenkte på er at det er mye enklere å importere bil fra et EU land til et annet. Ikke like greit å hente moro biler til Norge. Da må man faktisk forholde seg til norske tekniske regler. Det holder ikke å vise til at bilen er godkjent i et EU land.

    Men for nordmenn som ønsker seg et godt kjøp på en "vanlig" bil er det lurt å kjøpe på eksport fra Danmark og ta den in til Norge. På grunn av de høye danske avgiftene er avansen til importøren og ikke minst fabrikken skrudd mye lavere enn for tilsvarende bil i Norge. Fabrikkene priser bilene til importør ut fra hva man forventer at markedet er villig til å betale.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For øvrig så er jeg overasket over hvor små biler de har i Danmark og Tyskland. Men også parkeringsplasser og parkeringshus er veldig trange så man hadde nok slitt med en bil som er så lang som Superben!
    Parkeringshus er ofte smale og trange nedover ja. Har stått i en del av dem i sommer, og når bilen er 219 bred med speilene ute, og 4,98 lang så har det vært situasjoner der jeg har måtte å ut av bilen og se .. før jeg fant ut av at.. jo det skal gå.

    Bare å sno seg ut og inn av noen av de husene er en oppgave.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    VW-Phaeton.jpg

    VW Phaeton. Denne har jeg aldri sett i Norge. Gikk endel av dem i Tyskland og Østerrike.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    ^Det går noen av dem i Norge, men du ser dem ikke fordi de til forveksling er lik Passat.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Du finner ikke Phaeton på nettsiden til VW. Så forøvrig på den som ligger på finn - en 04-modell. Den store forskjellen fra Passat er i det indre (interiøret) - det ytre er vel likt.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Store sedaner er ikke det mest populære i Norge. Personlig er det helt i min gate, men det må være bakhjulsdrift selvfølgelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn