blande rør og transistor

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.973
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hei,

det er flere som sverger på å bruke rør-forforsterker med transistor effekt- til å få "rørlyd med transistor kontroll" som de sier. Etter sigende det beste av to verdener.

Noen som har prøvt/spiller med transistor pre og rør effekt? har effektdelen like mye å sier for (rør-)lyden som forforsterkeren.
på hvilken måte vil lyden bli påvirket av rør i effektdelen?

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
52
Torget vurderinger
3
eg har prøvd med transistor pre og rør effekt på mine horn ht
spilte veldig bra,men ikke nok strøm/kontroll på bass seksjonen

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vel i og for seg snakk om matching her som over alt ellers.
Kjørte en liten stund med pre delen av eci3 på en set amp, funket greit, men syntes det ble et løft med rør pre i tilegg, men smak og behag.
Har man en rør power som matcher høytaler glimrende og en god pre som fyller det behovet man har så hvorfor ikke :)
Er få fasit svar i denne hobbyen og man har ofte også forskjellige preferanser for sin lyd.

Personlig så foretrekker jeg nok litt mer sødme og varme i gjengivelsen enn det som er helt nøytralt forestiller jeg meg hvertfall, men samtidig elsker jeg trøkk og rockefot, musikken må engasjere.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Kjører Thorhauge rør-pre sammen med Doxa 73. Såvidt på den varme siden av nøytralt, svært gjennomsiktig, og transistor Doxa`en har rimelig bra kontroll. Attpåtil kan man jo leke seg litt med rørbytter for ytterligere tuning etter smak og behag. Beste av to verdener, kanskje?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
slartibartfast skrev:
Hei,

det er flere som sverger på å bruke rør-forforsterker med transistor effekt- til å få "rørlyd med transistor kontroll" som de sier. Etter sigende det beste av to verdener.

Noen som har prøvt/spiller med transistor pre og rør effekt? har effektdelen like mye å sier for (rør-)lyden som forforsterkeren.
Dette går veldig bra, men alt er som vanleg eit spørsmål om matching. Det kal slå alle vegar. Og (rør)effektforsterkaren kan ha like mykje påverknad. Den gamle myten om at rørforsterkarar tilsvarar 4 x kraftigare transistorting er nok ei myte, men det er gode grunnar for at folk trur på dette. Og det høyrer du ved hjelp av den rette rørforsterkaren.

Når alt kjem til alt, held eg meg nesten alltid til rørforforsterkarar. Tykkjer det vert mest nøytralt klangmessig, best dynamikk og best tredimensjonaliet (sjølv om det finnest massevis av unntak i alle retningar). Så likar eg røreffektforsterkarar veldig godt, så sant dei er nøytrale, og spelar skikkeleg dynamisk, og elles matchar utstyret. Men det er ikkje alltid like enkelt. Dei siste 8 åra har eg helde meg til ein Copland CTA 520 som høyrest veldig rør ut, men då eg opna han fann eg ikkje eit einaste....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Har prøvd en slik kombo i eget anlegg. Ear 868 + Edge nl 10.1. Låt på alle måter rimelig lurvete, rett og slett. Og tror ikke det var Edge`n sin skyld...den presterer adskillig bedre koblet med andre ting..
Nei, det sikreste er nok å holde seg til kjølige japanske transistorer laget av Hiroshimske edle metaller... :D Men det er jo mulig Audio Research og andre rørgreier jeg ikke har hørt vil fungere bedre da..

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
35.991
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
slartibartfast skrev:
Hei,

Dette går veldig bra, men alt er som vanleg eit spørsmål om matching. Det kal slå alle vegar. Og (rør)effektforsterkaren kan ha like mykje påverknad. Den gamle myten om at rørforsterkarar tilsvarar 4 x kraftigare transistorting er nok ei myte, men det er gode grunnar for at folk trur på dette. Og det høyrer du ved hjelp av den rette rørforsterkaren.

Når alt kjem til alt, held eg meg nesten alltid til rørforforsterkarar. Tykkjer det vert mest nøytralt klangmessig, best dynamikk og best tredimensjonaliet (sjølv om det finnest massevis av unntak i alle retningar). Så likar eg røreffektforsterkarar veldig godt, så sant dei er nøytrale, og spelar skikkeleg dynamisk, og elles matchar utstyret. Men det er ikkje alltid like enkelt. Dei siste 8 åra har eg helde meg til ein Copland CTA 520 som høyrest veldig rør ut, men då eg opna han fann eg ikkje eit einaste....
;D ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Audiophile-Arve skrev:
Dei siste 8 åra har eg helde meg til ein Copland CTA 520 som høyrest veldig rør ut, men då eg opna han fann eg ikkje eit einaste....
Hmm - det er jo ikke særlig god research.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kule-Trygve skrev:
Har prøvd en slik kombo i eget anlegg. Ear 868 + Edge nl 10.1. Låt på alle måter rimelig lurvete, rett og slett. Og tror ikke det var Edge`n sin skyld...den presterer adskillig bedre koblet med andre ting..
Nei, det sikreste er nok å holde seg til kjølige japanske transistorer laget av Hiroshimske edle metaller... :D Men det er jo mulig Audio Research og andre rørgreier jeg ikke har hørt vil fungere bedre da..
Vi kan jo ikke vurdere en hel teknologi basert på et eksemplar. Har du testet flere så vet du at rørpre også låter like forskjellig som transepre kan, og en perfekt match er det alltid mulig å finne. Selv om det ikke var Edges skyld, så var det heller ikke nødvendigvis Ear. Sannsynligvis var det matchen hvis det låt lurvete, for det er en karakteristikk på rørpre som svært få kjenner seg igjen i.

Hvorfor ikke rør i effekt og transe i pre? Har du en pre som har den funksjonaliteten du ønsker, så er det ingen grunn til å ikke velge den. Effekt har nok ofte like mye å si som pre. Mange bruker jo surroundprosessor basert på transer. Jeg ser for meg variasjoner jeg kunne ha valgt med transe i pre på grunn av praktisk årsaker som mange innganger, gode tonekontroller osv. Låter det bra så låter det bra, og det det ørene og ikke noe annet som avgjør.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.374
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bare vær yderst forsiktig i forhold til å skru av/på rør-preen med transistor effekten på...

Enkelte rørforforsterkere kan gi DC på utgangen ved av-/påslag. Hvis en kombinerer dette med en DC-koblet effektforsterker så kan det gå hardt utover høyttalerne...

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
Bare vær yderst forsiktig i forhold til å skru av/på rør-preen med transistor effekten på...

Enkelte rørforforsterkere kan gi DC på utgangen ved av-/påslag. Hvis en kombinerer dette med en DC-koblet effektforsterker så kan det gå hardt utover høyttalerne...

Johan-Kr
Er det noen som gjør slike ting da? Jeg brukte pre og power i 14 år før jeg skiftet til integrert, og kan ikke huske å ha gjort det en eneste gang på alle de årene. Det bør være enkelt å legge inn noe så logisk i sine vaner at slik unngås. Du tar ikke på frakk før du tar på deg jakken, så hvorfor skulle du slå på effekt før pre? For meg er det vanskelig å skjønne at ikke samme mekanikk gjelder teknikk også. Men gjester kan ikke alltid kontrolleres, ei heller konemor.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bare å legge seg til en rekkefølge med en gang og få en vane på det, ikke noe problem :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.663
Rør i mellomtone og diskant, transistor i bassen.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:
Rør i mellomtone og diskant, transistor i bassen.
Dette kan kanskje være det rette. Jeg har prøvd rørpre og transistoreffekt, men jeg opplevde at de gode egenskapene til rørtrinnet blir forringet. Det kan sikkert ha noe med kvaliteten på effekttrinnet å gjøre, men rør gir en større tredimensjonalitet enn trans, etter min erfaring. Så jeg gikk over til en ren rørforsterker. Men et eget effekttrinn til bass, det tror jeg ikke skulle ødelegge noe.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Er det noen som gjør slike ting da? Jeg brukte pre og power i 14 år før jeg skiftet til integrert, og kan ikke huske å ha gjort det en eneste gang på alle de årene. Det bør være enkelt å legge inn noe så logisk i sine vaner at slik unngås. Du tar ikke på frakk før du tar på deg jakken, så hvorfor skulle du slå på effekt før pre? For meg er det vanskelig å skjønne at ikke samme mekanikk gjelder teknikk også.
Du har selvsagt rett, men det er tydeligvis ikke så lett å huske på dette, for innimellom gjør i alle fall jeg det i gal rekkefølge, og slår på effektforsterkerne før forforstereren. Det smellet som da forteller meg at jeg har vært dum IGJEN, gjør at jeg husker å gjøre det riktig en stund igjen. ;)

...Transistorgreier, dette da.

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Antall liker
3
Tror ikke du skal se deg blind på om det er transistor eller rør i pre/effekt delen, men heller finne produkter som passer bra i sammen og skaper det lydbildet du er ute etter. Har prøvd alle variasjoner, og endte opp med både rør i pre og i effekt. Trodde at jeg skulle miste den "såkalte power bassen" som transistor skulle gi, men fikk faktisk mere punch og bedre bass med rør enn med transistor. Så matching er alfa omega ;)

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Tror de fleste rør pre trives best med litt høy ingangsimpedanse på effektforsteren så det er viktig å matche også der

Topp Bunn