Bil, båt og motorsykkel Bittelitt snø på østlandet og det er kaos, hvorfor?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Registrer store overskrifter i (gårs)dagens nettaviser at det har snødd litt i østlandsområde og ulykkene tikker inn som bare det.
Her er et par bilder klippet fra Dabladet og det er jo så lite snø at det knapt dekker skosålene til de som står ved siden av!

101.JPG

102.JPG

Flott kommentar fra Politiet, det var snøen som var årsaken til uhellet, ikke føreren!

Nå bor ikke jeg i det aktuelle område, men ikke overraskende nå i slutten av desember er det snø her hvor jeg bor også. For et par dager siden, på julaften, var jeg og besøkte mine foreldre, og da snødde det tett og var 5-10cm snø på veien. På hele turen, som tok en liten time én vei, så var det ingen ulykker og det var ingen interessante spor i snøen som sladret om ukontrollert kjøring. Selv når jeg utfordret føret med litt tung høyrefot og åpnet opp for 300hk, så blinket det bare et par ganger i ESP-lampa i dashbordet.

Jeg bare lurer på, hvorfor er det slik at når det kommer noen snøfnugg på østlandet, så er det som Bambi på isen og bilen står i kryss og tvers, og det er renseste untakstillstanden til det blir vår og snøen forsvinner? Jeg mener, det snør jo andre steder også, men verden stopper jo ikke opp for det?! Hva er det som er så spesielt på østlandet? Har de andre biler som vi ikke har ellers? Annen type føreropplæring? Annen type dekk? Annen type snø?
 

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
172
Antall liker
339
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Er nok ikke dybden på snøen som gjør det, men at det ofte danner seg våt is under her i Oslo i hvert fall. Da blir det glatt🙂 Mye snø eller mange minus er ikke spesielt glatt i det hele tatt. Våt is med litt snø oppå er det.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.499
Antall liker
7.491
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Slik har det alltid vært, men nå for tiden blir det værre i og med at vinterne blir kortere og mildere....... f.eks i tidligere Østfold er det vel nå rundt 14 måneder siden vi fikk litt snø...... det kom 2-3 cm i dag men som regnet bort i løpet av et par timer, men det var dritglatt rundt 11 tiden i dag fordi det var 7 minus i natt og kald vei med tynn is på og noen cm med snø blir det rutsje bane ut av. Men poenget var at med lengre og lengre mellom hver gang det er glatt gjør at folk blir mindre vant til glatt underlag og da får de sjokk når det bare det kommer litt hvitt fra oven. Kjører man på svartis så skjer det ulykker uansett hvor man er i landet, en annen ting er det skjer vel egentlig ikke så mange ulykker på østlandet...... man må jo ta med i betraktningen at det bor noen flere mennesker her nede enn i f.eks Karasjok og at det kanskje er noen hundretusen flere biler her enn noe annet sted nordpå.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Endda verre i Danmark. 2 cm sne, og 98% af danskerne kan pludselig ikke køre bil overhovedet :ROFLMAO:
 
U

utgatt304361

Gjest
Er nok ikke dybden på snøen som gjør det, men at det ofte danner seg våt is under her i Oslo i hvert fall. Da blir det glatt🙂 Mye snø eller mange minus er ikke spesielt glatt i det hele tatt. Våt is med litt snø oppå er det.
Dette, kombinert med flere folk og dermed større sannsynlighet for idioter som ikke tilpasser kjøringen etter forholdene.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.499
Antall liker
7.491
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Og kjøre med piggdekk på sydøstlandet er jo litt og bruke et slagskip i jakten på spurver.
De siste 20-25 ? årene har jeg kjørt piggfritt og har ønsket meg piggdekk kanskje et par ganger og det har vært når jeg har kjørt nordover og mot vest over fjellet på vinteren, det er bare og bruke innsiden av hodet og tilpasse farten til føre så går det hur bra som helst.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Bor i Oslo-området og dette er status for årets vinter nå i kveld..

20201226_215331.jpg

Forsåvidt en grei oppsummering av 2020 som år også..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er vel en lettlurt som har gått på den åpenbare løgnen om at piggfritt er like bra som piggdekk - som vanlig 🤪
Lurer på om du kanskje er inne på noe her. At flere skulle hatt piggdekk, og ikke kjørt rundt med piggfritt uten at de egentlig er særlig gode til å kjøre på glatt føre.

På is er det fortsatt piggdekk som er tryggest.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Problemet forsvinner når MDG har utryddet alle bilister. Det er det reelle målet godt hjulpet den arrogante keiseren Raymond . Så kan de slå seg på brystet og si vi er mest miljøvennlige i verden, mens de biltrengende har flytter til Rælingen og alt innenfor bygrensen er bebodd av fanatiske fotgjengere
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mye av problemet skyldes målsetningen til veivesenet om svart vei.

Det brukes uhorvelige mengder med salt for å tine veiene, og så lenge de klarer å opprettholde dette, så er det trygt å kjøre på.

Når det enten blir for mye vær til at veivesenet klarer å ta unna, eller at en kommer på overgangen fra svart, saltet vei til vinterføre, så er for det første bilistene helt uvant til å kjøre på dette, men dekkene er også så insauset med saltlake at en har veldig mye dårligere veigrep.

Når en i tillegg liter på elektroniske støttesystemer, som ESP, ABS, traction control osv, så er det en tendens til at gevinsten her hentes inn i økt fart, og ikke lkt trygghet - dvs at der en skulle hatt økte marginer, brukes marginen opp. Da er gjerne farten så høy at når elektronikken er tom for virkemidler, går det rett åt skogen - fort. Det er litt som det gamle jungelordet - 4WD lar deg sette deg fast på helt utilgjengelige plasser.

Johan-Kr
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Jeg så nettopp en video der en sier at det er glatt fordi det er så mye snø. Det er kanskje 2 cm snøsørpe på veien han kjører. Det betyr ikke at det ikke er glatt, men det er definitivt ikke mye snø.

Og piggfrie dekk er helt glimrende de, men på noen underlag må man kjøre litt langsommere enn om man hadde hatt piggdekk. Jeg bor i Trondheim som jo er kjent for sin holke om vinteren. Jeg har kjørt piggfritt siden 1995 og aldri stått fast, og det er ikke fordi jeg er en så fryktelig god sjåfør. Det er stort sett bare å tilpasse farten etter forholdene. Det en fordel med manuell girkasse da man kan kjøre i høyere gir slik at dreiemomentet ikke blir for stort for bedre fremkommelighet, og så må man ha oversikt over trafikksituasjonen slik at man holder bedre avstand og kan starte bremsingen tidlig.

Det er nok helt riktig det som nevnes i innlegget over at alle støttesystemene man har i dag (4WD, ESP, ABS, tractionkontroll) gjør at man kjører fortere og ikke sikrere.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har ikke hatt piggdekk siden 1997.
Her på Østlandet er det helt unødvendig.
Bruk hue er det noe som heter, her er det stort sett slags og søle. Hjælper ikke med pigg da.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjekk over til piggfritt i 2012. Det var då vi slutta å ha vinter. Kona brukar bilen over eit fjell når ho skal på jobb, så piggdekk var tidlegare det einaste fornuftige. Men klimaet har endra seg, også på Vestlandet.
No saltast vegane dersom det kjem snø eller frost, og då får vi same glatte lag som dei har på vegane austpå.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg skal ha piggfritt neste gang, er lei av bråket. Nå kan jeg mer velge når jeg vil bruke bil og det er ikke barn med i bilen lenger.

Kjørte piggfritt i mange år, men det endret seg når jeg en dag på underkjølt regn ikke klarte å stoppe - og kjørte inn i bilen foran, ble nesten ikke skade, da jeg hadde veldig lav fart - gangfart. Og holdt veldig god avstand, det skremte meg at mine testvinner piggfrie nesten ikke hadde bremseeffekt. Bilen foran hadde pigg og stoppet normalt.

Dagen etterpå hadde jeg Hakka pigg på.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Er vel en lettlurt som har gått på den åpenbare løgnen om at piggfritt er like bra som piggdekk - som vanlig 🤪
Det er endel mennesker som ikke bytter til vinterdekk før snøen kommer, de har en slags ide om å "spare på vinterdekkene" Oooops, der kom snøen.
Dekk er også noe som skal være så billig som mulig. Billige, slitte vinterdekk er ikke lurt å bruke.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Ja, underkjølt regn er vel det eneste som virkelig krever piggdekk. Jeg har opplevd det en gang (på E6 rett sør for Oslo) og det var rimelig glatt.
Jeg tror også at mange bruker sommerdekkene for lenge ut over høsten og så kommer det snø - da trengs det ikke mye snø før det blir glatt. På et vis kan jeg skjønne dem - det er ikke behagelig å kjøre med piggdekk på bar asfalt.
Og så må man huske på at vinterdekk er "ferskvare". Gummien hardner etter hvert og de blir glattere og glattere. Et sett piggfrie dekk bør man bytte etter 4 år selv om man ikke ser så veldig mye slitasje.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.252
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er da ikke noe kaos her å skrive hjem om, en million biler og 3stk. Kjører av veien fordi de enten ikke har kjørt på snø før og derfor har for høy fart eller kjører med sommerdekk. Dette går greit, har ikke hatt piggdekk siden åttitallet, bare normalt gode piggfrie dekk. Fortsetter klimaendringene som det ser ut til så kan man snart har sommerdekk på bilen hele året her nede ved kysten, under forutsetning om at man kan la bilen stå de to gangene i året det er uforsvarlig å kjøre med nevnte dekktype.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Piggdekk er best på ren is. På alle andre underlag er piggfrie best - har kjørt piggfritt de siste 20 år og anser det problemfritt på østlandet.

Noe av problem vi ser om dagen er at snøen forsvinner like fort som det kommer. Dermed parkere ikke de som ikke tør å kjøre / ikke kan kjøre bil, bilen for vinteren, slik de gjorde når vi hadde skikkelige vintere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Holke er holke. Jeg husker at Mercedes-feltvogna mi skled i grøfta fra stillestående i Heggelia leir en gang.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Ja, vi som bor i Trondheim er godt kjent med holke. Like fullt har jeg kjørt piggfritt i over 20 år og aldri hatt problemer, men et par ganger har jeg latt bilen stå.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er selvsagt bare tull at man aldri trenger piggdekk på østlandet, men det kan jo hende mange ikke trenger det. Men å kategorisk avfeie behovet for samtlige, virker ikke så veldig gjennomtenkt. Ikke alle bor steder hvor det saltes fram til døra, og noen bor til og med steder hvor det er bratte bakker.

I tillegg er det jo også sånn at med temperaturer som svinger rundt 0, så kan man oppleve smelting og påfrysing igjen i løpet av et døgn og komme til is på vanlig vei også. Har selv kjørt i årevis med piggfritt her nede og det har stort sett gått bra det, men det blir også litt sånn at da velger man sine kamper. Særlig når man kjører en lav roadster med bakhjulsdrift, som jeg gjorde i flere år.
Med SUV og permanent firehjulstrekk og piggdekk føles det trygt og godt å kjøre stort sett overalt, også i bratte bakker med holke hvor det verken er strødd eller saltet. Ikke kom og fortell meg hva jeg trenger og ikke trenger. :sneaky:
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Piggdekk gir ofte en falsk trygghet. Mange mener visst at å kjøre med piggdekk på is er omtrent det samme som å ha sommerdekk på sommerføre. Ikke sant.
En annen ting er at på tørr asfalt kan piggene gjøre dekkene glattere ved at piggene glir på asfalten, dette er selvopplevd.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Nå er jo ikke dette en diskusjon omkring piggdekk eller piggfrie dekk, men trådstarter kommenterer bare at mange steder blir det krigsoverskrifter når det kommer litt snø. Det burde ikke være en nyhet at det kommer snø i desember og at det da blir litt glattere på veiene. .
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Jeg skal ha piggfritt neste gang, er lei av bråket. Nå kan jeg mer velge når jeg vil bruke bil og det er ikke barn med i bilen lenger.

Kjørte piggfritt i mange år, men det endret seg når jeg en dag på underkjølt regn ikke klarte å stoppe - og kjørte inn i bilen foran, ble nesten ikke skade, da jeg hadde veldig lav fart - gangfart. Og holdt veldig god avstand, det skremte meg at mine testvinner piggfrie nesten ikke hadde bremseeffekt. Bilen foran hadde pigg og stoppet normalt.

Dagen etterpå hadde jeg Hakka pigg på.
Sånn er det faktisk , visse dager må man la bilen stå om man har piggfritt . Men jeg har sklidd i grøfta på våt is med pigger også , 20km/t og en forsiktig brems og så og seilte jeg i langsom kino over i motsatt kjørefelt og i grøfta. Kunne ikke stå på bena på veien
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Avisene må jo å skrive om de også. Storm i vannglass selger bra 👍
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Nå er jo ikke dette en diskusjon omkring piggdekk eller piggfrie dekk, men trådstarter kommenterer bare at mange steder blir det krigsoverskrifter når det kommer litt snø. Det burde ikke være en nyhet at det kommer snø i desember og at det da blir litt glattere på veiene. .
Kan det være slik at journalister i VG/DB er så unge og så innesperret i egen boble at de ikke har opplevd ordentlig vinter og tror at 10 cm. snø er noe helt fenomenalt som de er nesten alene om å oppleve?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
At mange av de yngre "journalistene" har en rimelig forkvaklet virkelighetsoppfatning er vel hevet over tvil, når man ser hva avisene fylles opp med, sånn til daglig... På den annen side er jo ikke akkurat mediestorm i vannglasset noe nytt, når det er "uvær" på østlandet.... :cool: Slik har det nå vært i årtier.....
Selv om det til tider muligens er noe ufortjent, så er det ikke helt uten grunn at vi ute i periferien flirer litt i bartene og rister på hodet
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Og kjøre med piggdekk på sydøstlandet er jo litt og bruke et slagskip i jakten på spurver.
De siste 20-25 ? årene har jeg kjørt piggfritt og har ønsket meg piggdekk kanskje et par ganger og det har vært når jeg har kjørt nordover og mot vest over fjellet på vinteren, det er bare og bruke innsiden av hodet og tilpasse farten til føre så går det hur bra som helst.

Har kjørt piggfritt i Nord-Norge siden 1999. Forhjulsdrift. Aldri stått fast eller hatt problemer selv på speilholka. Langpendlet en periode 42 mil ên vei.....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
At mange av de yngre "journalistene" har en rimelig forkvaklet virkelighetsoppfatning er vel hevet over tvil, når man ser hva avisene fylles opp med, sånn til daglig... På den annen side er jo ikke akkurat mediestorm i vannglasset noe nytt, når det er "uvær" på østlandet.... :cool: Slik har det nå vært i årtier.....
Selv om det til tider muligens er noe ufortjent, så er det ikke helt uten grunn at vi ute i periferien flirer litt i bartene og rister på hodet

Jeg flyttet til Oslo høsten 1981. Midt på Karl Johan ble jeg overrasket av et skybrudd. Styrtet inn på plateavdelinga til Steen & Strøm. Tipper at skybruddet varte 5-6 minutter. Det kom på Dagsrevyen!
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Har ikke hatt piggdekk siden 1997.
Her på Østlandet er det helt unødvendig.
Bruk hue er det noe som heter, her er det stort sett slags og søle. Hjælper ikke med pigg da.
Her på Østlandet - som om det ikke er tildels store lokale forskjeller liksom! Bor på østlandet og her i området er det nødvendig med pigg.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.973
Antall liker
11.814
Sted
Hus
Kanskje på tide å slutte å salte veiene slik at folk er vant til vinterveier når det er vinter. Salting er fattigmanns snømåking, og ikke noe er verre om vinteren enn våte veier hele tiden. Høyt spylevæske forbruk og alt saltet som ikke er bra for omgivelsene. 🤔
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det er jo å håpe at om ca 10 år er mesteparten av saltingen ikke nødvendig - takket være klimaendringer da.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Syns ikke det er noe å håpe på, for å si det forsiktig.
I et større perspektiv er jeg selvsagt enig i at det blir som å sage av grenen jeg selv sitter på. Men jeg er redd løpet er kjørt uansett - beklager, det er jo juletider...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Kanskje på tide å slutte å salte veiene slik at folk er vant til vinterveier når det er vinter. Salting er fattigmanns snømåking, og ikke noe er verre om vinteren enn våte veier hele tiden. Høyt spylevæske forbruk og alt saltet som ikke er bra for omgivelsene. 🤔
Si meg, har du kjørt mye på en sterkt trafikkert vei som ikke blir saltet. Jeg mener den typen med delvis 5 cm. tykk issåle og flekker med bar vei supplert med dype spor etter kjettinger. Nei takk, mye bedre med salting før snøfall slik at snøen ikke fester seg til asfalten og lett lar seg fjerne.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I et større perspektiv er jeg selvsagt enig i at det blir som å sage av grenen jeg selv sitter på. Men jeg er redd løpet er kjørt uansett - beklager, det er jo juletider...
Det har nok gått mye lenger enn mange er klar over, men det er visst fortsatt mulig å snu det hvis man gjør drastiske endringer nå, med en gang. Mener iallfall jeg leste det nylig et sted.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det har nok gått mye lenger enn mange er klar over, men det er visst fortsatt mulig å snu det hvis man gjør drastiske endringer nå, med en gang. Mener iallfall jeg leste det nylig et sted.
Ja, teoretisk er det mulig å snu det. Men mennskeheten har en lei tendens til å rote ting til - desverre.
 
Topp Bunn