Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Kjøpte meg en Squeezebox for noen dager siden og etter litt intensiv ripping var det på tide med en liten blindtest.

Testutstyr:
Squeezebox v3 Black
Yamaha 575 cd-spiller (ca. 2500kr for 5 år siden)
Denon 1500AE forsterker
Paradigm 9SE M III høytalere

Testede låter:
Neil Young-Unplugged:Like a Hurricane
Damien Rice- O- Blower`s Daughter
Mark Knopfler- Saling to Philadelphia_Tittelsporet

Låtene som ble spilt via Squeezebox var av FLAC-format og rekodet med EAC.
Squeezeboxen var koblet opp trådløst.

Begge kileden var koblet analogt til forsterker.

Metode: Startet sangene samtidig på cd-spiller og Squeezebox, og jeg satt med øynene igjen ( Sa jo det var en blindtest ...) mens kona switchet mellom kildene.

Så til resultatene:

1. Neil Young-sangen: Ingen dramatisk forskjell, veldig vanskelig å bestemme meg for resultat og hva som var kilde til hva. Kritisk finlytting avslørte imidlertid at den ene kilden hadde ørlite mer skyv i de nederste frekvensene.

2. Damien Rice: Her var det klar forskjell. For de som ikke kjenner til sporet så har det relativt kraftig bass innimellom og generelt sett er det en veldig bra innspilling. Igjen var det en kilde som utpekte seg med mer driv i bassen (trengte i grunn ikke lytte heller for å merke det; nok å føle forskjellen i vibrasjon i stolen...). I tillegg hadde samme kilde en mye bedre spredning av lyden/bedre stereoeffekt.

3. Mark Knopfler: samme historien som for Damien Rice-sporet.

Etter å ha sagt fra til kona hvilken som var best i hver sang ( faktisk 5 switchinger mellom hver kilde og jeg måtte si hvilken som var best for hver enkelt, men dette blir litt for detaljert til å sette opp her) fikk jeg vite hva som var hva.

Det viste seg da at resultatet ble en klar 3-0 seier til den ene kilden.
Jeg tippet da at det var Squeezeboxen ut fra alt skrytet den har fått for lydkvaliteten sin, men det visste seg jammen å være den gamle cd-spilleren som vant.....

Dette både overrasket og skuffet meg, og konklusjonen min er at lydkvaliteten til Squeezeboxen er aldri så lite oppskrytt. Tror det har med å gjøre at det er et relativt nytt konsept og at det er en genial boks på alle andre måter og at dette gjør at anmeldere blir litt revet med...
Jeg vet selvsagt at dette ikke er en vitenskapelig test, men for meg er resultatet klart: Ved finlytting må fortsatt cd-spilleren brukes.
Evt. det må kjøpes ekstern DAC til Squeezeboxen men det tviler jeg på at kona er klar for ennå...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.920
Antall liker
29.404
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Har også hørt en ganske kort og uformell sammenlikning Squeezebox/cd-spiller, og selv om det var relativt kortvarig, er jeg helt enig med konklusjonen din.
Det interessante må i grunn være om man hører forskjell mellom drev oq Squeezebox kjørt ut gjennom samme dacen. Hvis noen er villige (hei, Aubi!) til å stille en squeezebox til disp, kan jeg stille opp med dacen min (den har 3 innganger) til en sammenlikning.
mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.388
Antall liker
16.617
Sted
Østfold
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Men det er vel Squeezebox med ekstern DAC som er virkelig oppskrytt (med god grunn).

Forøvrig synes jeg å kunne lese ut fra testresultatet at CD-spilleren har noe mer nivå i bunnen enn Squezeboxen. Det trenger faktisk ikke å være noe annet enn for eksempel DC-filter eller impedansen i utgangsbufferen som er ulik på de to. Det å konkludere med at den ene "er bedre" synes jeg fremstår som helt galt. Du bør konkludere med at den ene "låter bedre i ditt oppsett", for "mer bass" er ikke alltid synonymt med "bedre".
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

En annen sak er at du også burde ha testet med ukomprimerte .wav-filer gjennom SB3 for å få mere direkte sammenlignbart med den og CD-spilleren din. Er litt forskjell på losless og ukomprimerte .wav filer hos meg.

Enig med Isen ang. ekstern DAC over.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

LydMekk skrev:
En annen sak er at du også burde ha testet med ukomprimerte .wav-filer gjennom SB3 for å få mere direkte sammenlignbart med den og CD-spilleren din. Er litt forskjell på losless og ukomprimerte .wav filer hos meg.

Enig med Isen ang. ekstern DAC over.
Det her er tull å skrive.
Dette er vel testet nok på forumet, og det skal komprimeres mye før du hører forskjell.... Ikke en gang da var det mange som hørte forskjellen.

Ellers enig i at ekstern dac burde prøves, og at noen bør nytte seg av tkr sitt forslag :)


PK
 
A

Aubi

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Snickers-is skrev:
Men det er vel Squeezebox med ekstern DAC som er virkelig oppskrytt (med god grunn).
Nå ble enda en av illusjonene mine knust :'(. Kan du forklare hvorfor?
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Jeg forstår Snickers dit hen at han mener Squeezebox med ekstern DAC får fortjent skryt: Svært brukervennig og et adekvat SPDIF-signal.
 
A

Aubi

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

tkr skrev:
Har også hørt en ganske kort og uformell sammenlikning Squeezebox/cd-spiller, og selv om det var relativt kortvarig, er jeg helt enig med konklusjonen din.
Det interessante må i grunn være om man hører forskjell mellom drev oq Squeezebox kjørt ut gjennom samme dacen. Hvis noen er villige (hei, Aubi!) til å stille en squeezebox til disp, kan jeg stille opp med dacen min (den har 3 innganger) til en sammenlikning.
mvh
Nå var den sammenligningen veldig kort Tønnes. Selv synes jeg at CD spilleren min gjør en bedre jobb en SB, men det er ikke større forskjell en at jeg ikke er sikker på at jeg ville klart å skille de fra hverandre i en blindtest.
Derimot er jeg altid villig til å stille squeezeboxen min til disposisjon. En sammen kobling av squeezeboxen min og anlegget ditt vil bli omtrent det samme som når Romfergen skal koble seg til den gamle Sovjetiske romstasjonen fra 70 tallet. Kan bli vanskelig å finne en overgang ;D.
 
A

Aubi

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Valentino skrev:
Jeg forstår Snickers dit hen at han mener Squeezebox med ekstern DAC får fortjent skryt: Svært brukervennig og et adekvat SPDIF-signal.
Ja, til og med jeg ser det nå :-[.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

nordvest skrev:
Det viste seg da at resultatet ble en klar 3-0 seier til den ene kilden.
Jeg tippet da at det var Squeezeboxen ut fra alt skrytet den har fått for lydkvaliteten sin, men det visste seg jammen å være den gamle cd-spilleren som vant.....

Dette både overrasket og skuffet meg, og konklusjonen min er at lydkvaliteten til Squeezeboxen er aldri så lite oppskrytt. Tror det har med å gjøre at det er et relativt nytt konsept og at det er en genial boks på alle andre måter og at dette gjør at anmeldere blir litt revet med...
Jeg vet selvsagt at dette ikke er en vitenskapelig test, men for meg er resultatet klart: Ved finlytting må fortsatt cd-spilleren brukes.
Evt. det må kjøpes ekstern DAC til Squeezeboxen men det tviler jeg på at kona er klar for ennå...
Før jeg i det hele tatt hadde lest alt var jeg ganske sikker på at CD spilleren ville vinne dette løpet. Alle artikler jeg har lest om SB er at den er grei til bakgrunnstøy/musikk men ikke mer. Eneste unntaket må kanskje være bladet Hjemmekino (eller hva den nå heter) der roper man halleluja bare det kommer antydning til lyd.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Outlawbamse skrev:
Alle artikler jeg har lest om SB er at den er grei til bakgrunnstøy/musikk men ikke mer. Eneste unntaket må kanskje være bladet Hjemmekino (eller hva den nå heter) der roper man halleluja bare det kommer antydning til lyd.
HIGHfidelity var vel også ganske positive i sin omtale.

Frode
 
K

knutinh

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Hypotetisk: Hvis CD-spilleren din har 0.5dB høyere utgangsnivå, gjør det den til en bedre spiller?

-k
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Frode skrev:
Outlawbamse skrev:
Alle artikler jeg har lest om SB er at den er grei til bakgrunnstøy/musikk men ikke mer. Eneste unntaket må kanskje være bladet Hjemmekino (eller hva den nå heter) der roper man halleluja bare det kommer antydning til lyd.
HIGHfidelity var vel også ganske positive i sin omtale.

Frode
Stereophile også mener jeg å huske.

@knutinh: Seff. This one goes to eleven. It's one louder, you know.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Jeg vil nå si at Squeezeboxen duger til litt mer enn bare bakgrunnsmusikk; så dramatisk var ikke forskjellene tross alt :)

Snickers: Det er jo underforstått i alle brukertester at det gjelder på brukers oppsett, men jeg kan godt presisere at cd-spilleren var bedre på mitt opppsett og i mine ører...
Kanskje noen ville foretrukket Squeezeboxen og den tynnere lydsignaturen. Jeg tviler imidlertid på at noen ville foretrukket det innskrenkede stereoperspektivet....

Ellers ser det ut til å være noenlunde konsensus her om at en må hive på en ekstern DAC for at Squeezeboxen skal kunne konkurrere med en dedikert cd-spiller, men at man da kan få virkelig gode resultater.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.779
Antall liker
4.014
Torget vurderinger
96
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

knutinh skrev:
Hypotetisk: Hvis CD-spilleren din har 0.5dB høyere utgangsnivå, gjør det den til en bedre spiller?

-k
Dette er alfa og omega. Hvis det er forskjell i nivå er det meget lett å
synes at det som låter høyest er best, selv om det er så lite at man ikke
umiddelbart legger merke til det.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Valentino skrev:
Jeg forstår Snickers dit hen at han mener Squeezebox med ekstern DAC får fortjent skryt: Svært brukervennig og et adekvat SPDIF-signal.
Den fungerer svært bra hos meg, koblet den opp med en coax til en Primare SP 31 prosessor. Har nå 6000 sanger tilgjengelig . Hadde nok ikke forventet så god lyd med å koble denne analogt, det må jo være visse begrensinger til den forholdsvis lave prisen. Når det er sagt så klarer vel de fleste å sende et noenlunde digitalt signal, og da er det vel dacen som bestemmer lyden.

Mvh Jostein
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Jostein, du kunne jo prøvd Skvisboksen på Deliusen din også?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.022
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Et lite utdrag av testen av Bryston B100-DA SST i Stereophile.
http://www.bryston.ca/pdfs/07/BrystonCX.pdf


After burning in the B100-DA SST by
having it drive my Quad ESL-989s, I
began feeding its DAC digital signals
from my Krell KRC-28 CD player and
the Slim Devices Squeezebox, which
let me compare CD and wireless
sources. Listening to “Too Rich for My
Blood,” from Patricia Barber’s Café
Blue (CD, Premonition/Blue Note 5
21810 2), I could detect no difference
between the digital outputs of the Krell
playing the CD and the Squeezebox
playing the losslessly compressed file of
the same track through the B100-DA’s
internal DAC—but both digital sources
were decidedly better than the SB’s
internal DAC feeding an analog signal
to the B100-DA.
For the bulk of my
listening, I listened only to streaming
digital files fed to the B100-DA.
Through its own internal DAC, the
B100-DA’s bass response reminded me
strongly of the Bryston 3B-ST’s.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

pks skrev:
LydMekk skrev:
En annen sak er at du også burde ha testet med ukomprimerte .wav-filer gjennom SB3 for å få mere direkte sammenlignbart med den og CD-spilleren din. Er litt forskjell på losless og ukomprimerte .wav filer hos meg.

Enig med Isen ang. ekstern DAC over.
Det her er tull å skrive.
Dette er vel testet nok på forumet, og det skal komprimeres mye før du hører forskjell.... Ikke en gang da var det mange som hørte forskjellen.

Ellers enig i at ekstern dac burde prøves, og at noen bør nytte seg av tkr sitt forslag :)


PK
Driter syltynt i hva andre med voks i øra ikke hører. For å gjenta meg selv: hos meg hører jeg en forskjell på .wav og f.eks. .wma lossless. Wav HØRES bedre ut her. Poenget med å prøve å avspille .wav over SB3 for sammenligningens skyld mot hans CD-spiller var nettopp å gi begge systemene så like vilkår som mulig. Wav er det som ligger nærmest det som er på plata fysisk.

Det trenger heller ikke gå gjennom et lossless utpakkingsfilter i SB3 eller dens software før det går ut gjennom DACene.

Men, som flere påpeker, de innebygde DACene i SB3 kan ikke måle seg med f.eks. en ekstern DAC.

Det ER begrenset hva man får for 2500,-. Som transport er SB3 kurant men sammenligninger i både SP og TAS i det siste sier at Transporter er bedre som transport enn SB3.

Har ikke prøvd SB3 eller Transporter selv. Kjører bitperfect og med korrekt frekvens ut fra min HTPC til DACene i min prosessor, derav ligger mitt sammenligningsgrunnlag av .wav og .wma og flac.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Valentino skrev:
Jostein, du kunne jo prøvd Skvisboksen på Deliusen din også?
Har faktisk tenkt på det, men det blir noe mindre brukervennlig. Dvs at på anlegg no 2 så sitter jeg så nærme at jeg kan lese teksten i boksen, på hovedanlegget så er avstanden for stor til dette. Men tror nå at Verien er en bedre transport da, hvis ikke så hadde det blitt en stor nedtur hehe.

Mvh Jostein
 
M

marsboer

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Fantastisk å høre forskjell på bit før de i det hele tatt har blitt et elektrisk signal (wav vs lossless)
Dette gjøres jo før lydkretsene og det som kommer inn på DAC/ut på S/PDIF er helt identisk i begge tilfeller.

Den eneste grunnen jeg kan forstå at dette skal ha noe å si er at lossless kanskje krever noe mer ressurser slik at det kanskje trekkes mer strøm eller at det utstråles mer stråling eller noe. Evt en regelrett feil i dekoderalgoritmen.

Selv synes jeg også at wav-versjonen enkelte ganger høres bedre ut en flac. Men etter at jeg har gått litt nøyere til verks så klarer jeg ikke å peke på en eneste reell forskjell lydmessig. Det er bare den innbilske hjernen min som spiller meg et puss med andre ord. Og etter at jeg har innsett dette låter plutselig wav og .flac helt likt. Pussig den hjernen gitt.. ;)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Min erfaring med Squeezebox vs cd spiller er helt annerledes enn trådstarter. Har testet dette i 3 forskjellige anlegg med svært positivt utfall for SB'en hver gang.

Anlegg 1: Thule spirit CD spiller, ECI-2 og Patos Lyric 302.
Utklassingsseier til SB'en, låt mye bedre på alle parametre. Thulen ble lys og slitsom i forhold, og havnet på loftet og har blitt der siden.

Anlegg 2: Sony SCD-XA9000ES CD/SACD spiller (Dette er en av sonys toppmodeller fra et par-tre år tilbake, kostet vel rundt 30.000 kr), 2 stk biampede dynamic precision 250w, og Gradient revolution høytalere. Et svært vellydende anlegg.
Her ble både Sony og SB koblet til hver sin inngang på DP forforsteren som kan velge inngang med fjernkontroll. Det ble spilt samme CD/Rip synkronisert slik at de spilte helt likt, og man kunne svitsje sømløst mellom de to kildene uten forsinkelse. Veldig lett å sammenligne med andre ord.
Resultatet: Hverken jeg eller anleggets eier klarte å høre forskjeller å snakke om. Ingen av oss var i stand til å si hvilken kilde som spilte til enhver tid.
Med tanke på prisforskjellen, veldig imponerende av SB'en.

Anlegg 3: Philips DVD963SA DVD/SACD/CD spiller, AVI S21MI forsterker og Patos Symphonic III AMT.
Her var det litt vanskelig å sammenligne siden Philipsen hadde litt høyere nivå enn SB'en, og hørtes bedre ut ved første lytting. Ved forsøk på i matche nivå ble det jevnere, men klarer ikke å kåre en klar vinner.

Jeg er ihvertfall veldig imponert over hva SB'en får til. Spesielt når man tar pris og brukervennlighet med i betraktningen. Jeg kommer ihvertfall aldri til å gå tilbake til CD spiller. Skal teste med ektern DAC etterhvert også så får vi se hva det fører til.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Å svitsje hurtig mellom kanalene slik du gjorde gir ALLTID små forskjeller i resultat. Hjernen klarer ikke å nullstille seg mellom hver svitsjing.
 
M

marsboer

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Jeg har sammenlignet analogutgangen på SB3 med lyden jeg fikk når jeg sendte signalet gjennom Denon AVR2807 og det var ingen tvil om store mangler på SB3. Faktisk så har jeg aldri opplevd større og klarere forskjell mellom to signalkilder noen gang.
I hovesak var det en ting som sto krystallklart frem og det var at SB3 var lite oppløst og hadde en kornete diskant i forhold. I tillegg manglet det en del futt i bassen. Imidlertid synes jeg SB3 faktisk låt mer underholdende fordi den hadde et helt annet fokus og trøkk i mellomtonen, noe som var innbydende på en del musikk. Men likevel: Et snevert og rotete stereoperspektiv, dårlig oppløsning samt slapp bass gjorde at SB3 forble på digital ut.

Når man kan ta med i beregningen at en 9000,- Denon receiver ikke akkurat er guds gave til musikk så må jeg bare si at SB3 har lyd som forventet til prisen men ikke noe mer.

Nå kjører jeg midlertidig SB3 analogt inn i NAD M3 mens jeg venter på at Transporter skal komme på lager. Det funker, men jeg merker at det mangler mye på de fleste parametre med SB3 som analogkilde.
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Jeg har Squeezeboxen koplet digitalt til Purcell og Elgar+. I løpet av de par siste måneder har jeg foretatt noen A-B tester mot Verdi-drivverket.

Resultatet er meget oppløftende for SB-en 8). Min erfaring er at kvaliteten på digitalkabelen med SPDIF signalet påvirker resultatet en del. Det samme gjelder strømforsyningen til SB-en. En liten ulempe med SB-en i forhold til et komplett dCS oppsett, er at man ikke får clock-syncet SB-en mot DAC-en.

Analogutgangen til SB-en er uaktuell for kritisk lytting ::).
 
M

marsboer

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Det var et førsteinntrykk, og som jeg skreiv i den posten er denon bedre på oppløsning. Det som står på avforum gjelder fremdeles...

Jeg skreiv også i posten over i denne tråden at SB'en har en mer underholdende spillestil og det er denne jeg så entusiastisk refererer til på avforum. Denne entusiasmen ga seg imidlertid etter en tid, da jeg begynte å savne de kvaliteter jeg manglet vs. denonen. Det eneste som viste seg å være feil i forhold til posten på avforum er at SB'en hadde noe tammere bass etter nøyere sammenligning. Jeg ble litt lurt av det vesentlig mørkere og mindre detaljerte lydbildet SB'en presenterte i tillegg til at forskjellen var så enormt mye større enn jeg hadde forventet.

Så:
Avforum uttalelsene kommer etter 5 minutter med lytting på SB i analogmodus
Nåværende uttalelser kommer etter snart 2 måneder med SB i analogmodus.

Konklusjonen er fremdeles den samme som på avforum:
Denonen som pre/DAC er fremdeles ikke noe å satse på musikalsk sett, siden SB fremdeles presenterer et mer underholdende og musikalsk lydbilde i mine ører (men fremdeles med store lydmessige mangler i forhold til virkelig bra signalkilder!!). Jeg har også tatt dette til følge og har solgt alt mitt surroundutstyr. SB3 er også under utskiftning til fordel for Transporter.

Jeg beklager dersom dette har ført til forvirring for noen!

Hvis det forøvrig er snakk om kake så foretrekker jeg Napoleonskake ;)

EDIT: Jeg har nå lagt inn en post i tråden på avforum slik at det ikke skal være noen tvil om hva som gjelder... Det er ikke så lett å følge opp alt man har drevet med på alle disse fora rundt omkring. Da er det bra at observante brukere følger bedre med ;)
 
O

omholt

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Veggen skrev:
Anlegg 1: Thule spirit CD spiller, ECI-2 og Patos Lyric 302.
Utklassingsseier til SB'en, låt mye bedre på alle parametre. Thulen ble lys og slitsom i forhold, og havnet på loftet og har blitt der siden.
Du kan gjerne sende Thulen til meg. :D
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

frans skrev:
Å svitsje hurtig mellom kanalene slik du gjorde gir ALLTID små forskjeller i resultat. Hjernen klarer ikke å nullstille seg mellom hver svitsjing.
Helt uenig, mulig jeg har en raskere hjerne enn deg ;), men jeg synes denne metoden avslører detaljforskjeller bedre enn når jeg f.eks må bytte en komponent og det tar minutter før neste lytt. Da er inntrykkene allerede bearbeidet såpass mye av hjernen at sammenligningsgrunnlaget blir påvirket.
Må påpeke at jeg også har hørt forskjeller med denne metoden, f.eks i tilfelle med Thule Spirit og SB, hvor jeg synes forskjellene var store.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

omholt skrev:
Du kan gjerne sende Thulen til meg. :D
Det skal vel kunne arrangeres, hvis du kommer med et fornuftig bud.
Du skal få en god pris.
 
O

OivindJ

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

nordvest skrev:
Evt. det må kjøpes ekstern DAC til Squeezeboxen men det tviler jeg på at kona er klar for ennå...
Det er vel først å fremst løsningen med SB+Dac som skrytes opp i skyene.
 
N

nb

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Veggen skrev:
frans skrev:
Å svitsje hurtig mellom kanalene slik du gjorde gir ALLTID små forskjeller i resultat. Hjernen klarer ikke å nullstille seg mellom hver svitsjing.
Helt uenig, mulig jeg har en raskere hjerne enn deg ;), men jeg synes denne metoden avslører detaljforskjeller bedre enn når jeg f.eks må bytte en komponent og det tar minutter før neste lytt. Da er inntrykkene allerede bearbeidet såpass mye av hjernen at sammenligningsgrunnlaget blir påvirket.
Må påpeke at jeg også har hørt forskjeller med denne metoden, f.eks i tilfelle med Thule Spirit og SB, hvor jeg synes forskjellene var store.
Så vidt jeg har skjønt brukes også hurtige switchinger i kontrollerte lytteforsøk for å maksimere sannsynligheten for at en forskjell faktisk skal kunne detekteres. Nullresultat er jo ofte ikke veldig morsomme å jobbe videre med;) Men det overrasker meg heller ikke at HaiFai-verdenen har funnet et parallelt univers også her;)
 

Labbelensk

Medlem
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Halloen.

For diy-erne der ute som ikke bekymrer seg om garantien legger jeg ut en link for modding av boksen:

http://www.diyparadise.com/computer_audio.html

Har ikke boksen selv, men tanken bak moddingen er at denne teknologien har et potensial mht redusert jitter i forhold til tradisjonelle drivverk. Ikke vet jeg...

L.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Trådstarter her:
Nå har jeg skaffet meg en rimelig dac på bruktmarkedet (Cambridge Audio DAC 3) og tiden var dermed inne for en ny blindtest. Squeezeboxen koblet optisk til Dac og ellers samme utstyr som opprinnelig test.

Nå ma jeg si at alt ble snudd alldeles på hodet i forhold til første test. Basstrykket/fylden var denne gangen bedre fra Squeezeboxen og stereoperspektivet var også noen hakk bedre (bredere). I tillegg kommer detaljer klarere fram enn tidligere og stemmer høres mye klarere ut. Testet litt med Roger Waters "Amused...." og ble nesten skremt innimellom selv om jeg kjenner plata godt fra før. Skumle bikkjer!!

