Blindtesting eller "seende" testing

Når hører DU lettest forskjell på kabler?

  • I en blindtest ( du vet ikke hva du lytter til)

    Stemmer: 0 0.0%
  • I en "seende" test (du vet hva du lytter til)

    Stemmer: 0 0.0%
  • Begge deler like lett

    Stemmer: 0 0.0%
  • Begge deler like vanskelig

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det er ikke lydmessig forskjell på kabler, alt er placebo.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    atledreier

    Gjest
    Poenget mitt var at prisen ikke har noe med hvor bra det spiller å gjøre. Ikke mye i alle fall.

    Rommet og matching er MYE viktigere enn den totale prisen.

    Dessuten er jeg sikker på at anlegget til 30 kunne overrasket de fleste i en blindtest mot et til 250.000. Vi er så innstilte på at det til 250.000 som garantert har flere blåe lysdioder og 2cm tykk ekstrudert aluminium frontplate MÅ spille bedre at det blir sånn enten vi vil eller ikke. Har man en skikkelig blindtest er forskjellene MYE vanskeligere å detektere.

    Ja, jeg har prøvd blindtest.

    Ja, jeg har prøvd å være objektiv i en seende test, og feilet.

    Ja, jeg har hatt anlegg til 250.000.

    Nei, jeg har ikke det lenger.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    maverick skrev:
    f skrev:
    Hvem nekter for at et Hi Fi anlegg, som har en prisforskjell på minst 220,000 N. Kr. ikke høres/bedre forskjellig ut?
    Jeg er sikker på at jeg kan få et anlegg til 30.000 til å låte bedre enn et til 250.000 hvis jeg får velge rom fritt....
    Dette må være årets dårligste fleip :eek: :eek: :eek:
     
    A

    atledreier

    Gjest
    f skrev:
    maverick skrev:
    f skrev:
    Hvem nekter for at et Hi Fi anlegg, som har en prisforskjell på minst 220,000 N. Kr. ikke høres/bedre forskjellig ut?
    Jeg er sikker på at jeg kan få et anlegg til 30.000 til å låte bedre enn et til 250.000 hvis jeg får velge rom fritt....
    Dette må være årets dårligste fleip :eek: :eek: :eek:
    ...som vel sier sitt om hvor opphengt på pris og hvor lite mange entusiaster vil innse hvor stor innvirkning rommet har på lyden. Det er liksom enklere å smugle inn en kabel enn større akustikktiltak....

    Kose dere med fin, feit kabel da, gutter!
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    maverick skrev:
    Rommet og matching er MYE viktigere enn den totale prisen.
    Dessuten er jeg sikker på at anlegget til 30 kunne overrasket de fleste i en blindtest mot et til 250.000. Vi er så innstilte på at det til 250.000 som garantert har flere blåe lysdioder og 2cm tykk ekstrudert aluminium frontplate MÅ spille bedre at det blir sånn enten vi vil eller ikke. Har man en skikkelig blindtest er forskjellene MYE vanskeligere å detektere.
    Et riktig sammensatt anlegg (bra matchet) til 30k i et bra rom, vil garantert spille bedre enn et anlegg til 250k som er feil matchet i et dårlig rom. Tror faktisk jeg vil driste meg til å si 3000 kr og.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    sinep skrev:
    maverick skrev:
    Rommet og matching er MYE viktigere enn den totale prisen.
    Dessuten er jeg sikker på at anlegget til 30 kunne overrasket de fleste i en blindtest mot et til 250.000. Vi er så innstilte på at det til 250.000 som garantert har flere blåe lysdioder og 2cm tykk ekstrudert aluminium frontplate MÅ spille bedre at det blir sånn enten vi vil eller ikke. Har man en skikkelig blindtest er forskjellene MYE vanskeligere å detektere.
    Et riktig sammensatt anlegg (bra matchet) til 30k i et bra rom, vil garantert spille bedre enn et anlegg til 250k som er feil matchet i et dårlig rom. Tror faktisk jeg vil driste meg til å si 3000 kr og.
    Ser en bort fra rommet og høyttalere - og kun på anlegget er det mulig å sette sammen et anlegg til under 30k som "nesten" matcher andre anlegg uansett pris.
    Noen modifikasjoner i dette billige anlegget (bytte ut de komponentene det er spart mest på i produksjonen) og de aller fleste ville ikke ved en A/B test (blind) greie å skille mellom anleggene så lenge høyttalere og rom er identisk.
    Bygger en DIY høyttalere og gjør jobben selv vil 200k - 300k høyttalere kunne bygges for en brøkdel, og har en flaks eller kunnskap og måleutstyr kan resultatet bli bedre enn orginalen.

