BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20241106_160607.jpg

Jason Isbell & The 400unit.
    Sentrum Scene 05.11. Utsolgt.

IMG_20241106_155902.jpg

Jeg har sett Isbell før, men mener at han og The 400, var enda bedre denne gangen.
    Man kan tenke seg noe i retning av en yngre Springsteen kombinert med John Prine's evne til god låtskriving.

Hele bandet oste av spilleglede. Stødig og sterkt band. (5 mann +1 kvinne)
    Sadler Vaden på gitar, i meget god form, og en av de kuleste bassistene jeg har sett på ei scene, Anna Butters.
    Hun er ny i bandet, -fra Australia med jazzbakgrunn, og spiller på en veldig leken og melodiøs måte. "She's absoulutely killing it", som det blir sagt om henne.
    IMG_20241105_211806.jpg

Vi fikk høre partier med to basser i samspill, og også innimellom to trommiser samtidig.
    Vaden og Isbell utfyller hverandre godt. En imponerende gitarstall. Fyldig og fett lydbilde.
    IMG_20241105_224251.jpg

Fin veksling mellom rolige lyriske sanger og rocka gitar-øs.

IMG_20241105_231437.jpg

Herlig konsert!

(Bildene er ikke helt 100% bra, men bedre enn ingen (?))

IMG_20241106_190032.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Smått misunnelig! Var på konsert med ham og bandet hans for mange år siden, men husker knapt at jeg var der 😆
    Mener å ha hørt det samme fra deg vedr et par tre andre gigs også...😆

Dette var jo råbra, og som sagt synes jeg denne versjonen var enda bedre enn tidligere. Neste gang, går vi sammen. 🙂

Du får fortsette å hygge deg med ørkenrocken. 🐪👍

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Før konserten på tirsdag var det tid til noen butikkbesøk.
    Kjøpte litt ny vinyl. Skal komme tilbake til det, men vi var først en tur til Mala i Asker.

Storebror hører Tony Joe White på Børresen Z5.
    IMG_20241107_104654.jpg

Vi ble veldig godt mottatt, og fikk en liten omvisning før vi fikk høre noen ulike oppsett.
    Jeg har ikke hilst på selger før, men tror han heter Jonathan. (?) - samme mann som stod for demo av de store Ø i Horten. Tilgi hvis jeg tar feil.

Det var ganske klart fra vår side at vi ikke var på handletur, men bare hadde lyst til å se hva de har inne nå. Det ble etterhvert rett og slett hyggelig, og vi fikk mye tid i butikken. Vi fikk svar på det vi spurte om.
    Alle musikkønsker ble oppfylt, og det var null stress eller pushing. Sympatisk selger.

Jeg skal prøve å være litt kort, men må nevne et par ting.
    Det var nylig avholdt et event med stativhøyttalere i det store lytterommet.
    Derfor stod det igjen en del utstyr etter dette.
    Vi fikk høre Marten Oscar Duo, med den nye Axxess Forte1 amp/dac /streamer.
    IMG_20241107_104455.jpg

Det spilte fint. Det låt så bra som jeg venter fra en stativhøyttaler i prisklassa. Ca 80 + stativer.
    Så ble det byttet til Parker Duo. En må legge på noen lapper for å få disse med hjem.

IMG_20241107_104053.jpg

IMG_20241107_104203.jpg

IMG_20241107_104259.jpg

Den er også en del større enn Oscar.
    Parker Duo-høyttaleren er større enn man oppfatter ved første blikk. Kabinettet har ikke parallelle sider slik at bakplata er noe bredere enn fronten. De er også djupere enn det ser ut som når de står rett foran en. Fit & finish er prima.
    Disse har jeg hørt spille godt tidligere.
    Da i et mindre rom med Boulder integrert. Hadde derfor noe forventning om hva som skulle komme.

IMG_20241107_104420.jpg

Nå altså i det store demorommet med Axxess. Må si jeg ble imponert!
    Det var helt klart at den forrige demoen på langt nær hadde utløst potensiale i disse høyttalerne.
    I denne prisklassa skal det låte godt, - men hvilken størrelse og oppløsning!
    Ikke noe skarphet eller unoter.
    Vi måtte spørre oss om man egentlig har behov for større høyttalere.

Michelle Shocked' "Quality of Mercy", ble gjengitt med tilnærmet samme punch som vi hørte i Gøteborg på adskillig dyrere høyttalere.
    "Brush with the Blues", Jeff Beck, låt levende og ekte, med god bite i gitarlyden.
    "Hoist The Colours" fra Pirates of the Carabbean ble gjengitt i full størrelse, og fylte hele rommet.
    Det meste som ble kasta på dette oppsettet låt godt, eller enda bedre.
    Smilet og foten er gode indikatorer på at ting er i orden. Veldig positiv opplevelse.

For å prøve en annen streamer/dac ble det koblet til Aavik inn i Axxess Forte amp.
    Det ble en annen ro, større 3d, og mer dybde. Ennå mer oppløst.
    Lett å høre at det var noe annet.
    Men også kostbart.

Når det gjelder Axxess-boksen, så kan jeg ikke forstå annet enn at med dagens priser på HiFi, er det mye for pengene.

IMG_20241107_104530.jpg

Her får man en komponent som kan veldig mye. Bare å koble på et par gode høyttalere, så har man et anlegg av høy kvalitet.
    Tar nesten ikke plass, og har et svært leservennlig display. Et kjennetegn på elektronikk fra Audio Group Denmark.
    -Og tenk hvor mange penger man sparer på så få kabler. 😊
    Oppgitt pris på Forte1 er 59 tusen norske kroner.
    Jeg telte ikke, men antagelig var det Ansuz kabler og andre greier for mer enn en halv mill.
    Forte er å få i tre nivåer med samme utseende, 1, 2 og 3. - Den er mer forfinet og har bedre innmat etterhvert som prislappen blir større.
    Det som er hyggelig, er at man her får noe av samme teknologi som ligger i de kostbare Aavik-produktene til en adskillig lavere pris.
    Jeg tror jeg snart begynner å bli kvitt skepsis til klasse D, men rør er det jo ikke. 😊

Litt til:
    EC er kommet til Asker :
    IMG_20241107_104338.jpg

Esoteric N05xd streamer /dac
    IMG_20241107_103604.jpg

Aavik SD880
    IMG_20241107_103858.jpg

Musical Fidelity TT
    IMG_20241107_103507.jpg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.410
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mener å ha hørt det samme fra deg vedr et par tre andre gigs også...😆

Dette var jo råbra, og som sagt synes jeg denne versjonen var enda bedre enn tidligere. Neste gang, går vi sammen. 🙂

Du får fortsette å hygge deg med ørkenrocken. 🐪👍
    Hadde vært bra med en støttekontakt 😄

Ser The The kommer til Bergenfest i juni. Satser på at jeg husker konserten dagen etterpå 😊

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    JasonIsbell1080x1080.jpg

Flere som er fornøyd med tirsdagskvelden.

Klippet under er fra Sentrum Scene 5. november, - henta fra youtube. Altså ikke mitt.
    Nokså klønete filming, men lyden er ikke så verst.
    Ca halvveis dukker Isbell opp i helfigur. 😆
    Overseas:

Ikke fra Oslo, men et godt proff opptak.
    The King of Oklahoma :

Ligger et opptak av denne fra Oslo på youtube, men det er ganske dårlig.
    Dette noe bedre. Synes det er artig at Isbell +The 400 unit gjør en cover av The Cure.
    Den så jeg ikke komme, - som det heter. 😊

Encore, The Cure's "Just like heaven".
    Fyflate for ei perfekt pop-låt 🥰

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20241108_223656.jpg

Et par skiver kjøpt på Oslotur tidligere i uka :
    Har alltid synes Ferry har vært en umåtelig kul type. Med et misunnelsesverdig drag på damene. Stilig kar. Stemme og uttrykk med særpreg og personlighet. Man er ikke i tvil hvem som synger når Bryan Ferry spilles.
    En hører godt at både Nile Rodgers og Eno er involvert. Innafor det litt glatte ytre kryr det av sofistikerte detaljer i musikken.

Mamouna er reutgitt på vinyl nå i høst.
    Originalen fra 90 tallet koster fort vekk 150 euro. Her følger også det uutgitte albumet Horizon med i samme pakke. Attpåtil er denne nye halvfartsgravert på Abbey Road.
    Har ikke spilt den, men har forventninger om at denne skal låte bra. Jeg tror man liker musikken, hvis man liker Roxy Music 's Avalon. Kanskje noe mer funky denne.
    IMG_20241108_225042.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enda mer Bryan Ferry.
    4050538938661.jpg

Denne vinylutgaven av den nye samlingen kalt :"Retrospective" er en slags essens av CD boksen som kom tidligite i år. Spenner fra1973 til 2023.
    Også denne har fått behandling i form av half speed mastering.
    Mye bra her. Har f eks veldig sans for hvordan Ferry tolker Dylan. En helt annen måte å gjøre det på, men det fungerer utmerket.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.790
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Litt halvpsykedelisk fra den kanten som gjør det spennende. med Brian Ferry vibe. Beskrivelsen her er vel omtrent det jeg føler:) ISkal ikke påberope meg å være flink til å sette ord på slikt :D NB det gjaldt forrige innleggg :LOL: Så det kom inn et mer..

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her er helgas begivenhet.
    Venta lenge på denne, men kom til slutt.
    Helt fra Canada.
    STAY TUNED m Dominique Fils-Aimé.
    Del to i trilogien blå, rød, gul.
    Nå er alle på plass i vinylhylla i tillegg til den nyeste som er grønn.
    Mange kjenner sporet Birds fra den første blå. Ingen grunn til å stoppe med den.
    Her er det mange godbiter. Særlig med tanke på vokalarbeid. Stay Tuned er prisbelønt for beste vokal - jazzalbum.

IMG_20241107_144938.jpg

Spennende lydbilde og fin pressing.

Ellers ønsker jeg alle som er interessert i hund og/eller musikk riktig god helg. 🙂

Screenshot_20241103_082300.jpg

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.087
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ser du har to meget gode album å kose deg med i helgen @bluesbreaker (y) Bryan Ferrys, Mamouna har jeg hatt sansen for helt siden jeg kjøpte CDen på en bensinstasjon ett eller annet sted. Tungt og stram rytmeseksjon som nesten går over i å bli litt monotont til tider, men fett som fy. Ser du på musikerene som er med så er ikke dette noen B-lag. Mange av låtene er litt såre og melankolske, men noen er mer ”lystige", og helt i Byan Ferrys stil. Fett album i mine ører(y)

Stay Tuned er nesten på høyde med Nameless. Skiva har litt mer akkompagnement og har et større repertoar! For noen år siden så la jeg ut dette på insta og fikk en kommentar fra selveste Dominique:love: Kos deg med god musikkhelg!

6390B138-15B6-402E-8BFB-8C158540839F.jpeg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @ou812rh Tusen takk for hyggelig og reflektert kommentar. 🙂

Er vel så en kan kalle dette en hifidelitisk godbit. 😊

IMG_20241109_093137.jpg

Dette er en nytelse å høre fra ende til annen.
    Det er virkelig beundringsverdi hvilket godt studioarbeid som er nedlagt her.
    Og det fortjener både stemmen og musikken til fulle.
    Litt morsomt å sammenligne streaming og vinyl. Streaming vinner på klarhet og definisjon, men det spiller enda større, varmere og organisk på LP.
    Litt som samme reise med ulike transportmidler. Ja takk, begge deler. 🙂

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skrur opp tempo litt.
    IMG_20241109_101403.jpg

Ikke verst lyd til å være gammelt liveopptak. Bra energi og trøkk. Man kjøper denne for musikken, ikke pga lydkvalitet. Morsomt å høre konsertopptak med et såpass ungt Talking Heads. (1977). Utgitt på RSD tidligere i år.
    IMG_20241109_101208.jpg

IMG_20241109_101151.jpg

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    @ou812rh Tusen takk for hyggelig og reflektert kommentar. 🙂

Er vel så en kan kalle dette en hifidelitisk godbit. 😊

Vis vedlegget 1072626
    Dette er en nytelse å høre fra ende til annen.
    Det er virkelig beundringsverdi hvilket godt studioarbeid som er nedlagt her.
    Og det fortjener både stemmen og musikken til fulle.
    Litt morsomt å sammenligne streaming og vinyl. Streaming vinner på klarhet og definisjon, men det spiller enda større, varmere og organisk på LP.
    Litt som samme reise med ulike transportmidler. Ja takk, begge deler. 🙂
    Hei Blues

Det var @_RoDa som introduserte Domenique med Birds og siden så kjøpte jeg fort den blå og gule. Mangler den røde, har du noen link til å bestille?
    God helg forresten 😁

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mer liveopptak på vinyl.
    IMG_20241109_103820.jpg

10.000 Maniacs, MTV Unplugged .
    Blir nærmest regnet som legendarisk dette konsertopptaket. Bandets mest solgte utgivelse.

Klipp og lim fra discogs:
    "MTV Unplugged captures the band’s folk-pop brilliance in an intimate, acoustic setting. Recorded live in 1993, the album reimagines their classic songs with stripped-back arrangements, putting Natalie Merchant’s expressive vocals and poignant lyrics front and center.

Highlights include the nostalgic “These Are Days” and a tender rendition of “Trouble Me,” but it’s their cover of Patti Smith’s “Because the Night” that truly shines. Each track feels reinterpreted with care, making this more than just a live album—it’s a fresh, emotional take on their best work.

Overall, MTV Unplugged is a perfect showcase of 10,000 Maniacs’ artistry, making familiar songs feel both timeless and newly alive. A must-listen for fans and newcomers alike."
    Deres versjon av Patti Smiths Because The Night solgte mer enn hennes egen.

Låter godt, men ikke Audiofil demokvalitet.
    Denne er noe bedre slik sett :

Har alltid syntes at Merchant har noe helt spesielt. Finnes ikke maken.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei Blues

Det var @_RoDa som introduserte Domenique med Birds og siden så kjøpte jeg fort den blå og gule. Mangler den røde, har du noen link til å bestille?
    God helg forresten 😁
    Du kan prøve her.
    Best å gå sammen fler for å spare porto.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke ferdig med Jason Isbell på ei stund.

IMG_20241109_145537.jpg

Ikke mange album som matcher dette hvis en går inn i tekstene. Ikke noe gæernt med musikken heller, men direkte gla-pop er det ikke.
    Som en kommenterte, "Saddest song of the millennium" :

Ikke dum denne heller :
    IMG_20241109_152935.jpg

Tåkegrått i Blåskogen, men kom oss ut i dag også.
    IMG_20241109_154326.jpg

Maja med "Jason Isbell & The 400 Unit, Live fromThe Ryman".

IMG_20241109_155954.jpg

Fra volume II:

Ha en fin kveld.

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.833
    Takk for tips om B.Ferry Mamouna på vinyl igjen😍 jeg har sendt ut en av jentene for og sikre ett ex🙂 ellers hade jeg hoppet på krykkene selv til platebaren😃
    God helg
    Roger The Boneless☠
    Godt at en av avkommet kunne bistå far med vinyl abstinensen som rev og slet i ham :cool:
    Du må holde deg i ro vet du til ting har grodd sammen igjen.
    Det går ikke at du er ustø på et stillas høyt over bakken Cash.
    Det vil vi rett og slett ikke ha noe av :cautious:
    God bedring!

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.611
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan sporer pickupen din på starten av Mamouna 'breaker?

Ellers;

Alejandro Escovedo - det er jo onkelen til Sheila E. !

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20241118_004702.jpg

Timber!
    Vi fikk hjelp av brodern til å felle noen bjørker som begynte å bli store. Litt utfordrende, for det går en strømledning på ene sida, og huset står nokså nære. Gikk fint.
    Det er så mye skog rundt her, så de vil neppe bli savnet. Mye fin ved til neste vinter. 🙂

Jeg ser aldri noen spiller The Pentangle her på forumet. Lurer på hvorfor?
    Mange spiller jazz, men her er det også mye britisk folk vevd inn i musikken. På den måten er det nokså særegent.
    John Renbourn og Bert Jansch er (var, -r.i.p. ) begge av de aller beste på akustisk gitar, og sammen uovertrufne. Det er ikke noe gæernt med resten av bandet heller.
    IMG_20241118_102923.jpg

En god venn vestfra på Foldnes, forbarmet seg over meg, og forærte meg et fint ex. av Salomons Seal. 🥰

En del av disse opptakene har god lyd, og fin gjengivelse av akustiske instrumenter.

Sist redigert:

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1075370
    Timber!
    Vi fikk hjelp av brodern til å felle noen bjørker som begynte å bli store. Litt utfordrende, for det går en strømledning på ene sida, og huset står nokså nære. Gikk fint.
    Det er så mye skog rundt her, så de vil neppe bli savnet. Mye fin ved til neste vinter. 🙂

Jeg ser aldri noen spiller The Pentangle her på forumet. Lurer på hvorfor?
    Mange spiller jazz, men her er det også mye britisk folk vevd inn i musikken. På den måten er det nokså særegent.
    John Renbourn og Bert Jansch er (var, -r.i.p. ) begge av de aller beste på akustisk gitar, og sammen uovertrufne. Det er ikke noe gæernt med resten av bandet heller.
    Vis vedlegget 1075367
    En god venn vestfra på Foldnes, forbarmet seg over meg, og forærte meg et fint ex. av Salomons Seal. 🥰

En del av disse opptakene har god lyd, og fin gjengivelse av akustiske instrumenter.

Fine plater! :)

Hva er tittelen på de to gule vinylene som er skjult på bilde?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ble ingen jul for denne krabaten. 🐭
    IMG_20241118_144838.jpg

Ser bekymringsverdig velfødd ut. 🤔

giphy (1).gif

Denne falt ikke i smak i "Gismodromen V. 2.0" .🙈😆

Ikke noe jeg spiller ofte, men albumet har en kul, morsom produksjon som får liv i det meste. Mer eller mindre... 😊

Erykah Badu en av skaperne bak den musikalske retningen Neo Soul.
    Debut-albumet ble usedvanlig godt mottatt og sett på som kreativt og nyskapende i sin tid. Baduizm solgte til trippel Platinum og fikk Grammy for beste R&B album i 1998.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mouse killer and Neo Soul lover…….where does this end😅😎🤣🤣

gismo
    Håper det ikke ender riktig ennå.

Neste ut er i hvert fall Lyle Lovett og Rickie Lee Jones. North Dakota.
    Americana blir ikke bedre enn dette.
    IMG_20241119_164611.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.057
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20