Blindtest. Michael Fremer tar jobben!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
tom-a skrev:
Dette forteller meg at han rett og slett jukser – han vet utfallet allerede før han starter showet, han har sikret seg. La meg si at jeg tankemessig tror han er der at han synes målet helliger middelet, slik at det faktum at han manipulerer resultatet ikke spiller noen rolle – å tro på krystaller er bare tull uansett!

Og det er akkurat her han også feiler – hans åpne sinn er ikke tilstede, selv om han gir inntrykk av det. Det er sannsynligvis derfor han strever så med testprotokollen på litt mindre åpenbare saksforhold, hvor han kommer i krangel og klammerier – hvilket så gir ham en vei ut av situasjonen. Han trenger kontroll med resultatet, selv om det er prosessen han skal sikre kontroll med. Ren overlevelsestaktikk spør du meg, og langt unna vitenskap.
Resonnementet ditt er basert på at Randi faktisk ikke tillater et positivt resultat i forsøket. Det har du strengt tatt ikke belegg for.
Kan du vise til et konkret tilfelle der Randi har stilt urimelige krav til testprotokollen?

På seg selv kjenner man andre sies det jo. Kan det være at du har bestemt deg for utfallet av denne diskusjonen og tolker alt i en retning som diskrediterer Randi og tillegger Randi de samme egenskapene, nemlig at han også har bestemt seg for utfallet av sine forsøk?

MagLunDeRez

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Antall liker
0
Jeg kan ikke begripe at det er folk der ute som ikke kan høre forskjell på kabler, jeg. Jeg har ganske mange typer lydkabler nå, etter mange år med hifi, og det er tydelig hørbare forskjeller på alle sammen. Har ett par RAPPORT -kabler nå som gjør musikken så levende at jeg ikke kunne tenke meg å høre musikk med noe annet. Unntatt live musikk, da. Men uansett, her er ett klipp med Michael Fremer fra DVD-en hans. Tenkte det var kjekt for alle å se hvem vi snakker om her.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vel, MagLunDeRez -- problemet er at når man skal skille mellom kabler i blindtest, så blir det vanskeligere. Også for mennesker som lever av å anmelde dem, og som har beskrevet store forskjeller kabler i mellom.

Let's see!

K

knutinh

Gjest
MagLunDeRez skrev:
...Har ett par RAPPORT -kabler nå som gjør musikken så levende at jeg ikke kunne tenke meg å høre musikk med noe annet...
Det er veldig vanlig å se argumentasjon som den over i kabeldebatter. Med all respekt så mener jeg ikke at den fører fram.

Begge sider er jo enige om at mange opplever forskjeller mellom kabler. Man er bare uenige i om dette skyldes lydmessige forhold eller annet, og hvorvidt testmetodikken som mange benytter er egnet til å finne ut av det.

At du eller andre opplever forskjeller utgjør dermed ikke noe som rokker ved debatten. Dersom du eller Fremer hører disse forskjellene i en blindtest så vil det derimot oppfattes som sentral informasjon av alle deltakere i debatten.

-k

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Soundproof skrev:
Her kan jo tvilere og entusiaster ta en diskusjon omkring mannen som leviterte foran Det hvite hus.
Ville han klart det uten stokken?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/23/515890.html
Den der er vel ikke så vanskelig å gjette seg til forklaringen på. Klart han bruker stokken. Til den er det garantert festet en plattform som han sitter på. Og stokken er igjen garantert festet til en fot som ligger under teppet han tilsynelatende svever over. Case closed (hvis du spør meg).

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Men naturligvis morsomt at artikkelen gjør et poeng ut av at han kun "lener seg lett" til stokken.

Hvorfor?

Fordi vi har lyst til å tro. Og dette er også eneste årsak til at bildet og videoen dukker opp i Dagbladet, på andre siden av Atlanterhavet. Og det rapporteres ikke som fusk og et trick - i stedet henvises det til meditasjonskunst og kroppsbeherskelse i intervjuet med mannen.

Minner det om noe, tro? ;D
Når Pear Cable plutselig trekker kablene sine fra Randis test, så kan man jo stusse på hvilken stokk de støttet seg på, og var redde for å bli avslørt av ...

P

Parelius

Gjest
Soundproof skrev:
Når Pear Cable plutselig trekker kablene sine fra Randis test, så kan man jo stusse på hvilken stokk de støttet seg på, og var redde for å bli avslørt av ...
Neppe tiltro til egne ører, som ellers aktes så høyt.

Edit: skriveleif

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Parelius skrev:
Soundproof skrev:
Neppe tiltro til egene ører, som ellers aktes så høyt.
Egne øyne derimot er ikke å forakte....

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Parelius skrev:
Soundproof skrev:
Neppe tiltro til egne ører, som ellers aktes så høyt.

Edit: skriveleif
Hvis jeg levde av firmaet mitt som produserte kabler og ble tilbudt en slik test så ville jeg også i dette tilfellet takket nei. Skulle jeg stillet opp så ville jeg vært 100% sikker på at testen ble utført helt ærlig og riktig, og jeg ville stolt helt 100% på de som arrangerte testen.
Etter det som er kommet fram til nå hadde jeg ikke vært sikker på alt dette, og hvis jeg hadde noe å sette på spill ville jeg derfor heller aldri vurdert å stille opp hos denne illusjonisten.

K

knutinh

Gjest
Hagto skrev:
Etter det som er kommet fram til nå hadde jeg ikke vært sikker på alt dette, og hvis jeg hadde noe å sette på spill ville jeg derfor heller aldri vurdert å stille opp hos denne illusjonisten.
Hvis det er "lett" å høre forskjell mellom dine kabler og konkurentens, hvordan mener du at Randi skal kunne jukse hvis du har testriggen under oppsikt?

Hvis det er uhyre vanskelig å høre forskjell på dine kabler og Biltemas, og det kreves fintuning av blindtest-metodikken, har ikke du i utgangspunktet et forklaringsproblem ovenfor dine kunder?

-k

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
knutinh skrev:
Hagto skrev:
Hvis det er "lett" å høre forskjell mellom dine kabler og konkurentens, hvordan mener du at Randi skal kunne jukse hvis du har testriggen under oppsikt?

Hvis det er uhyre vanskelig å høre forskjell på dine kabler og Biltemas, og det kreves fintuning av blindtest-metodikken, har ikke du i utgangspunktet et forklaringsproblem ovenfor dine kunder?

-k
Det er dette jeg finner så underholdende. Det skrives og beskrives i vilden sky om hvilke utrolige, transformatoriske egenskaper kabler har. Det hentes frem detaljer og skapes definisjon i bunn, lydbilder åpner seg opp og hittil uhørte instrumenter faller på plass, 2. fiolin bak Første, 3. fiolin i korrekt perspektiv bak 2.

Men når man skal forsøke å skille denne kabelen fra lakris og dusinvare, da settes det spørsmålstegn ved blindtest som metode; da desavueres motivene til en person som James Randi; da fremsettes det påstander om juks og fanteri; det insisteres på test i eget lokale, på eget utstyr og med egen musikk (Transparent) og likevel trekker man seg fra testen ...

Hmmm - kan du gå på vannet så er det veldig enkelt å bevise dette. Walk the walk.

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Etterhvert er dette blitt en stor sak rundt i verden. Det ligger endel press på skuldrene til den som tar testen i dag, spesiellt hvis dette skal være en profilert person/firma. Kanskje også masse penger framover?

Mener selv i enkelte tilfeller å høre lett forskjell på kabler, mens i andre tilfeller/anlegg å ha større problemer igjen.

Personlig vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert i en slik test. Husker enda fra mine første år i denne hobbyen når jeg var på demo i en eller annen highend sjappe og selgeren byttet et eller annet i anlegget for at jeg skulle høre forskjellene og spurte så, ja hva synes du, hva spillte best, hva synes du forskjellene var osv, og hodet mitt stoppet helt opp, og jeg fikk faktisk prestasjonsangst, og hadde store problemer med hva jeg skulle si, fordi jeg hørte slettes ikke så mye forskjeller med dette prestasjonpresset på meg.

For det første så er ikke en kjent illusjonist i utgangspunktet den jeg ubevisst ville stolt mest på uansett, og ihvertfall ikke når han i tillegg er omdiskutert, og mye penger står på spill, også for ham. Da sier bare hodet mitt at dette er ikke stedet jeg ville gjort det.

O

omholt

Gjest
Flere ganger har kristne som har bedt for syke blitt saksøkt for kvakksalveri loven. Dette til tross for at mange av helbredelsene ble dokumentert (dvs. sykdommen var der før førbønnen, men ikke etterpå) av leger.
Hvorfor blir ikke kabelprodusenter saksøkt?
Ja det er kanskje ment noe humoristisk, men det er et snev av alvor i det også. Driver kabelprodusentene og lurer folk for tusenvis av kroner, er det alvorlig.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hagto skrev:
Etterhvert er dette blitt en stor sak rundt i verden. Det ligger endel press på skuldrene til den som tar testen i dag, spesiellt hvis dette skal være en profilert person/firma. Kanskje også masse penger framover?

Mener selv i enkelte tilfeller å høre lett forskjell på kabler, mens i andre tilfeller/anlegg å ha større problemer igjen.

Personlig vet jeg ikke hvordan jeg ville reagert i en slik test. Husker enda fra mine første år i denne hobbyen når jeg var på demo i en eller annen highend sjappe og selgeren byttet et eller annet i anlegget for at jeg skulle høre forskjellene og spurte så, ja hva synes du, hva spillte best, hva synes du forskjellene var osv, og hodet mitt stoppet helt opp, og jeg fikk faktisk prestasjonsangst, og hadde store problemer med hva jeg skulle si, fordi jeg hørte slettes ikke så mye forskjeller med dette prestasjonpresset på meg.

For det første så er ikke en kjent illusjonist i utgangspunktet den jeg ubevisst ville stolt mest på uansett, og ihvertfall ikke når han i tillegg er omdiskutert, og mye penger står på spill, også for ham. Da sier bare hodet mitt at dette er ikke stedet jeg ville gjort det.
Ærlig talt. Dette er kabler til USD 7500, i USA.
Dersom de leverer, og Fremer plukker dem ut konsekvent i test mot "lakris," så ville det vært utrolig REKLAME for kablene -- og den risikoen syns jeg produsenten skal ta, dersom de er noe tess.

Hadde kjøpt dem selv, i så tilfelle.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:

Til orientering så er det oftest slik at Randi og organisasjonen hans skjeldent legger krav på å være til stedet under testene. Ofte nøyer de seg med å ha en finger med i utarbeidelse av testprotokoll og valg av deltakere (ikke «subjektene») og observatører til å gjennomføre testene - det absolutte kravet er at metoden/protokollen ikke lar seg manipulere i løpet av testetn og at obesrvatører og «testere» er uavhengige av subjektet (fortrinnsvis fra «respektabel» miljøer).

mvh
KJ

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
knutinh skrev:
Hagto skrev:
Spørsmålet blir vel heller om det er mulig å sette opp en test slik at eventuelle forskjeller elimineres? F.eks ved bruk av switcher etc....

Jeg vet ikke......bare stiller spørsmålet....

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Soundproof skrev:
Dersom de leverer, og Fremer plukker dem ut konsekvent i test mot "lakris," så ville det vært utrolig REKLAME for kablene -- og den risikoen syns jeg produsenten skal ta, dersom de er noe tess.

det som virkelig hadde vært noe viss man hadde klart testen, og foretrekker lakrisen.

K

kbwh

Gjest
topline skrev:
knutinh skrev:
Hagto skrev:
Spørsmålet blir vel heller om det er mulig å sette opp en test slik at eventuelle forskjeller elimineres? F.eks ved bruk av switcher etc....

Jeg vet ikke......bare stiller spørsmålet....
Man kan jo teste svitsjene ved bruke lik kabel som A og B og sjekke etter hørbare forskjeller.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
512
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Resonnementet ditt er basert på at Randi faktisk ikke tillater et positivt resultat i forsøket. Det har du strengt tatt ikke belegg for.
Kan du vise til et konkret tilfelle der Randi har stilt urimelige krav til testprotokollen?

På seg selv kjenner man andre sies det jo. Kan det være at du har bestemt deg for utfallet av denne diskusjonen og tolker alt i en retning som diskrediterer Randi og tillegger Randi de samme egenskapene, nemlig at han også har bestemt seg for utfallet av sine forsøk?
Det må du selvsagt kunne mene, men jeg fremfører da et konkret resonnement (altså: testprotokollen er urimelig god for testobjektet). Det rimer simpelthen ikke. Ingen som Randi, som profesjonell avslører, tar slike bets med et så stort og tilfeldig negativt potensial. Hvorfor skulle han være villig til å spille russisk rulett med sin faglige ære her? Det høres så tilforlatelig ut det han sier, men realiteten bak vil i praksis kunne ramme brutalt foran et live publikum med tanke på hans omdømme.

Nei da, jeg har liten grunn til å diskreditere Randi i forhold til det lille jeg har lest. Det har jeg ikke grunnlag for. Kikket bare på dette eksempelet. Har han avslørt Uri Geller er det fortjenestefullt gjort. Og få av oss er helt svarte eller helt hvite – mennesket er en bevegelig figur.

Ellers synes jeg det bør være et prinsipp at man stiller like strenge krav til det man forkaster som det man aksepterer. På samme måte måtte man bare ledd av ”beviset” i et potensielt utfall hvor krystall-dama hadde plukket riktig stein på basis av sitt ”dytt-ned-armen-konsept”. Så for alt jeg vet kan krystaller virke – og Randi være en ærlig fyr.

Mvh,

tom-a

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
523
Sted
Flekkerøy
J.Finvaag skrev:
Soundproof skrev:

det som virkelig hadde vært noe viss man hadde klart testen, og foretrekker lakrisen.
He he, hadde vært artig det. Men nå trenger aldri Fremer å uttale seg om hvilken som er best, kun bevise at han i det hele tatt hører forskjell.

Håper virkelig denne testen blir gjennomført på skikkelig vis så ingen i etterkant kan trekke metoden i tvil, uansett resultat!!!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Ivaols skrev:
Håper virkelig denne testen blir gjennomført på skikkelig vis så ingen i etterkant kan trekke metoden i tvil, uansett resultat!!!
Det håper jeg og, men lite tyder på det. Deler av det audiofile sammfunnet mener jo av uforståelige grunner at blindtester har metodiske feil og vil aldri støtte resultatet (med visse unntak som at feks resultatet støtter deres syn).

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
tom-a skrev:
Ellers synes jeg det bør være et prinsipp at man stiller like strenge krav til det man forkaster som det man aksepterer. På samme måte måtte man bare ledd av ”beviset” i et potensielt utfall hvor krystall-dama hadde plukket riktig stein på basis av sitt ”dytt-ned-armen-konsept”. Så for alt jeg vet kan krystaller virke – og Randi være en ærlig fyr.
Jeg fikk ikke inntrykk av at krystalltesten var en "1mill dollar challenge".
I et annet klipp der Randi avslører en telekinese-bløff er det invitert et uavhengig dommerpanel til å overvære testen, men der er det også penger på spill.

Mitt inntrykk er at Randi av og til gjennomfører enkle tester i forkant av de mer rigide testene for å slippe alt arbeidet med å sette opp testprotokoller, invitere dommerpaneler etc. for ingenting. Jeg tror ikke at 20% sjanse for et positivt utfall plager Randi nevneverdig. Tipper han hadde flere tester i bakhånd for å minste sannsynligheten for at tilfeldigheter kan gi positivt resultat.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Direktør Adam Blake i Pear Audio Cables trekker seg fra testen som skulle bevise at hans superdyre høyttalerkabler er bedre enn vanlige kabler
Klart det, han har jo båt allerede ;D ;D ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg syns Adam Blake taklet dette dårlig.

Han kunne satt spørsmålstegn ved James Randis motiver, og så kunne han tilbudt å gjennomføre en kabeltest med sine egne kabler mot andre på et oppsett som hans firma og en frittstående instans hadde godkjent til formålet.

For - om mannen lever av å selge kabelstumper til flere tusen dollar - bør han ha såpass selvtillit.

Ellers har jo Transparent (som har levert kablene Fremer eier) trukket seg fra slike tester før, så det er bare å begynne å telle ned.

Lurer på om Fremer betalte full pris? ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Som jeg tidligere har sagt, så tviler jeg på om Randis organisasjon godtar Transparents kabler som "kabler". De er jo strengt tatt "kabler med filter".

K

kbwh

Gjest
Det hevdes jo meget sterkt av toneangivende audiofile at ABX-tester ikke er egnet til å avdekke forskjeller på kabler (og annet hifiutstyr også vil jeg anta). Han mister da neppe tillitt hos de samme toneangivende audiofile.

At disse toneangivende audiofile er på bærtur er ikke noe vi trenger å diskutere i denne tråden. ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Valentino skrev:

"At disse toneangivende audiofile er på bærtur er ikke noe vi trenger å diskutere i denne tråden."

I denne skogen hvor de skjeldne og dyre bærene finnes, er det også blitt flere og flere abx-bjørner, så nå må de passe ekstra godt på....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Det er så mye skittkasting mellom Fremer og Randi nå, så jeg synes det er nesten overraskende hvis det blir noe av denne testen.

