BMW X5 oppe til vurdering

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Vet ikke om det er helt riktige stedet, men jeg prøver meg på offtopic hjørnet :)

Vurderer å bytte inn en BMW 120d -07 i en BMX X5 -01 til -03 mod 3.0dA. Er dette et dårlig bytte? Har sett at mange av disse har byttet gearkasse på en eller annen km-stand og av de jeg har vært å prøvekjørt (3.0i og 4.4i) så har begge hatt knakking ved sving+pådrag (drivknuter?) og begge hadde diverse småfeil som defekt parkeringssensorer og el-bryter på bakluken osv. Er det noen store feil jeg bør være klar over? Hvordan er holdbarheten på disse bilene mtp. km-stand? er over 200k km farlig mye for en slik bil?

Er så møkk lei "begrensningene" mtp. framkommelighet som bakhjulstrekkeren har i forhold til 4x4 nå at et bytte er på tide!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare som en innskytelse; X5 har på sin side en hel rekke praktiske svakheter ift en 1-serie, ikke minst i kraft av sin nærmest uhåndterlige størrelse i mange sammenhenger; er du sikker på at du vil ta det lange steget? Du får da 4WD på mange langt mer økonomiske og praktiske BMW'er enn X5, har du vurdert noen andre?
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Vidar P skrev:
Bare som en innskytelse; X5 har på sin side en hel rekke praktiske svakheter ift en 1-serie, ikke minst i kraft av sin nærmest uhåndterlige størrelse i mange sammenhenger; er du sikker på at du vil ta det lange steget? Du får da 4WD på mange langt mer økonomiske og praktiske BMW'er enn X5, har du vurdert noen andre?
Det er helt sant. Jeg kan vel egentlig legge til at jeg har en Mercedes Geländewagen som bil nr.2 så jeg kjenner godt til størrelsen på en slik bil. Det er vel litt det at jeg har blitt bortskjemt med fremkommeligheten som Mercedesen har som gjør at jeg kunne tenkt meg en 4x4 til bil nr.1 også :)

Synst oversikten en høy bil gir meg er et stort pluss også så derfor havner jeg litt i SUV-kategorien samt at jeg er ekstremt fornøyd med den bmwen jeg har (min første bmw) og derfor har jeg vel havnet i "X5-sporet".
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.161
Antall liker
2.433
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har en -07 X5. Det er en alldeles glimrende bil på alle måter. Har hatt både 3- og 5-serie tidligere, overgangen i størrelse var intet problem. Den er jo ikke lenger enn 5-serien, min kone som er lavere enn meg hadde mye lettere for å ta skjermen i parkeringshuset med 5-serien enn med X5.

Jeg kunne godt tenkt meg 5-serien igjen, men det har ingenting med størrelsen å gjøre.

Jeg kjenner ikke forrige gen. X5, men den er jo en del mindre enn dagens. Bagasjerommet, selv på den nye X5, er ikke imponerende stort i forhold til bilens størrelse. Min bror og jeg skulle ha inn en dusjvegg i bagasjerommet med setene nedlagt. Vi fikk det ikke inn og måtte ta i bruk hans 10 år gamle Mondeo i stedet. Det irriterte meg en smule...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Bare som en innskytelse; X5 har på sin side en hel rekke praktiske svakheter ift en 1-serie, ikke minst i kraft av sin nærmest uhåndterlige størrelse i mange sammenhenger; er du sikker på at du vil ta det lange steget? Du får da 4WD på mange langt mer økonomiske og praktiske BMW'er enn X5, har du vurdert noen andre?
Personlig ville jeg kjøpt en vanlig 5-serie med firehjulsdrift. Du har jo et kjøretøy til krøtterveier allerede, hvorfor ha to? De aller fleste turene dine går vel på vanlig vei, og da er det vel glatta du ønsker å gardere deg mot med drift på alle fire?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.383
Har eid en lang rekke BMW'er opp gjennom de siste 35 årene. Akkurat nå har jeg en eldre 325ixt (som passer perfekt til fruen) og en nyere 5-serie dxt.
Da jeg solgte min gamle 525ix vurderte jeg både den gamle og nye X5 men slo de fra meg av følgende grunner:
- bakkeklaring var ikke noe issue for meg
- størrelsen ville bli et problem i min dobbelgarasje, selv med lille 3-serien ved siden av
- lastekapasiteten (reellt volum) var mindre enn på den nye 5-serien
- drivstoffkostnadene er vesentlig høyere enn på en 5-serie diesel
- manøvrerbarheten i trange bygater er ikke på høyde med 5-serien
- ved hurtig landeveiskjøring er 5-serien X5 fullstendig overlegen
- innkjøpskostnaden var temmelig mye høyere uten at jeg fikk følelelsen av å "få det igjen" (i.e. staten er eneste profittør)

Mitt råd? Let opp en brukt 5-serie, fortrinnsvis xd - best buy vil være 3-literen som tar ut minst effekt (525xd). Holder i bøtter & spann.

mvh
JackX
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Eller velg det beste og putt en bensin 6er under panseret ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.257
Antall liker
11.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En morsom anmeldelse av SUV-fenomenet her:

http://www.dn.no/dnBil/article1407573.ece

Utdrag: "Hittil i år har vel 16 prosent av nybilkjøpene vært en suv. Det betyr at 8000 personer er lurt.

Det å heise opp en bil medfører at kjøreegenskapene blir elendige. Slik er det bare. Slike hvermannsen-suver har da heller ikke noe som helst i terrenget å gjøre, og da kan man lure på hva i all verden poenget er?

Ute i terrenget eller langs dårlige skogsveier mangler bilen reduksjonsgir og bakkeklaring, og er like hjelpeløs som en selunge er for hakapiken.

Enkelte mennesker hevder de kjøper en suv fordi de liker å sitte høyt og ha oversikt. Hvis angsten for å sitte lavt er det virkelige problemet, er terapi et langt billigere og mer nyttig tiltak for potensielle bilkjøpere enn å kjøpe en suv.

I konseptet "bil" er dette langt fra godt nok"
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og jeg som etterhvert begynte å tro at jeg nesten var alene om å synes det der… kjenner meg igjen, eller iallefall oppfatningene mine, i omtrent hver eneste setning. Morsom link, DN kan få sagt det de. Noreg takkar dykk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.257
Antall liker
11.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Og jeg som etterhvert begynte å tro at jeg nesten var alene om å synes det der… kjenner meg igjen, eller iallefall oppfatningene mine, i omtrent hver eneste setning. Morsom link, DN kan få sagt det de. Noreg takkar dykk.
Var ikke tilfeldig jeg la den inn. SUV er fornuftig det, dersom det er det man trenger. Men det er det utrolig få som gjør. Her i Fana blir SUVene brukt for at mor skal kjøre på butikken og det er en særdeles betenkelig praksis. Litt ekstra bakkeklaring, høy sittestilling (om man trenger det) og firehjulsdrift kan man få på vesentlig mer rasjonelle måter.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg som trodde SUV var helt ut nå :p Blir litt for 2003 spør du meg... ;)
Har forøvrig alltid synes de har vært ut, men er det faktiske ekstra (uvanlige) fremkomlighets behov ser jeg poenget.
Men en i SUV kunne de likegodt fjernet. Finnes nada noe sportslig med en SUV.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.257
Antall liker
11.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Jeg som trodde SUV var helt ut nå :p Blir litt for 2003 spør du meg... ;)
Har forøvrig alltid synes de har vært ut, men er det faktiske ekstra (uvanlige) fremkomlighets behov ser jeg poenget.
Men en i SUV kunne de likegodt fjernet. Finnes nada noe sportslig med en SUV.
Poenget er at du skal bruke den til sportsaktiviteter. Som å kjøre rundt i terrenget og plaffe ned ville dyr.
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Mange treffer spot-on med beskrivelsen av SUV her.. Jeg vil ha det av den grunn at man får mye bedre oversikt ved å sitte høyt når man kjører. Å påstå at man ikke får bedre oversikt ved å sitte høyere en øvrig trafikk er bare *******. Hvor høyt man setter dette med oversikt på listen når man velger bil er selvfølgelig individuelt og det er nok en av grunnen til at vi alle ikke kjører rundt i samme bil ;)