    Jeg regner med at under 10% har evner, kunnskap og utstyr til å gjøre dette,
    men de som "kan" har mulighetene på sin side...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.909
    Antall liker
    107.981
    Torget vurderinger
    23
    Meget kloke ord, Celsius, og helt i samsvar med egne erfaringer gjennom nærmere 40 år.

    Det som er så synd er at så få vet/våger å tro på dette, og flesteparten av de 10% ca. som er i stand til å gjøre dette gidder ikke bry seg med å "misjonere" det de vet/kan. Det finnes noen hederlige unntak, selvsagt 8) 8) God bless..
     

    bolso_93

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2003
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    maverick,kjøpte hegel dac(6 i lydogbilde)ikke i nærheten av 6.
    kjøpte dcs dac,helt annen verden. og kabler hører jeg forskjell.
    noen blir lysere,andre mørkere lyd.(detaljer)(dcs dac)
    så greier du og trylle frem samme lyd i hegel som dcs,
    så er det 8underverk skjedd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bolso_93 skrev:
    maverick,kjøpte hegel dac(6 i lydogbilde)ikke i nærheten av 6.
    kjøpte dcs dac,helt annen verden. og kabler hører jeg forskjell.
    noen blir lysere,andre mørkere lyd.(detaljer)(dcs dac)
    så greier du og trylle frem samme lyd i hegel som dcs,
    så er det 8underverk skjedd.
    Ja, la de bevise fabuleringene sine.
    Lett å være breial her.
    Et anlegg til 30k spille like bra som et til 250k ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.286
    Antall liker
    24.891
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion skrev:
    Ser en bort fra rommet og høyttalere - og kun på anlegget er det mulig å sette sammen et anlegg til under 30k som "nesten" matcher andre anlegg uansett pris.
    Noen modifikasjoner i dette billige anlegget (bytte ut de komponentene det er spart mest på i produksjonen) og de aller fleste ville ikke ved en A/B test (blind) greie å skille mellom anleggene så lenge høyttalere og rom er identisk.
    Enig.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Oblivion skrev:
    Ser en bort fra rommet og høyttalere - og kun på anlegget er det mulig å sette sammen et anlegg til under 30k som "nesten" matcher andre anlegg uansett pris.
    Noen modifikasjoner i dette billige anlegget (bytte ut de komponentene det er spart mest på i produksjonen) og de aller fleste ville ikke ved en A/B test (blind) greie å skille mellom anleggene så lenge høyttalere og rom er identisk.

    Et slikt "billiganlegg" til under 30k gir nødvendigvis ikke rom for kostbare kabler (iallefall ikke Oblivion). Men likevel hevder du at det "nesten" kan matche alle andre anlegg uansett pris, og at nesten ingen vil klare å skille mellom anleggene i en blindtest. Dette stemmer vel ikke helt med det "de troende" til stadighet hevder om kablers betydning for lyden.
    Er du sikker på at du ikke vil ta forbehold om kabler sammen med høytalere og rom?

    PS: Kompleksene mine begynner å bli plagsomme, Raymond. Så jeg venter på en snarlig diagnose :)

    mvh
    larkus
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Når hører DU lettest forskjell på kabler?

    … når eg blir fortalt kva forskjeller eg skal høyre.
    Bingo.

    Har lagt merke til at det ofte er enighet om hvordan kabler låter blant de hørende på forumet mens lytteinntrykk etter Horten messen spriker i alle retninger hvert år.
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    Oblivion skrev:
    Ser en bort fra rommet og høyttalere - og kun på anlegget er det mulig å sette sammen et anlegg til under 30k som "nesten" matcher andre anlegg uansett pris.
    Noen modifikasjoner i dette billige anlegget (bytte ut de komponentene det er spart mest på i produksjonen) og de aller fleste ville ikke ved en A/B test (blind) greie å skille mellom anleggene så lenge høyttalere og rom er identisk.


    PS: Kompleksene mine begynner å bli plagsomme, Raymond. Så jeg venter på en snarlig diagnose :)

    mvh
    larkus
    Send Mbare en pm, og hør om han gidder ta seg litt tid nu i rom jula, om det haster mener jeg ;) ...

    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicus skrev:
    Send Mbare en pm, og hør om han gidder ta seg litt tid nu i rom jula, om det haster mener jeg ;) ...

    mvh
    Off topic, men la gå :)
    Psykolog eller psykiater, Mbare? Han kunne sikkert uansett gjort en karriere på enkelte av medlemmene her på HFS ;D


    mvh
    larkus
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    musicus skrev:
    Send Mbare en pm, og hør om han gidder ta seg litt tid nu i rom jula, om det haster mener jeg ;) ...

    mvh
    Off topic, men la gå :)
    Psykolog eller psykiater, Mbare? Han kunne sikkert uansett gjort en karriere på enkelte av medlemmene her på HFS ;D


    mvh
    larkus
    Kan jo være han bedriver en felt studie sånn litt på siden da, hvem vet ;) ;D ...

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Oblivion skrev:
    Ser en bort fra rommet og høyttalere - og kun på anlegget er det mulig å sette sammen et anlegg til under 30k som "nesten" matcher andre anlegg uansett pris.
    Noen modifikasjoner i dette billige anlegget (bytte ut de komponentene det er spart mest på i produksjonen) og de aller fleste ville ikke ved en A/B test (blind) greie å skille mellom anleggene så lenge høyttalere og rom er identisk.
    Enig.
    Er også enig.
    I tilllegg vil jeg legge til at man også kan kjøpe seg til anlegg som låter langt bedre enn veldig mye dyrt. Det finnes tross alt mye dyrt som ofte ikke har mer enn middels kvalitet og en del relativt rimeligere greier som er veldig bra. Spesielt på høyttalerfronten er det mye å hente. Mange dyre høyttalere som har dårlig polarrespons.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.914
    Antall liker
    38.387
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Brasse skrev:
    Når hører DU lettest forskjell på kabler?

    … når eg blir fortalt kva forskjeller eg skal høyre.
    Bingo.

    Har lagt merke til at det ofte er enighet om hvordan kabler låter blant de hørende på forumet mens lytteinntrykk etter Horten messen spriker i alle retninger hvert år.
    Det er vel ikke helt tilfeldig at de fleste reklametekster for dyre kabler inneholder en tekst som guider ganske sterkt i retning av hva man skal høre. Tilfeldig eksempel:
    A ... cable will lower the noise floor of your system. This will allow you to hear a whole new level of sound staging and ambience from your favorite recordings, along with better resolution of rhythmic, dynamic and harmonic nuances. You will also notice a significant improvement in midrange and bass response.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    maverick skrev:
    f skrev:
    Hvem nekter for at et Hi Fi anlegg, som har en prisforskjell på minst 220,000 N. Kr. ikke høres/bedre forskjellig ut?
    Jeg er sikker på at jeg kan få et anlegg til 30.000 til å låte bedre enn et til 250.000 hvis jeg får velge rom fritt....
    Hvordan går det så med prosjektet ditt, maverick?
    Har du skaffet rom og de to anleggene- et til 30k og et til 250k?
    Jeg antar du mente at begge skulle testes ut i det samme rommet?
    Eller mente du kanskje at vi med dyre anlegg bryr oss mindre om rommet enn de med billigere anlegg?

    Du får si i fra.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Det er vel ikke helt tilfeldig at de fleste reklametekster for dyre kabler inneholder en tekst som guider ganske sterkt i retning av hva man skal høre.
    Hva synes du reklameteksten for alle andre komponenter forteller deg?
     
    N

    nb

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Eller mente du kanskje at vi med dyre anlegg bryr oss mindre om rommet enn de med billigere anlegg?
    De fleste har det rommet de har og får ikke gjort allverden med det. Eventuelle koner kan mene noe om saken osv. Godtar man tesen om at rommet er den kanskje viktigste komponenten så er det en ganske naturlig konsekvens at noe billig i et egnet rom kan låte betydelig bedre enn noe dyrt i et dårlig rom.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Eller mente du kanskje at vi med dyre anlegg bryr oss mindre om rommet enn de med billigere anlegg?
    De fleste har det rommet de har og får ikke gjort allverden med det. Eventuelle koner kan mene noe om saken osv. Godtar man tesen om at rommet er den kanskje viktigste komponenten så er det en ganske naturlig konsekvens at noe billig i et egnet rom kan låte betydelig bedre enn noe dyrt i et dårlig rom.
    Var ikke det jeg spurte om.
    Jeg ser det jo selvsagt som en forutsetting at begge anleggene testes i det samme rommet.
    At rommet har mye og si, er selvsagt.
    Det er også selvsagt at et anlegg til 250k er bedre enn et til 30k.
    Det vil nok en slik test bekrefte.
     
    N

    nb

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Det er også selvsagt at et anlegg til 250k er bedre enn et til 30k.
    Det vil nok en slik test bekrefte.
    Selvsagt er det ikke selvsagt at det er slik. Prislappen forteller deg noe om hva dingsen koster, ikke nødvendigvis noe om hvor bra den er, hvor godt noen liker den, hvor bra komponenter som er brukt på innsiden, om det er valgt en god kretsløsing,hvor godt den passer sammen med det andre som er brukt osv osv.

    For boutique-HiFi er jeg rimelig sikker på at prisen primært kommer av dyr håndproduksjon i knøttsmå serier i et høykostland og ineffektiv distribusjon, faktorer som ikke nødvendigvis har noe å si for lydkvaliteten.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Debatten om et et anlegg til 30K kan spille like bra som et til 250K, får meg til å tenke på en hifikar sitt verste mareritt. Nemlig at god lyd skal bli tilgjengelig for lav pris! Da blir plutselig alt meningsløst, for det er ikke god lyd som er poenget. Det er bedre lyd en andre har, som egentlig er drivkraften. Bedre en folk flest, og så mange andre hifikarer som mulig.

    Alt dette på grunn av et helt normalt konkuranseinstinkt som vi er utstyrt med fra naturen sin side. Enklest da om prisen er det som må til for å nå opp på konkuransestigen!
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Eller mente du kanskje at vi med dyre anlegg bryr oss mindre om rommet enn de med billigere anlegg?
    De fleste har det rommet de har og får ikke gjort allverden med det. Eventuelle koner kan mene noe om saken osv. Godtar man tesen om at rommet er den kanskje viktigste komponenten så er det en ganske naturlig konsekvens at noe billig i et egnet rom kan låte betydelig bedre enn noe dyrt i et dårlig rom.
    Var ikke det jeg spurte om.
    Jeg ser det jo selvsagt som en forutsetting at begge anleggene testes i det samme rommet.
    At rommet har mye og si, er selvsagt.
    Det er også selvsagt at et anlegg til 250k er bedre enn et til 30k.
    Det vil nok en slik test bekrefte.
    Det er jo ikke det som har blitt hevdet. Det som er blitt hevdet er at et anlegg til 30k vil låte mye bedre i et godt rom, en ett anlegg til 250K vil låte i et dårlig.
    Jeg har desverre et veldig dårlig rom, men det ville koste meg mye mere å lage et bra rom, enn å bruke mye penger på anlegg, så da måtte jeg velge det siste. Men jeg må si at på mange områder har jeg hørt bedre lyd ut av mye billigere anlegg i et godt og velegnet rom. (men nå har jeg billige kabler da, mulig feilen ligger der).
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Aubi skrev:
    Debatten om et et anlegg til 30K kan spille like bra som et til 250K, får meg til å tenke på en hifikar sitt verste mareritt. Nemlig at god lyd skal bli tilgjengelig for lav pris! Da blir plutselig alt meningsløst, for det er ikke god lyd som er poenget. Det er bedre lyd en andre har, som egentlig er drivkraften. Bedre en folk flest, og så mange andre hifikarer som mulig.

    Alt dette på grunn av et helt normalt konkuranseinstinkt som vi er utstyrt med fra naturen sin side. Enklest da om prisen er det som må til for å nå opp på konkuransestigen!
    Ja jeg fikk svettetokter selv når jeg leste testen av XTZ Divine i Fidelity 49 i går, hvor den ble samenliknet med høytalere til 200K og sett på som bedre på mange områder. Kjenner jeg må slenge dritt om kinaproduksjon eller dårlige delefilter for å beskytte invisteringen min. ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Kilde (1k)



    Forsterker (250 kroner på loppis) inkludert romkorreksjon anno ca 1982



    Høyttalerkabler (210k)



    Høyttalere (500 kroner)



    Totalt ca 212.000 kroner ;D
     

    Vedlegg

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For det første; bruker man flere hundre tusen på et anlegg tenker de fleste på rommet også.
    Da blir det ren ønsketenkning å inbille seg at et anlegg til 30k vil spille like bra eller bedre enn et til 250k.
    Det samme som at en bil til 30k skulle være like bra som en til 250k ;D

    Det spørs hva man er ute etter. Lyd eller best mulig musikkgjengivelse.
    Samme som om bilen er til for å trille deg fra a til b, eller om du vil ha noe mer.

    Jeg mener at et slikt ekspiriment er helt greit det, men har ingen særlig relevans om man ikke tester begge anleggene i samme rom.

    Og flåsetheten enkelte kommer med her, er så idiotisk at det egentlig ikke har noen som helst hensikt å prøve og diskutere noe rundt dette.
    Tror du noen bruke Nano OG Odin i lag?
     
    N

    nb

    Gjest
    lars_erik skrev:
    For det første; bruker man flere hundre tusen på et anlegg tenker de fleste på rommet også.
    Er ikke så sikker på det faktisk. Da jeg for første gang ble medlem på dette forum for ikke så mange år siden var det omtrent ingen som snakket om viktigheten av akustikk så vidt jeg kan huske. Det er svært få som har noe som er veldig egnet fra "naturens side" og - av forståelige grunner - svært få som går veldig drastisk til verks for å gjøre noe med det. Sikkert også temmelig få som har fått gjort noen ordentlige målinger hjemme for å kunne gå litt målrettet til verks med eventuelle tiltak.

    Det er dog noen som har brukt nok penger på HiFi til at de kunne bygget på huset og fått en dedikert lydhule, da blir det jo litt relevant hva som egentlig ville gitt mest godlyd for pengene, om det var det saken dreide seg om.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    uob skrev:
    Aubi skrev:
    Debatten om et et anlegg til 30K kan spille like bra som et til 250K, får meg til å tenke på en hifikar sitt verste mareritt. Nemlig at god lyd skal bli tilgjengelig for lav pris! Da blir plutselig alt meningsløst, for det er ikke god lyd som er poenget. Det er bedre lyd en andre har, som egentlig er drivkraften. Bedre en folk flest, og så mange andre hifikarer som mulig.

    Alt dette på grunn av et helt normalt konkuranseinstinkt som vi er utstyrt med fra naturen sin side. Enklest da om prisen er det som må til for å nå opp på konkuransestigen!
    Ja jeg fikk svettetokter selv når jeg leste testen av XTZ Divine i Fidelity 49 i går, hvor den ble samenliknet med høytalere til 200K og sett på som bedre på mange områder. Kjenner jeg må slenge dritt om kinaproduksjon eller dårlige delefilter for å beskytte invisteringen min. ;)
    Ja, og så i fra den kanten som vi er vant til at vi kan stole på!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Å påstå kategorisk at et anlegg spiller bedre utifra prislapp blir i beste fall for dumt.
    Det finnes forøvrig eksempler bl.a på dette forumet at enkelte svir av både 6-7 sifret beløp på utstyr, uten nødvendigvis å levne rommet mye tid og energi (meg selv delvis inkludert).

    Utstyr kan være status, men er jævlig vanskelig å innrømme.
     
    N

    nb

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Tror du noen bruke Nano OG Odin i lag?
    Nei, men jeg er sikker på at det er mye rart vedr (mis-)matching og høyttalere som ikke er egnet til bruk der de står rundomkring. Enkelte som opererer i dine og høyere prisklasser ser jo ut til å bytte stæsj rimelig ofte, det burde jo kanskje ikke være nødvendig om de aktuelle personene hadde så ekstremt mye peil og alt låt så bra og hadde tenkt så mye på rommet utstyret skal brukes i? Listen over ting som beskrives i ekstatiske vendinger for å å bli solgt noen måneder senere erstattet av en ny dings om er SÅ mye bedre er vel etter hvert blitt ganske lang.

    Ikke noe galt i å like gyldne bokser og ha en høy frekvens av de gjennom heimen, hver mann sin hobby, men jeg tror ikke et sekund på at det er pga en evig søken etter den ultimate lydgjengivelse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fantastiske tråder dette ;D
    De som ikke har, vet alt ::)
    Uansett vet dere best. Fantastisk.
    Mot dårskap er det ingen vits i å bruke tid på og argumentere.
    Det er så man av og til kikker seg rundt for å se om det er skjult kamera 8)

    Godt man har noen som er synske.
    Å få noe ut av dette, annet en kul i hodet, er umulig.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    God dag mann, har du slått deg på økseskaftet i det siste? Er det dårlig heimert i omløp?


    o´hildrande du.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    God dag mann, har du slått deg på økseskaftet i det siste? Er det dårlig heimert i omløp?


    o´hildrande du.
    Det var sannelig toppnivå, du :D
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    Fantastiske tråder dette ;D
    De som ikke har, vet alt ::)
    Uansett vet dere best. Fantastisk.
    Mot dårskap er det ingen vits i å bruke tid på og argumentere.
    Det er så man av og til kikker seg rundt for å se om det er skjult kamera 8)

    Godt man har noen som er synske.
    Å få noe ut av dette, annet en kul i hodet, er umulig.
    Så nå er argumentet ditt at alle som er uenig med deg ikke har grei på noe, fordi de ikke har like dyrt og bra anlegg som deg. Mulig det finnes mennesker her inne som er uenig med deg som har dyrere anlegg enn deg. Eller er det en tåpelig tanke. Noe galt må det vel være med dem uansett eller hva?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Aubi skrev:
    Det er bedre lyd en andre har, som egentlig er drivkraften. Bedre en folk flest, og så mange andre hifikarer som mulig.
    Dette blir vel litt søkt all den tid ingen er i stand til å forklare hva "bra" lyd er. Hva med "gjengir musikk best" slik jeg liker det?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    larkus skrev:
    Et slikt "billiganlegg" til under 30k gir nødvendigvis ikke rom for kostbare kabler (iallefall ikke Oblivion). Men likevel hevder du at det "nesten" kan matche alle andre anlegg uansett pris, og at nesten ingen vil klare å skille mellom anleggene i en blindtest. Dette stemmer vel ikke helt med det "de troende" til stadighet hevder om kablers betydning for lyden.
    Er du sikker på at du ikke vil ta forbehold om kabler sammen med høytalere og rom?

    PS: Kompleksene mine begynner å bli plagsomme, Raymond. Så jeg venter på en snarlig diagnose :)

    mvh
    larkus
    Det er "nesten" det hele beror på ;D

    For 90% vil "nesten" være godt nok fordi de ikke vil høre forskjell.
    Av de siste 10% vil kanskje 1/2 parten høre at det er forskjell og den siste 1/2 parten vil ikke bare høre at det er forskjell, men også hva forskjellene er og for dem er forskjellene STORE....


    Mye av det jeg leser her på HFS er dessverre slik vinklet at det er enten eller, men det er faktisk heller både og - eller som Ole Brumm sier - Ja takk begge deler...
    Denne vinklingen som enkelte utøver har et sosialistisk eller kanskje et kommunistisk preg over seg idet hvis en selv ikke hører forskjell - da skal heller ingen andre gjøre det.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.765
    Antall liker
    20.578
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    uob skrev:
    lars_erik skrev:
    Fantastiske tråder dette ;D
    De som ikke har, vet alt ::)
    Uansett vet dere best. Fantastisk.
    Mot dårskap er det ingen vits i å bruke tid på og argumentere.
    Det er så man av og til kikker seg rundt for å se om det er skjult kamera 8)

    Godt man har noen som er synske.
    Å få noe ut av dette, annet en kul i hodet, er umulig.
    Så nå er argumentet ditt at alle som er uenig med deg ikke har grei på noe, fordi de ikke har like dyrt og bra anlegg som deg. Mulig det finnes mennesker her inne som er uenig med deg som har dyrere anlegg enn deg. Eller er det en tåpelig tanke. Noe galt må det vel være med dem uansett eller hva?
    Ikke uventet tolkning det da :)
    Uenig er en sak.
    Noe annet er å snakke som om man vet alt, uten å ha prøvd.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Da jeg for første gang ble medlem på dette forum for ikke så mange år siden var det omtrent ingen som snakket om viktigheten av akustikk så vidt jeg kan huske. Det er svært få som har noe som er veldig egnet fra "naturens side" og - av forståelige grunner - svært få som går veldig drastisk til verks for å gjøre noe med det. Sikkert også temmelig få som har fått gjort noen ordentlige målinger hjemme for å kunne gå litt målrettet til verks med eventuelle tiltak.

    Det er dog noen som har brukt nok penger på HiFi til at de kunne bygget på huset og fått en dedikert lydhule, da blir det jo litt relevant hva som egentlig ville gitt mest godlyd for pengene, om det var det saken dreide seg om.
    En gang i tiden var det allment akseptert at rommet hadde betydning. Det var egentlig ikke nødvendig å lage noen store diskusjoner omkring dette. Saken var heller at de aller fleste kun hadde det rommet de hadde, og at store akustiske inngrep ikke var mulig.

    Dette problemet eksisterer selvfølgelig fremdeles, men det har nå dukket opp noen som ikke anser andres erfaringer gjort i "vanlige rom" som troverdige. Disse menneskene kan av samme grunn heller ikke forstå at det er mulig å ha utbytte av musikk uten at alt er målt opp, all innmat i komponentene er kategorisert, og alle mulige grafer er printet ut. Det mest utrolige med det hele er at ingen av disse menneskene noensinne har klart å fortelle oss hva "bra" lyd er. Det er forresten litt udelikat å bli fortalt at man ikke har peiling på noe av dette så lenge man ikke har siviling.utdannelse i elektronikk eller akustikk. Mesteparten av dette henger sikkert sammen med en eller annen form for selvpålagt perfeksjonisme.

    Jeg har selv flyttet fra et "bra" rom til et som ikke egner seg like godt mht akustikk. Betyr dette at jeg har mindre utbytte av musikken? Betyr det at jeg har "dårligere" lyd? Hvis jeg skal følge logikken i innleggene her burde jeg solgt de dyre komponentene mine og heller bygd på huset. For hva? "Bedre lyd"? Sannheten er at de dyre komponentene mine spiller like bra nå som før.

    nb, fortell meg heller hva "godlyd" er. Du og noen andre her har tydligvis fasiten.
     
    N

    nb

    Gjest
    ayaboh skrev:
    nb, fortell meg heller hva "godlyd" er. Du og noen andre her har tydligvis fasiten.
    Har jeg eller noen andre det? Er vel opp til den enkelte hva som faller i smak og ikke gjør det, folk har jo så forskjellige anlegg, grunnene kan være så mangt, mellom annet at de liker ulike ting.

    At det var "almenn klarhet" i hvor sentral akustikken er tidligere før noen begynte å messe om det tror jeg langt under middels mye på. HiFi som hobby dreier seg i stor grad om bokser og annen hardware. Det er det som skrives om i blader, det er det som diskuteres på fora og det er det folk kjøper og selger.

    Hvor mye utbytte du har av musikk henger ikke sammen med hvor godt rom du måtte ha eller hvor dyre komponenter du måtte eie. De jeg kjenner som er mest opptatt av musikk har temmelig rimelige stereoanlegg og jeg tipper de er i stand til å nyte musikken mer enn mange som har brukt mye tid, penger og energi på å sette sammen et husalter.
     

    bolso_93

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2003
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    tilbake til testen,teste kabler,prøv hodetelefoner.da betyr ikke rom/plassering noe som helst.
    kun lyd fra annlegget ditt. da får du høre forskjell på kabler(for det er det)(signal kabler)
    på litt dyrere headset hører du godt forskjell på kabler. så når rett kabel er på plass,(rca-xlr)
    kan du begyne med rommet og plassering av høytalere.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn