Bliesma TD 34 - 4 diamantdiskant testet (Hificompass)

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Hificompass har testet Bliesma sin 34 mm diamantdiskant. Konklusjonen hans er ganske entydig. Men det koster: stykkpris € 3100 + mva ( = nesten NOK 45K ,-).

1705403434903.png


"As you can see, it is currently the largest diamond tweeter in the world, a real "KOHINOOR"....

"I can go on for a very long time, but there is no point. In fact, if you asked me which tweeter is the best in the world, I would be in a difficult position, since the “better-worse”category is purely subjective and everyone has their own ideas about it. But if, purely hypothetically, I had a one-way trip to Mars
smiley
and the tickets had already been purchased, and I needed to choose speakers to build loudspeakers on Mars (how could it be otherwise, I can’t live anywhere without music, even on Mars), then among all the tweeters I know, without hesitation, I would choose the T34D-4. Damn, it sounds a lot like an advertisement, but in fact I’m sincere. That's it, this is where I can end the description of my impressions with a pure heart
smiley
."

BlieSMa T34D-4 34mm Diamond Dome tweeter review | HiFiCompass
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
med dagens kurs 35k stk + moms. galskap
må man dele lavere så bruk heller waveguide og kompresjonsdriver, denne domen vil da beame tidligere rundt 10k sammenlignet med andre domer.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Selv om det utvilsomt er en bra diskant synes jeg forskjellen mot T34A er forsvinnende liten, og ikke utelukkende i favør diamanten.
Ut fra speccer eller lytting?

Ut fra speccene leser jeg hvertfall at begge alu variantene har best polar respons oppover pga mer konisk dome. (Bergfinn bånna en T35A i gitteret 😬 jeg synes klaringen der var mikroskopisk).

Jeg har som du vet hatt T34 beryllium og det var ikke særlig lurt av meg å selge dem, huff. Isolert sett ett av de beste komponenter jeg har hatt innom.

Jeg har en feeling som nevnt før at alu (og titan) har de fleste berylliumskvalitetene bortsett fra de begrepene jeg har brukt årevis: bjelleKLANG!!! og silkeolje. Det har ikke alu. Alu og titan er supert for rockn roll og blues med gitar, trommer og cymbaler, der tror jeg ikke man hører forskjelll?

Min subjektive mening er at kvinnevokal og klaver avslører forskjell på alu og beryllium????

Og for the record: forskjellen på DXT og T34B er liten, ikke forsvinnende, men liten. Grundig testet og lyttet på i Hornlydrommet :)
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.610
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Byttesyken slår ikke alltid heldig ut :)

Har ikke noen umiddelbare planer om å bytte. Er fortsatt meget fornøyd med beryllium varianten. :)
100kkr for en diskant er perler for svin i min alder.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Byttesyken slår ikke alltid heldig ut :)

Har ikke noen umiddelbare planer om å bytte. Er fortsatt meget fornøyd med beryllium varianten. :)
100kkr for en diskant er perler for svin i min alder.
Når jeg hørte din rigg i Horten så hørte jeg umiddelbart, og kjente igjen min subjektive oppfatning om bjelleklang og silkeolje. Kjappheten og den kontrollerte direktiviteten i OB midbassen bidro også. Poenget er at jeg savnet ikke horn i det hele tatt og det var litt…… 😬🤭 skummelt….
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Jeg tenker man må lage en seriøs ab-test der andre ørsmå faktorer er luket ut. Jeg er ikke mer tilhenger av å synse rundt membranmaterialer enn å synse rundt mer tvilsomme tweaks. Bekreftelsesbias er en bitch.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Enig i det. Men bittelitt uenig også, subjektivt 🤭

Jeg har et par NIB T25A.
Skal jeg kjøpe et par T25B og spørre grelv om vi kan lage to identiske par passivt delte stativhøyttalere med Seas L16RNX3 og kjøre en proff ABX med et panel karer?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Å synse, kan nok være litt skummelt ja. Men det er lov.
Englestøv-bekreftelses-biasen trigger også meg når det kommer beryllium(Be) inn i bildet.
Har hatt/og har mange typer Be saker innomhus for de øvre oktaver, og Be blir sjelden feil i mine ører.

Det er rett og slett vanskelig å få Be saker til å låte dårlig. :unsure:🤭

Be inngår i mine kommende PC høyttalere.

1000004137.jpg


;)

At det gir mer for penga enn diamant, er jeg rimelig sikker på.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Enig i det. Men bittelitt uenig også, subjektivt 🤭

Jeg har et par NIB T25A.
Skal jeg kjøpe et par T25B og spørre grelv om vi kan lage to identiske par passivt delte stativhøyttalere med Seas L16RNX3 og kjøre en proff ABX med et panel karer?
Deling og eq med FIR-filter er nok det beste om man skal utelukke små forskjeller som ikke direkte har med materialene å gjøre.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.888
Antall liker
1.465
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Present Day Production testet ut T34D i sine studiomonitorer.
De var meget "positiv" på hva de ikke hørte.

Et langt førjuls live opptak hvor de snakker om deres første dagers opplevelser med diamant utgaven

 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.610
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Lang video, så ga meg når de hadde kommet forbi presentasjonen av målearkene. Der så det ut som det var 25mm versjonen de snakket om. Mulig de kom til 34mm noe senere.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Å synse, kan nok være litt skummelt ja. Men det er lov.
Englestøv-bekreftelses-biasen trigger også meg når det kommer beryllium(Be) inn i bildet.
Har hatt/og har mange typer Be saker innomhus for de øvre oktaver, og Be blir sjelden feil i mine ører.

Det er rett og slett vanskelig å få Be saker til å låte dårlig. :unsure:🤭

Be inngår i mine kommende PC høyttalere.

Vis vedlegget 987022

;)

At det gir mer for penga enn diamant, er jeg rimelig sikker på.
Er det en optisk illusjon eller er entry på den waveguiden oval?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
det lille ekstra er ikke så gøy lenger når man plutselig evt. må erstatte et par beryllium membraner i kompresjonsdrivere for ørten tusen.
 
Topp Bunn