Bil, båt og motorsykkel Billig fiks eksosanlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.985
Antall liker
9.008
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Svigermor har fått litt i overkant frisk lyd i eksosanlegget på en 15 år gammel Toyota!

Bilen blir lite brukt og har vel neppe mer en 10 000 km igjen fordelt på 2-3 år.

Det målet er altså å få til en fiks som koster minst mulig og som holder et par år med lite kjøring.

Fins det en eller anne form for fugemasse/ovnskitt man kan bruke og gjerne sette på noen slangeklemmer rundt etterpå...?
Fant noe på Biltema, men skulle gjerne hatt noe med mer volum.

Mvh
OMF
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.334
Sted
Smurfeland
Husker jeg kjøpte ny eksospotte til en Corolla en gang for noen år siden. Kostet meg den svimlende sum av 500,- på Veng eller Biltema, husker ikke lenger. Har ikke helt tro på å tette hull i eksosanlegg, med mindre man sveiser det istedenfor å bruke noe klin fra en tube. Det kan du gjøre, sjekk om det kan sveises.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.567
Antall liker
7.072
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tingen å bruke, er vel s.k. eksosbandasje, i kombinasjon med klemmer.

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Rustent eksosanlegg er bare å rive av og kaste. Lapper du ett hull dukker det opp et nytt dagen etter. Spander et nytt eksosanlegg på bilen til svigermor.
Eksosmester, Svendsen eller Toyota for den saks skyld.

P.s. Gammel eksos er noe herk å skru på, lønner seg å sette jobben bort.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Rustent eksosanlegg er bare å rive av og kaste. Lapper du ett hull dukker det opp et nytt dagen etter. Spander et nytt eksosanlegg på bilen til svigermor.
Eksosmester, Svendsen eller Toyota for den saks skyld.

P.s. Gammel eksos er noe herk å skru på, lønner seg å sette jobben bort.
Neida, gammel eksos er greit som bare det. Bilen på bukk eller over grav slik at man kan stå oppreist under, deretter bruker man bajonettsag og kutter det gamle skrotet i små biter og kaster dem! Deretter monterer man nytt!!

Problemet med å sveise rustent eksosanlegg er at det kan sammenlignes med å sveise flatbrød! Man må nesten finne noe metall, brukt fiskebolle boks og så sveise inn det metallet på friskt metall slik at det dekker hele det rustne området. Det lar seg gjøre, har gjort det noen ganger, men det varer ikke mange ukene før fiskebolleboksen har rustet slik at man på ny har frieksos. Det holder bedre om man fyller hullet med "sveis", men det er vanskelig, jævlig vanskelig, og det blir ikke så billig for det går jo med en del sveisetråd.

Sist jeg gjorde det var for å hjelpe en godt voksen venninne som hadde et hull langt framme på eksosrøret. Eksosanlegg var ikke å få kjøpt, gammel bil! Det var vanskelig og medførte bruk av mange banneord! Men selvsagt, alt går! Resultat: Godkjent EU kontroll, og sønnen hennes la bilen på taket 14 dager senere! Smått irriterende!!:mad:
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.269
Sted
Laksevåg - Bergen
Enig med Pink. Sveise på rustent eksosanlegg er som å pisse i buksa når det er kaldt. Det blir varmt en liten stund, for så å bli kaldere enn før. Sveise på tynt , rustent stål blir bare hull på hull. Midlertidig lapping går, men ikke i 2 år. Da blir det lapping i ett sett. Kapp av det gamle og kjøp et nytt. Det lønner seg.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Rustent eksosanlegg er bare å rive av og kaste. Lapper du ett hull dukker det opp et nytt dagen etter. Spander et nytt eksosanlegg på bilen til svigermor.
Eksosmester, Svendsen eller Toyota for den saks skyld.

P.s. Gammel eksos er noe herk å skru på, lønner seg å sette jobben bort.
Neida, gammel eksos er greit som bare det. Bilen på bukk eller over grav slik at man kan stå oppreist under, deretter bruker man bajonettsag og kutter det gamle skrotet i små biter og kaster dem! Deretter monterer man nytt!!

Problemet med å sveise rustent eksosanlegg er at det kan sammenlignes med å sveise flatbrød! Man må nesten finne noe metall, brukt fiskebolle boks og så sveise inn det metallet på friskt metall slik at det dekker hele det rustne området. Det lar seg gjøre, har gjort det noen ganger, men det varer ikke mange ukene før fiskebolleboksen har rustet slik at man på ny har frieksos. Det holder bedre om man fyller hullet med "sveis", men det er vanskelig, jævlig vanskelig, og det blir ikke så billig for det går jo med en del sveisetråd.

Sist jeg gjorde det var for å hjelpe en godt voksen venninne som hadde et hull langt framme på eksosrøret. Eksosanlegg var ikke å få kjøpt, gammel bil! Det var vanskelig og medførte bruk av mange banneord! Men selvsagt, alt går! Resultat: Godkjent EU kontroll, og sønnen hennes la bilen på taket 14 dager senere! Smått irriterende!!:mad:
Ække alle som har bukk/grav i garagen, vøttø.....
Hadde venninnen din hatt litt vett i hodet og kjøpt britisk vogn så hadde problemstillingen høy alder/ikke deler vært uaktuell. :cool:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.334
Sted
Smurfeland
Er enig i at det ikke er optimalt å sveise på eksosanlegg, særlig hvis det er veldig tynt gods som attpåtil er rustent. Men som en nødløsning er det iallfall bedre enn å tette hull med forskjellig slags guffe som det ble forespurt i åpningsinnlegget her.

Men når det er sagt, jeg fikk tak i et Toyota eksosanlegg som ble kappet opp med bajonettsag for å fjerne hovedkatalysatoren, og det ble sveiset helt fint sammen igjen. Det var riktignok ikke rustent, og godset var tykt og fint. Funket fint, selv om motorstyringa ikke likte det, og løsningen til slutt ble å kjøpe et dedikert racinganlegg med "lurekrets" for å ikke få motorlampe som lyste isteden (og reell effektøkning).
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.985
Antall liker
9.008
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har ikke sveis og har heller ikke tenkt å gjøre så mye med det. Det er bare en sprekk, og den er ikke spesielt stor.
Svendsen eksos skal vel ha nærmere 4000,- for å fikse det, og da kan jeg bruke en time under bilen først for å se om jeg får det til!

Som sagt - dette er en bil som brukes to ganger i uken til butikk kjøring!

Mvh
OMF
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
Jeg har en liten mistanke om at trådstarter ikke er spesielt giret på å ligge under en gammel Toyota å sveise rustent eksosanlegg. Da er beste, og billigste, løsning å kjøre til et dedikert eksosverksted og få de til å ta jobben.
"Bare en sprekk" er oftest tegn på nær totalhavari av røret. Allverdens bandasjer og guffer kan ikke kurere det. Tro meg, jeg har prøvd, mange ganger.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.334
Sted
Smurfeland
Jeg har en liten mistanke om at trådstarter ikke er spesielt giret på å ligge under en gammel Toyota å sveise rustent eksosanlegg. Da er beste, og billigste, løsning å kjøre til et dedikert eksosverksted og få de til å ta jobben.
"Bare en sprekk" er oftest tegn på nær totalhavari av røret. Allverdens bandasjer og guffer kan ikke kurere det. Tro meg, jeg har prøvd, mange ganger.
Må si meg enig her, hvis det er for dyrt å kjøpe nytt så er 4000,- veldig lite penger å betale for å holde en bil på veien i to år til.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Ække alle som har bukk/grav i garagen, vøttø.....
Hadde venninnen din hatt litt vett i hodet og kjøpt britisk vogn så hadde problemstillingen høy alder/ikke deler vært uaktuell. :cool:

Japsebil vet du...... :p

Har ikke grav i garasjen hjemme heller men får heldigvis låne på jobb! Det største "kukstykket" jeg gjorde da jeg tegnet huset var at jeg ikke laget god nok takhøyde i garasjen til å installere løftebukk!:mad: Men den gangen var slikt utstyr så jævlig kostbart at det var en tanke som kun kunne tenkes med minst "ørten" i promille! Nå derimot har jo prisene kommet ned på et humant nivå.

For så vidt det samme med varmegjenvinning på ventilasjonsanlegget. Det kostet så mye og strømmen var så billig at investeringen aldri ville ha lønt seg! Ingen forutså den gangen at strømprisen skulle gå gjennom taket! Utrolig hvor greit det ville ha vært å levd livet på nytt med faciten i hånden.....;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.844
^Konverter til en eller annen suspekt religion som lover gjenfødsel. Sørg bare for at de lover gjenfødsel som menneske, ikke som f.eks. ku. Tenk så trasig å ha faciten samtidig som en viril okse hele tiden prøver å bedekke deg. For pokker, det var jo du som skulle stå for den delen!!!

Tilbake til topic, glem Gun-Gum og lignende, det er kun en nødløsning som varer i en uke. Nytt stål er eneste løsningen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.407
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Alternativet er å jo å bruke fleksibel metallslange men problemet er jo å få tette skjøter....
 
Topp Bunn