Ref:
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=2
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=2
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=2
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=2

Synes hverken Randi eller Fremer gjør noen god figur i denne diskusjonen og tillegger hverandre meninger i hytt og pine.

K

knutinh

Gjest
roffe skrev:
...Synes hverken Randi eller Fremer gjør noen god figur i denne diskusjonen og tillegger hverandre meninger i hytt og pine.
Jeg har ingen spesiell interesse av å lese opphetet diskusjon dem i mellom.

Jeg synes det er synd uansett overbevisning at man går glipp av en slik sjanse til å prøve ut og evt bevise et syn.

-k

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
Det er så mye skittkasting mellom Fremer og Randi nå, så jeg synes det er nesten overraskende hvis det blir noe av denne testen.

Ref:
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=2
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=2
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=2
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=2

Synes hverken Randi eller Fremer gjør noen god figur i denne diskusjonen og tillegger hverandre meninger i hytt og pine.
Mye dritt fra begge, men siden Randi ikke tilbakeviser det Fremer sier med bevis eller noe substansielt, så er Randi en LØGNER, noe jeg som sagt har sett flere bevis på. Mannen er ikke interessert i annet enn å henge ut andre. Å bruke ordet "education" i fondet sitt er latterlig.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Viking skrev:
Mye dritt fra begge, men siden Randi ikke tilbakeviser det Fremer sier med bevis eller noe substansielt, så er Randi en LØGNER, noe jeg som sagt har sett flere bevis på. Mannen er ikke interessert i annet enn å henge ut andre. Å bruke ordet "education" i fondet sitt er latterlig.
Randi har ikke gjort noe annet enn å tilby Fremer muligheten til å demonstrere påstandene sine under kontrollerte former, og attpåtil tjene over 5 millioner kroner på å gjøre det. Skjønner ikke helt hva mer Randi skal gjøre for å bevise sin skepsis. Er ikke 5 millioner NOK substansielt nok?

K

knutinh

Gjest
Viking skrev:
Mye dritt fra begge, men siden Randi ikke tilbakeviser det Fremer sier med bevis eller noe substansielt, så er Randi en LØGNER, noe jeg som sagt har sett flere bevis på.
Det er litt interessant å høre fra deg av alle personer at de som ikke kan tilbakevise en påstand er løgnere.

Hva betyr det om deg hvis du hevder at ett eller annet fenomen finner sted i hifi, men ikke kan komme med bevis? =)

-k

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Fush skrev:
Viking skrev:
Randi har ikke gjort noe annet enn å tilby Fremer muligheten til å demonstrere påstandene sine under kontrollerte former, og attpåtil tjene over 5 millioner kroner på å gjøre det. Skjønner ikke helt hva mer Randi skal gjøre for å bevise sin skepsis. Er ikke 5 millioner NOK substansielt nok?
HAr du lest? Han prøver så sverte og fakta og skriver løgn om at Fremer har trukket seg? Det hjelper fa.n meg ikke å tilby $1mill om du forkludrer fakta, slenger usannheter og forvrenger alt slik at testen aldri blir en realitet? Du bør LESE tråden, jeg har detaljlest den og Randi er ikke det han utgir seg for å være. Hadde han vært seriøst hadde han godtatt forslag 3 og gått videre istedenfor denne pateiske lyvingen fordi han er mest opptatt av å diskreditere synspunkter han ikke selv deler.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
knutinh skrev:
Viking skrev:
Mye dritt fra begge, men siden Randi ikke tilbakeviser det Fremer sier med bevis eller noe substansielt, så er Randi en LØGNER, noe jeg som sagt har sett flere bevis på.
Det er litt interessant å høre fra deg av alle personer at de som ikke kan tilbakevise en påstand er løgnere.

Hva betyr det om deg hvis du hevder at ett eller annet fenomen finner sted i hifi, men ikke kan komme med bevis? =)

-k
Å herregud, er det mulig..................... IGJEN? Hørte jeg gnagsår? :) :)
Men hvis Fremers påstander er feil så er det jo enkelt for Randi å tilbakevise? Men mannen kommer med så mye pjatt ang. sykdom og hvor flink rådgiverne hans er. Hvorfor presenterte han ikke forslag 3 for dem i etterkant? Det er nå 16 dager siden han skulle presentere forslaget for rådgiverne, mannen er full av pisspreik.

Topp Bunn