BLU-RAY lyd?

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.187
Antall liker
1.022
Torget vurderinger
2
Jeg har lurt på å gå over til blu-ray spiller for kino visning hjemme.
moen bekjente fraråder dette de mener at det er dårlig lyd på blu-ray spillerene.
er det noen som har erfaring med blu-ray spillere?
jeg har en 6 kanal forforserker (copland 306) som jeg kjører analoge signaler inn i
er derfor avhengig av converterigen i dvd spilleren.
jeg har cd spiller til musikk så det trenger man ikke ta med i vurderingen
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Problemet ditt er behovet for analog ut. Ingen DVD eller BD spillere jeg har hørt har kunnet måle seg med digitalbehandling i en receiver eller prosessor kontra i selve spilleren.

Hvis du overfører digitalt ut er vel lyden i en (god) BD spiller meget bra. HDMI eller S/PDif (Bitstream eller LPCM) er saken her. Pioneer har en LX-70 el.l. tror jeg.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.471
Antall liker
1.654
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hei

jeg testet pioneer sin blu-ray (den til ca 14.000kr). jeg hadde tenkt å bruke den som en ok cd-spiller en stund, men da anbefaler jeg heller å stikke på rimi å kjøpe en til 300kr. den låter overhode ikke bra.
om jeg minnes rett så var det en primare I21, system audio 1750 og nordost kabler som ble brukt til det oppsettet.

jeg testa den ikke mer enn som cd-spiller av rein skuffelse. ja, det er en blu-ray-spiller med mulighet for å spille cd, men likevel en gedigen skuffelse :(
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
rotecop skrev:
Jeg har lurt på å gå over til blu-ray spiller for kino visning hjemme.
moen bekjente fraråder dette de mener at det er dårlig lyd på blu-ray spillerene.
er det noen som har erfaring med blu-ray spillere?
jeg har en 6 kanal forforserker (copland 306) som jeg kjører analoge signaler inn i
er derfor avhengig av converterigen i dvd spilleren.
jeg har cd spiller til musikk så det trenger man ikke ta med i vurderingen
Har ikke testet dette selv, men det sies at analog HD-lyd ut fra en Blu-ray-spiller skal gi vesentlig bedre lyd enn ikke-HD-lyd gjennom DAC-en i en hjemmekinoforsterker.
Hvordan dette fungerer på DVD er jeg veldig usikker på og veldig skeptisk til.
Har selv vurdert å kjøre analogt fra en BD-spiller, men har store problemer med å tro at dette kan gjøre jobben bedre enn min Krell Processor.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
LydMekk skrev:
Problemet ditt er behovet for analog ut. Ingen DVD eller BD spillere jeg har hørt har kunnet måle seg med digitalbehandling i en receiver eller prosessor kontra i selve spilleren.

Hvis du overfører digitalt ut er vel lyden i en (god) BD spiller meget bra. HDMI eller S/PDif (Bitstream eller LPCM) er saken her. Pioneer har en LX-70 el.l. tror jeg.
Hei,

Er litt usikker på dette selv, jeg har en denon a1xv og en primare sp 31, men selv synes jeg at det var en tanke bedre i stereo ved bruk av konverteren i dvd spilleren konra prosessoren, kabler er imidlertid ikke like og kan ha en betydning
Vedrørende blu ray spillere som jeg selv ikke har erfaring med så har vel pioneer sin fått en god test, og den er vel også på vei ned i pris.

Mvh
Geir
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.471
Antall liker
1.654
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hei

bare for å presisere: jeg har bare testet den analoge utgangen på den pioneer-spilleren og den er ikke bra. hvordan den/de digitale er vet jeg ikke

ang nevnte pioneer lx-70 så har en kompis den i fullt system audio høytalersett og det låter veldig pent :)
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Det burde vel være en god del forskjell i lyden på de analoge utgangene ved avspilling av CD-er kontra HD-lyd fra en Blu-ray-film, vil jeg tro.
Så lenge spilleren kun skal brukes til Blu-ray-filmer burde jo ikke dette være et problem. Problemet er vel hvor bra lyd det er i en DVD når man bruker disse utgangene, det har jeg ikke lest noen brukererfaringer om. Dette blir uansett synsing og tro fra min side, da jeg enda ikke har fått testet ut dette selv.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Min erfaring er at lyd fra BD er elendig i forhold til en bra DVD multispiller med analoge utganger.
Da snakker jeg om S/PDIF på feks. PS3 som ikke kan bitstreame True HD & Master Audio over HDMI.
Når sistnevnte er på plass, og hvor man kan kjøre multikanal PCM over HDMI blir det nok andre boller....
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Distinctive skrev:
Min erfaring er at lyd fra BD er elendig i forhold til en bra DVD multispiller med analoge utganger.
Da snakker jeg om S/PDIF på feks. PS3 som ikke kan bitstreame True HD & Master Audio over HDMI.
Når sistnevnte er på plass, og hvor man kan kjøre multikanal PCM over HDMI blir det nok andre boller....
Spennende. Du mener altså at lyden i BD-filmer analogt ut fra en BD-spiller er elendig kontra DVD-lyden analogt ut fra en god DVD-spiller? Eller snakker du om lyd fra CD? Isåfall finner jeg dette litt urovekkende da jeg hadde håpet å kunne fortsette å bruke Krell-prosessoren sammen med analoglyden fra en BD-spiller.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.187
Antall liker
1.022
Torget vurderinger
2
Er det kansje lurt å vente med bd spiller til kvaliteten blir bedre eller eventuelt å kjøpe en rimlig en med hdmi utgang å håpe på at det blir produsert gode konvertere i fremtiden?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
AndreWerdenskrieg skrev:
Distinctive skrev:
Min erfaring er at lyd fra BD er elendig i forhold til en bra DVD multispiller med analoge utganger.
Da snakker jeg om S/PDIF på feks. PS3 som ikke kan bitstreame True HD & Master Audio over HDMI.
Når sistnevnte er på plass, og hvor man kan kjøre multikanal PCM over HDMI blir det nok andre boller....
Spennende. Du mener altså at lyden i BD-filmer analogt ut fra en BD-spiller er elendig kontra DVD-lyden analogt ut fra en god DVD-spiller? Eller snakker du om lyd fra CD? Isåfall finner jeg dette litt urovekkende da jeg hadde håpet å kunne fortsette å bruke Krell-prosessoren sammen med analoglyden fra en BD-spiller.
Nei, ikke helt.
Jeg sammenligner en DVD spillers 5.1 analoge utganger (i mitt tilfelle balansert) mot PS3 sin S/PDIF utgang som via en surround receiver leverer 5.1 DD eller DTS.
Multispiller gir tross alt 5 PCM kanaler men S/PDIF jo ikke har båndbredde til dette.
Jeg antar at en BD sine analoge utganger er hakket hvassere enn Dig. ut.
Jeg tror din ide kan funke bra, men det blir nok et hakk opp med bitstreaming over HDMI.
Vi får se når Cary Cinema 11a kommer i hus.
 
Topp Bunn