DAC/Squeezebox kjørte fullstendig over cd-spiller denne gang altså...

Det eneste som er litt verre med Squeezebox og denne dac`en er at den er ørlite spissere i toppen på noen få sanger ved dårlige innspillinger.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppgraderingen og har nå skjønt at Squeezebox med ekstern DAc er en helt annen historie en bare Squeezebox koblet analogt direkte til forsterker!!
 
K

knutinh

Gjest
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

nb skrev:
Veggen skrev:
frans skrev:
Å svitsje hurtig mellom kanalene slik du gjorde gir ALLTID små forskjeller i resultat. Hjernen klarer ikke å nullstille seg mellom hver svitsjing.
Helt uenig, mulig jeg har en raskere hjerne enn deg ;), men jeg synes denne metoden avslører detaljforskjeller bedre enn når jeg f.eks må bytte en komponent og det tar minutter før neste lytt. Da er inntrykkene allerede bearbeidet såpass mye av hjernen at sammenligningsgrunnlaget blir påvirket.
Må påpeke at jeg også har hørt forskjeller med denne metoden, f.eks i tilfelle med Thule Spirit og SB, hvor jeg synes forskjellene var store.
Så vidt jeg har skjønt brukes også hurtige switchinger i kontrollerte lytteforsøk for å maksimere sannsynligheten for at en forskjell faktisk skal kunne detekteres. Nullresultat er jo ofte ikke veldig morsomme å jobbe videre med;) Men det overrasker meg heller ikke at HaiFai-verdenen har funnet et parallelt univers også her;)
Riktig. Det finnes mange påstander om at "rask svitsjing" er grunnen til at store påståtte lydforskjeller ikke kan detekteres i blindtester. Altså metodisk feil.

Ingen har dog greid å bevise denne hypotesen, noe som burde være forholdsvis lett ved å samenholde resultater av en "rask" og en "treig" test, og påvise at resultatet ble bedre for den treige testen. Se f.eks Ivars blindtest med veldig lang lyttetid.

Altså er det et ubekreftet argument som ikke kan tillegges spesielt stor vekt.

-k
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Sv: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Veggen skrev:
Anlegg 1: Thule spirit CD spiller, ECI-2 og Patos Lyric 302.
Utklassingsseier til SB'en, låt mye bedre på alle parametre. Thulen ble lys og slitsom i forhold, og havnet på loftet og har blitt der siden.
Har tatt en liten omkamp mellom SB og Thule spiller. Den forrige testen er nå ca et år siden, og anlegget har forandret seg mye siden den gang. Det består nå av AVI S21MI forsterker og Patos Symphonic III AMT høytalere.

Nå var resultatet mye jevnere. Thule'n var fortsatt litt mer "digitalis" skarp i toppen, men mindre enn jeg husker fra forrige runde. Den hadde også mer punch i bassen, noe som jeg likte. SB'en er noe mer laid back i presentasjonen, og jeg blir ikke lyttetrett på samme måte som med Thule'n.
Totalt sett er det såpass jevnt at det blir uavgjort denne gangen.

Artig at man med samme kildekomponenter kan ha såpass forskjellige resultater. Det er vel bedre match med resten av anlegget som er forklaringen, alternativt psykologisk fordi SB'en var nyinnkjøpt og begeistringen stor ved første runde.

Synes fremdeles at SB'en hevder seg godt blandt CD spillere til flere ganger prisen, neste steg må være å teste den med en god DAC.
 
B

Back_Door

Gjest
re Veggen:

Interessante erfaringer!
Legger merke til at testene med både Squeezebox og Transporter gir svært varierte resultater, både med og uten ekstern dac. Tolker det som at det viktigste parameter er matchingen av/mot det totale anlegg.
Kanskje er ikke kilden så viktig, ISOLERT SETT?
 
M

marsboer

Gjest
Jupp, kilden er viktig.

Bare å høre analogutgangene på SB3 mot analogutgangene på f.eks Transporter på et skikkelig bra anlegg, så hører du hvor mye du går glipp av med SB3.
Det er ikke snakk om små forskjeller for å si det slik.
 
Topp Bunn