Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om dette er greit i tråden.. men om noen er veldig sugne på en Ymer MkII Limited Edition, ligger det en til salgs i Sverige for 65000 svenske kroner, eller rundt 62000 norske. Produsert i kun 10 ex visstnok. Veit ikke jeg, håndplukkede komponenter men samme design? Kan det gjøre så mye?

Ville først spurt Morten på NAT før jeg kjøpte den, han kan alt om dette, kan være siste utgave Ymer Mk. II allikevel er bedre enn en 2 år gammel "LE versjon..."

Mener også det var en stund hvor siste versjon Thor spilte bedre enn Ymer, så når Morten nå røper det kommer en ny Thor med ny innmat og design, vil jeg tro den enten kan puste Ymer i nakken eller ha andre egenskaper noen kan foretrekke. Merkelig, forresten, at ikke flere Hegel H-360 kunder har prøvd Thor - men de fleste som HAR det sitter vel med en svenske hjemme vil jeg tro.

Best av alt - Morten gir ærlige svar som stemmer med virkeligheten - samtidig som Bladelius med siste kreasjoner må nærme seg den desiderte verdenstopp av amper.
    Hva er gjort med de siste Ymer 2 i forhold til tidlige versjoner av Ymer 2?

M

MusicBear

Gjest
    Vet ikke om dette er greit i tråden.. men om noen er veldig sugne på en Ymer MkII Limited Edition, ligger det en til salgs i Sverige for 65000 svenske kroner, eller rundt 62000 norske. Produsert i kun 10 ex visstnok. Veit ikke jeg, håndplukkede komponenter men samme design? Kan det gjøre så mye?

Ville først spurt Morten på NAT før jeg kjøpte den, han kan alt om dette, kan være siste utgave Ymer Mk. II allikevel er bedre enn en 2 år gammel "LE versjon..."

Mener også det var en stund hvor siste versjon Thor spilte bedre enn Ymer, så når Morten nå røper det kommer en ny Thor med ny innmat og design, vil jeg tro den enten kan puste Ymer i nakken eller ha andre egenskaper noen kan foretrekke. Merkelig, forresten, at ikke flere Hegel H-360 kunder har prøvd Thor - men de fleste som HAR det sitter vel med en svenske hjemme vil jeg tro.

Best av alt - Morten gir ærlige svar som stemmer med virkeligheten - samtidig som Bladelius med siste kreasjoner må nærme seg den desiderte verdenstopp av amper.
    Hva er gjort med de siste Ymer 2 i forhold til tidlige versjoner av Ymer 2?

Vet jeg ikke eksakt, spør Morten på NAT på tlf 22 20 00 95 eller morten@norskaudioteknikk.no så får du et 100 % ærlig svar. Noe som ikke er en selvfølge i denne bransjen her.

Er visst etter hvert mange profesjonelle musikere som har kjøpt Ymer, fra miljøer i KORK og Oslo Filharmonien (eller hva de nå heter). Må vel være den beste referanse et produkt kan ha...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Finnes omtrent ikke bedre..:rolleyes: Dem kan du isåfall telle på ei halv hånd..

M

MusicBear

Gjest
    MusicBear: Finnes omtrent ikke bedre..:rolleyes: Dem kan du isåfall telle på ei halv hånd..

Tror nok mange undervurderer de som følge av at prisen ligger så lavt i forhold til "store gutta" de konkurrerer med. Men Bladelius er nærmest kjøkkenbord produksjon i stor skala for full kontroll av mesteren selv, som med dette ikke har en fabrikk som skal ha lønn. Har lest "CV'en" til Mike Bladelius, ingen av de store som IKKE har respekt for denne svensken. Tar en en titt i lista til Krell & sånt er man fort både 2 og 3-gangeren opp i pris, men all respekt for en kar som driver som han liker best fremfor å ha størst fabrikklokaler. Og med Morten på NAT som leverandør kan man ikke mer ønske seg. Nye Thor,forresten, eller hva den skal hete i ny modell, skal mildt sagt bli spennende hva som nå kommer ut av nytt fra den kanten :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Undervurdert er århundrets underdrivelse..Det er nok av dem som fortsatt drar proporsjonalparalleller mellom pris og kvalitet. FEIL!! Og den CVen har vi nok lest , alle sammen..Det er kun en ting som irriterer meg litt med disse forsterkerne: De er ikke norske;D

M

MusicBear

Gjest
    MusicBear: Undervurdert er århundrets underdrivelse..Det er nok av dem som fortsatt drar proporsjonalparalleller mellom pris og kvalitet. FEIL!! Og den CVen har vi nok lest , alle sammen..Det er kun en ting som irriterer meg litt med disse forsterkerne: De er ikke norske;D
    Du får ta deg en kjøretur over nærmeste svenskegrense, frem og tilbake over grensa en 10 - 12 ganger og kjenne etter - knapt noen forskjell ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Morsom, du...Neste blir nok helller at frua oppgraderer innen merket..

sparco

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2015
    Antall liker
    2
    Hei,

Jeg har et lite problem.
    Min Mjølner fjernkontroll lyser kun på AMP og lystrer ingen kommandoer (Dvs. den lar meg ikke endre volum, slå av og på forsterkeren etc)
    Jeg har byttet batterier og slått av og på Thor Mk3 uten at dette har fikset saken.

Tipper jeg har låst den på et sett og klarer ikke låse den opp.

Noen tips til en som har googlet seg grønn for å finne ut av det?

På forhånd tusen takk!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sparco: Du har nok vært litt for hard med knappene, en av dem kan ha låst seg.. Prøv å skifte inngang med de merkede kildeknappene, bytt batterier en gang til. Til et helt nytt Duracell-sett, feks..

sparco

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2015
    Antall liker
    2
    Sparco: Du har nok vært litt for hard med knappene, en av dem kan ha låst seg.. Prøv å skifte inngang med de merkede kildeknappene, bytt batterier en gang til. Til et helt nytt Duracell-sett, feks..
    Hei Auditor,

Når jeg velger DVD - CD og Prosessor så lyser det på de når jeg endrer volum. (Uten at det skjer noe på forsterkeren)
    Når den står på Amp så skjer det ingenting.

Har satt i helt nye batterier.

Er det noe sleep mode eller lignende som kan være aktivert?

Mvh.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.474
    Torget vurderinger
    6
    Hei,

Jeg har et lite problem.
    Min Mjølner fjernkontroll lyser kun på AMP og lystrer ingen kommandoer (Dvs. den lar meg ikke endre volum, slå av og på forsterkeren etc)
    Jeg har byttet batterier og slått av og på Thor Mk3 uten at dette har fikset saken.

På forhånd tusen takk!
    Hei.
    Om Mjølner fjernkontrollen ikke virker. Så er det som regel 2 ting som kan være feil.
    1. Aktivert IR bak. For å fjerne det så ta ut strømledningen i 2 minutter og prøv om det virker da.
    2. Mjølner har blitt om-kodet. For å skifte kode: Ta ut et av batteriene - Sett batteriet inn igjen samtidig som AMP knappen holdes inne og prøv. (det er 3 forskjellige kodinger på Mjølner)
    Mvh
    Morten N.A.T

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Se der! Det finnes altså mer som har skjedd med den siden jeg fikk min Mjølner i hus med Idun...:cool: Kan ikke få med seg alt heller.. Vil det si at Mjølner ikke lenger reagerer på fjernkontrollen til Getbox (Philipskode?), slik vi tidligere har opplevd med Tyr Mk1? Også på originalfjernkontrollen der.. Min Mjølner har av og til låst seg, som beskrevet over. Men det har latt seg løse.

Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.474
    Torget vurderinger
    6
    NAT: Se der! Det finnes altså mer som har skjedd med den siden jeg fikk min Mjølner i hus med Idun...:cool: Kan ikke få med seg alt heller.. Vil det si at Mjølner ikke lenger reagerer på fjernkontrollen til Getbox (Philipskode?), slik vi tidligere har opplevd med Tyr Mk1? Også på originalfjernkontrollen der.. Min Mjølner har av og til låst seg, som beskrevet over. Men det har latt seg løse.
    Dette er kun om Mjølner slutter å virke.
    Mvh
    Morten N.A.T

sparco

Medlem
    Ble medlem
    24.09.2015
    Antall liker
    2
    Hei,

Jeg har et lite problem.

På forhånd tusen takk!
    Hei.
    Om Mjølner fjernkontrollen ikke virker. Så er det som regel 2 ting som kan være feil.
    1. Aktivert IR bak. For å fjerne det så ta ut strømledningen i 2 minutter og prøv om det virker da.
    2. Mjølner har blitt om-kodet. For å skifte kode: Ta ut et av batteriene - Sett batteriet inn igjen samtidig som AMP knappen holdes inne og prøv. (det er 3 forskjellige kodinger på Mjølner)
    Mvh
    Morten N.A.T
    Tusen hjertelig takk! Alternativ 2 funket!
    Nå er igjen eiergleden tilbake :)

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    72
    Nogen som har en ide hvornår en ny Thor bliver lanceret ? Og hvad prisen blir ?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Morten på NAT sa tidligere i tråden at man kunne følge med på facebooksiden hans. Der ble det oppdatert så snart han visste mer om Thor Mk4 :)

M

MusicBear

Gjest
    Vi snakker om Thor Mk. 4 - dvs. når den kommer.

Sannheten er den at dersom alle som har hørt eksempelvis Hegel H360 og NAD Masterserie, rundt omkring i landets mange butikker fra disse to kjedene, hadde lyttet til NÅVÆRENDE utgave Thor III. Ja, så ville de fått hakaslepp - som det heter hvis man er oppvokst i Drammen & omegn.

Nåværende Thor III er så god at den nærmest gruser de aller, aller fleste av sine konkurrenter. Den oppgis til 2 x 175 watt i 8 Ohm men alle tester med målinger vet at Mike Bladelius må ha en sprø humor som oppgir effektene vesentlig lavere enn virkeligheten, noe trafoen på 1.800 VA bekrefter riktigheten av. Den byr også på en bror i form av en effektforsterker til rundt 25.000 som bi-wiret sammen med Thor byr på effekter/kontroll man skal langt opp på skalaen til amerikanske muskelamper for å overgå.

Enda mer skjult perle er serien under Thor, tviler på om det finnes alternativer om kan telles på en hånd som byr på den lydkvalitet disse gjør. Fremhever spesielt Thyr Mk. III som jeg i fullt alvor mener er high-end for små rom. Med priser så man ikke trenger lyve (seg ned) for hverken naboen eller kona.

Jeg vet også om folk som har trappet ned fra 1/2 million forsterkerier til Ymer Mk. II som att på til mener svensken er en av de aller beste i verden.

Tror ikke vi nordmenn helt er klar over hva Bladelius byr på, enda opphavslandet befinner seg på andre siden av Norges grensepåler.

Bor du langt unna er flybilletten til Oslo verdt sine penger om du kjøper hi-fi med ørene, samtidig som Morten på NAT ikke forsøker å lure Visa-kortet ut av lommeboka di. Morten med sitt NAT har holdt på i over 20 år og vil oppleves mer som en hi-fi kamerat enn selger, om du ikke har møtt han tidligere.

Det jeg mener, med dette innlegg, er at mange av oss venter på Thor Mk. 4 men det blir som å vente på ny Mercedes E-klasse med viten om hva dagens modell står for.

Sist redigert av en moderator:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet også om folk som har trappet ned fra 1/2 million forsterkerier til Ymer Mk. III som att på til mener svensken er en av de aller beste i verden.
    Ymer Mk III, finnes det? Eller bare en liten skrivefeil?
    Kom vel en LE-versjon vel og merke.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Tyr III er High-end for små BUDSJETTER. Som Thor III har den en vanvittig lyd til prisen. Og kan forsvare seg mot 3 ganger så dyre komponenter:cool:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    MusicBear: Tyr III er High-end for små BUDSJETTER. Som Thor III har den en vanvittig lyd til prisen. Og kan forsvare seg mot 3 ganger så dyre komponenter:cool:
    Auditor; Hva er hensikten med til stadighet å gjenta hvor fantastisk Bladelius Thor, Rega og sikkert noen flere er? De fleste, nye som gamle, her inne har etter hvert fått dette med seg.

M

MusicBear

Gjest
    Auditor; Hva er hensikten med til stadighet å gjenta hvor fantastisk Bladelius Thor, Rega og sikkert noen flere er? De fleste, nye som gamle, her inne har etter hvert fått dette med seg.

Engasjement her inne dreier seg stort sett om glede for noe. Og med viten om distribusjonsnettet til enkelte hi-fi produkter, mens andre står gjemt hos en importør et sted. Hvor f.eks. Bladelius Thor trolig er hørt på av en knappe tusendel i forhold til alle tusener som har vært innom Soundgarden og eksempelvis hørt Hegel H-360. Så blir det nok litt sånn at man i positivitet for noe forsøker å tipse folk. Tror jeg.

• Liker
    Reaksjoner: oes

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Men nå er vi jo faktisk i vennetråden til Bladelius. For mye mas kan faktisk ha motsatt av ønsket effekt.

M

MusicBear

Gjest
    Men nå er vi jo faktisk i vennetråden til Bladelius. For mye mas kan faktisk ha motsatt av ønsket effekt.
    Har du rett i Valfy!

Men, de tråder/produkter (og dette på andre steder enn i dette foum også) som faller for negativitet som følge av for mye "mas," er gjerne omtalen og fokuset av mer "lavpannet" & guttaktig art.

Ingen "kul-" eller "wow-faktor" eller trendskapende fokus som ligger til grunn for Bladelius. Tvert i mot en lavmelt svenske med en lavmeldt distribusjon som produktmessig er oppe på høyde med verdens toneangivende konkurrenter, som årsak til trådens skriverier.

Tenk bare om OHC eller Hifiklubben hadde hatt dette merket, det hadde vært bestselger begge steder, mens Mike Bladelius velger å leve et liv med egen utvikling og egen produksjon og egen salgskontroll og hadde måttet ty til en helt annen bedriftskultur om nevnte salgskanaler hadde hatt merket i hyllene og gitt gass. Ikke sikkert herr Bladelius hadde vært lykkeligere av den grunn, med et større apparat som leverandør som igjen fordrer store salg bare for å dekke sine merkostnader.

Som kjenner av merket vet du sikkert også at Bladelius sin utviklingstid av nye produkter ikke alltid samsvarer med hva som på forhånd blir angitt, ikke tro logistikksystemene til de største salgskanalene hadde tillatt dette.

Dersom folk hadde kjøpt Tesla kun for å spare miljøet, tro bare ikke bilen hadde vært salgssuksess uten et sitt "ferrari-bertone-jaguar-maserati-design" og ufattelige lynkjappe akslerasjonsevner. Tesla har noe mer og skaper entusiasme, samme med pappa'n til Thor Mk. 4 som så mange venter på, fordi Mk. III-versjonen allerede har spilt fletta av kjendisser hovedsakelig OHC & Stereofil har i hyllene som tåler mye vekt :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Er ikke skryt og engasjement rundt et merke noe av hensikten med en vennetråd?!

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg er relativt fersk eier av Thor mk3 så er det hyggelig at andre verdsetter den høyt.. Man blir jo lett litt husblind i sin egen lille verden og vil gjerne ha bekreftelse på sitt eget valg :) Synes forøvrig den er en god match til mine s8e og regner med at den blir værende leeenge.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Engasjement her inne dreier seg stort sett om glede for noe. Og med viten om distribusjonsnettet til enkelte hi-fi produkter, mens andre står gjemt hos en importør et sted. Hvor f.eks. Bladelius Thor trolig er hørt på av en knappe tusendel i forhold til alle tusener som har vært innom Hifiklubben og eksempelvis hørt Hegel H-360. Så blir det nok litt sånn at man i positivitet for noe forsøker å tipse folk. Tror jeg.
    Hegel på HiFi klubben, ja det hadde tatt seg ut.... ;D

M

MusicBear

Gjest

Engasjement her inne dreier seg stort sett om glede for noe. Og med viten om distribusjonsnettet til enkelte hi-fi produkter, mens andre står gjemt hos en importør et sted. Hvor f.eks. Bladelius Thor trolig er hørt på av en knappe tusendel i forhold til alle tusener som har vært innom Hifiklubben og eksempelvis hørt Hegel H-360. Så blir det nok litt sånn at man i positivitet for noe forsøker å tipse folk. Tror jeg.
    Hehe, takk, rettet opp, får skylde på varmen ;D

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1

Flere som reagerte på den ja:)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Håper de dropper formen på volumhjulet. Håpløst design. I min bok :) Like gammelmodig utseende som NAD M3. Kan selvsagt ha med personlige preferanser å gjøre.
    Ser frem til å se den nye mkIV.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Den volumløsninga er ett av de mer ikoniske designtrekka til dette merket. Så det kan du nok bare drømme om.
    K.H: Poenget her er at den lille perla MusicBear nevnte ikke bare er for mindre rom. Den kan drive det ALLER meste. Prisen er og blir utrolig lav ift hva du får. Hvis eieren da klarer å forstå hva den skal ha. Mao forstå hele merket.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.033
    Sted
    Holmestrand
    Jorwed: Den volumløsninga er ett av de mer ikoniske designtrekka til dette merket. Så det kan du nok bare drømme om.
    K.H: Poenget her er at den lille perla MusicBear nevnte ikke bare er for mindre rom. Den kan drive det ALLER meste. Prisen er og blir utrolig lav ift hva du får. Hvis eieren da klarer å forstå hva den skal ha. Mao forstå hele merket.
    Og designet er helt forbilledlig.
    :)

M

MusicBear

Gjest
    Jorwed: Poenget her er at den lille perla MusicBear nevnte ikke bare er for mindre rom. Den kan drive det ALLER meste. Prisen er og blir utrolig lav ift hva du får. Hvis eieren da klarer å forstå hva den skal ha. Mao forstå hele merket.

Nesten dumt av meg å bruke ordene "små rom" - jeg ville mer frem til at man som regel bruker den største redskapen der plassen er størst.

Og du har så utrolig rett i det siste du sier; dersom man "forstår hele merket." For ingen vanlig kost at et merkets modeller har omtrent like høy kvalitet enten man befinner seg nederst eller øverst i produktregisteret, men dette har altså Bladelius valgt å gjøre - som sin strategi.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    OHC hadde Advantage, jeg kjøpte en S150 derifra for ca 15 år siden.
    Noen som vet hvorfor de ikke har merke i dag, hva skar seg?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Håper de dropper formen på volumhjulet. Håpløst design. I min bok :) Like gammelmodig utseende som NAD M3. Kan selvsagt ha med personlige preferanser å gjøre.
    Ser frem til å se den nye mkIV.
    Det må jeg si meg enig i! De kunne gått i retning av ML, de kan lage volumhjul. Ellers så virker forsterkerne spennende, selv om det er 20 år siden jeg hadde en til låns hjemme

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    OHC hadde Advantage, jeg kjøpte en S150 derifra for ca 15 år siden.
    Noen som vet hvorfor de ikke har merke i dag, hva skar seg?
    Jeg fikk inntrykk av at hovedproblemet var ustabilitet i leveransene.

X

X186841

Gjest
    En jeg pratet med som var i bransjen den gang påstod att det var for ujevn kvalitet og leveringsproblemer.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    En jeg pratet med som var i bransjen den gang påstod att det var for ujevn kvalitet og leveringsproblemer.
    Fikk også det inntrykket den gang, den jeg kjøpte hadde vært på service to ganger.
    Jeg hadde ikke driftsproblemer med den, men den hadde høy trafo brumming så jeg byttet den i noe annet hos OHC.
    Har ikke hørt om ustabilitet på Bladelius, så de "problemene" er nok fikset for lenge siden.
    Må nok få hørt på en Bladelius når anledningen byr seg:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn