enigHansom solgte deg den hornriggen må jo ha vært bra dum.... hehe....
Ja
enigHansom solgte deg den hornriggen må jo ha vært bra dum.... hehe....
Prøv detDu skal få låne JMLC1000 av meg - de går rett på driverne dine. Garantert den beste kombinasjonen mot Tractrix 200 og T500.
sier ikke nei takkDu skal få låne JMLC1000 av meg - de går rett på driverne dine. Garantert den beste kombinasjonen mot Tractrix 200 og T500.
Der oks81, fikk du så du teg! Frekke lømmel...Har du Sluket noen betraktninger rundt de doble AE 12 tommernes kapasitet og lydkvalitet kontra FLH? Ser at du går for doble TAD 1201 i midbassen.
Til vårt bruk er det selvsagt kapasitet nok i massevis i doble 12" pr. side så lenge de har en viss følsomhet
- typisk område 95-100 dB /W. Uten horn.
TAD TM-1201H er på 100 dB og to stk 16 Ohm i paralell gir da 106 dB/W - eller sagt med andre ord mer enn nok kapasitet uten behov for horn. Dessuten bruker jeg 1201 som mellomtoneelement med deling på 180 Hz så applikasjonen er helt annerledes.
En fordel med FLH er selvsagt smalere spredning mtp rompåvirkning i mindre rom. AL gjør imidlertid veldig mye bra og rommet til bjarnetv er et av de bedre jeg har vært i.
Det er riktig, en FLH løsning gir i teorien bedre spredningskontroll, men effekten av det er uviss i såpass lite rom/"nærfelt" som hos Bjarnetv.
Og det er vel også sånn at målbar forvrengning i FLH er mindre?
Igjen et kapasitesspørsmål, er elementet av en viss kvalitet så er det ikke rare distorsjonen å snakke om på de nivåene det spilles, og dessuten er det issues med et horn også og ingen garanti for at distorsjonen automatisk blir mindre.
Men helt konkret. Lydkvalitet fra 80-600 hz. Er bjarnetvs løsning noe særlig dårligere enn gjengse FLH på sentralen innenfor samme frekvensområde?
Det kan jeg ikke uttale meg om all den tid jeg ikke har hørt alle FLH løsningene eller Bjarnetv's høyttalere over lang tid, og definitivt ingen sammenligning samtidig og under like forhold for begge løsninger - men det er forsåvidt ingen grunn til at det ikke skulle spille i samme klasse i hans applikasjon og rom. Dersom han skulle hatt et horn som ladet ned mot de 80 Hz han deler mot bassystemet på så måtte hornet hatt en bredde på sikkert en meter og det er jo ikke noe tema hos han uansett - og et MINDRE horn ville introdusert overkapasitet i øvre del av frekvensområdet og mer jobb for AL...
Godt å se at virkeligheten og simuleringer ikke alltid henger sammen!Kan en kanskje se litt på hva som egentlig foregår?
80hz er jo ganske langt ned.
Et lite forsøk her
Hornresp er jeg elendig på, men et 1m langt horn med 80x80 munning og JBL 2220 som driver her:
Vis vedlegget 552755
Trur dette viser noenlunde, er ikke ulikt andre simuleringer jeg har sett.
JBL 2220, TAD 1201 og AE12" i lukket kasse:
Vis vedlegget 552756
Beklager Bjarne om dette er en fullstendig avsporing!
Du styrer tråden din!
Jeg skal hente meg en nybygd ams0100 i dag.har anaview ams0100, så de burde jo være en fin match gainmessig.