Billigverktøy med uforskammet god kvalitet

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Jeg kjøpte en skikkelig billig fra DX, husker bare den er gul, og kostet trolig rundt 200, den gjør jobben
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.584
Antall liker
6.285
Sted
Holmestrand
Da håper jeg du bruker momentstav, ellers er det fort gjort å dra sund både bolter og felger.
tror det er mange som slurver med akkurat det - fant faktisk en knukket hjulbolt langs veien når jeg gikk til jobb i dag tidlig :cool:

kan dog anbefale biltemas momentstav-sett og kraftpipesett.

når det kommer til batteridreven muttertrekker sverger jeg personlig til milwaukee m18, med over 1000nm dreiemoment - mer enn nok til å ta knekken på det meste :rolleyes:
1000Nm? En VW Touareg har 850 Nm mener jeg.

Hvordan kan du utnytte 1000 Nm i et håndverktøy?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.360
Antall liker
1.169
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da håper jeg du bruker momentstav, ellers er det fort gjort å dra sund både bolter og felger.
tror det er mange som slurver med akkurat det - fant faktisk en knukket hjulbolt langs veien når jeg gikk til jobb i dag tidlig :cool:

kan dog anbefale biltemas momentstav-sett og kraftpipesett.

når det kommer til batteridreven muttertrekker sverger jeg personlig til milwaukee m18, med over 1000nm dreiemoment - mer enn nok til å ta knekken på det meste :rolleyes:
1000Nm? En VW Touareg har 850 Nm mener jeg.

Hvordan kan du utnytte 1000 Nm i et håndverktøy?
Enkelt, her er det snakk om verktøy med slag, slik at du bruker ingen energi selv.

Når det er sagt så finnes det momentnøkler som går over 1000nm også.

1000nm er 100kg på 1m arm.

Den største dieselen til Touareg har vel 850nm ja.

Jeg har bare 580 i A6en min :D
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.185
Antall liker
13.702
1000Nm høres uanstt mye ut... på nettsidene til Milwaukee står det følgende på deres 18v impact wrench:
Torque: 210 ft-lbs. / 120 ft-lbs / 80 ft-lbs

210 ft-lbs tilsvarer ca 285Nm. Det er også veldig kraftig, bare for å ha sagt det. Min fra Makita 18v har under 200.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.042
Antall liker
9.003
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.855
Antall liker
5.727
Sted
oslo

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
474
Antall liker
251
Sted
Gata
Torget vurderinger
5
Har en slik.Koster en hundrings og holder i massevis.
images.jpg
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.042
Antall liker
9.003
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
For endehylse skal man ha noe slikt.... https://www.elfadistrelec.no/no/krympetenger-endehylser-25-mm-25-mm-tools-430005/p/18048080?q=tang+endehylser&page=25&origPos=28&origPageSize=50&simi=88.82

Denne er opptil 2,5 kvm - større tenger finnes i hopetall. Det er klemskruen i koblingen som skal gi kontakten. Hylsa er for å holde kordellene sammen.
Takk :)

hva er forskjellen på krympetang for endehylser og krympetang for kabelsko?
https://www.elfadistrelec.no/no/ver...y4=Tenger&filter_Buyable=1&page=4&pageSize=10
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Med et litt kritisk blikk når man handler, er det trygt å kjøpe Biltemas verktøy fra utvalget med ti års garanti.
Gjelder dette ALLE Biltemaverktøyene med ti års garanti, eller må man har kritisk blikk også innenfor disse produktene? Jeg har -aldri- hatt hell med biltemaverktøy, og har alltid vært nødt til å kjøpe samme produkter på nytt andre steder etterpå.
De pleide å selge kamasa (skraller, piper og fastnøkler) med biltema logo for en 15-16 år siden til ca. halv pris av det du måtte betale for samme verktøyet med kamasa logo på. Usikker på om de gjør det fortsatt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.414
Antall liker
12.002
Sted
Ytterst i havgapet...
I en kabelsko er kabelens kontakt selve klemflaten i kabelskoen. Denne er ikke del i koblinga av kabelskoen videre feks ved festebolt, stikkhylser etc. . Endehylsene er for å samle kordellene i flertrådige kabler i et kontaktpunkt. Presset i selve endehylsa er svakt og hylsa er tynnvegget. Det er klemflata i koblinga, feks rekkeklemmer, som skal stå for koblingspresset.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
117
Eirik84: dette ser ut som endehylser (som du presser på kobberwire med mange tynne ledere før en skru/annen forbindelse). Prøv søk på "endehylse" + tang, endehylsetang - på norsk. På engelsk/ebay - er det "ferrule".
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.042
Antall liker
9.003
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Eirik84: dette ser ut som endehylser (som du presser på kobberwire med mange tynne ledere før en skru/annen forbindelse). Prøv søk på "endehylse" + tang, endehylsetang - på norsk. På engelsk/ebay - er det "ferrule".
Stemmer det, det er Furutech endehylser for å bruke på strømkablene deres.
Tenkte å bruke denne kabelen med 2,1mm ledere og tilhørende hylse på 2,1mm - PM Audio

Men hvordan blir dette da de fleste krympetenger har støtte for 1,5 og 2,5, men ingen ting imellom?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Edit: glemte å legge inn ref til OMFs innlegg:

Sitat fra OMF
Sitat fra Barbaresco
Jeg kjøpte en skikkelig billig fra DX, husker bare den er gul, og kostet trolig rundt 200, den gjør jobben



Er sikkert denne:
Lodestar L214136 Hexagon Crimping Pliers - Free Shipping - DealExtreme

Mvh
OMF

Edit: og til Eirik84:
Så ikke dum ut den, bare mener å ha lest at for runde hylser er det viktig at tanga er for runde hylser og ikke lager de fir- eller flerkantet? Hylsen blir deformert/ødelagt. Noen erfaringer?


Ja, denne er det. Virker til formålet fortsatt. Hylsene skal videre puttes inn i rekkeklemmer eller andre terminaler, og da blir de uansett deformert, så det er faktisk helt som det skal være. Denne klemmer jevnt fra alle sider, tror den finnes både med fire og 6 kjefter.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.118
Antall liker
3.846
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De [Biltema] pleide å selge kamasa (skraller, piper og fastnøkler) med biltema logo for en 15-16 år siden til ca. halv pris av det du måtte betale for samme verktøyet med kamasa logo på. Usikker på om de gjør det fortsatt.
Dersom noen kan bekrefte at det er slik fremdeles, og gjerne legge ved litt mer info om hvilke verktøy det er snakk om , linker eller annen beskrivelse, hadde det vært -veldig- interessant.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg er temmelig sikker på at noen av skrallene kom fra Teng Tools, evt samme leverandør som leverte til dem. Jeg kjørte i filler en Teng Tools-skralle for en del år siden, og erstattet den med en biltemaskralle. Den passet akkurat, og var identisk ned til et ekstremt detaljnivå. Imidlertid var det en stor forskjell, og det var at metallbeslaget på over og undersiden gikk hele veien ned håndtaket på Biltema sin. Den opplevdes også veldig lik i bruk.

Når det gjelder de litt dyrere Biltema skrallene og pipene så har jeg hatt mye av det, både i jobb og til hobby, og jeg har vel faktisk aldri klart å ødelegge noe av det. Jeg er rett og slett ikke det minste bekymret for å legge litt penger i Biltemaverktøy. Velger man det billigste er det stort sett dritt uansett hvem som har satt navnet sitt på det, men det er ofte så tydelig at man ser det allerede før man kjøper noe.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.813
Antall liker
11.340
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ikke ødelagt? Da er du for svak.... ;)

Nei, jeg må faktisk si meg enig med alt du nevner Snickers! Biltema har mye bra, og noe dritt. Som andre også.
Skralla som jeg har fra Biltema har jeg hoppet på uten at den har tatt kvelden :)

Men batteridrillen til Biltema brukte jeg ca 3sekunder på å drepe giret på....
En 13år gammel DeWalt drill jeg har, virker faktisk batteriene bra på enda.
Vil da faktisk reine denne som billig sånn sett med tanke på all prylen den har fått, selv om den kostet litt da den ble kjøpt :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med muttertrekker gikk hjulskift fra en halvtime til et kvarter. Verdt det!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.439
Antall liker
2.875
Torget vurderinger
3
Kjøpte meg en sånn SIRKELSAG 5665 AA 65 MM - SKIL - SKIL - Varemerker - Kjøp nå på bauhaus.no!
Bare for å prøve den. Jeg ble positivt overrasket. Den var god å bruke. Og har tålt mye juling.
Brukte den til noen ganske omfattende rivejobber. Uten at den har gitt opp av den grunn :)
Hadde tidligere en Skil elektrisk drill. Den var også overraskende seiglivet.
Kona skulle mure litt på egenhånd. Så når jeg kom hjem hørte jeg ett voldsomt spetakkel.
Der sto hun og blandet betong med visp. Og skildrillen sto på slag. Det røyk jo av stakkaren.
Men den virket i flere år på jobb etter den episoden :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
skranglefant;[URL="tel:2377106" skrev:
2377106[/URL]]
Dazed;[URL="tel:2377083" skrev:
2377083[/URL]]Med muttertrekker gikk hjulskift fra en halvtime til et kvarter. Verdt det!
Nå har jeg som oftest et kvarter tilgjengelig, så lenge det er etter arbeidstid :)
Her teller hvert minutt. :)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Jeg er temmelig sikker på at noen av skrallene kom fra Teng Tools, evt samme leverandør som leverte til dem. Jeg kjørte i filler en Teng Tools-skralle for en del år siden, og erstattet den med en biltemaskralle. Den passet akkurat, og var identisk ned til et ekstremt detaljnivå. Imidlertid var det en stor forskjell, og det var at metallbeslaget på over og undersiden gikk hele veien ned håndtaket på Biltema sin. Den opplevdes også veldig lik i bruk.

