BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.151
    Antall liker
    17.513
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er sjølvsagt det riktige å gjøre, og jeg har intensjon om å gjøre det samme. Har hatt brukerkonto i flere år.
    Skulle gjort det for lenge sida, men det er et arbeid når mesteparten mangler barcode.
    Det er nokså omfattende, sjøl om jeg egentlig har tid. I hvert fall på vinteren.

    Etterslepet er såpass langt at det tar igjen begynnelsen, så og si. 🙈😆

    Burde vel heller brukt tid på dette enn å henge her inne såpass mye.
    Ellers er jeg klar over at prisene på discogs ikke er det samme som reell verdi, men mer en pekepinn.
    Jeg la inn samlingen min under Coronaen. Da passet det godt å holde på med slikt puslearbeid. Ta en liten bunke om gangen, så blir det ikke noe stress.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.584
    Antall liker
    13.669
    Mange har sikkert en del gamle plater i hylla. Det er enkelte av disse en bør sjekke på discogs.
    Har lurt litt på mitt eks av Joy Division "Unknown Pleasures". Den kjøpte jeg på min første interrail. Jeg hadde hatt sommerjobb i et gartneri, og syntes jeg hadde en del penger. (alt er relativt 😆).

    Den er heller ikke spilt så veldig mye.
    Det er fryktelig mørke greier. Energi, desperasjon og en slags akopalyptisk stemning. Ikke noen gla'-musikk, men en av de viktigste utgivelsene i postpunk.
    Regnet som en klassiker, og mange har denne på sin toppliste av gode album.

    MEN så til saken. Hva kan slikt være verdt i dag?
    Jeg lette og undersøkte lenge og nøye for å finne min versjon på discogs. Coveret har tekstur og innercover er firkantet. Her må det brukes lupe for å sjekke hva som står på runout. Dessuten hvordan etiketten er i stampen, ikke bare grafisk.


    Det kan se ut som verdistigningen på kjøpet finansierte dengangens togreise. 😊
    Imponerende innsats for å berge hjem vinyl i ung alder under interrail Blues :cool:
    Joy Division fryktelig mørke greier? Jeg kan lett finne frem noe ennå dystrere ;)
    Ian Curtis tekster beskriver vel i grunn hvordan mang en 20-årig herremann hadde det i perioder av livet, spesielt når man hadde rotet seg bort i ulykklig kjærlighet (luremus). For egen del har jeg alle Joy Divisions offisielle utgivelser (LP + EP) fra det året de ble gitt ut. Fint for meg som liker det, men mørkt og depresivt for andre. Platene er nyvasket, "mint condition" og ikke til salgs om noen lurte.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende innsats for å berge hjem vinyl i ung alder under interrail Blues :cool:
    Joy Division fryktelig mørke greier? Jeg kan lett finne frem noe ennå dystrere ;)
    Ian Curtis tekster beskriver vel i grunn hvordan mang en 20-årig herremann hadde det i perioder av livet, spesielt når man hadde rotet seg bort i ulykklig kjærlighet (luremus). For egen del har jeg alle Joy Divisions offisielle utgivelser (LP + EP) fra det året de ble gitt ut. Fint for meg som liker det, men mørkt og depresivt for andre. Platene er nyvasket, "mint condition" og ikke til salgs om noen lurte.
    Har du sjekket hvilken 1979 Unknown Pleasures du har i hylla? Det er flere å velge mellom fra utgivelsesåret, og det kan være en utfordring å finne ut hvilken utfra runout for oss brilleslanger.
    Ellers, No thanx, I don't want it darker. 😉
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skal man ha Joy Division. Så må man jo ha tolvtommeren av Love Will Tear Us Apart også.
    Den er ikke billig. Men på langt nær så ille som original LP’ene.
    Den har jeg ikke dessverre, men jeg har "Transmisssion", 12", 45rpm.
    Førsteutgaven med såkalt embossed, eller preget senterbilde på coveret.
    Spilt 4-5 ganger tenker jeg. Og ikke siste 30 åra. 😊
    Screenshot_20240523_222931.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.584
    Antall liker
    13.669
    Har du sjekket hvilken 1979 Unknown Pleasures du har i hylla? Det er flere å velge mellom fra utgivelsesåret, og det kan være en utfordring å finne ut hvilken utfra runout for oss brilleslanger.
    Ellers, No thanx, I don't want it darker. 😉
    Nei, jeg har ikke det.
    Kanskje jeg skal sjekke i helgen.
    Kan du legge inn en veiledning for trangsynte aldrende brilleslanger?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    4.732
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger går ting i pluss..
    Jeg betalte 560 NOK for denne på Gardermoen i 2007..

    Screenshot_20240524_084801_com.android.chrome.jpg


    Heldigvis drakk jeg den ikke opp. Stått lagret uåpnet. Kanskje kjøpe vinyl snurre for pengene?

    Whisky trumfer vinyl, nok en gang 😁🥃

    M
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.267
    Antall liker
    28.712
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dette er mine to UK presser har jeg identifiseret fra Discpogs.
    Joy Division – Unknown Pleasures (1979, Tranco Pressing, Vinyl) - Discogs
    Matrix / Runout (Runout side A, var. 1): FACT - 10 - OUTSIDE I B - THIS IS THE WAY A PORKY PRIME CUT 1
    Matrix / Runout (Runout side B, var. 1): FACT - 10 - INSIDE I A A PORKY PRIME CUT - STEP 1

    Joy Division – Unknown Pleasures (1980, Vinyl) - Discogs

    Og en Spansk press
    Joy Division – Unknown Pleasures (1981, Vinyl) - Discogs

    Og sen er det Closer platene Still live'n/saml og div 12"/7" det for holde:giggle:
    Syns lyden er så bra som JD skal låte også, særlig Closer og noen 12"
    God helg:)
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.076
    Antall liker
    18.027
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette er mine to UK presser har jeg identifieret fra Discpogs.
    Joy Division – Unknown Pleasures (1979, Tranco Pressing, Vinyl) - Discogs
    Matrix / Runout (Runout side A, var. 1): FACT - 10 - OUTSIDE I B - THIS IS THE WAY A PORKY PRIME CUT 1
    Matrix / Runout (Runout side B, var. 1): FACT - 10 - INSIDE I A A PORKY PRIME CUT - STEP 1

    Joy Division – Unknown Pleasures (1980, Vinyl) - Discogs

    Og en Spansk press
    Joy Division – Unknown Pleasures (1981, Vinyl) - Discogs

    Og sen er det Closer platene Still live'n og div 12"/7" det for holde:giggle:
    Syns lyden er så bra som JD skal låte også, særlig Closer og noen 12"
    God helg:)
    Cash, jeg trenger adressen din. Har sååå lyst å bringe deg en overraskelse, assa😙! Husk å la vinduet å stå åpent. Det er jo sååå varmt om dagen, og vinylene tar skader av det, og det vil jo ingen av oss! :eek:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger går ting i pluss..
    Jeg betalte 560 NOK for denne på Gardermoen i 2007..



    Heldigvis drakk jeg den ikke opp. Stått lagret uåpnet. Kanskje kjøpe vinyl snurre for pengene?

    Whisky trumfer vinyl, nok en gang 😁🥃

    M
    Gratulerer!

    For min del har jeg aldri kjøpt ei eneste plate uten å spille den. Lite glede i hyllesamlere.
    😊

    Jeg har heller aldri kjøpt ei eneste flaske brennevin uten at jeg før eller senere har drukket den opp. Har stort sett hatt glede av det. 😆
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.267
    Antall liker
    28.712
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mens vi holder på.
    En fortsettelse av JD er jo New Order.
    IMG_20240524_112146.jpg

    Blue Monday er en av deres største låter, eller den største.
    Den er visstnok verdens mest solgte 12 tommer single.

    Hørte den spilt på ei HiFi messe i fjor.
    (Guds veier er uransakelige😆)
    IMG_20240524_112209.jpg

    Kjøpte den i en relativt ny repress 12" i vinter. Punch og energi i bøtter og spann. Tøft, og låter virkelig bra denne her. Anbefales alle som har likerklikk på postene litt bak her. 🙂

    Spesielt cover som finnes i et utall versjoner. De som er interessert kan lese at designet ikke er tilfeldig.
    IMG_20240524_113521_edit_25653098399730.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20240526_230938.jpg

    Litt varmt å være Nuffe om dagen, men noen turer i elva og god skygge gjør det levelig.

    Det blir lite tid foran anlegget i finværet.
    Sennheisers og Tidal på øret i sommersola går fint.🌞
    Feks Jeff Beck, Live at The Hollywood Bowl.

    Her er Beck 72 år gammel og Steven Tyler 68.
    La det synke inn...

    21 låter med mange bra folk.
    Foruten Steven Tyler; Bill Gibbons, Rhonda Smith, Carmen Vandenberg, Jan Hammer, Buddy Guy, Beth Hart m fl.

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Regnet høljer ned her, så det er uråd å være ute. Så da kan man være inne.Og høre musikk. 🙂
    Jeg er jo nærmest sjangerblind, og spiller veldig mye forskjellig. Det finnes alltid noe bra.
    (nesten 🙈😉)

    Når det først skal være disco/soul så er dette rett mann.
    IMG_20240605_112550.jpg

    Isaac Hayes: Hot Buttered Soul (1969)




    Har merket meg at det er flere her inne som liker å fiske. 😊

    Screenshot_20240605_105252.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Pelsdott meg her og der.
    IMG_20240606_230139.jpg

    Her er det ca en 1/2 Newfoundlandshund.
    Snart nok ull til å strikke meg en Cardigan.

    IMG_20240606_230851.jpg


    Med dronninga av svensk indie - pop ;
    Nina Persson


    Meget oppegående band som presterte å gi ut hele 2 Black Sabbath covre.


    Denne versjonen av Sabbath Bloody Sabbath er visstnok Toni Iommi's favoritt-cover.

    Vokalist med bl a The Soundtracks of Our Lives, Manic Street Preachers, Tom Jones.

    Og Jojje Wadenius
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.842
    Antall liker
    18.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Som nevnt i posten over så tok jeg turen til Hamar og Blåskogen i går for å besøke selveste Blues aka Rune. Ble møtt på togstasjonen og deretter guidet frem til Vinyl & Kaffe. Jeg ymtet frem at kanskje vi skulle ta en kaffe på veien, men Rune sa at vi antageligvis fikk kaffe hos Runar. Akkurat da trodde jeg at vi fikk kaffe hos Vinyl & Kaffe (dumme meg😆). Kaffe var besøket litt senere på dagen, men jeg turde ikke å si noe🙊 Vel fremme i butikken så ble jeg introdusert og etter litt småprat så var det bare å begynne å bla. Rune sa at vi måtte bli der en liten stund da vårt neste besøk var avtalt litt over kl. 13. Kaffetørst som jeg var (kunne selvfølgelig kjøpt kaffe) fant jeg frem 3 skiver til slutt og fikk den rimeligste på kjøpet😊
    IMG_5405.jpeg

    IMG_5404.jpeg


    Så satt vi oss i bilen og tok turen til Runar (aka @RBN ) og endelig ☕. Ikke bare fikk vi servert kaffe, men is med tilbehør😋 Etter litt skravling og inntak av næring så fikk jeg ta plass i gostolen og sweetspot. Først av alt så er oppsettet til Runar meget seriøst og flott med krem komponenter. Rommet er utstyrt med diverse produkter for å holde akustikken under kontroll. Jeg fikk sitte i sweetspot i en drøy halvtime og storkoste meg. Her er det meste på plass. Vokalist har naturtro størrelse og formelig står foran deg. Piano får flott tyngde og størrelse og etterklangen av strenge høres naturtro. Lydbilde er stort og med god høyde. Bassen har godt fundament og diskanten er frisk og oppløst. Dette er et oppsett i toppklasse👏 Takk for at jeg fikk komme å høre på dette Runar👌

    Edit: Runar har også noen tweaks på lur, bl.a en ”metall kule" som plasseres sentrert mellom høyttalerene og i diskant høyde. Overraskende hva som skjer i lydbilde med denne montert:eek:
    IMG_5406.jpeg

    IMG_5409.jpeg


    Så var det endelig tur opp til Blåskogen! Jeg var litt spent på hvor dette egentlig var da Rune rallet om at huset deres var en av de lengst unna allfarvei i Hamar! Var det virkelig ala Piknik med døden (Deliverace) dette? Jeg ble heldigvis roligere da vi svingte inn på gårdsplassen og jeg ikke hørte banjospilling i det fjerne😆 Fikk så vidt hilst på Maja, men hun var litt blyg og sikkert skeptisk til en kar fra Oslo (naturlig nok). Etterhvert så ble jeg plassert i gostolen foran oppsettet. Jeg og forsterker fikk varmet opp med litt diverse musikk fra streamer, mens Rune gjorde klar mat på kjøkkenet. Det er ikke ofte jeg ser og hører Magneplan høyttalere hjemme hos noen, men dette så og spilte stort!
    IMG_5410.jpeg

    IMG_5413.jpeg

    IMG_5412.jpeg


    Så ble jeg kalt inn på kjøkkenet hvor Rune hadde disket opp med deilig paella og tilhørende ingefærøl. Dette smakte absolutt ypperlig og ingefærølet passet fin fint til paellaen😋(y) Etter mat så fikk jeg en ny øl og ble plassert foran anlegget igjen, men nå skulle det spilles vinyl😊 Rune dro frem den ene skiva etter den andre og jeg smilte bredere og bredere. Dette oppsettet spiller som nevnt stort og med en virkelig flott gjengivelse av vokal. Her får vokalist nesten en kroppslig fremtreden i rommet på enkelte opptak. Piano og andre streng instrumenter gjengis med meget godt og bassen har akkurat nok ”saftighet" uten at den flyter ut. Jeg vil mene at dette oppsettet spiller jazz og akustiske instrumenter meget godt. Rune sa litt om styrker og svakheter i starten av lytte session og jeg kan tildels være enig i hans egne kommentarer. Lydbildet er som nevnt stort, men er ikke det siste i nøyaktighet når det kommer til plassering av f.eks instrumenter. Jeg synes egentlig ikke dette var så problematisk da de andre kvalitetene overskygget dette. På litt mer ”rocka" musikk så kunne jeg kanskje ønske meg litt stramhet og kontrast (smekk) i nedre mellomtone/bass. Jeg mener også at det er litt til å gå på i oppløsning oppover, d.v.s at overtoner kommer enda litt mer frem. Dette er bare flisespikkeri da dette oppsettet spiller musikk og får en til å glemme hifi-parametere og den slags. Det er det beste komplimentet jeg kan gi et oppsett(y) Når det kommer til avspilling fra digital kilde/streaming så vil jeg ikke si så mye bortsett fra at det ikke er på nivå med vinylavspilling.

    IMG_5418.jpeg

    IMG_5420.jpeg

    Det ble jo også tid til litt skravling og det ble servert noe godt i glassene under mitt besøk i Blåskogen. Takk for at jeg fikk smake en meget god hjemmelaget imperial stout med lønnesirup som er lagret på islay whisky fat etter hva jeg forstod🍺 En dram tryllet du også frem og det var noe jeg ikke hadde kjennskap til, men den var fruktig, lett og fin🥃 Jeg fikk også med noen musikktips som skal følges opp, bl.a den Chet Baker skiva. Da er det bare for meg å takke for en fortreffelig dag på Hamar og i Blåskogen, dette må gjentas(y)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for besøket og tålmodigheta med at jeg dro deg med rundt omkring uten at du først fikk kaffe. Jeg visste jo ikke at du er addicted! 🙈😆

    Ellers, så har de BÅDE glasscola og KAFFE på Vinyl & eeeh - kaffe.😎😆

    Står litt mer her :
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @RBN var som vanlig lun og blid, og tok imot oss på beste måte. Takk for det R.

    Jeg har vært der en del ganger, og ut fra det jeg hørte fra sofaen bak, låter det ikke dårligere nå heller. 😊
    Marcus Miller m Miles Davis-låta "Jean Pierre", låter hinsides bra på dette anlegget.
    Like morsomt hver gang. 😆
    7977ed2900e6b4990c12e8b01162c447.jpg


    Lyttestolen fikk gjesten langveisfra disponere, og det virker som han trivdes. 🙂
    IMG_20240608_135150.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.431
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @ou812rh har jo fortalt at vi var innom Håkon på V&K i går. Det er vanskelig å gå tomhendt ut derfra.
    R fant debut-albumet til Sinead O'Connor, helt strøken. Etter lettere press sto han over kjøpet, og lot det gå over til meg. 😎
    Han var vel litt i ulage pga synkende blodverdier på koffein. 🙈😆
    IMG_20240609_142755.jpg

    The Lion and The Cobra. Er fra 1987 denne.
    O'Connor var bare 20 år da den kom.

    Litt morsomt er det å se at dette er en original, som i sin tid er kjøpt på legendariske Rilla platebar i Hamar. Rester av forseglingen sitter igjen.
    I hine hårde var Rilla butikken som hadde i særklasse mest musikk i fysisk format mellom Oslo og Trondheim. En av de største i landet. Hadde også en del sjølimport, og utvalget var veldig bra.
    Alle på Hamar rundt min alder hadde et forhold til Rilla, og det var nokså mange hardt opptjente kroner som ble lagt igjen der av lokal ungdom.

    Den andre plata klarte jeg å finne sjøl.
    Nyeste Bjørn Berge med en del kule coverlåter. Bl a TRex' "Get it On".


    Tror jeg begynner å bli litt jevn i lokalet der, for nå kommer prisavslaget uten at jeg spør om det. 🙈😊
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn