Bitt av vinylbasillen..

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Jeg har bestemt meg. Det må bli vinyl. Nærheten til artistene i opptakene er jo helt fantastisk på disse sorte platene.
Har hatt en NAS Interspace på hjemlån fra en kompis i en drøy uke nå.
Denne hadde en AT pickup og en Interspace arm. Jeg fikk også låne en Mini Basis Riaa av ham.
Jeg visste når han kom med utstyret at dette kom til å bli dyrt, men jeg klarte ikke si nei takk til dette.
Nå har han vært å hentet NAS'en, og jeg sitter igjen med sølvplatene mine.
For å rette på dette må jeg ha tak i en skikkelig vinylspiller.
Riaa'en jeg har fått låne blir stående så jeg må ha spiller, arm og pickup.

Jeg har i utgangspunktet ett budsjett på 10k, men kan nok strekke det til 12k om jeg kommer over noe spennende.
Jeg spiller mye blues og rock. Hva anbefaler de erfarne herrer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gid alle spørsmål her var så lette :D
Neida, alle platespillere til 10-12k er gode idag. Men litt forskjellige. Du vil naturligvis (kjenner jeg hfs rett) få mange velmente råd om brukt sånn-og-sånn, til og med råd om utgåtte tyske spillere fra dynga. Hør ikke på det.
Dagens platespillere er blitt utrolig gode bare i forhold til for noen år siden hvor ingen produsenter (pga nedgangstider for vinyl) var villige til å legge ned R&D-kapital i spillerne, og det er lite hensikt i å lete etter "varp" på bruktbørsen spør du meg.
Jeg for min del; jeg hadde kjøpt en flunka ny Rega P5 til 9.9k og klint til på en AT OC9 ML/II til omlag 2k. En virkelig überklasse platespiller som vil distansere ethvert "brukt varp", især de fra dynga, med største letthet. Så ville jeg ha knepet inn på husholdningsbudsjettet til kona en måneds tid, og lagt til en TT psu til 2.5k. Deretter hadde jeg sjekket ut http://www.elusivedisc.com/ og kost meg storligen med det fineste lydmedium tilgjengelig.

Skal man ha noe litt mer "utradisjonelt" og nok like bra dog litt forskjellig, så er jo Roksan Radius V (og sikkert endel andre) verdige alternativer.

Mvh Vidar P

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Rett fra levra. Slike svar liker vi.
Jeg tror kansje det var den AT pickupen du nevner som stod i NAS'en jeg lånte. Hvem selger AT her hjemme?
Husholdningsbudjettet er sprengt allerede. 20+ plater på vei fra nettopp Elusive Disc. ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rett fra levra. Slike svar liker vi.
Jeg tror kansje det var den AT pickupen du nevner som stod i NAS'en jeg lånte. Hvem selger AT her hjemme?
Husholdningsbudjettet er sprengt allerede. 20+ plater på vei fra nettopp Elusive Disc. ;D
Kjøp AT via nett. Jeg har kjøpt de jeg har fra http://www.needledoctor.com/ men jeg husker at en eller annen her (var det Rudi tro?) hadde en link til en annen leverandør hvor det var ytterligere noen få $ å spare..

Når du kjøper fra elusive, så husk å sende Jason (på shipping) beskjed om hvordan du vil ha platene deklarert ;)

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg må bare si meg hjertens enig med Vidar, Rega P5 er en fantastisk vellydende platespiller, og AT OC 9 er nok en av de beste elementene du kan kjøpe i dag,så lenge budsjettet ikke strekker seg til himmels...Selvfølgelig kan du ha kjempeflaks og komme over en P7 brukt, it has been known to happen, som det heter på utenlandsk. Uansett, velkommen inn i vinyljunkie-forsamlingen ! :)

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Takker for tips, linker og ikke minst velkomsten. :)
AT pickupen er bestillt. Får ta en prat med gutta på Maxwell å høre om jeg kansje kan få låne en P5 i påsken.
Hva med f.eks TecnoDec fra Michell Engineering Ltd. Denne koster 10k. Noen som har erfaringer med den?
Har jeg noe igjen for å vente litt å gå for en dyrere spiller?
Scout f.eks som så mange skryter av. Er den så mye bedre enn P5 at det er verdt å vente litt?

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
det var vist en p9 på bruktbørsen nå nettopp, muligens litt dyr, men den hadde 1000armen + bra pickup. selv fikk jeg uttelling for tålmodighet og fikk tak i en p9 med 900 arm og pu for 15 små. så det går an.
jakr

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En Diva til den prisen er et veldig godt kjøp,ja...Hadde det vært meg hadde jeg ringt og tatt en prat med mannen som skal kvitte seg med den...

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Snakket med selger. Diva'en blir for dyr. Jeg må ha arm i tillegg. Blir fort 16-18k det.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Skal vel være mulig å få tak i en Rega RB250 eller RB300 arm for en gunstig pris?? Ser for meg at du kan komme ned i mot 14-15K i stede.... Det er uansett et vanvittig drivverk som du vil ha mulighet til å oppgradere med bedre arm, PU osv..... Fikk selv anbefalt å starte med et godt drivverk, og bruke en rimelig arm og PU i starten... Vel det var bare noen tanker.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fikk selv anbefalt å starte med et godt drivverk, og bruke en rimelig arm og PU i starten... Vel det var bare noen tanker.
Veldig fornuftig innfallsvinkel imho!
Å starte med kjipt drivverk og skranglete arm, for istedet å legge penger i en svinedyr pu (som man overhodet ikke får utnyttet en brøkdel av evnene til, og som er utslitt innen man får råd å utnytte den) er en tullete måte å starte en vinylkarriere på.
Når det så er sagt, så kjenner jeg ikke dette Avid-drivverket, men ser at det får gode omtaler.
P5 er lett tilgjengelig, bedre enn langt dyrere ting for kort tid siden, og kommer med full garanti.
Likevel ser jeg jo at enkelte på internasjonale fora (f.eks HFC's forum) mener at P25 spiller bedre.. noe jeg ikke skal ha noen mening om, men ikke har vansker med å akseptere.

Jeg tror iallefall at; om man tråler bruktmarkedet opp og i mente, så vil man til sist kanskje (!) kunne være svineheldig å finne en spiller som kanskje låter marginalt bedre enn en ny P5.. men P5 er såpass god at du neppe vil savne Nottingham'en Thomas K.

Mvh Vidar P

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Hva med en VPI Scout? ligger ikke den på rundt 12000? inkl. JMW-9 arm?

Stift kommer da selvf. i tillegg!

mvh

jan

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Hva med en VPI Scout? ligger ikke den på rundt 12000? inkl. JMW-9 arm?

Stift kommer da selvf. i tillegg!

mvh

jan
Jeg har en AT PU, så det er i boks.
Jeg nevner Scout litt lengre oppe her, men har ikke fått noen tilbakemeldinger på den. Den ligger på 13.900,-
Er den verdt de ekstra kronene i forhold til f.eks P5?

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Skal vel være mulig å få tak i en Rega RB250 eller RB300 arm for en gunstig pris?? Ser for meg at du kan komme ned i mot 14-15K i stede.... Det er uansett et vanvittig drivverk som du vil ha mulighet til å oppgradere med bedre arm, PU osv..... Fikk selv anbefalt å starte med et godt drivverk, og bruke en rimelig arm og PU i starten... Vel det var bare noen tanker.
Så blir det Diva på meg også.
He made me an offer i could'nt refuse. ;D
Får fikse meg en billig Rega arm å begynne med.
Bilder kommer...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer! Det er en utrolig fin spiller. Dessuten kan du jo kjøpe en RB 300 som du oppgraderer med nytt motvektslodd fra Origin Live, og senere bedre kabling, enten fra Origin eller Audio Note. Da burde du ha en meget oppegående arm som i alle fall ikke gjør skam på verket ditt, selv om det sikkert er rom for fremtidige oppgraderinger.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Gratulerer! Det er en utrolig fin spiller. Dessuten kan du jo kjøpe en RB 300 som du oppgraderer med nytt motvektslodd fra Origin Live, og senere bedre kabling, enten fra Origin eller Audio Note. Da burde du ha en meget oppegående arm som i alle fall ikke gjør skam på verket ditt, selv om det sikkert er rom for fremtidige oppgraderinger.
Rart du skulle nevne det. RB300 er bestillt fra Mono. ;D
Noen linker til oppgraderingene du nevner?

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Så blir det Diva på meg også.
He made me an offer i could'nt refuse. ;D
Får fikse meg en billig Rega arm å begynne med.
Bilder kommer...
Gratulerer med en fantastisk spiller!! Tror nok du har gjort et godt valg!! Selv synes jeg oppgraderingen fra min Rega P7 ble betydelig. Du får gi en rapport når du er oppe å går!!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har nettopp hørt Avid Diva med en RB300 arm.
Ikke dum kombinasjon til den prisen vil jeg påstå  :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Har ikke linkene på stående fot, men å google på "Origin Live" funker sikkert. Lykke til!

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
http://www.originlive.com/ Det var jo enkelt. Takk for tipset.
Prisen ble så bra at jeg måtte jo slå til. Så nå står den her i stua. Får montere i morgen.
Det blir nok en laaaang påske er jeg redd, da armen sikkert ikke kommer frem i tide.
Men den som venter på noe godt osv...

Skal prøve å ikke bli så ivrig at jeg glemmer å ta bilder underveis, men lover ingenting. ;D

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Montere i morgen... Yeah, right. ::)
Innhold i eska, Lag 1.

Innhold Lag 2.

Pene ben..

Balansevekt som brukes dersom man har èn arm montert.

Ben festet i subchassis.

Alle ben og kabelholdere festet i subchassis.

Armfeste, ben og balansevekt festet.

Kule i Tungsten, som hub'en hviler på.

Hub montert.

"Kulelageret" fungerer utmerket.

Fot med innebygget opphengsfjær.

Fot uten hylse. Opphenget justeres ved å skru fjæra rundt foten.

Talerken og platestrammer montert.

Flere bilder kommer når armen er i hus og siste justering/plasering foretas.
Må forresten bygge nytt rack i påsken. Har ikke mer plass. ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer! :)
Fin og ikke minst en bra spiller.

Regner med at du har fri i påska... ;D
Du har mye arbeid foran deg.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
mens vi venter på at thomas_k skal bli ferdig med den flotte saken sin er det vel noen som kan komme med innfalsvinkler til hvordan jeg kan optimalisere en p9 med rb900 arm. tenker da på pu, plassering, vibrasjonsdemping etc. all råd mottas med takk.
jakr

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Gratulere så mye med ny spiller Thomas_K
Ser jo mega ut.
Ser noen nevner Origin her.
Bare for å nevne det så har også Michell et armlodd til Rega armene:
http://www.michell-engineering.co.uk/tonearm.html
Bruker dette selv og er fornøyd med det.

PS: du har vel husket å hatt olje i lageret?

Mvh Jan I

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
http://www.originlive.com/ Det var jo enkelt. Takk for tipset.
Prisen ble så bra at jeg måtte jo slå til. Så nå står den her i stua. Får montere i morgen.
Det blir nok en laaaang påske er jeg redd, da armen sikkert ikke kommer frem i tide.
Men den som venter på noe godt osv...

Skal prøve å ikke bli så ivrig at jeg glemmer å ta bilder underveis, men lover ingenting. ;D

Gratulerer så mye med kjempeflott platespiller! ;D
Velkommen til vinylklubben, nå kan du også begynne å HØRE på musikk.
:D

Nå mangler du bare en rørpre ........hehe.
;) ;)

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Takker. Rørpre er i boks. RoDa's "gamle" Ming Da MC-7R står klar til dyst.
Takk for linkene, Jan_I.
Olje skal det ikke være i. Lageret er desiget for å brukes tørt.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Første virkedag etter påske. Nå er det vel snart tid for ferdigmontering.
Neida. Jeg mangler selvfølgelig monteringsbraketten for Rega arm til denne spilleren. Den sendes fra UK i morgen.
Jaja. Noe fikk jeg da i posten i dag. Og dere liker jo bilder.
AT-OC9ML/II Pick Up.

Rega RB300 arm.

Den klassiske Shure vekten.

Og litt "software" fra Elusive Disc.;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Lekkert lekkert... Gleder meg til "fortsettelsen" :p

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Gratulerer!! Flott spiller og mye glede i vente :D

Jeg har samme PU på en VPI Scout - du må gi den MINST 50-60 timer før den løsner...bare så du er forberedt. Men da spiller den utrolig bra(til prisen og ellers).
Blir spennende å høre hva slags euforisk tilstand du snart havner i ;)

O.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Har ikke fått innfestningen for Rega armen enda.
Men jeg kan såvidt tegne i AutoCad, og så har jeg en kompis med tilgang til vannskjæreutstyr.
Så da ordner det seg.

Det er endelig liv i spilleren.
Noen småfeil gjør jeg jo som nybegynner, som å justere nåletrykk før antiskating..
Men nå ser alt ut til å være iorden.
Lyden er foreløpig den beste jeg har hatt her hjemme.
Og skal jeg tro ekspertene, så skal det bare bli bedre.

Eneste aberet er at det en kar fra Haugesund for å hente høyttalerne mine i kveld..
Den tid, den sorg. Nå skal det nytes.
Lurer på om Stevie Ray og Albert gjør seg på vinyl? ;D

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Lite (muligens dumt) spørsmål.
Må utstyret jordes? Det er jordingstilkobling på Riaa'en, men ikke på spilleren/armen.
Det står heller ingenting om jording i papirene til spiller/arm. I papirene til Riaa'en står det at spilleren må jordes til Riaa.
Det var noe støy mellom sangene, men dette forsvant etter at jeg monterte spilleren på veggen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rega-armen har integrert jording i signalkabelen, og det skal ikke tilkoples noe mer jording enn det.

Litt OT, men jeg har "vært der" med gyngende vegghylle, og det er ikke akkurat noen god ide for lydkvaliteten! Prøv en stiv hylle.

Mvh Vidar P

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Rega-armen har integrert jording i signalkabelen, og det skal ikke tilkoples noe mer jording enn det.

Mvh Vidar P

Takker, Vidar P
Rart det ikke står noe om det i papirene som følger armen.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Litt OT, men jeg har "vært der" med gyngende vegghylle, og det er ikke akkurat noen god ide for lydkvaliteten! Prøv en stiv hylle.

Mvh Vidar P
Tror ikke jeg er helt med nå. Hva mener du med gyngende vegghylle?

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
I min iver etter å få spilleren opp å gå kjøpte jeg også en AT-OC9II på bruktbørsen.
Selger sa at det var en erstatning han hadde fått for en ødelagt PU og at den var ubrukt.
Vel, i dag prøvemonterte jeg denne PU'en og slik ser det ut med vekta instillt på 1gram:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror ikke jeg er helt med nå. Hva mener du med gyngende vegghylle?
Kun det at vegghyllen på bildet ikke ser særskilt stiv ut; ser ut som om den tillater opp-ned bevegelser...? Det er ødeleggende for lydkvaliteten i vinylspillere.
Forresten ser din AT temmelig maltraktert ut; dette er solide pu'er hva byggekvalitet angår, og eier må nok ha visst om dette. Den sporer best omlag 1.8g men da har den vel flatet totalt ut?

Mvh Vidar P

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Kun det at vegghyllen på bildet ikke ser særskilt stiv ut; ser ut som om den tillater opp-ned bevegelser...? Det er ødeleggende for lydkvaliteten i vinylspillere.
Forresten ser din AT temmelig maltraktert ut; dette er solide pu'er hva byggekvalitet angår, og eier må nok ha visst om dette. Den sporer best omlag 1.8g men da har den vel flatet totalt ut?

Mvh Vidar P
Tror hylla skal gjøre jobben, jeg.
Det er 30mm bøkeplate med vanger i smijern som går ca 25cm ut under plata.
Sitter godt fast i veggen, og det er ingen vibrasjoner å spore.

AT'n er ferdig. Sendte mail til selger nå, så får jeg se hva han har å si. Om jeg får svar da...
På 1.8gram ligger hele pickup huset på vekta.

Topp Bunn