Så klart blir kjøreegenskapene dårligere, men her har man det evige pest&kolera valget. Velger man en bil med comfort så får man UANSETT ikke gode kjøreegenskaper med på kjøpet og velger man en som er sportslig så er den alltid ukomfortabel. Kompromiss må ufravikelig inngås. 5-serien som flere er inne på her er nok en av bmw sine beste biler på måten den kombinerer comfort og kjøreegenskaper på og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en slik, men problemet er at 2004 og nyere som blir aktuell er 100k dyrere en X5'en i den årgangen jeg har siktet meg inn på. Kompromisset med at jeg ikke får sitte høyt skulle jeg klart å svelge akkurat når det gjelder 5-serien :)

4x4 egenskapene på SUVene er uansett ikke så dårlig at man ikke kommer frem langs veiene jeg stortsett ferdes på og om jeg vet at jeg skal noe på et sted hvor det er 30cm+ med snø og omtrent ikke vei så får jeg heller ta Geländewagenen... Det kan vel neppe bli dårligere enn en bakhjulstrekker?

JackX, hva kom du frem til at forbruket var på X5 kontra 5-serien? Har du erfaring ang. 5-serien med bakhjulstrekk og fremkommelighet i forhold til 1-serien?

Er det ingen som har noen synspunkter på vanlige feil og servicekostnader på en X5 1.generasjon?

digiman: prøv en landrover defender eller en mercedes geländewagen edition PUR og så prøvekjører du f.eks SUV/SAV etterpå. Det er en enorm forskjell på de bilene som er bygget for å gå utenfor asfaltveiene og de som er bygget primært for asfalt veiene. De er selvfølgelige ikke sportslige sammenlignet med en sportsbil, men er det noen som har påstått det?

Uansett. Jeg har ikke tenkt å sitte å forsvare SUV mer i denne tråden. Folk har helt klart forskjellige prefferanser når det gjelder bil og jeg er selv rimelig åpen for forskjellige biler. Nå vil jeg prøve SUV :) Når jeg skal nyte sportslige egenskaper og fart så tar jeg heller motorsykkelen en tur på våler/ACR/rudskogen.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.720
Antall liker
1.511
digiman skrev:
Jeg som trodde SUV var helt ut nå :p Blir litt for 2003 spør du meg... ;)
Har forøvrig alltid synes de har vært ut, men er det faktiske ekstra (uvanlige) fremkomlighets behov ser jeg poenget.
Men en i SUV kunne de likegodt fjernet. Finnes nada noe sportslig med en SUV.
Var ikke hele poenget med å kalle det Sport Utility at de havnet i en billigere skatteklassen i USA ?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.161
Antall liker
2.433
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte min X5 ny i 2007 fordi jeg syntes det var den kuleste BMWen akkurat på det tidspunktet. Jeg fikk den levert på datoen for den offisielle europeiske lanseringen, stor stas. Alibiet er hytte på fjellet, men jeg betaler for brøyting helt til hytteveggen så noe stort poeng er det absolutt ikke.
Jeg byttet fra 5-serie og også den kjøpte jeg det året den kom, også da fordi jeg syntes det var den kuleste BMWen som var mulig å kombinere med familieliv.

Hadde jeg skulle byttet i dag hadde jeg kjøpt ny 5-serie med 4-hjulsdrift og bensinmotor. Av samme grunner som tidligere. Men nå bygger jeg hus og nytt lytterom i stedet, lite penger til bil nå for tiden, dessverre.

Trenger virkelig et bilkjøp å være så j.....rasjonelt?

Uansett er jeg fremdeles storfornøyd med min X5. Hvor kult hadde det vært å kjøpt en ny 5er i 2007, 4 år etter at den var lansert ;D
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.383
digiman skrev:
Jeg som trodde SUV var helt ut nå :p Blir litt for 2003 spør du meg... ;)
Fullstendig enig med deg. Unnlot imidlertid å ta med momentet da det rundt der jeg bor går det nærmest 13 av dem på dusinet og man kan bli lettere forvirret; er man tilbake til år 2000 eller hvor er man. Den ene X5 etter den andre surkler i kø nedover Trosterudveien for å bli parkert i varme garasjer i Vika en plass. Rekker ikke å bli varme engang. Behov? Betcha!
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.383
minim skrev:
JackX, hva kom du frem til at forbruket var på X5 kontra 5-serien?
Jeg har aldri eid en X5, men ut fra de gjengse tabellen for forbruk er det lett å se at den bruker vesentlig mer enn en 5-serie diesel. Jeg bruker rundt 0.5 l/milen på landeveiskjøring (kjører ca 50 mil t/r til Beito ganske så ofte) med full bil; en X5 må du regne ligger på 0.9 under de samme forhold.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mange som har misforstått her. Grunnen til at vi gutta kjøper stor SUV er at når det smeller fordi vi kjører fort (eller den fordi den platinablonde kjerringa vår ikke kan kjøre) så er det greit å bare kunne fjerne skrapjernet etter bilen vi traff før vi uskadd kjører videre. Selv hadde jeg lyst til å installere aktivt panser og kufanger på min, ta konseptet helt ut liksom, men i dette helvetes sosialistlandet skal man jo ta hensyn til fattigpakket i vanlige kjøretøy, så Biltilsynet sa nei! Hva faen er det man betaler en god halvmillion ekstra til staten for, om ikke for overtaket i bygater og på landeveien?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kjørte jo selv SUV et år (uten å eie den, riktignok), men det var skikkelig SUV. Og i Afrika hadde vi Pajero, men det var en helt annen sak. Jeg liker i utgangspunktet å kjøre SUV, for jeg er ganske sedat. Men jeg har vel funnet ut at jeg liker veiegenskaper bedre sålenge det finnes skikkelige veier.
 
C

Cyber

Gjest
Hvis man har lyst til å bruke mye penger på å komme fra A til B, så hvorfor ikke? Jeg er bilfreak selv, men har ikke økonomi til å kjøpe de helt store sakene. Har f.eks. idag stått og hatt startermotoren på min -91 modell til å gå i 1.5 minutter før det tente på pluggene. Må nok frem med litt verktøy gitt.

X5 er utrolig flotte biler, er en hvit ny en der jeg jobber - utrolig lekker, men går jo nesten utenfor de hvite stripene på parkingloten, det kommer jo an på bruksområde.

Min neste bil kunne godt være noe ala en Touran, deilig å komme littegrann opp fra bakken synes jeg.

4X4 er vel ikke så nødvendig? Min framhjulstrekker med gode piggdekk og ESP går opp bratte, glatte bakker nokså greit - og det er 3 dager i året - maks at det er aktuelt, men det kan jo være du bor i mer girsgrendte strøk.

Men har du LYST på en X5 og har råd - hvorfor ikke? Trenger ikke være så lurt alt en tar seg til. :)

Nok OT, lykke til med kjøp!
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
13
Roberten skrev:
digiman skrev:
Jeg som trodde SUV var helt ut nå :p Blir litt for 2003 spør du meg... ;)
Har forøvrig alltid synes de har vært ut, men er det faktiske ekstra (uvanlige) fremkomlighets behov ser jeg poenget.
Men en i SUV kunne de likegodt fjernet. Finnes nada noe sportslig med en SUV.
Var ikke hele poenget med å kalle det Sport Utility at de havnet i en billigere skatteklassen i USA ?
En BMW er vel streng tatt en SAV, er den ikke?!

Sports Activity Vehicle ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.194
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Hvordan er fremkommeligheten med X5 egentlig? Grunnen til at jeg spør er at min kjære tok en bakkestart på glatt vei forleden ("polerte" hjulspor og asfaltvei) med en 2-hjulsdreven. Bak som en X5 som ikke kom i gang og måtte rygge. Selvfølgelig kan det være både dekk og sjåfør som er årsak, men det er ikke fritt for at man undrer hva som skjedde.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Trondmeg skrev:
Hvordan er fremkommeligheten med X5 egentlig? Grunnen til at jeg spør er at min kjære tok en bakkestart på glatt vei forleden ("polerte" hjulspor og asfaltvei) med en 2-hjulsdreven. Bak som en X5 som ikke kom i gang og måtte rygge. Selvfølgelig kan det være både dekk og sjåfør som er årsak, men det er ikke fritt for at man undrer hva som skjedde.
En typisk fenomen jeg har sett på X5er her i Oslo er helt overdreven størrelse på dekk og felger. Dette inkl også vinterdekk.
Bidrar nok mye til negativ fremkommelighet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.194
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Det bidrar selvfølgelig negativt. Men det må være et lite prestisjenederlag (hvis det betyr noe) og ikke komme opp med 4WD fordi alle forventer at fremkommeligheten er bedre enn 1-akslere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dessuten var ikke 4WD-systemet på X5-modellene pre-xDrive preget av spesielt høy fremkommelighet heller, det var jo mer eller mindre det samme systemet som de brukte på 3- og 5-serie på 80-tallet (med unntak av at X5 manglet sperrer, men hadde DSC). Utdatert og lite fleksibelt muligens.

xDrive-systemet er mye bedre, og aller best er det på personbilene nå (sidefordeling av kraft, i tillegg til bak/frem). Hun hadde nok ikke tatt løs der en xDrive ikke klarer å ta løs...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.745
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hørt rykter om at de aller første X5 som kom hadde veldig dårlig framkommelighet. (samt ganske mange andre barnesykdommer som ble veldig dyre). Noe som kom seg etterhvert.

EDIT: Ser Vidar også har svart noe av det samme.
Skjønner at du liker bilen minim men personlig hadde jeg styrt unna en tidlig generasjon X5. (Samt endel andre merker som har prøvd seg i SUV markedet det siste 10-året). Kan bli en veldig dyr fornøyelse.
Min tidligere sjef hadde/har en X3. Ganske fin bil å kjøre foresten og ihuga BMW fan. Men til og med han og kona måtte innse etter noen lengre sommerturer (Danmark, Tyskland, Norge etc. ) - at det er jo ingen god personbil og manglet totalt kjøreegenskaper for slike forhold. Og når elektronikken slo feil ble det ikke bedre :)

For andre forhold sikkert fint.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror skillet går på 2006 for X5, innbiller meg at de første med xDrive kom da. 2003/4 for X3.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.194
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Vidar P skrev:
Hun hadde nok ikke tatt løs der en xDrive ikke klarer å ta løs...
Neppe. Men vi til gode å stå fast enda også både på is, slaps, snø eller annet guffent føre her på østlandet. Og det med piggfritt. Godt mekanisk grep og antispinn har gjort jobben så langt. Og jeg er ikke imponert over alle nye/re biler jeg har kjørt.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.161
Antall liker
2.433
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Min 2007 modell har ekstremt bra fremkommelighet uansett hvor isete det er, oppover vel og merke. Og det til og med på piggfrie dekk. Den er imidlertid såpass tung at man må være langt mer forsiktig utfor enn med en femmer. Jeg valgte piggfrie av gammel vane, men på en tung bil som X5 velger jeg piggdekk neste gang dersom jeg må bytte dekk før jeg bytter til 5-serie igjen. Må vente litt av økonomiske årsaker, og fordi 535xi touring ennå ikke er tilgjengelig ;D
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
digiman skrev:
Trondmeg skrev:
Hvordan er fremkommeligheten med X5 egentlig? Grunnen til at jeg spør er at min kjære tok en bakkestart på glatt vei forleden ("polerte" hjulspor og asfaltvei) med en 2-hjulsdreven. Bak som en X5 som ikke kom i gang og måtte rygge. Selvfølgelig kan det være både dekk og sjåfør som er årsak, men det er ikke fritt for at man undrer hva som skjedde.
En typisk fenomen jeg har sett på X5er her i Oslo er helt overdreven størrelse på dekk og felger. Dette inkl også vinterdekk.
Bidrar nok mye til negativ fremkommelighet.
Jeg har 310 brede dekk på mercedesen og har enda til gode å stå fast med den :) På det bildet her kan man såvidt skimte lastebilen som egentlig kjører i en bratt bakke og så se stigningen hvor GWen nettopp har kjørt opp (var ikke kjørt spor der først).



Men "parttime" 4x4 kan vel ikke være dårligere en ren bakhjulstrekker vel? Er det virkelig så ille?
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ta et søk på BMW-forumet www.bmwccn.no så tror jeg nok du vil slå fra deg tanken om første generasjon X5 ganske fort. Skal etter sigende være meget dyr i drift, og en del problemer som vil medføre kostbare reparasjoner. Framkommeligheten skal også være så som så. 5-serie x-drive er nok et mer kurant alternativ
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
oyvind skrev:
Ta et søk på BMW-forumet www.bmwccn.no så tror jeg nok du vil slå fra deg tanken om første generasjon X5 ganske fort. Skal etter sigende være meget dyr i drift, og en del problemer som vil medføre kostbare reparasjoner. Framkommeligheten skal også være så som så. 5-serie x-drive er nok et mer kurant alternativ
oi oi oi oi. Jeg lukket nettleseren før jeg mistet nattesøvnen. X5 blir det nok ikke nei!
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.383
Vidar P skrev:
,Ikke lenge å vente nå. Min 535xi skal jammen meg bestilles første dag det er mulig. Men skal man ha Touring kan den la vente på seg.

http://www.bimmertoday.de/tag/bmw-535i-f10/
Vil du virkelig gå for en bensin-utgave, Vidar?
Jeg har i alle år kjørt bensinutgaver, men med min siste 5-serie valgte jeg diesel ... og har aldri angret ett sekund. Vesentlig lavere drivstoffkostnader, et utrolig dreiemoment (kan kjøre mer eller mindre fullastet med tilnærmet fullt aks/dra-kraft), og med et mye lavere turtall.

Touring er et must (i min bok).

Cheers!

mvh
G
 
S

Stereo_Mono

Gjest
JackX skrev:
Vil du virkelig gå for en bensin-utgave, Vidar?
Synes Vidar P gjør en særdeles klokvalg med å velge en moderne bensin.
Diesel hører best hjemme i trauste familiebiler eller traktorer imo. Ingenting i en bil som en 535i ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På kanten av tråden, men jeg håper det går bra for trådstarter. Jo, skal ha bensin; er det noe jeg er sikrere på enn det, så vet jeg iallefall ikke om det selv. Jeg er ikke i minste tvil, vi snakker tvil så liten at selv et elektronmikroskop ikke hadde klart å finne den.

Har prøvd flere versjoner av F10 nå i det senere, inkl 530d også, men 535i er i min bok i en helt annen klasse av kjøreopplevelse. Smooth og powerful. Til mitt bruk og med mine kjørevaner er det iallefall perfekt. Økonomi? Jo, det er sikkert rimeligere med diesel.

Touring skal jeg ikke ha. Har aldri hatt det selv, har ikke bruk for det, og det passer ikke mitt bruksmønster. Kona har en 325i Touring (2008) og det får klare seg med en Touring i familien.

Mangel på dreiemoment er vel ikke akkurat det første som slår deg i en 535i, den sparker fra så til de grader fra tomgang, og draget holder seg til turtelleren peker mot 7000 rpm, så akkurat dette med dreiemoment er min minste bekymring.
 

Vedlegg

Topp Bunn