Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    jmlc 1400 tror jeg kunne funket bra, men det spørs jo selvfølgelig om det hadde blitt noe hørbar endring mellom 3-10Khz, siden AL retter ut den ujevne responsen til tractrix løsningen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Du skal få låne JMLC1000 av meg - de går rett på driverne dine. Garantert den beste kombinasjonen mot Tractrix 200 og T500.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror det du har er en innertier og du trenger ikke endre på det.

Har hørt veldig mange toppsystemer og ditt anlegg er blant de beste og det desidert mest uanstrengte.

Drivere som KUN opererer i sine komfortområder. Horn som ikke tynes nedover men som loader skikkelig. Et mikroskopisk lynkjappt diskantmembran som leverer til 50K. Hørt det før? :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Har du Sluket noen betraktninger rundt de doble AE 12 tommernes kapasitet og lydkvalitet kontra FLH? Ser at du går for doble TAD 1201 i midbassen.

En fordel med FLH er selvsagt smalere spredning mtp rompåvirkning i mindre rom. AL gjør imidlertid veldig mye bra og rommet til bjarnetv er et av de bedre jeg har vært i.

Og det er vel også sånn at målbar forvrengning i FLH er mindre?

Men helt konkret. Lydkvalitet fra 80-600 hz. Er bjarnetvs løsning noe særlig dårligere enn gjengse FLH på sentralen innenfor samme frekvensområde?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    The Askhole is ridin' again.......:cool:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Spør Sluket og man får svar :)
    Gammelt jungelordtak!

En lukket kasse er enklere å designe og få til enn et horn.
    Et midbasshorn gjør det gjerne til at en kan fysisk tidskorrigere mot topphornet.

Videre en slik sammenligning kan en vel lage et 500 siders kompendium av om en gidder.

Men først og fremst så er det jo bestemme hva område midbass skal spille i.
    Det kommer an på hva slags bassystem en har, og hva skal spille over.

At et midbasshorn slik vi kjenner utelukkende har spredningskontroll er jeg tvilsom til. Dem er for små. Mulig dem har direktivitet over omtrentlig 300hz eller noe slikt? Noen som veit?
    Men da kan en også se på en stor driver når denne også begynner "beame" og en får direktivitet på den måten.
    Bestemt fasit har absolutt ikke jeg i hvertfall :)

En ting virker begge deler ha felles. En bør velge drivere som passer til formålet. Stram motor, lett membran osv virker være en god oppskrift.
    Da blir det spenst.

Hva vil en ha selv? Personlig preferanse? Plass? Hvordan er resten av systemet?

Det virker som høyttalerne dine Bjarnetv låter rett så bra! Jeg tviler ikke tre millisekund! HEL har gjort en flott jobb!
    AL bak spakene gjør susen bare en takler pc styret.
    Nyt det og spill mye musikk!! :)

Fin test av Celestion forresten, kjekt at du deler med oss andre. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Har du Sluket noen betraktninger rundt de doble AE 12 tommernes kapasitet og lydkvalitet kontra FLH? Ser at du går for doble TAD 1201 i midbassen.
    Til vårt bruk er det selvsagt kapasitet nok i massevis i doble 12" pr. side så lenge de har en viss følsomhet
    - typisk område 95-100 dB /W. Uten horn.
    TAD TM-1201H er på 100 dB og to stk 16 Ohm i paralell gir da 106 dB/W - eller sagt med andre ord mer enn nok kapasitet uten behov for horn. Dessuten bruker jeg 1201 som mellomtoneelement med deling på 180 Hz så applikasjonen er helt annerledes.

En fordel med FLH er selvsagt smalere spredning mtp rompåvirkning i mindre rom. AL gjør imidlertid veldig mye bra og rommet til bjarnetv er et av de bedre jeg har vært i.
    Det er riktig, en FLH løsning gir i teorien bedre spredningskontroll, men effekten av det er uviss i såpass lite rom/"nærfelt" som hos Bjarnetv.

Og det er vel også sånn at målbar forvrengning i FLH er mindre?
    Igjen et kapasitesspørsmål, er elementet av en viss kvalitet så er det ikke rare distorsjonen å snakke om på de nivåene det spilles, og dessuten er det issues med et horn også og ingen garanti for at distorsjonen automatisk blir mindre.

Men helt konkret. Lydkvalitet fra 80-600 hz. Er bjarnetvs løsning noe særlig dårligere enn gjengse FLH på sentralen innenfor samme frekvensområde?
    Det kan jeg ikke uttale meg om all den tid jeg ikke har hørt alle FLH løsningene eller Bjarnetv's høyttalere over lang tid, og definitivt ingen sammenligning samtidig og under like forhold for begge løsninger - men det er forsåvidt ingen grunn til at det ikke skulle spille i samme klasse i hans applikasjon og rom. Dersom han skulle hatt et horn som ladet ned mot de 80 Hz han deler mot bassystemet på så måtte hornet hatt en bredde på sikkert en meter og det er jo ikke noe tema hos han uansett - og et MINDRE horn ville introdusert overkapasitet i øvre del av frekvensområdet og mer jobb for AL...
    Der oks81, fikk du så du teg! Frekke lømmel...

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Flott svar og balansert svar som vanlig. Dette kommer så mye an på anleggets beskafning både oppover og nedover samt praktiske forhold at det er vanskelig å gi et konkret svar.

Jeg vil ha mest mulig ut av anleggets respons i området 80-600, det er her all moroa ligger imo. Å få noe til å låte "fint" er relativt enkelt. Å få noe til å rive deg i fillebiter mens det låter dertil fint er noe litt annet. Jeg blir stadig overasket over hva man får igjen av å putte på enda mer krutt (les: kapasitet) over det man skulle anta å være "mer enn nok".

Jeg har testet doble 12, enkel 15, dobbel 12 i horn og dobbel 15 i horn i eget anlegg. Hører stadig på trippel 15 OB og femdobbel 15 i OB i andre anlegg.
    More is more.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Takk for utdypende svar Sluket. Har vel tenkt mye av det samme selv.

TD12M har en følsomhet på 97 dB så da snakker vi 103 dB med to drivere.

Det korte svaret er vel at det låter ekstremt bra og at forskjellene mot FLH (og for den saks skyld alle andre "verdens beste høyttalere") i praktisk bruk ikke er store bare det implementeres skikkelig.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Implementering er alfa og omega. Men, satt praktiske betraktninger som plass/strekking av drivere over og under etc. til side låter IKKE 2x12" i kasse likt 2x15" i horn - i samme anlegg/justering når vi snakker frekvensområde 80-600.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Nå gikk vel ikke diskusjonen på 12" vs. 15" forsåvidt...

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Nei, men "gjengse FLH" på sentralen. Der er det vel en overvekt av 15" som er brukt - J-horn, drøbak/askerhorn og ellers.
    Det må ikke være 15" per se, poenget mitt var mer eller mindre kapasitet.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    I innlegg 933 så mente du vel 2x12" i lukket kasse opp mot 2x15" i FLH?
    Det kan tolkes feil.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Da må De opplyse om dette spesifikt, Herr Kid!
    Ellers baller det seg til for de villfarne lam...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan en kanskje se litt på hva som egentlig foregår?
    80hz er jo ganske langt ned.

Et lite forsøk her :)
    Hornresp er jeg elendig på, men et 1m langt horn med 80x80 munning og JBL 2220 som driver her:

JBL 2220 Konisk Horn.JPG

Trur dette viser noenlunde, er ikke ulikt andre simuleringer jeg har sett.

JBL 2220, TAD 1201 og AE12" i lukket kasse:

Midbasser i lukket kasse.jpg

Beklager Bjarne om dette er en fullstendig avsporing! :)
    Du styrer tråden din!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.542
    Sted
    Langesund
    Kjempefin tråd med mye spennende produkter og testing, og ja, Audiolense setter en slags signatur på lyden. Ikke foretrukket av alle, men noe jeg i hvert fall synes har mye riktig over seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Kan en kanskje se litt på hva som egentlig foregår?
    80hz er jo ganske langt ned.

Et lite forsøk her :)
    Hornresp er jeg elendig på, men et 1m langt horn med 80x80 munning og JBL 2220 som driver her:

Vis vedlegget 552755

Trur dette viser noenlunde, er ikke ulikt andre simuleringer jeg har sett.

JBL 2220, TAD 1201 og AE12" i lukket kasse:

Vis vedlegget 552756

Beklager Bjarne om dette er en fullstendig avsporing! :)
    Du styrer tråden din!
    Godt å se at virkeligheten og simuleringer ikke alltid henger sammen!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det spørs om simulanten er med i virkeligheten også :D
    Har nok mer output nedover på dem lukkede kassene. Ser det på Bjarne sin måling også.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Byttet tilbake til B&C - siden det tar noen minutter å bytte over drivere og måle på nytt er det ikke så lett å sette fingeren på veldig subtile forskjeller, så vil påstå at de spiller ganske likt.
    DM50 er kanskje ørlite softere og mindre crispy en axi2050, men det er såpass likt at jeg er fristet til å tilskrive forskjellen til forventningsbias :rolleyes:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    som vanlig lenge siden sist oppdatering, men hadde en raptus i forrige uke, så tenkte jeg skulle komme med en kjapp rapport til glede og underholding for alle dere der ute.

Har irritert meg litt over hakket for høyt støygulv med lynxen (akkurat nok sus til at man hører det på lave partier i musikken) og lekt litt med tanken på å teste noe annet for å se hvordan det låter.

jeg kunne huske at HR hadde gått over til noe nymotens Motu greier med ESS Sabre32 daccer, så en effektiv runde med PM'er senere og jeg befant meg på landet foran et par kompakte mastodonter.
    det ble noen hyggelige timer (jeg fikk til og med servert mat!), men det ble som vanlig på slike besøk mest prat og ikke så mye musikklytting :cool:
    IMG_4556.jpg
    IMG_4558.jpg

i motsetning til mitt så var HR sitt anlegg helt fritt for sus, og programmvaren virket milevis foran den knotete windows 95 aktige interfacen til lynxen, så jeg tok en sjans og plukket meg meg en motu 828es fra prolyd dagen etterpå.

motuen brukte trs plugger, mens lynxen hadde d-sub, så kablene måtte klippes og loddes, men pytt sann, sånt er jo bare kosearbeid.
    IMG_4560.jpg
    IMG_4561.jpg

og resultatet?
    (drumroll)
    IMG_4563.jpg

100% katastrofe!!!
    Motuen låt mye dårligere og støyet enda mer enn lynxen! AAAArgh!!!!

heldigvis hadde jeg kjøpt og betalt den på nettet før jeg plukket den opp i butikken, så jeg fikk lov til å benytte meg av angreretten og returnerte den med en gang.

dagen etter stakk jeg å kjøpte en ny d-sub multikabel og fikk koblet opp lynxen igjen - ah, snakk om lydmessig natt og dag!
    programvaren er kanskje bånn i bøtta, men lynx vet hvordan ting skal låte!

det høye støygulvet er der dog fortsatt, og neimen om jeg vet hvor det kommer fra.
    har prøvd å slå av alle lamper og lys i leiligheten, og dradd skjøteledninger fra andre kurser til ingen nytte.

laget en xlr-korsluttningsplugg som jeg stappet inn i anaviewen for å se om det fortsatt var støy uten signal inn fra lynxen, og da var det jaggu tyst.
    HR har foreslått at vi skal prøve hans strøm-rensende UPS på Lynxen for å se om det gjør noe forskjell, så det er vel neste steg i undersøkelsene.

alt i alt, en meget lærerik følelsesmessig berg-og-dalbane av en uke, og lærdommen er at av og til så må man tråkke i salaten for å komme videre :rolleyes:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg regner med at du bruker Aurora på laveste gain?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    jepp, har satt alle utgangene til -10db. blir MYE sus med +4.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Aurora skal jo i grunn ikke støye så mye.
    Hvor mye Gain har du i ampene da...du greier deg vel med 10-15dB på riggen din.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    har anaview ams0100, så de burde jo være en fin match gainmessig.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    har anaview ams0100, så de burde jo være en fin match gainmessig.
    Jeg skal hente meg en nybygd ams0100 i dag.
    Axi2050 er veldig kilen på støy, så jeg er spent på hvordan det blir.
    Bruker Pass F5 på samme driver nå, og den suser bittelitt i venstre kanal. Men vanskelig å høre fra lytteposisjon.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om du fortsatt har trs kabler kan du jo teste min RME dings. Men du har kanskje fått nok av kabel switching for en stund. Det er mye pes, og ganske kjedelig å holde på med.

Edit; jeg glemte det du skrev om kortslutningspluggen.
    Kanskje det funker hos meg og om det blir noe støy.
    Det får jeg bekreftet i kveld.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.046
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    I følge manualen, så har ams 0100 20,8 dB i gain.
    Jeg koblet opp 0100'en til Bergfinn på mine JMLC 200 / Lowther PM6 og med hodet helt inni horna så var det helt tyst. De horna har vel omlag 105 db eller så i virkningsgrad. Det var med åpen inngang på anaview'en

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ja, som sagt så er det nesten ikke-eksisterende sus om jeg stapper en kortsluttet dummy-xlr på inngangen til anaviewen, så tror ikke høy gain er synderen her.
    lagde også en kort ground-lift kabel hvor pin 1 (skjerm) var koblet fra på ene siden, og det gjorde heller ikke noe, så da er vel ikke en klassisk jordsløyfe heller?

med tanke på at jeg hadde samme problemet med motuen, så tviler jeg på at det blir noe forskjell med RME bergfinn, men takk som byr.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Jeg hadde sus så lenge jeg brukte Hypex men etter jeg fikk Crown er det så godt som støyfritt... Hører litt hvis jeg har hodet inni hornet.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Støy er kjipe greier. Med mine høyttalere med 86db følsomhet så skal det naturligvis mer til før det blir et problem enn med horn. Uansett, med volumet på fullt kunne jeg høre sus på 1,5 meTers avstand når det var stille i rommet.

Trodde dette var elektronikken og noe jeg måtte leve med. Skifte av XLR kabler mellom kilde og pre og pre og power til bedre skjemede kabler har imidlertid totalt fjernet støyen. Umulig å høre noe som helst med øret 2 cm fra elementene.

Bare et tips som ikke nødvendigvis kan overføres til ditt oppsett, men det er ikke mye å tape på å prøve.:rolleyes:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    tja, har 3 forskjellige breakout kabler fra forskjellige gode produsenter og alle lager like mye støy.
    på motuen måtte jeg også bruke to ekstra xlr kabler som også oppførte seg identisk, så sjansen for at det er der problemet ligger er vel lik null.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Har nå prøvd å koble ut alt kabler fra anlegget og kun testet ut anaview og lynx med diverse jordingskonfigurasjoner (koblet vekk jord på xlr'ene i anaviewen, koblet vekk jord fra nettbrønnen på anaviewen, osv) og ingenting ser ut til å påvirke støyen.
    ikke noe forskjell i støyen etter å ha koblet opp resten av ampene heller, men nå har jeg i det minste ryddet opp i kabelsalaten ;)

veldig rare greier egentlig, siden begge deler er kjent for sin stillhet.
    kanskje på tide å låne en annen amp på hornene og se om den også støyer...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du kan prøve min Anaview.
    Er vel samme, men....hvem vet?

Har også en liten t-amp med null støy.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Ja, vi får prøve dem en dag det passer.
    Har også en noratel isotrafo på inngående, så kanskje den kan ha noen positiv innvirkning?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn