Bitt av Basillen, når/hvordan skjedde det?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.273
Antall liker
40.141
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
fikk en god start i 77 tror jeg det var,nikko forsterker og eq hos audioscan i kristiansand,fikk kjøpt optonica turner og kass og det store
høydepunktet når phillips 212 platespilleren kom i hus.
dette spillte forykende på et sett jvc sk 77 husker jeg.
dette var gode tider i ungdommen,helten i gata kan du tro ;D

mvh
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
min HI-FI befrielse begynte når jeg var 7 år gammel. Fattern hadde en tandberg tr 2075 samt en pioneer PL550 platespiller. Elsker å høre på franklin - bombadilla life(ironisk nok gikk jeg i klasse med datteren).

Men den store handledagen min, ble da jeg hørte "Nils Lofgren - Keith don't go" for aller første gang på noen sonus faber armati høyttalere hos naboen. Det ble den farligste og dyreste dagen sålangt i mitt liv. Kjøpte meg en Cayin 252B, dynaudio 72 se og shanling CD-T100. dyrt med verdt det. og etter det, har interessen bare blitt større.
 
K

kbwh

Gjest
Finnes et bilde av meg som ettåring der jeg betjener Fars Huldra 6 (tror det er en sekser). Fikk hakeslepp av tredjesatsen i Beethovens 7. da jeg var 5-6. Far hadde Philips 308,Tandberg båndopptaker, TR 2080 og de digre studiomonitorene.
Begynte å handle hifi for studielånet i Grimstad på åttitallet. Kjell Nygård (sist jeg hørte B&W-repr.) i Hifiklubben har stor skyld. :)

Vil slutte meg til det om.s. skriver: Musikksmaken har utviklet seg etterhvert som anlegget er blitt forbedret. Jadda, jeg har blitt eldre også.
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg hadde en far som var lidenskapelig interessert i klassisk musikk.
Personlig likte jeg likevel den gangen bedre Spenser Davies Group og Spooky Tooth.
Er ellers enig i at god lydkvalitet fra anlegget kan være utviklende for ens egen musikalske horisont.
Alt for mange "vanlige" folk tror at dyre anlegg bare betyr mange watt og høy lyd ::)
Vi har m.a.o. en jobb å gjøre for å vise at et godt anlegg er en god investering som kan gi en ny dimensjon til musikalske opplevelser! Skal vi ha håp om rekruttering, må vi uansett skjerme "vanlige" folk fra kabelhjørnet vårt ;D
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Foran min fars anlegg som 4-5 åring. Da hadde jeg lært å snurre plater selv ( Det hadde til nå gått i Torbjørn Egners univers og Albert Åberg). Senere overrasket jeg omgivelsene med å stadig spille musikk av Mike Oldfield, Genesis og Jethro Tulls Broadsword and The Beast. Jeg husker jeg var sinnsykt fascinert av det coveret - det er jeg fremdeles - skikkelig skummelt, og skikkelig skummel musikk.

Mitt første anlegg var en Denon spiller, med NAD int. og Dali høytt. fra Hifi klubben kjøpt med konf. penger. Cd spilleren (Denon DCD-1290) snurrer fremdeles. - Det er kanskje en avsporing, men grunnen til det er at ingen av de nyere spillerne jeg har prøvd, har kommet i nærheten av denne ( I prisklassen <5000 kr). Det synes jeg er rart?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Begynte som med mange andre hørte et greit anlegg hos en kompis, og fikk blod på tann.
Alle julegavepenga skulle brukes til forsterker, og elkøp ble butikken, og en kringlyds akai ble innkjøpt. 5*100 watt, vøtt ;D Den røk fort, og sony kom inn, høytalere var billige pioneer kjøpt fra nevnte kamerat. Høytalere utviklet seg, så kilden, så kom avforum og filmer som aldri før. Deretter ble musikken satt i fokus, så kom hifisentralen, så jobb, så penger, og til slutt blakk med et dyrt anlegg, komponenter inn og ut....

PK
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Det hele startett vel så smått da jeg som 8åring ble foræret min fars gamle philips-stereo med tilhørende fulltonehøyttalere som var klipset fast i ett par spinkle huntonittkasser. Jeg gjorde den spennende oppdagelsen att høyttalerne spillte betydelig bedre når jeg la en hånd på de. Jeg spurte derfor min bestefar (som var snekker) om han kunne lage meg ett par fine trekasser som jeg kunne skru fast høyttalerelementene i. Med ett hadde jeg så god lyd att min far ble en smule missunnelig ;D God lyd må selvsagt ses i ordets mest tenkelig utvidede forstand. Kasett var tidens medium, og sus var stillhetens erstatning.

Så skjedde ett nytt mirakel. det var jula, det herrens år 1983 og min far hadde vært ute å reist. Han hadde da kjøpt meg en CD-spiller!!!! En NESCO (16 bit),til den nette sum av 4.500,- 1983kroner (mamma sa han var gal, jeg så på ham nærmest som Guds likemann :eek:) Den jula satt jeg klistret foran stereoen og lyttet til mine 3 første CDer fra morgen til kveld og bare nøt stillheten i pausene i musikken den "sorte" bakgrunnen og lette diskanten.

Noen år senere skulle et besøk på gammle HiFi klubben i Fjordgata i Trondheim stake ut mitt fremtidige forhold til lyd og musikk. Sammen med en kammerat dro jeg dit for å høre på og kjøpe Cerwin Vega og NAD. Det som i stedet skjedde, var at vi kom inn i et lytterom hvor et oppsett bestående av en Rega planar 3, Rega Elex og ett par Epos ES11, sto og spillte ei låt av Shirly Bassie. Dette er til dags dato min største lydopplevelse. Vi dro begge hjem uten anlegg for å spare mer penger. Cerwin og NAD fristet ikke lenger.

Jeg skulle i stedet ende opp med å selv importere en Alchemist Kraken anniversary forsterker og Royds Minstrel høyttalere + en kveil av Cabletalk´s Talk3 som siden skulle tilfredstille mine lydbehov i mange år. Allt av HiFi-blader ble konsumert med stor appetitt og tweaking skulle bli en hobby som jeg dyrket sammen med mine stadig ivrigere HiFi-venner. Vi strevde alle etter d "nøytrale" og ekte, og endte opp med anlegg som avslørte en hver feil og lyte ved innspillinger. snart var 70% av platesamlingen uutholdelig å høre på. Dvs. halve samlingen besto etterhvert av testplater lite egnet for nytelse likevell... :p

I dag må jeg vel si at jeg stoler mere på å kjøpe komponenter som har de egenskaper jeg er ute etter, fremfor å kjøpe noe jeg siden skal forsøke å få til å lyde annerledes. Er ikke lenger så opptatt av hva som lyder "riktig", men heller hvordan jeg liker å høre det. HiFi basillen blir jeg nok likevel alldri fri, men hvem ønsker vel det?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det må ha vert i forbindelse med konfirmasjonen. Da kjøpte jeg min første cdspiller. Jeg hadde allerede fått en gammel NAD forsterker og et par høyttalere og en rega platespiller av stefar. hadde begynt å spille i band rundt samme tiden, vil tippe jeg var rundt 12 år. hovedfokuset var vel å få med seg tekstene og trommene bedre. Etterhvert som jeg ble eldre og fikk min første jobb så kjøpte jeg et Sony surround annlegg på Rolfs og B&W DM601 høyttalere og senterkanal.
Høyttalerene hadde jeg i mange år, sony utstyret ble byttet inn i en Meridian 565, 504 og en Rotell effekforsterker på 6x60W? kjøpt på akers mic.
Målet var vel et komplett Meridian anlegg med digitale høyttalere og det hele, men kostnader med å etablere seg førte til downsizing. jeg gikk tilbake til sony forsterker, radio og cdspiller - dette var produkter i midi størelsen, flotte produkter i gullfinish og toploader cdspiller.
Etter at vi kjøpte vår andre leilighet så begynte det igjen å pirre hifi/hjemmekino interessen. jeg hadde lenge ønsket meg projector, men på den tiden var det fortsatt et stor sprik mellom kvalitet og min lommebok. jeg kjøpte et par forskjellige presentasjonsprojectorer, men det ble liksom ikke noe schvung over det.
Etter hvert så falt prisene og jeg bladde opp 30K for en Benq PE8700+ som jeg fortsatt har. Midi anlegget var da ikke bra nok og jeg føk ut til bærum og sikret meg en Yamaha AX1 og et par JMlab electra 926 og matchende senterkanal. jeg var egentlig ganske fornøyd men det er alltid et men...
plutselig kom jeg over en krell showcase til en hyggelig pris, etter litt overtalelse fikk jeg go ahead til å kjøpe denne. ved kjøp av prosessor så måtte jeg selvfølgelig også ha en effektforsterker og fikk sikkret meg en cayin 5x125W sak til skarve 6K her på sentralen.
Det oppsettet var greit for en stund, men det ble litt småbytter, utprøving av subwoofere osv.
jeg byttet tilslutt Cayinen med en parasound A52, også den kjøpt inn til "snill pris"
planen vidre var å gå for focal hele veien, jeg hadde allerede skaffet meg den nye electra CC1000BE og jeg hadde allerede spart opp pengene til å kjøpe de matchende bakkanalene.
Tilfeldigvis så tittet jeg innom audiogon og så en kar som solgte en revel ultima voice senterkanal og et par ultima embrace bakkanaler. jeg hadde alltid likt designet på Revel og hadde hørt de sånn i forbifarten et par ganger. jeg tok sats og solgte Focal utstyret å bestillte Revel greiene. Og ble veldig fornøyd med kjøpet, det lå jo selvfølgelig hele tiden i bakhodet at jeg måtte ha matchende fronter, så etter mye leting fikk jeg tak i et par revel ultima Studio.
Og der er vi idag.
anlegget pr. idag består av:
Revel ultima studio
Revel ultima voice
revel ultima embrace
Krell showcase
parasound A52
parasound T3
Denon dvd 2910
Monster HTS2600
Benq PE8700+
Dreamscreen Tab tension lerrett (til salgs)
Dell 37" LCD tv.
kabler er ymse, men mellom prosessor og effektforsterker står det nå fem stk Tara labs RSC reference 2 XLR kabler.
senterhøyttaleren og frontene har Tara Labs RSC vector 1 høyttalerkabler. bakkanalene har QED silver aniversary.
resten av kablene er ymse monster og QED kabler. målet er tara hele veien. Strømkablene er ölflex DIY.

Vidre planer er en velodyne DD12 eller 15. Audiophile BASE rack og en dedikert cd spiller, mest sansynligvis en mark levinson No 39S eller en No37/36S combo.
Det trengs også en større effektforsterker. Den mest åpenbare veien er Parasound A51, men Bryston 6B-SST og 2B-SST frister mer.
En Mark levinson No433 frister om enn enda mer, men da må jeg igjen dra på leting utenfor Norges grenser da vi her til lands har alt for grådige importører...
Faktisk så er mye av motivasjonen for vidre oppgraderinger like mye det å gjøre gode kjøp som det er å få enda bedre lyd og bilde. Når sant skal sies så er jeg allerede nå strålende fornøyd med anlegget, rommet derimot...
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg var ikke mer enn en 3-4 år gammel da Basillen bet. Husker lite av det selv, men jeg skal visstnok ha lært meg å operere familiens treskeverk av en 78-platespiller på egenhånd. Vel, "platespiser" er kanskje et bedre uttrykk. Jeg er også blitt fortalt at jeg moret meg med å bytte stifter også. Og de brukte stiftene ble brukt til å plage familiens aller minste, til ikke alles like store fornøyelse.

Radioens trolløye var også et fascinerente instrument, til tuning av lang- og mellombølge, hvis noen av dagens unge ikke vet hva jeg snakker om, så når jeg ikke hørte på plater, det kunne bli litt kjedelig i lengden med bare typisk voksenmusikk, var det radio for alle pengene.

Men det store gjennombruddet kom i studietiden. En god studiekamerat ble grepet av oppgraderingssyken, og dermed fikk jeg tilbud om å overta litt av hvert som han ikke lenger ville ha. Da ble det Marantz og Garrard på meg også, og etter det har det gått fremover, omenn i ganske mye rykk og napp, det ble mange år med stadige flyttinger, krevende oppussing, og ikke minst barn som skulle ha oppmerksomhet, og etterhvert også leksestillhet i huset.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Lydinteressen ble vakt da jeg hørte engelsk pop-synth.
Brukte Fiskeri-bølgen på en gammel radio som ratthjul-synth (modulerte tonene med søkekondensatoren).
Første anlegget ble en kompakt Dual forsterker/grammofon og 6" Phillips fulltoner i H-rammekabinett (ca 1970).
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
537
Antall liker
84
Lyngen skrev:
........

Er den noen med HiFi interesse uten interesse for teknikk? Det er ikke ofte man finner jenter med interesse for HiFi.
Jeg har absolutt ingen interesse for teknikk :)
Ble bitt etter at en kompis spilte Eric Claptons "Unplugged", på Infinity høyttalere og Nacamichi(?) elektronikk, for 14 år siden. De store innkjøpene har begynt nå de siste årene, først som student og etterpå som ferdig utdannet i jobb.
Tror jeg er i mål nå :D :D :D :D :D

Olav
 
Topp Bunn