BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kult @bluesbreaker (y)
    Til og med frøken/fru Barber har tolket den låten :)
    Interessant å lese om originalen og historien. Takk.



    mvh
    Javisst, men en ganske annerledes versjon.🙂
    Jeg synes dessuten at dette albumet "Cafe Blue" er hennes beste, sammen med "Night Club".

    Det er veldig mange som har covret "Ode To Billy Joe",- med vekslende hell.

    Lucinda Williams har også sin egen versjon på dette umåtelig kule albumet.:
    IMG_20230726_132526.jpg


    IMG_20230726_132456.jpg


    Williams hadde et slag 2020, og hennes opptreden er antagelig preget av dette.
    Hun pådro seg venstresidig parese og måtte lære det meste på nytt igjen. Hun brukte måneder på rehabilitering før hun greide å gå og gjøre vanlige dagligdagse ting.
    Ikke nok med det, for samme år kom en tornado og rev over ende hele hjemmet hennes. Hun hadde et helvetes år, men hun er ikke en person som gir seg over.💪


    Lucinda Williams er jo ingen sangfugl uansett, så det gjør ikke så mye. Hun er jo en slags manifestasjon av "levd liv".
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sinead O'Connor, hvil fred.
    Hun hadde en fæl barndom og var en plaget sjel gjennom livet.
    En sterk personlighet, og en artist med stor integritet. Hun stod for det hun mente var rett. Alt hun gjorde var troverdig.


     
    M

    musicus

    Gjest
    Hadde noen ærend jeg måtte gjøre i sivilisasjonen,
    så hyttelivet er på pause.
    Blir hjemme til værmeldinga vedrørende fjellstrøka fra Dovrefjell til Svenskegrensen ser litt bedre ut.🌧

    Raska med meg en lp fra ei bruktkasse.
    Ikke spilt ennå. Ser bra ut, men skal vaskes.
    Vis vedlegget 937841

    Spennende dame dette.
    Kanskje ikke så mange som har hørt om Bobbie Gentry (?) , men i sin tid var hun skikkelig stor.
    Musikken er en blanding av Country, Soul og Blues.

    "Ode to Billy Joe" er debutalbumet fra1967. Oppkalt etter en av hennes største hit og mest kjente låt.
    Dette er en tysk repress fra 70-tallet så coveret på min er litt annerledes enn us original.

    Artister som feks Tony Joe White, Dolly Parton, Lucinda Williams , Sheryl Crow og Jenny Lewis har funnet inspirasjon her.

    Plata er nokså merittert.
    Vis vedlegget 937859
    Vis vedlegget 937857

    Tittelåta er myteomspunnet. Den er basert på en hendelse hvor en kar (Billie Joe McAllister) begikk selvmord ved å hoppe fra Tallahassee-brua. Det påstås at det har vært diskutert i over 50 år hva sangen egentlig handler om, men poenget er visst ikke at mannen hoppa fra brua, men mer hvilke holdninger og følelser som kommer til uttrykk rundt bordet når saken blir omtalt. Nokså mørke greier.

    Gentry's siste opptreden var i1982. Etter det forsvant hun fra offentligheten og ingen vet riktig hvor hun ble av. Hun er visstnok i live, 76 år gammel.

    Gentry på den aktuelle brua.
    Vis vedlegget 937865

    Link for de som er interessert :

    En versjon med Mercury Rev og Lucinda Williams :

    Jenny Lewis' album "Rabbit Fur Coat", har jeg spilt mye helt sida det kom ut. Mitt første bekjentskap med Lewis, og et sterkt album på flere måter. Det var nytt for meg at det kan trekkes linjer til Bobbie Gentry.
    Vis vedlegget 937871


    Sikkert ikke interessant for så mange dette, men jeg tror i hvert fall at dette er nytt for de fleste, sjøl om det altså er en gammel historie. 🙂
    Kjenner ikke til Bobbie men tar det igjen i album av Mercury Rev, Lucinda og JW...og som noen sa det tidligere, veldig inspirerende med historiene rundt, der er du duktig 😁

    mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.154
    Antall liker
    17.548
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Sinead O'Connor, hvil fred.
    Hun hadde en fæl barndom og var en plaget sjel gjennom livet.
    En sterk personlighet, og en artist med stor integritet. Hun stod for det hun mente var rett. Alt hun gjorde var troverdig.


    Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt mye på Sinead. Men jeg husker godt første gang jeg hørte Mandinka. Knalltøff låt som jeg fremdeles liker.

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @E. Largo. Jeg har heller ikke hørt mye på O'Connor, men har "råkt borti" henne i forbindelse med andre artister og også lest en del om henne.
    Hun har gjort mange duetter med ulike som feks Kris Kristofferson og Peter Gabriel.
    Jeg har forstått at hun er betydningsfull og fortjener respekt.

    Jeg har også vært i Irland et par ganger, og i hjemlandet fikk hun mye oppmerksomhet.
    Hun er visst både elsket og hatet. Mye har sammenheng med hennes oppgjør med paven og den katolske kirken.

    Kontraster
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.588
    Antall liker
    13.684
    Sinead O'Connor, hvil fred.
    Hun hadde en fæl barndom og var en plaget sjel gjennom livet.
    En sterk personlighet, og en artist med stor integritet. Hun stod for det hun mente var rett. Alt hun gjorde var troverdig.

    Helsike Bluesbreaker, måtte du legge ut denne :cry:
    Noen ganger så blir man bare så helvetes oppgitt og nytteløst forbannet på dette livet.
    Hadde ikke dette mennesket hatt nok motgang, tunge bører og tap i livet sitt?
    Svar får jeg jo aldri, og nå har hun forhåpentligvis fått fred fra sine mange demoner.
    Det hadde ikke gjort noe om hun kunne fått være blant oss en 20 års tid til med sine sterke meninger.
    Hvil i fred Sinedad, og takk for det jeg fikk 😪
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så er vi på hytta igjen. Bikkja å'n je.
    Været er nokså spennende. Bildet er tatt tidligere i dag.
    IMG_20230727_101302.jpg


    Nå kjører Tor med bukkene, så da er det det uklokt å være på vannet. "Fisjeskit" i dag.☹
    Så heller ikke et eneste vak.
    Tror jeg må gi meg med flue, og heller få tak i mark, og knyte på et søkke som en kan legge på bånn. Det tror jeg er tingen nå.🙄 (@sundkoien ?)

    FB_IMG_1690477045444.jpg


    Kanskje noe for de som liker Isbell og slikt:
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    18.306
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Sinead O'Connor, hvil fred.
    Hun hadde en fæl barndom og var en plaget sjel gjennom livet.
    En sterk personlighet, og en artist med stor integritet. Hun stod for det hun mente var rett. Alt hun gjorde var troverdig.
    Jeg har ikke så voldsomt forhold til damen, men husker mega hiten Nothing compares 2U. Den gikk døgnet rundt på MTV og alle spilte den. Jeg var i min hardrock/metal periode og dette var i utgangspunktet ikke noe jeg ”intereserte" meg for, men av en eller annen grunn så havnet den skiva i samlingen (mulig det var for å innsmigre meg på en dame😆) Det litt morsomme er jo at Prince ikke var veldig begeistret for hennes versjon av låta og at de overhode ikke gikk overens. Det er nok mulig grunnen til at det ikke er noen kommentarer fra Prince leiren i dokumentaren nevnt tidligere i tråden. Mye er sagt om damen og hennes liv, men jeg leste en artikkel i The Guaridian som jeg synes er fin og beskrivende! RIP

    The angelic skinhead

    I artikkelen så er det også en link til hennes liv i bilder som er fin.

    Life in pictures
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Takk for engasjement @ou812rh.
    Mange gode bilder i lenken.
    Det er nok mye vi ikke visste om O'Connor som kommer fram nå.
    Jeg har heller aldri vært fan, men forstår at det var et interessant menneske.
    Ærlig og kompromissløs som få.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.271
    Antall liker
    28.779
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg har ikke så voldsomt forhold til damen, men husker mega hiten Nothing compares 2U. Den gikk døgnet rundt på MTV og alle spilte den. Jeg var i min hardrock/metal periode og dette var i utgangspunktet ikke noe jeg ”intereserte" meg for, men av en eller annen grunn så havnet den skiva i samlingen (mulig det var for å innsmigre meg på en dame😆) Det litt morsomme er jo at Prince ikke var veldig begeistret for hennes versjon av låta og at de overhode ikke gikk overens. Det er nok mulig grunnen til at det ikke er noen kommentarer fra Prince leiren i dokumentaren nevnt tidligere i tråden. Mye er sagt om damen og hennes liv, men jeg leste en artikkel i The Guaridian som jeg synes er fin og beskrivende! RIP

    The angelic skinhead

    I artikkelen så er det også en link til hennes liv i bilder som er fin.

    Life in pictures
    Dem fikk helller ikke lov fra dødsboet til Prince og spille NC2U i dokumentaren. På ett vis kansjke det hade vært bedre for henne om hun ikke gjort den sangen? men og andre siden fikk hun nått ut til verden med sitt budskap takk vare den.
    RIP.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dem fikk helller ikke lov fra dødsboet til Prince og spille NC2U i dokumentaren. På ett vis kansjke det hade vært bedre for henne om hun ikke gjort den sangen? men og andre siden fikk hun nått ut til verden med sitt budskap takk vare den.
    RIP.
    Jeg har sett dokumentaren som ligger på NRK.no. Den er meget bra.
    Jeg synes den gir en del forklaring og svar på hva som skjedde med Sinéad O'Connor og hennes karriere.
    Det var særlig to hendelser som utløste store problemer. Det ene var at hun nektet at den amerikanske nasjonalsangen ble spilt før hennes konsert i USA.
    Det andre var hennes protestopptreden ved Bob Dylan's jubileumskonsert.
    Hun hadde utover dette også andre episoder med kontroversielle uttalelser, men det var spesielt dette nevnt over som fikk medienes snøball til å rulle.
    Hun fikk en forferdelig dårlig behandling.

    Det er nokså smålig av etterlevningene til Prince at de ikke friga NC2U til den omtalte dokumentaten.
    Uten O'Connors versjon hadde det ikke vært mange som hadde lagt merke til den låta.
    Vil tro at også Prince sopte inn mye penger for rettigheter /som låtskriver.
    Ellers førte den sangen til den store suksessen, og når alt kommer til alt er det vel det alle artister ønsker.
    Som Cash sier er det takket være den at hun ble en stor internasjonal artist og dermed fikk muligheten til å nå mange.
    O'Connor hevdet at hennes motiver og drivkraft ikke var økonomisk. Dette er det ingen grunn til å tvile på når man ser hvor vanskelig hun gjorde det for seg sjøl.
    F eks det å hevde at katolske prester ikke bare drev undertrykking av folk, særlig kvinner, men også begikk sodomi og voldtekt var horribelt. I ettertid viste det seg at hun hadde helt rett.
    Etter noen år ble også abortloven i Irland endret.
    Anbefaler filmen på NRK.no. Man trenger ikke være superinttessert i Sinéad O'Connor for synes det er interessant.

    Screenshot_20230728_070805.jpg
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    4.736
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Angående fisking:
    Flue og dupp fungerer absolutt best i gråvær med litt vind og bølger. Uavhengig av om det vaker eller ikke.
    Mark og bunnmeite kan gi store fisker, men er jo et veldig passivt fiske.. (?)
    Har du prøvd skjesluk? En medium stor (7-10gr) sluk som kastes ut, las synke, og veives relativt raskt inn (med innlagte spinnstopp) gir ofte stor fisk, og er et spennende og aktivt fiske 😉👌🐟

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er absolutt mest på det med AKTIVT fiske @sundkoien 😆

    Tror ikke at sol og fint vær har vært i veien for fluebettet. 🙄
    Det blåser med skiftende vindretning på kryss og tvers, så jeg har ikke sjans med fluestang.
    Her er det bare vind, gråvær og bølger hele tida.
    Med en tordenskrell innimellom.

    Jeg vet du har peiling på dette, men nå er det gått så langt at mark er det neste.

    Var i elva med annen redskap i dag :
    IMG_20230728_163215.jpg

    Tok en tur ned i dalen der Trysilelva renner.
    Slengte noen timer med både spinner og sluk, men like dødt her som i fjellet.
    Frustrerende dette. Må få tak i mark.
    IMG_20230728_173021.jpg

    IMG_20230728_213928.jpg

    Maja og jeg gikk en tur på stien og hørte skogens ro.
    Da kom vi til noe som lignet en Hillbilly Villmarkscamp...
    IMG_20230728_214226.jpg

    Det var øde og forlatt, men ved campingvogna stod det et aggregat og ei kanne.
    Jeg tror det er her de lokale møtes i hæljene og drekker hembrent og bytter kjerring.
    Vi kom oss fort videre.
    God hælj, ja. 🤠

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.458
    Antall liker
    63.490
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mye rart vær her for tida. Dvs det skifter fra det ene til det andre gjennom hele dagen.
    Mye fine skyer følger med. Slik så det ut i går kveld.
    IMG_20230729_215039.jpg


    Nå er det fint i fjellet. Blir en tur til opp hit litt ut i august.
    IMG_20230730_151216.jpg


    IMG_20230729_154048.jpg


    Har pakka sekken og vender hjem.
    Fruen har ferie, og hun har bestemt oss for å dra utenlands. 🙃
    Blir noen kvelder foran anlegget nå først tenker jeg.

    Når folk med Maiden, Motorhead og Slayer-merke på vesten ser denne logoen :
    logo-stealyourface.jpg


    -så forventer de kanskje ikke å høre dette?

    Og blir kanskje litt forvirret av symbolspråket? 😆💀
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn