Bob Dylan - En liten Hi-Fi mann?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Han er nok som oss ja, påvirket av placebo:

«Selv disse sangene låt antakelig ti ganger bedre i studio da vi spilte dem inn. CDer små. De har ingen pondus.»
Men han er inne på et par vesentlige ting:
Det har skjedd for lite på utviklingen av gjengitt lydkvalitet.
og
Det gjøres for mye ødeleggende på veien fra ferdig miks til plate i butikken.

L

Lydtekniker

Gjest

...dette våpenet i hendene på en overivrig tekniker = katastrofe ;)

M

Mulelid

Gjest
Noen Bob Dylan-plater låter jo rett og slett herlig, da.. :)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Bob spiller skramlemusikk, og konsertene hans har verdens dårligste lyd. Sist hadde jeg øresus i 1 måned etter å "ha hørt" hans ustemte gitar og kvekkende froskestemme. Småvittige tekster, dårlige melodier.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Bob spiller skramlemusikk, og konsertene hans har verdens dårligste lyd.  Sist hadde jeg øresus i 1 måned etter å "ha hørt" hans ustemte gitar og kvekkende froskestemme.  Småvittige tekster, dårlige melodier.
Er det den perioden i måneden igjen nå da?

T

theStig

Gjest
Noen Bob Dylan-plater låter jo rett og slett herlig, da.. :)
Jeg har "Oh Mercy" og "Under the red sky" (sent 80-tall). De låter da glimrende begge to. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Bob spiller skramlemusikk, og konsertene hans har verdens dårligste lyd. Sist hadde jeg øresus i 1 måned etter å "ha hørt" hans ustemte gitar og kvekkende froskestemme. Småvittige tekster, dårlige melodier.
Merkelig. Dylan er jo amerikansk jøde.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Bob spiller skramlemusikk, og konsertene hans har verdens dårligste lyd.  Sist hadde jeg øresus i 1 måned etter å "ha hørt" hans ustemte gitar og kvekkende froskestemme.  Småvittige tekster, dårlige melodier.

Det kan være så ymse. Har også vært på Dylan-konsert med super lyd. (Spektrum 2002).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det kan være så ymse. Har også vært på Dylan-konsert med super lyd. (Spektrum 2002).
Syns 2001 var bedre. Men i Spektrum har det nok litt å si hvor man sitter.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Syns 2001 var bedre. Men i Spektrum har det nok litt å si hvor man sitter.
Rettelse. Dylan spilte ikke i Spektrum i 2001. Det skal være 2000.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
His Bobness har selvsagt rett. CD er vinyl totalt underlegent.(og det trodde jeg virkelig jeg aldri skulle si). La oss håpe på ny giv når hd-formatene lander.

His Bobness er den viktigste artisten, musikeren, kunstneren, poeten og populærkulturelle figuren i moderne tid. Dvs fra 60-tallet til i dag, det er ingen liten bedrift. Noe av det som står ovenfor her må man jo rett og slett bare le av.

Jeg gleder meg formidabelt til mandag! ;D

O.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg gleder meg formidabelt til mandag! ;D

O.
Du har all grunn til å glede deg. Fikk den i går. Spilt den tre ganger, og bedre for hver gang. Jeg syns ikke lyden på den var så dårlig. Faktisk bra. Men nå har jo ikke jeg vært i studio med Dylan og hørt hvordan det var der.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har av triste grunner vært ute av spill en stund, og hverken fått forhåndsbestilt eller noe annet...men hørte "Working man blues 2"(eller noe slikt) på radioen i går og forsto hva som var i vente :D

O.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Dylan har jo alltid lånt fra andre når han lager musikk, denne gangen intet unntak. Rollin and Tumblin på denne plata, er veeeldig lik Muddy Waters Rollin and Tumblin. Som vel går for å være originalen. Men Dylan står som komponist. Ikke for det, Muddy Waters har vel rappa den et sted han også kanskje.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Robert Johnson spilte også "Rolling and Tumblin'". Det måtte vel være før Muddy Waters, eller?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
His Bobness - den første musikalske postmodernist? Han har jo alltid sugd til seg det meste, prosessert og gjort det til sitt, men gjort det så veldig veldig bra...skal ikke se bort fra at han har lest sin Derrida fra starten ;)

O.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Robert Johnson spilte også "Rolling and Tumblin'". Det måtte vel være før Muddy Waters, eller?
Javisst. Lenge før. De gamle bluesgutta stjal som ravner fra hverandre.

Hør Mannish Boy - Muddy Waters og I`m a Man - Bo Diddley.
Begge hevdet at det er tilfeldig at de ble så like.

Dylan regner seg nok inn i den tradisjonen som de gamle gutta sto for. Og han gjør det med stil.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dylan føyar seg inn i visetradisjonen - der teksten vert understreka av meldodien, som eit garnityr. Som komponist er han ganske alminneleg, tykkjer eg. Men som tekstforfattar og framførar er han ganske unik (jaja, Cohen, Van the man, Joni Mitchell og ein del andre kan absolutt trekkjast fram dei også)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
DYLAN STERKT OVERVURDERT. HYPE!

Da må man vel kanskje tenke litt over definisjonen av ordet HYPE! Det er vel få andre artister (om noen?) som har hatt en så høy stjerne som Bob Dylan innen de fleste musikkmiljøer gjennom rundt 40 år. Det kvalifiserer slett ikke for HYPE.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
DYLAN STERKT OVERVURDERT. HYPE!

Jeg vil nok tro at musikk av typen, Ballad of the Green Beret, er mer i din gate.

S

slowmotion

Gjest
Vet ikke om Dylan er overhypa eller ikke....

En anna sak er vel om det er noe vits i å høre på låtene hans,
men det blir jo veldig subjektivt, da....
Selv gidder jeg ikke høre på Dylan,
men jeg synes Stones er helt talentløse også.
Så min mening teller vel ikke...

Egentlig kan man vel gå ut fra at mitt lille innlegg her
burde slettes, siden jeg ikke sier noe fornuftig.

;)

Men et rockband pleide å øve i mitt forhenværende lytterom.
Trommer, orgel, bass, to gitarer, sang.

Når man sammenliknet lyden fra det med opptak
av samme band, kunne man bli trist til sinns.

Det er ikke rart at Hr. Dylan synes det er noe dritt
med lydkvaliteten på dagens musikkutgivelser.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Smaken er forskjellig. Vi kan ikke alle like det samme. Men de som er usikre hva hype betyr, slå opp i et leksikon.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg syntes du gir mannen svært lite kred for alle de udødelige låtene han tross alt har komponert Arve! Garnityr? Jeg orker ikke engang å liste opp, det blir for mye arbeid :D

Ikke mange som har blitt hyppigere "covret" enn Dylan...og det er nok ikke bare pga tekstene...

Til de som ikke skjønner hva dette handler om - it is indeed your loss ;)
(når det er sagt, His Bobness har også vært villfaren og rørete, men ikke svært mange ganger)

O.

Dylan føyar seg inn i visetradisjonen - der teksten vert understreka av meldodien, som eit garnityr. Som komponist er han ganske alminneleg, tykkjer eg. Men som tekstforfattar og framførar er han ganske unik (jaja, Cohen, Van the man, Joni Mitchell og ein del andre kan absolutt trekkjast fram dei også)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Like a Rolling Stone er av mange kåra til tidenes beste singel.
Det er nok ikke bare på grunn av teksten.

Knockin on Heavens Door, tidenes mest radiospilte låt. Sikkert ikke det heller kun på grunn av teksten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg syntes du gir mannen svært lite kred for alle de udødelige låtene han tross alt har komponert Arve! Garnityr? Jeg orker ikke engang å liste opp, det blir for mye arbeid :D

Ikke mange som har blitt hyppigere "covret" enn Dylan...og det er nok ikke bare pga tekstene...

Til de som ikke skjønner hva dette handler om - it is indeed your loss ;)
(når det er sagt, His Bobness har også vært villfaren og rørete, men ikke svært mange ganger)

O.
Melodiane, min gode mann! Det brukast for få grep, for lite modulasjon, for lite snert og drev til at Bobben kan reknast mellom dei store melodiskaparane. Nokre ting er likevel verd å rekne til verdsarven, det har du rett i, men eg dristar meg til å meine at det framfor alt skuldast evna han har til å understreke teksten med melodi og arrangement. (Kan t.d. ikkje tenkje meg at Hendrix hadde laga ein instrumental av All along the watchtower...)

S

slowmotion

Gjest
Kanskje det er defor jeg ikke gidder høre på Dylan?
Det musikalske uttrykk er forholdsvis uinteressant.
Da spiller det ingen rolle ( for meg ) om tekstene er ok.

Det er bra vi har forskjellig smak alle sammen! :D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Det går ikke an å måle kvaliteten i en melodi på grunnlag av antall akkorder.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Betydningen av ordet hype er for meg en eller annen artist som det blir skapt store forventninger til p.g.a. overdreven bruk av PR.

Som regel er dette artister som ender som døgnfluer.

Hvis noen husker gruppa Zigue Zigue Sputnik, så var de et typisk eksempel på det.

En artist som har vært blandt de fremste i over 40 år, er ikke hype. Hverken når det gjelder tekst eller melodi.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.080
Melodiane, min gode mann! Det brukast for få grep, for lite modulasjon, for lite snert og drev til at Bobben kan reknast mellom dei store melodiskaparane. Nokre ting er likevel verd å rekne til verdsarven, det har du rett i, men eg dristar meg til å meine at det framfor alt skuldast evna han har til å understreke teksten med melodi og arrangement. (Kan t.d. ikkje tenkje meg at Hendrix hadde laga ein instrumental av All along the watchtower...)
Du kan da umulig ha hørt mye Dylan for å komme til slike konklusjoner? For få grep, for lite modulasjon og for lite snert? Kvaliteten på en melodi har da vel ikke med originalarrangementet å gjøre. Det faktum at så mange utøvere (inkludert Dylan selv) har gjort så vidt forskjellige versjoner av låter som i utgangspunktet ble spillt inn med bare gitar og eventuelt harmonika må da nettopp sees som et utrykk for melodienes kvalitet. Dylan har jo selv sagt at han føler at han drar en cover av Hendrix når han spiller All along the watchtower, det viser vel også at han har klart å skape melodier som trygt står på egne ben uten opphavsmannen selv.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Forbausende godt svart ;D

Nei AA, dette skjønner jeg ikke noe av...selv finner jeg ufattelig mye musikk i melodiene hans(ofte enkle og svært effektive, men fabelaktig sterke), som regel treffer det meg midt i hjertet på sitt beste. Så får hodet jobbe med lyrikken. ;)

O.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.080
Muligens litt inhabil når det gjelder Dylan, men jeg kan rett og slett ikke se at noen kan gjøre ham rangen stridig som etterkrigstidens aller viktigste navn innen det utvidede pop/rock begrep.

Topp Bunn