JohnnyH
Hi-Fi freak
Har til nå kjørt min E46 nesten 300000km uten noe registerulyd av noe slag, har dog byttet olje på ca halve intervallet anbefalt av BMW jeg bytter altså på ca12500km istedenfor 25000km som BMW sier.Nei, BMW har faktisk laget svake registere på nesten samtlige firere siden slutten av jappetiden (M43 er riktignok ganske holdbar).Er selv mangeårig E46 eier men registerkjede er et problem på noen motorer.
Registerkjede BMW 116i, 2004 mod (75.000 km) - Teknisk - Bimmers.no
BBC One - Watchdog - BMW deny engine failures are due to manufacturing fault
Jeg har faktisk blitt advart mot enkelte 4sylindrede BMW modeller da saken ikke behandles spesielt bra av merke forhandlerne rundt omkring.
Noen sier det forbedrede registerkjede systemet heller ikke er bra.
BMW har her et stort problem, prestisje merke med dårlig oppfølging av noen som må være en konstruksjonsfeil, ikke bra.
Problemet ser ut til å ha startet rundt 2004 2005 modellene.
Det samme er tifelle for mercedes sine firere etter 2003. Er kanskje en tysk gentleman-avtale?
Jeg gir fremskritt skylda. Krav til lavere drivstoff-forbruk gjør at de kjører tynne enkeltkjeder på samtlige modeller. Disse slites MYE raskere enn gode gamle duplex-kjeder.
Når kjedestrammer ikke klarer å ta opp slakken lenger så "vips" - ventilsalat..
Skal man ha billig og driftsikker 3-serie med firer så gå heller for en E36. Ruster ikke mer enn E46 og er gøyere å kjøre også.
Jeg har også byttet olje på gir og kardang/differensial hver 50000km hvor BMW sier life time. Endog røk kardangen/diffen den 31 des 2013 etter service PKK og diffen endte desembermåned med vedlikeholdsutgifter på 36000kr. Hadde jeg hvis at diffen røk 14 dager etter service og PKK hadde bilen blitt byttet i noe nyere.
Størst problem med register sies å være på N47 motoren, og er fortsatt et vist problem på helt nye biler, Ble anbefalt å kjøpe sekser siden jeg kjører rundt 30000km i året. Problemet er at nå finnes ikke sekssylindrede motorer til en betalbar pris på nye biler, 335i er første sekser.