Har den på rett format jeg også, må finne den frem i morgen.Blir mye jabbing. Må ikke glemme musikken.
ZZTop Fandango (1975.) Deres nr4.
![]()
Tenker jeg må bytte kabler for å matche den der låten orntli‘

mvh
|
Har den på rett format jeg også, må finne den frem i morgen.Blir mye jabbing. Må ikke glemme musikken.
ZZTop Fandango (1975.) Deres nr4.
![]()
Til og med hørt om han herHan har noen jokere i ermet.
Ellers så synes jeg folk må få høre på det de liker.![]()
Veldig bra album!
Med noe justering i første setning er resten noe jeg ordrett kunne skrevet om anlegget mitt også. Likevel er det enkelte som finner seg bedre til rette andre steder i rommet enn den fastsatte lytterposisjonen.Jo, men skal du få ut det Maggieene er gode på, så må man sitte i Sweetspot. Og den er ikke veldig stor.
Hvis man ikke vil sitte der under lytting kan man like gjerne ha noe annet, mener jeg. Høyttalere av mer konvensjonell type.
Det er flere som synes det er for mye bass enn for lite foran i stolen. Det er på den rause sida her vil jeg si.
Bak i rommet "hoper" bassen seg opp og blir utflytende. Da hører du ikke enkelttonene så godt. I et stort orgel f eks.
Det skal helst ikke være slik der du sitter foran anlegget hvis man vil høre det som er på innspillingen.
Jeg har aldri sett det på LP, men det finnes.Veldig bra album!
Ironisk nok ikke gitt ut på vinyl, meg bekjent![]()
Jeg hadde den på vinyl jegVeldig bra album!
Ironisk nok ikke gitt ut på vinyl, meg bekjent![]()
I 2025 forventer vi bildebevisJeg hadde den på vinyl jeg![]()
Har ikke det gitt, er jo solgt hele dritenI 2025 forventer vi bildebevis![]()
Hallo Blues, "litt" sen i reaksjon her- men, men. Takker så mye for hyggelige timer (som alltid). Noen små korreksjoner du ba om ift beskrivelse av det siste oppsettet her;Torsdag var jeg så heldig å høre hele tre gode anlegg litt lenger oppover i Innlandet. Jeg var invitert til noen av gutta i "TWA-ligaen" i Ringsaker. Jeg velger å kalle dem det, for i dette området av landet tror jeg tettheten av TWA-platespillere er større enn noen andre steder i kongeriket. I hvert fall hvis jeg regner med meg sjøl som bor noen kilometer unna i nabokommunen.
Bak bokstavene TWA står tyske Thomas Woschnik. TW Acustic. (Acustic - ikke Acoustic)
TWA er den åpenbare fellesnevneren for disse tre oppsettene, men en annen ting er at det er mye rør.
Det ble naturligvis ikke så veldig lang lytteperiode på hvert sted, men likevel fikk jeg høre flere musikkvalg og noen egne ønsker på både digital og analog avspilling alle steder jeg var innom. .
Jeg har ikke tenkt å komme med noen slags analyse eller sammenligning. Jeg vil bare si littegrann om lyden og noen spesielle komponenter.
Dere som leser, må være oppmerksom på at modellbetegnelser og en del detaljer kan være feil og /eller utelatt. Vil nok bære preg av harelabb dette innlegget.
Det er veldig mye mer jeg kunne fortalt. Beklager dette, men bedre enn ingenting får jeg håpe.
Anlegg A)
Vis vedlegget 1113371
@Mort1S har en Consonance jubileumsmodell m bla 845 utgangsrør .
Vis vedlegget 1113372
Vis vedlegget 1113373
Eversolo streamer og noe jeg hverken har sett eller hørt før; Lessloss DAC.
Denne er satt opp med separat klokke fra SOTM.
Vis vedlegget 1113374
Avantgarde høyttalere. Uno(?)
På TWA'n sitter en Schick tonearm m Ortofon Cadenza Black. Midt på toppen av benken, Consonance riaa, som jeg tror er relativt ny på markedet.
Streaming låter bra, men vinyl vinner.
I hvert fall på de musikkeksemplene som vi hørte.
Vis vedlegget 1113375
Det er dessuten en skilletrafo for strømmen, massevis av kabler og mye annet stæsj .
Dette oppsettet spilte relativt stort i et ikke veldig stort rom. Ganske "lett på øret", og ikke så pågående som jeg har hørt Avantgarde noen ganger tidligere.
Jeg vil tro at man kan takke mye av rørutstyret for dette. 845 rør er rør med STOR R.
Ofte har det også vært spilt med mye volum da jeg har hørt slike høyttalere tidligere.
Jeg pleier å spille ganske høyt hjemme hos meg sjøl. M har nok ikke for vane å lytte på den måten, men det gikk an å dra på litt.
Må jo det når det bl a spilles sånt som dette :
Vis vedlegget 1113378
Rammstein og Jinjer.
Vis vedlegget 1113376
Det ble også spilt roligere og mer delikate ting
Vinyl låter klart best her synes jeg.
Kult anlegg med en del uvanlige, nesten eksotiske komponenter.
Ikke bare Evensen på Kirkenær som kan lage Napoleon
Baker Kristiansen i Moelv også. Til og med en variant i form av Påskespesial!
Vis vedlegget 1113380
Anlegg B)
Vis vedlegget 1113382
Hos @chako
Her har jeg vært tidligere for 2-3-4 år sida (?)
Tida går fort. Det har skjedd MYE sida sist gang. Særlig merkbart er selvfølgelig bytte av høyttalere.
B, bruker gedigne Kora monoblokker på Focal Sopra 3.+subwoofers.
Audio Research pre og Lumin U1 mini streamer /Luxman DAC .
Vis vedlegget 1113383
Vis vedlegget 1113384
Vis vedlegget 1113385
På TWA sitter to armer. En Jelco med en mm jeg ikke husker navnet på, samt den det ble spilt på, en Graham-arm m en sjelden og spesiell japansk mc. Fuuga. Den spilte virkelig bra.Pick up fra øverste hylle.
Riaa i ypperste toppklasse EAT E-Glo med tilhørende ekstern psu.
Vis vedlegget 1113386
"Misty" med Yamamoto på Three Blind Mice - vinyl, låter bra hos meg også, men her høres anslag på tangenter enda bedre. Det er så klart og tydelig at det er en fryd. Utklinging av piano og også hvordan det stopper er fascinerende.
Veldig bra innspilling sjølsagt, men her får man squeesa ut enda mer enn man skulle tro gikk an.
God digital avspilling i rommet også, men de riktig store pengene er lagt i vinylriggen og det merkes
Mye annet her, men må prøve å snevre inn.
Fort & gæli, så hørte jeg at lyden nå "sitter" enda bedre i rommet. Svært tight med presise detaljer. Godt med luft rundt instrumenter, bra driv. Det er det generelle innrykket etter å ha hørt litt forskjellig musikk.
Det beste; god evne til å engasjere meg.
Flott stereoanlegg med fine komponenter som spiller godt sammen.
Anlegg C)
Vis vedlegget 1113390
Hos @kwil tror jeg at jeg har jeg vært tre (?) ganger tidligere.
Samme kommune, men ellers er det mye som er annerledes.
Det er flere år sida forrige besøk, og sjøl om mange komponenter er de samme, er det også mye nytt, og ikke minst er det nytt rom i et annet hus. Lydmessig vellykket, sjøl om systemet tidligere stod i et lytterom for formålet. Verten forteller at anlegget blir mer brukt nå, når det står i stua der de oppholder seg mest. Rommet har høy takhøyde og mindre parallelle flater enn det som er mest vanlig.
Det låt veldig godt tidligere også, men nå har karakter på anlegget forandret seg slik at noen andre og flere kvaliteter kommer klarere fram. Dette ifht hvordan jeg husker det låt tidligere.
Vis vedlegget 1113392
Lydhukommelse er stort sett dårligere enn hva vi helst vil tro, men jeg mener at jeg opplever nye aspekter ved lyden.
Det mest påfallende er en slags fjærlett vektløshet med meget behagelig, men samtidig krisp og detaljert topp.
Naturlig mellomtone som får fram god tekstur i f eks vokaler.
Jeg vet at mange har en forestilling om at Focal låter "PÅ". De skulle hørt dette.
Det er så feil som det kan bli.
Dessuten er anlegget slik at det har en formidabel evne til å skape/gjengi 3D fra opptaket.
Til tross for størrelsen forsvinner anlegget når du begynner å høre musikk. Jeg sluttet å høre etter komponenter og lyder nesten så fort det kom interessante musikk. Godt tegn.
Man skulle tro at dette anlegget med så digre høyttalere kunne trøkke til og imponere med tilhørende bakoversveis. Akkurat det gjør det ikke. Disse høyttalerne kan helt sikkert gjøre det, hvis man hekter på transistorkraftverk på noen hundre watt.
Da får du lydtrykk og kontroll, men med stor fare for å miste andre kvaliteter.
Her er det altså gjort andre prioriteringer enn å spille kraftig og veldig høyt. Man kan kanskje si at anlegget ikke er tunet for metall og Mahler.
(men det går an å spille alt man ønsker)
Kwil har en integrert LM med 805 rør, men bytter på av og til og spiller da med Kora monoblokker på de store Focal m store subber som helt sikkert hjelper på å øke størrelse, stødighet og ro i lydbildet. Og de grov skikkelig på Rutters Requiem hvor det i tillegg til kor og orkester brukes orgel.
JA VI LYTTER TIL KLASSISK MUSIKK!
Vi hørte på begge kombinasjoner.
Mer trøkk med større amper selvfølgelig, og det låter skikkelig bra, sjøl om subbene kom litt skjevt ut med de store monotrinnene. De er stilt inn etter den første ampen. Likevel forsvinner en god del av magien når det ikke spilles på single ended m 805.
Vis vedlegget 1113389
En TWA enda høyere opp på stigen.
Kuzma 4point med Van de Hul rilleplog.
Enten en Colibri eller Grasshopper, trur eg (?)
Platespilleren spiller best her også.
Men det er høy lydkvalitet uansett.
Vi hørte litt av hvert i flere sjangere, og også noe ny musikk for meg som jeg likte veldig godt. Denne MÅ inn
Vis vedlegget 1113387
Har prøvd den fra Tidal og det er heller ikke helt gæernt.
Vis vedlegget 1113391
Jeg mener det er en forforsterker fra Cary men vet ikke hvilken. Kan til og med hende jeg tar feil. I hvert fall står det en Cary i benken. Kan også være riaa. Vi får se om eieren kommer på banen og rydder opp etter meg.
LUMIN U2 streamer som er av de seneste anskaffelser og DACen som jeg aldri husker navnet på. Audioquest Niagara 5000 strømrens og flere ulike filtre og dingser. Utvalgt etter testing av mye forskjellig.
Stillpoints er veldig populært i denne kretsen. De forteller om gode erfaringer.
Takk for god mottakelse, fine samtaler og godt traktement hos dere alle. En riktig fin opplevelse.![]()
Takk for supplerende opplysninger og opprydding av fakta!Hallo Blues, "litt" sen i reaksjon her- men, men. Takker så mye for hyggelige timer (som alltid). Noen små korreksjoner du ba om ift beskrivelse av det siste oppsettet her;
- Pickup'n er en Grasshopper lll Gla.
-Cary'n er en lettere modda Ph-302 Riaa (med Vcap CuTF og Lundahl LL1933 SUT)
-Dac/pre er en AMR Dp-777).
Ha en aldeles fortreffelig påskemvh. Kwil
Kan jo legge til at det har vært styra myyye med strømsiden i systemet, digitalsignalene og resonansekontroll de siste par åra. Kunne fortsatt tenkt meg å suplere med en forsterker (eller helst to til)- men å finne noe fornuftig priset som matcher SET på "hjerte, smerte, 3d og finesse" (til et uforbederlig rørhue) samtidig med krefter til "party- nivå" oppleves ikke rett frem ukomplisert....Takk for supplerende opplysninger og opprydding av fakta!
Det spiller veldig godt disse greiene sammen,-og det var veldig hyggelig.
God påske @kwil![]()