PÄ Gryphon-demoen pÄ
@hifihub sist lÞrdag ble det spilt ei lÄt som heter "Wedding Song". Den er pÄ ei plate som jeg skjÞnte jeg mÄ ha. "BookerT&Priscilla". Denne er fra 1971 og i fÞlge Rune Skov kun Ä finne pÄ vinyl. Nytter antagelig ikke Ä lete pÄ Tidal, Qobuz, Apple osv.
Har lest meg opp litt pÄ dette, og det er litt av ei historie.
BookerT. kjenner jeg fÞrst og fremst gjennom lÄta og albumet BookerT and the MGs "Green Onions" .
Foruten BookerT. sÄ spilte blant andre ogsÄ Steve Cropper og Donald "Duck" Dunn i The MGs. Disse kjenner de fleste fra bandet til The Blues Brothers fra filmen ved samme navn. Alle sjÞlsagt fabelaktig gode musikere.
Jeg har forresten sett BookerT. and The MGs pÄ KalvÞya pÄ 90 tallet en gang. Da fungerte de som bandet til Neil Young.
HĂžydare kan man kalle det.
SĂ„ litt videre.
For det fÞrste, - BookerT. hadde produsert Priscillas fÞrste album. De ble forelsket, og lagde altsÄ "BookerT & Priscilla" sammen.
Etter det, giftet de seg.
Albumet er litt av hvert, men soul- funk - rock dekker det meste. Etter Ä ha spilt det gjennom kan jeg si at det er temmelig ujevnt, og antagelig burde det vÊrt kutta ned og begrenset. Det er en dobbel LP som kanskje heller burde vÊrt enkel. NÄr det er sagt, sÄ er det en del som er veldig bra med hÞy fottramp og gÄsehudfaktor.
Priscilla er fĂždt med etternavnet Coolidge.
Hun var altsÄ sÞster til mer kjente Rita Coolidge.
SĂ„ fĂžlger noen fun-facts.
(sjÞl om det er noksÄ triste greier... )
-Rita Coolidge skrev ei lÄt som heter "Time".
Den ble senere spilt inn av sĂžstera Priscilla.
Rita Coolidge hadde ei periode en kjĂŠreste som het Jim Gordon. Han var trommis og mye brukt studiomusiker, dessuten var han i "bandet", Derek and The Dominos, som var Eric Claptons alias da han lagde et av historiens mest kjente album "Layla and Other Assorted Love Songs".
I outroen eller codaen pÄ lÄta Layla hÞrer man Coolidge "Time" spilt pÄ piano.
Denne instrumentaldelen er svÊrt berÞmt, men uten Clapton & co hadde melodien aldri nÄdd sÄ mange mennesker.
Jim Gordon var ikke god, - han hadde rasket med seg tapen til kjĂŠresten Rita's sang "Time" fra Studio. Rett og slett tjuveri.
Melodien ble brukt som avslutning pÄ "Layla", sÄ man kan kalle det et dobbel tjuveri.
Den habile musikeren og tjuveradden Gordon, havnet etterhvert i fengsel pÄ livstid etter Ä ha skutt sin egen mor.
Priscilla var gift med BookerT i ca ti Är fÞr de skiltes. Hun giftet seg pÄ nytt senere med en kar som het Michael Seibert.
2 oktober 2014 ble paret funnet dÞde i sitt eget hus. Politiet kalte hendelsen "murder-suicide". Seibert hadde skutt ektefellen i hodet for sÄ Ä skyte seg sjÞl.
Det var altsÄ Priscillas sÞrgelige endelikt.
HÄkon pÄ Vinyl & Kaffe pÄ Hamar hadde heldigvis albumet, sÄ jeg fikk kjÞpe det for en billig penge. Lucky me.