BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Sørlandet
    Ganske fascinerende å se hvor mange varianter det er av samme tema. Fjøl + tallerken + arm. Ikke lett å se hva som står for utslaget. Hva som feks skiller den ene fjøla fra den andre.
    At mange spillere har utgangspunkt i ei "fjøl" har nok mye med pris å gjøre.
    Billigere med fjøl en kabinett, men det går jo an å gjøre det annerledes...
    Det handler først og fremst om en annen tilnærming til samme problem som andre løser med mer masse. Jeg hadde en lang samtale om dette med Fremer i Warszawa som forøvrig digger Rega og deres tilnærming og misliker alle mellomløsninger som er verken fugl eller fisk.

-BB-

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ganske fascinerende å se hvor mange varianter det er av samme tema. Fjøl + tallerken + arm. Ikke lett å se hva som står for utslaget. Hva som feks skiller den ene fjøla fra den andre.
    Det handler først og fremst om en annen tilnærming til samme problem som andre løser med mer masse. Jeg hadde en lang samtale om dette med Fremer i Warszawa som forøvrig digger Rega og deres tilnærming og misliker alle mellomløsninger som er verken fugl eller fisk.

-BB-
    Fremer er vel samme fyren som har brukt/bruker dyre kabler? Han har skrytt av mange remedier som de aller fleste med "kunnskap innen elementær fysikk" her inne ville ha avfeid? Hvorfor skal det han digger plutselig ha noe å si nå?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Sørlandet

-BB-
    Fremer er vel samme fyren som har brukt/bruker dyre kabler? Han har skrytt av mange remedier som de aller fleste med "kunnskap innen elementær fysikk" her inne ville ha avfeid? Hvorfor skal det han digger plutselig ha noe å si nå?
    Kjekk tone du har i innlegget dit.

Kanskje fordi han blir ansett som en kapasitet når det kommer til vinyl?

-BB-

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

-BB-
    Kjekk tone du har i innlegget dit.

Kanskje fordi han blir ansett som en kapasitet når det kommer til vinyl?

-BB-
    Kjekken står den lykkelige bi :)

Synes bare det er morsomt og hyklersk at skribenter og "testere" siteres og brukes som sannhetsvitner tendensiøst, men slaktes når det ikke passer ellers. Sånn generelt tendens vi har her på HFS. Fremer var bare et beleilig eksempel.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mener du teorien til Fremer er feil så må du gjerne utbrodere det.

-BB-
    Å, det er mange teorier innen hifi. Hvordan å bygge den beste platespilleren, er intet unntak. Fremer sitter neppe på fasiten og har ubestridt rett. Ellers hadde han vært enerådende på markedet ;)

Poenget er at enten har en person troverdighet, eller er han en sjarlatan. Vedkommende kan ikke være troverdig når det passer min sak, og en tullebukk ellers (ikke det at du, BB, synes at Fremer er en tullebukk i noen henseende. Bruker han Rega selv, forresten?).

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du begir deg ut på dypt vann her gunner...:cool:;)
    Det er mange som lytter når Fremer åpner munnen, og det er ikke noe som har skjedd plutselig.;)
    Det er ikke sånn at man ikke skal være kritisk,eller ta alle ting som kommer fra Fremer som "god fisk".
    Jeg tror likevel at det er uklokt å overse eller ignorere en mann som har stor autoritet innen hifi-miljøer verden over, og faktisk bidrar til å skape interesse og utvikling på dette snevre området.
    Jeg vet at mange ser på Fremer som noe spesiell og også kontrversiell, men jeg synes også han er interessant.

Dette kan hjelpe til å gi et lite inntrykk:
    https://gizmodo.com/why-we-need-audiophiles-5213042

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, jeg er ikke det minste bekymret :). Har aldri selv rakket ned på Fremer (eller andre testere), hans kabler eller annet han har brukt i sin subjektive jakt etter godlyd. Min oppfatning av fyren er ikke helt ulik fra din, Blues. Poenget mitt er allerede nevnt to-tre ganger, så ingen vits å gjenta det.

Grovt sett har vi tre helt ulike måter å bygge platespillere på. Høy masse, lav masse og fjæring. De aller fleste bruker en eller annen kombinasjon mellom disse, sk "mellomløsninger som er verken fugl eller fisk", som Fremer visstnok misliker. Da må BB gjerne utbrodere hva som er galt med disse fy-sakene som veldig mange her inne bruker og er fornøyde (og det holder ikke for meg å lene seg til hva Fremer mener her, som om han er fasiten). Og det er ikke engang sånn at alle "fjøl-byggere" er enige med hverandre, all den tid vi har så mange varianter av dem. Kan det også konkretiseres hvem disse mellomløsningene er? Raven, Feickert, Transrotor, Bergmann, NAS, hva er de? Spør ut av uvitenhet :rolleyes:

For ordens skyld, mine to snurrere er bygd på sk low mass-prinsippet. Clear Audio Concept er ikke annet enn en elegant fjøl, mens Wilson Benesch The Circle er to fjøler opp på hverandre.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Sørlandet
    Da må BB gjerne utbrodere hva som er galt med disse fy-sakene som veldig mange her inne bruker og er fornøyde (og det holder ikke for meg å lene seg til hva Fremer mener her, som om han er fasiten).
    Hvor får du fra at jeg anser at Fremer sitter på fasiten? Og hvorfor skal jeg utbrodere påstandene hans? Og finner du påstanden(e) hans provoserende så anbefaler jeg at du tar det opp med han.

-BB-

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da må BB gjerne utbrodere hva som er galt med disse fy-sakene som veldig mange her inne bruker og er fornøyde (og det holder ikke for meg å lene seg til hva Fremer mener her, som om han er fasiten).
    Hvor får du fra at jeg anser at Fremer sitter på fasiten? Og hvorfor skal jeg utbrodere påstandene hans? Og finner du påstanden(e) hans provoserende så anbefaler jeg at du tar det opp med han.

-BB-
    Jajaja, det er nå ikke jeg som viser til at Fremer skyter av noe jeg har. Hvorfor dro du han inn med det første i det hele tatt, annet enn å søke aksept og kred?
    Ha en god kveld, BB. Stopper her av respekt for Blues :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Sørlandet
    Hvorfor dro du han inn med det første i det hele tatt, annet enn å søke aksept og kred?
    Det er helt fantastisk hvor mye klarer å lirke av deg!

La meg minne deg på hvorfor:

Du skriver:

Blues svarer:

At mange spillere har utgangspunkt i ei "fjøl" har nok mye med pris å gjøre. Billigere med fjøl en kabinett, men det går jo an å gjøre det annerledes...
    Deretter kommer du med usakeligheter om tynt hår, poser under øya og antagelig sviktende potens.... før jeg velger å adressere innleggene over med mitt svar som åpenbart provoserer deg:

-BB-
    Verre er det ikke.

-BB-

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det med "tynt hår" osv var bare en spøk, og uansett ikke et forsøk på å være saklig :p

Mulig jeg forvekslet deg, BB, med en av disse hyklere som er i overkant negative til kabler, skribenter og den slags, men som gladelig drar dem frem likevel når egne ervervelser skal skrytes om, eller når de ønsker å øke attraksjonen på noe de selger. Isf beklager jeg.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Sørlandet
    Mulig jeg forvekslet deg, BB, med en av disse hyklere som er i overkant negative til kabler, skribenter og den slags, men som gladelig drar dem frem likevel når egne ervervelser skal skrytes om, eller når de ønsker å øke attraksjonen på noen de selger. Isf beklager jeg.
    Det gjorde du definitivt og beklagelsen er godtatt. Case closed.

-BB-

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så lenge vi er enige om at Rega er bra greier, uavhengig av hva Fremer (og bluesbreaker) måtte mene... så er det greit 8) ;D :D

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, som sagt, har intet imot Fremer eller fjøl (har to av slaget selv). Men Rega holder jeg meg unna, med mindre noen dumper en RP10 på meg. Ikke pga av at det er dårlige greier, men orker ikke deres fanboys (eller McIntosh'). Akkurat som Liverpool. Har stor respekt for klubben, men orker ikke fansbasen deres :eek:. Morsomt å se hvordan de hisser seg opp nå som de endelig har et potensielt vinnerlag, også kommer OGS og tar all oppmerksomheten. Vet at sportsjournalister får hundrevis av sinte mail hver dag pga dette ;D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge vi er enige om at Rega er bra greier, uavhengig av hva Fremer (og bluesbreaker) måtte mene... så er det greit 8) ;D :D
    Rega, gjeeesp.;);)

Har hatt 3 stk opp gjennom.
    Sønnen min har arvet en av dem.
    Han er kjempefornøyd og alt er bra.:p:p

Den første jeg hadde er så lenge sida at den hadde Lustre-arm.
    Hadde også en som jeg satte på SME sIII arm.
    Temmelig teit prosjekt, for rega-armen som ble byttet ut var vel det beste på spilleren.
    Verket gikk for fort, men det var visst normalt på den tida;D

For å snakke alvor, så viser det seg gang på gang at når det gjelder budsjettspillere er det vanskelig å slå Rega,
    men når budsjettet er ca 40 000 hadde jeg ikke valgt rp 10 + pick up i tillegg.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ehem..

Ingen som tør å mene noe om Gold Note?

M
    ec6cf65d8dd720366076a27d215bab1d-image.jpg

Det ble spilt på en sånn Gold Note i et rom i Gøteborg i høst.
    Sammen med høyttalere fra Trenner & Friedl og rørforsterker låt det riktig artig, men det var jo ikke platespilleren alene sin fortjeneste.
    Gold Note-spilleren bør dessuten låte bra. Prisen er i underkant av 70 + plog.
    Har for dårlig grunnlag til å mene mye, men ganske fin var den.:) Eget bilde!

IMG_20180915_132225.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har oppdaget Gold Note platespillere og pick-ups.
    PM Audio tar inn. Mange gode omtaler.
    Er det noen av dere som har erfaring eller har hørt pro's and con's?
    De har jo bla RIAA med mange justeringsmuligheter :)

M
    DrybbDMWoAAjdnC.jpg

Det er dette som er hot på riaa-fronten nå sundkoien.
    EAT GLO PETIT.
    Ca 1300 euro, sies å være et kjempekjøp.
    Helt ny, ikke hørt, men det begynner å komme tester, F.eks i siste HIFI-News.

593254ca51c34d59b9d3164dfb46041d.jpg

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega, gjeeesp.;);)

Har hatt 3 stk opp gjennom.
    Sønnen min har arvet en av dem.
    Han er kjempefornøyd og alt er bra.:p:p

Den første jeg hadde er så lenge sida at den hadde Lustre-arm.
    Hadde også en som jeg satte på SME sIII arm.
    Temmelig teit prosjekt, for rega-armen som ble byttet ut var vel det beste på spilleren.
    Verket gikk for fort, men det var visst normalt på den tida;D

For å snakke alvor, så viser det seg gang på gang at når det gjelder budsjettspillere er det vanskelig å slå Rega,
    men når budsjettet er ca 40 000 hadde jeg ikke valgt rp 10 + pick up i tillegg.
    Denne blir litt generell, og mye egne refleksjoner, men likevel:
    Det virker som vi - meg inkludert såklart - blir farget av egne erfaringer også på andre nivåer og for mange år siden i valg, og ikke minst bortvalg, av utstyr.

Jeg har aldri hørt en Rega over RP6, men er jo farget av å like den sånn at jeg kunne sett på RP8, 10 dersom det ble aktuelt også prismessig.
    Tenker det er like naturlig å ikke se på RP10 fordi man ikke likte en Rega Planarlengesiden for lenge siden.

Tenker det er fint for produsentene og mangfoldet av produkter at vi er såpass forskjellige. :)
    .... og så synes jeg det er moro å utfordre de etablerte sannhetene i bransjen. sonus faber låter mykt og varmt, Rega spiller ikke bass, og i hvert fall ikke Magnepan og elektrostater. Sølvkabler låter tynt og spisst, ikke minst. 8) :D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Joda RoDa, det er jo litt slik. En blir farget av erfaringer. Og ofte danner en seg oppfatninger på tynt grunnlag.
    Hvordan ting låter handler utrolig mye om matching.
    Det er jo alltid lyden av FLERE komponenter man hører i et anlegg.
    Noen ganger møter en seg sjøl i døra også,-heldigvis.

Nå har Gold Lion KT88 spilt ca 20 timer, og det låter fremdeles ikke optimalt.I fht Svetlana C-Wing er det for hardt.
    Lar de gå 20 timer til. Så er det fram med Mullard i pre.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vi leser på FB at Octave er på Oslobesøk.
    Det er snakk om at OHC kan være aktuelle som importør og forhandler.
    Håper det går i orden, for jeg er sikker på at flere enn oss som allerede er Octaveeiere vil bli fornøyd hvis de har mulighet til å høre og kjøpe disse gode produktene. De låter bra, er brukervennlige og aldri noe tull.
    Det er mye rørutstyr som låter bra, men jaggu hører en om mye problemer og tull.
    Håper det går i BOX.
    IMG_20180830_095122.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    I går var det morsdag.Ingen unger i nærheten.

IMG_20190210_172542 (2).jpg

Den ble likevel feiret ørlite med marvposteier til kaffen og godplate på anlegget.
    Ei kake til mine barns mor, en til meg, samt Nick Lowes The Old Magic på stereoen.:)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Lite forandringer, Blues, men alltid god følelse å se bilder av anlegget likevel. Det er litt som fiske, latterlig hvor morsomt det er å gjenoppleve omtrent akkurat det samme igjen og igjen. Rare greier! :rolleyes:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan ligger det an mht TTB-konserten da Blues - skal du dit også?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Der bør man kjenne sin besøkelsestid. Fabelaktig band.
    Takk for tips. Var ikke klar over dette.
    Skal straks se over kalenderen!
    Onsdaggg...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.755
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jepp, bestilte så fort jeg så det annonsert. Ser frem til den seansen.
    Blir en hektisk dag. Er en snartur i Tromsø fra tirsdagen, og lander på Gardermoen ca. 17.00.
    Da rekker jeg vel akkurat hjemom for å snu i døra:cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke TTB på meg.
    Må gjøre noen valg, da det er umulig å få med seg alt når en bor ute på landet/skogen...

Dette ble prioritert:
    45d4c580-2387-11e9-a1fd-7dd70ef2e896-rimg-w300-h300-gmir.jpg

Jeg har sett Rufus Wainwright før, og det er en av de konsertene jeg husker aller best.
    Det er blitt noen opp gjennom åra.:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Platene har en tendens til å hope seg opp i stua.
    Tok en sjau før kjerringa går sur. Samlet sammen det meste kjøpt så langt i år.
    Et par dubletter, men andre versjoner enn de gamle.
    La de utover gølvet, slik som er god skikk her på HFS.;)

IMG_20190213_153440.jpg

Alle brukt.
    Jazz på Ryska er original 1967 Megafon, og lyden er superbra!
    Prefab Sprouts Steve McQueen er en stor pop-klassiker, dessuten vellydende. (dublett)
    Vårofferet er en prøvelse, og en øvelse på mange sett...:p
    Night Ride Home er ikke Joni Mitchells beste, men hun er en av mine favoritter uansett.
    Dette albumet er ikke vanlig på LP ettersom det kom ut da CD`ene rulet. (1991)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mer:

IMG_20190213_153625 (4).jpg

4 nye plater. 3 reutgivelser-
    Dvs Lisa Dillan som jeg har omtalt før (nydelig plate) har tidligere ikke vært å få på vinyl.
    Colter Wall er ny i -18. Sterk skive for de som liker BÅDE Country&Western.:cool:
    Kate Bush er genial, noe jeg fant ut 25 år for sent egentlig. Remaster, dublett.
    The White Album er også dublett, men denne er mastret av Giles Martin i 2018.
    Den låter bedre (skulle ikke mye til). Framfor alt bassen er mye bedre, men det er også mer luft rundt instrument og vokal.
    Fremdeles i kvasseste laget, men har man interesse for Beatles må man ha denne. Den er også å få som 4 LP, men nok er nok.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mer:

IMG_20190213_153612 (2).jpg

3x Vestbo Trio som t.o.m. har fått en egen tråd her på HFS.
    I all beskjedenhet kan jeg si at det var jeg som kontaktet Dipper slik at de er å få kjøpt der.
    Vestbo manglet norsk distribusjon, og det var plundrete og dyrt å bestille fra DK.
    En danske til: dvs selskapet er dansk,-STEEPLECHASE.Kjent for kvalitet og vellydende produksjoner.
    Chet Baker er fløte og honning på søndagsmorgenkvisten, sånn ca. kl. 04.00.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Siste bolk. De litt dyre:

IMG_20190213_153659 (2).jpg

Jeg tipper de fleste her inne kjenner Holly Cole`s TEMPTATION.
    Dette er kun coverversjoner av Tom Waits-låter, mye brukt på hifi demos.
    De fleste har da hørt CD versjonen for vinyl har vært vanskelig å få tak i og dermed avsindig dyr.
    Nå har Analogue Productions laget et nytt opplag. Det er fremdeles stivt priset, men i fht til tidligere bruktpriser er den rimelig.
    Folk får sjøl finne ut om det er mest vellyd pr krone i kvalitetsvinyl eller kabler.

Samleplata fra AP er omtalt før. Deilig kvinnevokal fra flere tiår. Julie London imponerer.

Alle Ry Cooder-plater vil jeg gjerne ha i best mulige versjoner. Bra musikk som blir mye spilt hos meg.
    Boomers Story, er en av de "gamle gode",-NÅ på Mobile Fidelity.

Er svak for Ronstadt. Heart Like A Wheel er en av de beste. På MoFi.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Bestilte Chet Baker, ikke fra SteepleChase, der fant jeg den kun som CD. Derimot på Amazon, 180 g. og totalt i underkant av kr. 300,-. Plateselskap aner jeg ikke. Takk for tips.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte Chet Baker, ikke fra SteepleChase, der fant jeg den kun som CD. Derimot på Amazon, 180 g. og totalt i underkant av kr. 300,-. Plateselskap aner jeg ikke. Takk for tips.
    Jeg vil tro det er den samme.
    Jeg har kjøpt min splunka ny på Big Dipper. SteepleChase, vinyl kr 349,-
    Tror de kan skaffe flere. Jazz er jo best på vinyl da.:)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn