Et av argumentene for å drive blindtesting er at vi da skal unngå trigging av biaser, f.eks. i forhold til at vi vet at en kabel er dyrere enn en annen eller et merke er "bedre" enn et annet, ja? Så ved å ikke se disse merkene så unngår vi å trigge disse biasene, analogt til at de som tester vin ikke vet hvilke vin de tester - og ergo får man helt andre resultater enn ved seende testing.
Jeg ble tenkende på følgende: dette argumentet holder kun vann gitt at det allerede eksisterer en bias. For å bruke sosialpsykologien som eksempel så er det forsket mye på stereotypier og dermed også fordommer. Det er bl.a. vist at mange har har rasistiske holdninger fordi det er stereotypier om asiater, afro-amerikanere og slikt i den kulturen vi lever i. De av oss som anser oss som reflekterte og oppegående kan gjøre bevisste valg om å overkjøre disse fordommene, men når vi blir testet med såkalte "priming-tester" (d.v.s. tester som på ulike måter manipulerer og aktiverer slike fordommer ubevisst) så er vi like rasistiske som hvem-som-helst. Vi har altså en bias, som lar seg trigge eksperimentelt og ubevisst, og som vi så agerer ut fra (når den er trigget). Dette er forøvrig et forenklet og popularisert eksempel, men det holder vann.
Dette argumentet kan man bringe til torgs i audio også. Det er sikkert mange av oss som har ideer om hvordan Nordost, Transparent, Monster, Kimber skal låte og det er derfor mulig å argumentere for at i seende testing av slike kabler så risikerer vi å lytte etter de egenskapene vi forventer at skal være der, avhengig av hvilke "fordommer" vi har om merket. Dermed så hører vi lettere at Nordost er "rask", f.eks., mens vi kanskje ikke ville tatt det i en blindtest.
Det jeg lurer på da er: jeg har nå, over de siste dagene drevet å eksperimentert med strøm-, signal- og høyttalerkabler fra Analysis Plus (og skrevet om det under kabelhjørnet). Jeg syns jeg lærte mye av det. Når jeg satte meg ned for å beskrive forskjellen jeg hørte mellom AP sine strømkabler og LMC kablene skrev jeg bl.a. at AP-kablene fikk det til å høres ut som om musikerne spilte i samme rom - de delte den samme lufta. Med LMC kabelen var inntrykket mitt at dette var mindre tilfelle.
Denne distinksjonen som jeg tegner opp mellom AP og LMC kabelen har jeg aldri tenkt over før og jeg kan ikke på stående fot huske å ha lest noen som har skrevet om noe lignende og i hvert fall ikke i forhold til de kablene. Så hvor tok jeg det fra? Hva slags opplevelse hos meg er det som ligger til grunn for at jeg forklarer den opplevde forskjellen mellom de to kablene på den måten?
Det kan, slik jeg ser det, vanskelig være bias. Jeg har lest svært lite om LMC-kabelen og knapt nok mer om AP kabelen. Jeg hadde slikt sett få, eller noen, ideer om hva jeg gikk til når jeg satte AP kabelene inn systemet og jeg har tidligere ikke testet ut forskjeller mellom strømkabler og hadde ikke noen ide om hva jeg kunne vente meg der. Jeg har jo lest at folk opplever økt transparens, endringer i lydbilde og bla bla, men hvilke komponenter gjør ikke det?
Jeg tror det jeg i bunn og grunn blir spørrende er: hva, hvis ikke en reell opplevelse grunnlagt i lyden jeg hørte, har skapt grunnlaget for det jeg skriver om kablene og den opplevde forskjellen mellom de? Hvor har jeg hentet disse begrepene og ideene jeg skriver om som jeg, såvidt jeg kan huske, knapt har tenkt at er meningsfylte ting å snakke om i audio? Hva skapte den opplevelsen av at det ene settet med strømkabler gjorde at artistene spilte i samme rom mens det andre skapte en illusjon av at de i mindre grad gjorde det? Og hvorfor fikk jeg ikke den samme følelsen når jeg testet signalkablene mot hverandre eller HT-kablene, men akkurat med strømkablene?
Poenget: det er det jeg beskriver over som jeg har så vanskelig for å tro at bare er innbildning. Hvorfor skulle det være det? Fordi jeg vil, av en eller annen grunn som framstår som noe obskur, høre forskjell på kabler? Hvorfor vil jeg høre forskjell på kabler? Og burde ikke mine skriverier om kabler være preget av de samme klisjeene om og om igjen, i så fall, og gjerne svært vage i så måte? Mens det jeg opplever med disse kablene er at de "tvinger meg" til å finne ord for opplevelser jeg ikke har tenkt over er en del av hi-fi opplevelsen før jeg hører at den er der - og så ikke er der. Og det er noe jeg innbilder meg? Det syns jeg er vanskelig å forstå.
Jeg ble tenkende på følgende: dette argumentet holder kun vann gitt at det allerede eksisterer en bias. For å bruke sosialpsykologien som eksempel så er det forsket mye på stereotypier og dermed også fordommer. Det er bl.a. vist at mange har har rasistiske holdninger fordi det er stereotypier om asiater, afro-amerikanere og slikt i den kulturen vi lever i. De av oss som anser oss som reflekterte og oppegående kan gjøre bevisste valg om å overkjøre disse fordommene, men når vi blir testet med såkalte "priming-tester" (d.v.s. tester som på ulike måter manipulerer og aktiverer slike fordommer ubevisst) så er vi like rasistiske som hvem-som-helst. Vi har altså en bias, som lar seg trigge eksperimentelt og ubevisst, og som vi så agerer ut fra (når den er trigget). Dette er forøvrig et forenklet og popularisert eksempel, men det holder vann.
Dette argumentet kan man bringe til torgs i audio også. Det er sikkert mange av oss som har ideer om hvordan Nordost, Transparent, Monster, Kimber skal låte og det er derfor mulig å argumentere for at i seende testing av slike kabler så risikerer vi å lytte etter de egenskapene vi forventer at skal være der, avhengig av hvilke "fordommer" vi har om merket. Dermed så hører vi lettere at Nordost er "rask", f.eks., mens vi kanskje ikke ville tatt det i en blindtest.
Det jeg lurer på da er: jeg har nå, over de siste dagene drevet å eksperimentert med strøm-, signal- og høyttalerkabler fra Analysis Plus (og skrevet om det under kabelhjørnet). Jeg syns jeg lærte mye av det. Når jeg satte meg ned for å beskrive forskjellen jeg hørte mellom AP sine strømkabler og LMC kablene skrev jeg bl.a. at AP-kablene fikk det til å høres ut som om musikerne spilte i samme rom - de delte den samme lufta. Med LMC kabelen var inntrykket mitt at dette var mindre tilfelle.
Denne distinksjonen som jeg tegner opp mellom AP og LMC kabelen har jeg aldri tenkt over før og jeg kan ikke på stående fot huske å ha lest noen som har skrevet om noe lignende og i hvert fall ikke i forhold til de kablene. Så hvor tok jeg det fra? Hva slags opplevelse hos meg er det som ligger til grunn for at jeg forklarer den opplevde forskjellen mellom de to kablene på den måten?
Det kan, slik jeg ser det, vanskelig være bias. Jeg har lest svært lite om LMC-kabelen og knapt nok mer om AP kabelen. Jeg hadde slikt sett få, eller noen, ideer om hva jeg gikk til når jeg satte AP kabelene inn systemet og jeg har tidligere ikke testet ut forskjeller mellom strømkabler og hadde ikke noen ide om hva jeg kunne vente meg der. Jeg har jo lest at folk opplever økt transparens, endringer i lydbilde og bla bla, men hvilke komponenter gjør ikke det?
Jeg tror det jeg i bunn og grunn blir spørrende er: hva, hvis ikke en reell opplevelse grunnlagt i lyden jeg hørte, har skapt grunnlaget for det jeg skriver om kablene og den opplevde forskjellen mellom de? Hvor har jeg hentet disse begrepene og ideene jeg skriver om som jeg, såvidt jeg kan huske, knapt har tenkt at er meningsfylte ting å snakke om i audio? Hva skapte den opplevelsen av at det ene settet med strømkabler gjorde at artistene spilte i samme rom mens det andre skapte en illusjon av at de i mindre grad gjorde det? Og hvorfor fikk jeg ikke den samme følelsen når jeg testet signalkablene mot hverandre eller HT-kablene, men akkurat med strømkablene?
Poenget: det er det jeg beskriver over som jeg har så vanskelig for å tro at bare er innbildning. Hvorfor skulle det være det? Fordi jeg vil, av en eller annen grunn som framstår som noe obskur, høre forskjell på kabler? Hvorfor vil jeg høre forskjell på kabler? Og burde ikke mine skriverier om kabler være preget av de samme klisjeene om og om igjen, i så fall, og gjerne svært vage i så måte? Mens det jeg opplever med disse kablene er at de "tvinger meg" til å finne ord for opplevelser jeg ikke har tenkt over er en del av hi-fi opplevelsen før jeg hører at den er der - og så ikke er der. Og det er noe jeg innbilder meg? Det syns jeg er vanskelig å forstå.