Billige mot Dyre kabler....

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.992
Sted
Sjælland. Danmark.
Gjøres kablene av en stk coax pr. side? Da er det stor fare for at resultatet ville bli enda bedre om det ble benyttet to stk. coax pr. side, slik at positiv og negativ signalhalvdel fikk like betingelser.
 Kabelens skjermkappe er ikke videre egnet som signalleder :eek:

Mvh. RS

:) :) :)
Det her RS siger er fuldstændigt rigtigt. Posetiv og negativ bør være fuldstændig ens. Hvis de ikke er det, vil det ikke være en korrekt konstruktion, og kan nødvendigvis gøres bedre.
Signalledningen og stelledningen skal være opbygget ens. Man bør vælge den bedste ledning og så bruge den både til signalledning og stelledning.
Mvh.
Sven Palvig
:)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Vi må jo sette som en forutsetning at kablene er egnet til formålet. Da er ikke lenger forskjellene så voldsomme.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Vi må jo sette som en forutsetning at kablene er egnet til formålet. Da er ikke lenger forskjellene så voldsomme.
Hadde en gang på 80tallet en Doxa-combo, ( 2 stk doxa 40 + 05?) samt ca 10 m med signalkabel som nevnt i RS sitt innlegg. Det var ikke vellykket pga selvsving, vet i grunnen ikke hvorfor, men kablene ble returnert. Har i grunnen ikke så mye tro på denne måten å forandre lyden på, for det er vel det det egentlig handler om, forandre, for så å innbille seg at det ble bedre. Ikke bedre i opprinnelsessammenheng, men bedre i "soundsammenheng" som Ola S var inne på.

K

knutinh

Gjest
Første del kan jeg holde med om, jeg er vel mer enn erklært subjektivist, mens andre del var mer ett spm om hvilke komponenter du har hatt i ditt anlegg, eller for tiden har, produsent/merke osv...

mvh
Du er i det minste en subjektivist man kan diskutere med og respektere :)

-k

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Jeg antar selvsvinget varierte med volumet?
Som sagt, dette var på 80-tallet, dette med å huske i detaljer så langt tilbake, tror ikke at jeg behøvde å skru opp volumet særlig mye før det ble støy.
Fikk tilbud om å "skru ned farten" på preampen fra konstruktøren. Enden på visa ble at jeg solgte hele greia til slutt. De lange kablene ble for mye for preampen i dette tilfellet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Poenget er at preampen var passiv og med lange kabler blir dette fort en kraftig svingekrets. Frekvensen på denne avhenger igjen en del av impedansen, og venne varierer på sin side med volumet.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Poenget er at preampen var passiv og med lange kabler blir dette fort en kraftig svingekrets. Frekvensen på denne avhenger igjen en del av impedansen, og venne varierer på sin side med volumet.
Jeg kan ta feil mht hvilken preamp det var, men det var en med to volumer, en med grove trinn, og en med finere trinn, det var den som vanligvis ble solgt sammen med doxa 40. Om den var aktiv eller passiv vet jeg ikke i dag.

O

om.s

Gjest
Det som også er interessant her er jo prisen, for en pris av mindre enn 1K for ett sett så er dette en meget god pris for denne kabelen....
Som sagt så beholder jeg mine to test par av to grunner, en for å teste i andre anlegg, og som sett i ett anlegg nr 2 som man snart begynner å bygge seg opp...

mvh

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg tenker å teste ut koaxledere i balansert utførelse terminert med xhadow plugger. kan tenke meg å prøve både kopper koax og sølvkoax. hvor kjøper jeg koaxkablene dersom jeg skal eksperimentere med sølvledere?
jakr

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Tilsynelatende like coaxer gir alikevel temmelig varierende resultat, de fleste lyder heller middelmådig. AXING SKB 89 og min gamle referanse Vivanco KX-710 anbefales.

Mvh. RS

M

musicus

Gjest
Kan jo følge opp denne tråden, da jeg idag har vært på Clas Ohlson og handlet kabler, i påvente av noe veldig dyrere :)

Denne, til den nette sum av 89,- Sek pr meter

Kommentarer, erfaringer kommer senere ;) ;D....

mvh

Topp Bunn