Når det gjelder de litt dyrere Biltema skrallene og pipene så har jeg hatt mye av det, både i jobb og til hobby, og jeg har vel faktisk aldri klart å ødelegge noe av det. Jeg er rett og slett ikke det minste bekymret for å legge litt penger i Biltemaverktøy. Velger man det billigste er det stort sett dritt uansett hvem som har satt navnet sitt på det, men det er ofte så tydelig at man ser det allerede før man kjøper noe.
Har fortsatt mitt kamasa sett (over 80 delers med listepris på ca 2.5k) som jeg kjøpte til kraftig rabattert pris. Alt som var fra kamasa kom i grønne kofferter. Husker jeg var irritert når jeg så samme settet hos biltema noen år senere til enda mindre enn jeg ga for det og sjekka piper, skraller osv og alt var identisk bortsett fra logo.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
De [Biltema] pleide å selge kamasa (skraller, piper og fastnøkler) med biltema logo for en 15-16 år siden til ca. halv pris av det du måtte betale for samme verktøyet med kamasa logo på. Usikker på om de gjør det fortsatt.
Dersom noen kan bekrefte at det er slik fremdeles, og gjerne legge ved litt mer info om hvilke verktøy det er snakk om , linker eller annen beskrivelse, hadde det vært -veldig- interessant.
Utifra bilder så ser disse to settene, som ser linket til under, ut som om de kan være samme som kamasa. Utifra bildene så ser skrallene og fastnøkklene like ut som de jeg har i mitt kamasa sett. Skal ikke garantere at det er det, men kan være verdt å sjekke ut.

Pipenøkkelsett, stort, 150 deler - Verktøysett - Biltema
Pipenøkkelsett med bits og kombinasjonsnøkler, 51 deler - Bits- og pipesett 51 deler - Biltema
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.951
Antall liker
1.318
Kamasa har gode piper, men skrallene er jeg lite imponert over. Etter ett år med aktiv bilskruing sprakk 1/4" skralla (aldri brukt latmannsarm på den). 1/2" skralla har fått problemer med skrallefunksjonen og låser seg regelmessig uansett hvor mye jeg prøver å olje den.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
117
Synes ikke pipe-toppnøkler likner. Betydelig "slankere" de jeg har (Kamesa. men riktignok fra ca. 1988 - men - holder koken ennå...)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.548
Antall liker
1.146
Bitssett, 100 stk. - Bitssett - Biltema

Jeg har forrige generasjon av dette settet. De mest brukte bitsene blir selvfølgelig utslitt, men duverden hvor kjekt det er å ha de ukurante bitsene tilgjengelig.
Jeg er på runde 3 med dette settet.
Tar gjerne mot tips om anvendelse av de mer ukurante.
:)
Det inneholder vel trekantbits, som er nødvendig for å åpne Wilfas kaffekvern NÅR den tar kvelden... *mumle* må kanskje kjøpe et sett jeg også.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Blir liksom litt poengløst å ta dem med her. Da har jo Hitachi, Makita, Bosch, DeWalt, Festool og ikke minst Milwaukee en masse kandidater... som denne tråden ikke handler om.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.118
Antall liker
3.846
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For en stund siden leste jeg noe her inne på sentralen om at noen (muligens en av dere som allerede har bidratt i tråden) hadde funnet en dykksag på en av de klassiske billigkjedene som visstnok var et kupp, siden det var en skikkelig kvalitetssag som var relabeled til et billigmerke.
Er det noen som husker hva det var snakk om? Og om det gjelder fremdeles?
 
Sist redigert:
Topp Bunn