Biwiring - bare tull, eller har det noe for seg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Den godaste Brynjulf Blix har gode poeng. Det kan også tenkjast at han har rett konklusjon. Men grunngjevinga om at hififreaker høyrer skilnad på kabel fordi dei ikkje har eksakt same lytteposisjon ved to ulike forsøksøkter, held ikkje. Då ville du høyre skilnad også når du ikkje skifta kabel. Vidare finnest det høgtalarar av utmerka kvalitet, der lytteposisjon er temmeleg underordna.

Elles støttar eg rådet om å bruke pengane på høgtalarar...dei har verkeleg mykje å seie for lyden.
    "Men grunngjevinga om at hififreaker høyrer skilnad på kabel fordi dei ikkje har eksakt same lytteposisjon ved to ulike forsøksøkter"

Den grunnen ser jeg noen her bruker ofte.
    De har ikke skjønt/hørt hva som høres/oppleves ved kabelbytte.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    I manualen til mine JBL 4319 står det ganske enkelt at man kan benytte hvilken terminal man vil om man kjører single wire, ikke noe lovnader om gull og grønne skoger om man velger den ene fremfor den andre.

Connect the amplifier to each speaker as shown in the illustration on theright. You can use either set of terminals on the speaker. NOTE: Do notremove the metal jumpers from between the two sets of terminals whenconnecting the speaker wires.

Så det avhenger fra produsent/høyttaler da hva som er best? Eller er det som så mye annet innen denne hobbyen, renspikket piss og vas?

Men angående bi-wire står det at det KAN være forbedringer å hente vel og merke:

This arrangement allows you to bi-wire the speakers using a single stereoamplifier or two stereo amplifiers. Bi-wiring can offer sonic advantagesand more flexibility in power amplifier selection over a conventionalsingle-wire connection.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De metallskinnene mellom terminalene har så lav motstand at det blir hipp som happ hvilke terminaler du kobler til, ja. Den ekstra seriemotstanden er godt innenfor produksjonstoleransene på komponentene i delefilteret. Jeg har veldig lite tro på magiske forskjeller ved å koble til de ene eller andre terminalene, eller diagonalt for den del. Biwiring kan muligens ha litt å si, men som beskrevet i linken jeg la ut litt tidligere er det aktivt delefilter og en forsterkerkanal pr høyttalerelement som er tingen.

BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Biwiring

Har brukt 1 sett Kimber Monocle XL på mine Monitor Audio PL 300 i noen år, erstattet skinnene mellom terminalene med Chord jumpers og fikk noe bedre lyd absolutt verdt 995,- som jumperene kostet. Kom over ett sett med høyttalerkabler Kimber Monocle XL brukt og byttet ut jumperene med disse og opplevde at det ble fydigere lyd og mere homogent lydbilde. Mange hifibutikker er villig til hjemlån av kabler og dette gjør det mulig å prøve kostnadsfritt om det har noe for seg med biwiring.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Selve termineringen har mye å si for signalføringen. Det har også betydning i delefilteret. Merket forskjellen da jeg koblet bort alle de massive terminalene/terminering som også noen produsenter bruker. Jeg gikk for den løsningen som mundorf bruker på sine delefilter med korte tilkoblinger uten å tvinne ledningen og komponenter sammen. Jeg merket en større tetaljering og hurtighet. Jeg bruker ikke biwireing for diskant og mellombass fra forsterker (splitter på terminalen invendig til diskant og mellomtonefilter), og ingen spole i serie med bassen(aktiv). Den mest naturlige bassgjengivelsen jeg har hørt, er fra mine gamle STAX SRX mk3 hodetelefoner. Helt uten kompressjonen man får fra dynamiske bass- elementer. En mere frigjort og oppløst kontra-bass:). Høy BL faktor for basselementer, er hard kost for effektforsterkere i følge LE. mvh Guit

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høy BL faktor for basselementer, er hard kost for effektforsterkere i følge LE.
    Den forsto jeg ikke helt. BL er styrken på magnetfeltet x trådlengden på motorspolen i magnetgapet, altså hvor mye motorkraft høyttaleren kan generere for en gitt strøm fra forsterkeren. Hvis alt annet er likt betyr høyere BL større effektivitet, dvs at forsterkeren ikke behøver å jobbe like hardt for et visst lydtrykk. Hvis Mms også er lav begynner det å ligne på en høyeffektiv høyttaler med sterk motor og lav masse, altså en kjapp rakker som er lett å drive uten dynamisk kompresjon. Jeg vet ikke hvem "LE" er, men er du sikker på at det ikke er tvert om?

Thiele Small Parameters Speaker Cabinet Design What Are Thiele Small Parameters
    http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_acceleration_e.html
    http://www.nutshellhifi.com/library/speaker-design1.html

Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Høy BL faktor for basselementer, er hard kost for effektforsterkere i følge LE.
    Den forsto jeg ikke helt. BL er styrken på magnetfeltet x trådlengden på motorspolen i magnetgapet, altså hvor mye motorkraft høyttaleren kan generere for en gitt strøm fra forsterkeren. Hvis alt annet er likt betyr høyere BL større effektivitet, dvs at forsterkeren ikke behøver å jobbe like hardt for et visst lydtrykk. Hvis Mms også er lav begynner det å ligne på en høyeffektiv høyttaler med sterk motor og lav masse, altså en kjapp rakker som er lett å drive uten dynamisk kompresjon. Jeg vet ikke hvem "LE" er, men er du sikker på at det ikke er tvert om?

Thiele Small Parameters Speaker Cabinet Design What Are Thiele Small Parameters
    Ja, du har sikkert rett her. Det var Leif Ernstsen som nevnte dette med BL faktorens betydning. Skal kontakte han senere, og høre hva han mente med dette, og om jeg tolket dette riktig.mvh

L

Larkus

Gjest
    Hvilke krav skal stilles til en ledningsstump av kobber mellom LF og HF terminalene? Ikke mange, spør du meg. Kortest mulig, bra tverrsnitt og god kontakt er vel det som skal til. Synes å huske at en kabelprodusent hevder at lengden på sine jumpere er nøyaktig og omsorgsfullt resonnans-avstemt. Var det Nordost?

Hvis hullene passer med avstanden mellom terminalene så er nok en stump av dette den optimale high-end jumper:)
    jumper.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Godt gammeldags patentbånd i hel kobber! Det er saker...

L

Larkus

Gjest
    Belagt med rhodium eller gull, så går det sikkert an å tjene en formue på å selge slike:cool:

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Husk pen eske, i tre etc. med pen ingravering og for all del ikke underpriset.

Suksess!

L

Larkus

Gjest
    Hvis biwiring har noe for seg, hva er best av helt separate ht-kabler til HF og LF kontra en enkelt 4-leder kabel?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Har forsøkt det meste vedr kabling.
    Både single + jumpere, bi + jumpere, men endt opp med triwiring.
    Lyden virker mer "naken" og riktig hjemme hos meg med triwiring.
    Bruker 6 separate kabler til hver kanal.

Du kan kjøpe billig kabel på Clas Ohlsson og teste ut om du synes separate ledninger eller en 4-leder fungerer best. Bare å tape de sammen.

M

MusicBear

Gjest
    Ikke dette trådstarter spør direkte om.

Men mitt synspunkt om bi-wiring er at dens største fordel er å kunne sette en forsterker bak hver høyttaler - med så korte kabler som mulig - som igjen i en rekke tilfeller gir forsterkeren bedre arbeidstilfeller samtidig som kabelens egen-lydmessige egenskaper reduseres. Samtidig som forsterkerne på denne måte kan jobbe med diskant/mellomtone for seg selv i sin egen kanal, mens bassen gjør det samme og kan også være å nyttiggjøre seg litt mer strømreserver (så lenge forsterkeren muliggjør det).

L

Larkus

Gjest
    Temaet i denne tråden er biwiring, ikke bi-amping. Litt begrepsforvirring ute og går her?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.106
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men biwire sin funksjon er vel i utgangspunktet å øke tversnittet på kabling mellom forsterker og høyttaler - så om du har samme tverrsnitt i single-wire (2x5mm2) som bi-wire (4x2,5mm2) så burde det da ikke være vesentlige forskjeller dersom broen/jumperne mellom terminalene har tilsvarende tversnitt som single-wire-kabelen?

M

MusicBear

Gjest
    Muligheter for bi-amping (og korte høyttalerkabler) dukker opp i det man kan bi-wire en høyttaler. Derfor dette innspill fra meg Larkus :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det eneste tilfellet jeg kan komme på hvor biwiring har noe for seg (sett bort ifra bi-amping), er i mitt eget oppsett hvor effektforsterkeren har to utganger per kanal, en "current" utgang med 1-ohm motstand i serie og en "voltage" uten ekstra motstand.
    Her hører man tydelig forskjell med separat kabel fra current output til HF og voltage output til LF.
    Det skal nevnes at forskjellen ikke var til det bedre så jeg har endt opp med ett dustete bi-wire oppsett hvor begge parene er koblet til voltage source i forsterkerenden.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.890
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror bi-wiring er et biprodukt av muligheten til å bi-ampe en høyttaler. Sikkert noen driftige selgere som kom på at man kunne selge kundene et ekstra sett kabler hvis man begynte å fortelle folk at bi-wiring var nesten det samme og nesten like bra som bi-amping. :)

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.112
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    etter å ha bi wiret / biampet i mange år med masser av ledninger og amper ,,,var det en befrielse og velsignelse å heller ha en stor strømsterk amp og passive filtrer , en ledning ,en amp ,,,lyden ble og bedre

M

MusicBear

Gjest
    Tror det HAREPUSEN at alfa omega her er helt like amper dersom man forsøker med det, enten de er strømsterke heller ikke. Uansett; man kan ikke få nok krefter...!

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Pratet med PMC om dette, da de nye høytalerne mine er forberedt for at kunne benyttes med 3 forsterkere.

De er av den opfatelse ,at ved brug av en effekt forsterker ,med høytalerkabler av normal lengde, med et fornuftig tversnit vil et single kabel være at foretrekke.

De anbefaler at tilslutte høytaler kablerne til bas enheterne, da det er de enheter som vil trekke mest strøm av forsterkeren.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.012
    Pratet med PMC om dette, da de nye høytalerne mine er forberedt for at kunne benyttes med 3 forsterkere.

De er av den opfatelse ,at ved brug av en effekt forsterker ,med høytalerkabler av normal lengde, med et fornuftig tversnit vil et single kabel være at foretrekke.

De anbefaler at tilslutte høytaler kablerne til bas enheterne, da det er de enheter som vil trekke mest strøm av forsterkeren.
    Interresant! Jeg har testet biwiring på mine Pmcer. Ble ikke helt enig med meg selv hva jeg synes, men endte til slutt og koble tilbake til den løsningen du beskriver fra Pmc. Homogeniteten i lydbildet er klart best på denne koblingen. Dette er en stund siden jeg gjorde, så jeg skal jaggu meg gjøre denne testen en gang til for og få en "second upinion". :)

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

Go ahead, og giv gerne en tilbage melding på intrykkene dine.

Har forresten mottaget Twenty 26 mine, med der var desvære sket et lille uheld med disse, så jeg har kun få et lille prøve lyt før disse gik til retur forsendelse.

Så jeg er i hold position til der ankommer et set nye fra PMC i England. :eek:

Interresant! Jeg har testet biwiring på mine Pmcer. Ble ikke helt enig med meg selv hva jeg synes, men endte til slutt og koble tilbake til den løsningen du beskriver fra Pmc. Homogeniteten i lydbildet er klart best på denne koblingen. Dette er en stund siden jeg gjorde, så jeg skal jaggu meg gjøre denne testen en gang til for og få en "second upinion". :)
    Fik rotet inlegget mit lidt til her, beklager

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    etter å ha bi wiret / biampet i mange år med masser av ledninger og amper ,,,var det en befrielse og velsignelse å heller ha en stor strømsterk amp og passive filtrer , en ledning ,en amp ,,,lyden ble og bedre
    Da vil jeg tro at forbedringen først og fremst skyldes en mer strømsterk forsterker. Som isolert sett kanskje var bedre enn dine gamle??

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Har forsøkt det meste vedr kabling.
    Både single + jumpere, bi + jumpere, men endt opp med triwiring.
    Lyden virker mer "naken" og riktig hjemme hos meg med triwiring.
    Bruker 6 separate kabler til hver kanal.

Du kan kjøpe billig kabel på Clas Ohlsson og teste ut om du synes separate ledninger eller en 4-leder fungerer best. Bare å tape de sammen.
    Har samme høyttalere som POB (AG Duo Mezzo), og har også benyttet tri-wiring (med flatsølv i bomull). Større tverrsnitt på kablene til de aktive bassene enn til mellomtone og diskant.
    Har senere valgt å kjøre linjesignal til bassene. Og har funnet høyttalerkabler som er bedre enn flatsølv, Acoustic Zen Absolute. Hadde én gang mulighet til å biwire med slike, det ga et noe større lydbilde enn ved single-wiring. Testet ut det samme med en annen type høyttalerkabel, samme forbedring med biwiring der.
    Kjører nå singlewiring med Absolute, har bedre oppløsning og dynamikk enn flatsølvkablene. Kommer jeg over et sett til med Absolute til en "tålbar pris", blir det biwiring igjen :)

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.012

Etter dette innlegget ble skrevet, har jeg testet biwiring v.s singelwiring ganske grundig. Kort fortalt resulterte biwiring fra samme høytalerterminal (4 ohm) i en reduksjon av lydkvaliteten. Lyden mistet vesentlig fylde, dynamikk og bassinformasjon. Årsaken til dette kan være at jeg bare har spader på høytalerkablene, og at jeg får et eller annet slags problem når disse legges oppe på hverandre. Skulle vel helst ha bananplugg på det ene kabelparret. . .? Dette fungerte uansett svært dårlig i mitt system.

Men, så koblet jeg bassenheten på 8 ohm utgangen, og lot mellomtone og diskant bli styrt av 4 ohm utgangen. Dette var gøy!! I starten var denne forskjellen så voldsom at jeg ble forvirret, men etter og ha hørt denne siste koblingen over tid må jeg bare si at jeg skjønner hva PMC sier når de mener at det beste er og koble seg til hvert element med hver sin forsterker!! Jeg har jo ikke gjort dette her, men tror jeg på den måten jeg har prøvd, har fått en indikasjon på hva som bor i disse PMC monitorene mine, og det er ikke lite!!

Mvh Petter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn