Bob Dylan

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Etter at nyeste cd til Bob Dylan fikk en sekser i Aftenposten var forventningene skyhøye da den ble innkjøpt i dag. Har nå hørt igjennom en gang på en cd som spilleren min ikke vil ta; hopper fra spor til spor og skurr i lyden; har andre erfaring med denne pressingen?
Ellers , selv om forutsetningen for å bedømme skiva var dårlige, så sitter jeg igjen med et flaut inntrykk.
Var dette egentlig slik jeg ønsket at det skulle være- litt
slappe melodier som draes for langt ut i tid, og hvor er trøkket? Nei, Bob, kanskje det hadde vært lurt å pensjonere seg?!
Satt igjen med samme følelse for et par uker siden, da en annen av mine gamle helter, nemlig Paul Simon, fikk
prøve seg med sin nyeste utgivelse. Stusselig!!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

deler din oppfatning av nye Paul Simon.(surprice).den fikk riktignok en 3'er i en av tabloidene.

når det gjelder Dylan så føler jeg at det ikke haster.satte på "under a red sky" i går.vil avvente med "modern times".regner med at det vil komme flere innlegg i dennne tråden etterhvert.Bob Dylen er jo tross alt en av det virkelig store artistene.

mvh. s,

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Etter at nyeste cd til Bob Dylan fikk en sekser i Aftenposten var forventningene skyhøye da den ble innkjøpt i dag. Har nå hørt igjennom en gang på en cd som spilleren min ikke vil ta; hopper fra spor til spor og skurr i lyden; har andre erfaring med denne pressingen?
Ellers , selv om forutsetningen for å bedømme skiva var dårlige, så sitter jeg igjen med et flaut inntrykk.
Var dette egentlig slik jeg ønsket at det skulle være- litt
slappe melodier som draes for langt ut i tid, og hvor er trøkket? Nei, Bob, kanskje det hadde vært lurt å pensjonere seg?!
Satt igjen med samme følelse for et par uker siden, da en annen av mine gamle helter, nemlig Paul Simon, fikk
prøve seg med sin nyeste utgivelse. Stusselig!!
Tror du burde bytte skiva di...... jeg har absolutt ingen problemer med den jeg har. Det å dømme dylan etter en gjennomhøring er rimelig fattig.......

Try a coupple of times more............

8)

R

Rojoh

Gjest
Synes den nyeste var (for?) lik Love and Theft.

Mvh. Johan

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Jeg har ingen slike problemer som er nevnt, og liker faktisk plata meget godt.

K

kiwi

Gjest
Litt skuffende etter all den kjempe omtalen den har fått, men for al del ingen dårlig skive, hadde vel bare skyhøye forventninger på denne etter all omtalen
Mvh: Espen

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Har byttet til ny cd idag, og hørt gjennom den noen ganger, og den kommer seg endel.Men jeg kan ikke med min beste velvilje si at jeg trives med Dylan i"crooner/country" hørnet som noen av sporene tenderer mot. Ellers er det fikse bassganger og smårufsete melodier som jeg på en måte har hørt før;
derfor mente jeg at forventningene ikke helt ble innfridd.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Da var Modern Times på 2 x 180 g vinyl på plass :)

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Må bare si at Zimmerman skuffer enda en gang. Plata er vel mer enhetlig og lyttevennlig enn Love & Theft, men virker som han er på en blindvei musikalsk. Har ikke satt meg inn i tekstene ennå...

Nei, gi mannen en akustisk gitar og munnspill!

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Dylan er jo egentlig ingen reell musiker, da!

Han er en trubadur og viseskriver - altså langt mer lyriker enn komponist. Har aldri hørt noen Dylan-låt som innehar spesielt stor musikalsk verdi.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
he-he, kanskje han ikke finner det igjen, gammel mann osv.

Er vel uenig med -HP-, mange gamle Dylan-låter har musikalsk verdi IMHO.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Har aldri hørt noen Dylan-låt som innehar spesielt stor musikalsk verdi.
Uflaks for deg, jeg har hørt mange ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
he-he, kanskje han ikke finner det igjen, gammel mann osv.

Er vel uenig med -HP-, mange gamle Dylan-låter har musikalsk verdi IMHO.
De to siste er ikke av hans aller beste, men du skal ikke lenger tilbake enn til hans tredje siste, Time Out of Mind, før vi snakker om mesterverk....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.521
Torget vurderinger
27

Han er en trubadur og viseskriver - altså langt mer lyriker enn komponist. Har aldri hørt noen Dylan-låt som innehar spesielt stor musikalsk verdi.
Kunne ikke vært mer uenig.
Hadde du enda slengt på et "jeg mener, eller jeg synes" så kunne jeg kanskje godtatt det.

B

Back_Door

Gjest

Det store med Dylan er helheten i musikken. Den unike kombinasjon av tekst og musikk. En tekst som egentlig er fantastisk tankevekkende lyrikk, med en musikk og en stemme som understreker budskapet.
Den siste plata er er god, men ikke et mesterverk sett i forhold til andre utgivelser. Min personlige favoritt er "Oh Mercy". Skulle ønske han hadde vendt litt mer tilbake til den stilen.

P

Parelius

Gjest
Det store med Dylan er helheten i musikken. Den unike kombinasjon av tekst og musikk. En tekst som egentlig er fantastisk tankevekkende lyrikk, med en musikk og en stemme som understreker budskapet.
Den siste plata er er god, men ikke et mesterverk sett i forhold til andre utgivelser. Min personlige favoritt er "Oh Mercy". Skulle ønske han hadde vendt litt mer tilbake til den stilen.
Mye enig med Back_Door. Og Oh Mercy er herlig! Men av og til er det slik at "mer av det samme som vi liker så godt" - jeg er ikke noe unntak i så henseende - faktisk ville ha avskjært oss fra noe storligen. Tenk om mannen skulle ha forstatt som "visesanger", fortsatt som det han gjorde med BoB, fortsatt med... Vi ville gått glipp av det mangfold som ligger der. Så får vi heller bare ta med at noe av det som gjøres ikke faller alle ypperlig for hørsel og hode. I forhold til oss andre dødelige, så er jo mannen henimot guddommelig, og bør få fortsette sin samtale med musene. Vi kan jo alltids ta oss en Grandiosa når vi faller av... Vi er alle uinteressante når vi komparerer oss med The Song and Dance mannen.

Tillegg: Kom til å tenke på at vi burde starte en innsamling, slik av vi kunne gå til innkjøp av en sekk med dekkbark å legge over HP, eventuelt noe umusikalsk Blues. ;)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.499
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Så hvis jeg virkelig skulle rusle avsted for å kjøpe min første Dylanskive, hvilken skulle det vært?

Lagga

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Etter at nyeste cd til Bob Dylan fikk en sekser i Aftenposten var forventningene skyhøye da den ble innkjøpt i dag.
Den fikk også en sekser hos Tønsberg blad.
Er det fortjent?

P

Parelius

Gjest
Så hvis jeg virkelig skulle rusle avsted for å kjøpe min første Dylanskive, hvilken skulle det vært?

Lagga
For et tversnitt, som kan sette deg på sporet; The bootleg series volumes 1-3
Enten kjører du Dylan, eller så gjør du det ikke. Dylan er ikke bakgrunnsmusikk! Du må ha hodet med deg. Så det å plukke ute én plate blir litt merkverdig. Skulle en gjøre det, så måtte en vite noe om dine preferanser når det gjelder musikk som du "liker". Sannsynligvis liker du ikke Dylan fordi han matcher musikk du liker fra før av. Personlig må jeg si at jeg ikke liker manen fordi jeg liker "folk", "blues", "gospel", "rock" etc, men fordi det er The Song and Dance Man. Blue Moon blir en gudstjeneste...
Hadde vi ikke en tråd om dette tidligere, som kanskje kunne være opplysende?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.521
Torget vurderinger
27
Det hadde vi Parelius, og jeg er enig med deg. Det er bortimot umulig å si hvilken plate man bør starte med uten å kjenne vedkommendes preferanser. Dessuten ville jeg ikke startet med én plate, snarere tre-fire-fem, det gjøre det enklere å enes om anbefalingene:)

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Hvis ikke Bob Dylan har musikalsk verdi , da lurer jeg på
hvem som har det!!!!!

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.499
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk for omtanken!
Dette høres kanskje banalt ut, men en ikke ubetydelig årsåk til at undertegnedes musikkutvalg er en Dylanfri sone - er mannens stemme....
Den har så alt for ofte gitt meg små gysninger, men ikke de lekende frydefulle gysningene en vakker kvinnes nærhet gir - nei; en annen type gysninger..........
Nåvel, jeg har allikevel stor sans for mange av mannens tekster, og er således ikke uvillig til å overveie noen innkjøp.

Hva jeg ellers liker, det er mye, jeg er jo vokst opp i den tunge enden av -70 og -80tallet.
Av mer relevante artister(?); er jeg svak for Van Morrison, Prince, T Bone Burnette, Fish og Leonard Cohen....

Mvh

Lagga

P

Parelius

Gjest
Den fikk også en sekser hos Tønsberg blad.
Er det fortjent?
Hvem bryr seg om terningkastere! Det måtte være når de sterkere kaster terning om oss. Men det finner du ikke i en avis.

P

Parelius

Gjest
Dette høres kanskje banalt ut, men en ikke ubetydelig årsåk til at undertegnedes musikkutvalg er en Dylanfri sone - er mannens stemme....
Da har du mistet noe av det vesentlige... Selv din kjære har en prakt i sin hvisken, og som du ikke vil være foruten. Det er en "melodi" i fraseringen som får deg ned på kne (din kjære, mener jeg).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.521
Torget vurderinger
27
Hvorfor ikke starte med Oh Mercy? Har en aning om at dette kanskje er en av platene som kunne falle i smak. Men husk, det handler ofte om en grad av tilvenning.

R

Rojoh

Gjest

Lagga
Enten denne:

eller denne:

Dette er triple album fra samme tidsepoke.

Mvh. Johan

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.499
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Selv din kjære har en prakt i sin hvisken, og som du ikke vil være foruten. Det er en "melodi" i fraseringen som får deg ned på kne (din kjære, mener jeg).
Definitivt Parelius! Men det er min kjære.

Stemmen/stemmebruken til Dylan derimot, har alltid gitt mer assosiasjoner til katter som slåss i natten....

Ellers takk for tips! Seks album høres ut som et brutal start Johan - men da har jeg uansett noe å se etter.

;)

Lagga

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903

Lagga
Har klart å pusje en del musikalske ateister på Dylan-kjøret med å gi dem, av alle ting, DVDen fra MTV Unplugged først...

Der synger han relativt rent og kjører stort sett up-tempo versjoner av flere av sine klassikere, blant annet en særdeles godfotversjon av "Dignity".

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.722
Torget vurderinger
2
Saken er den når det gjelder Dylan, han er, og har vært med på å skape The American Songbook. I motsetning til f.eks. Rod Stewart o.a. som tolker den. Den siste plata hans glir fint inn der. Ikke hans sterkeste utgivelse, men blandt hans 10-15 beste. Og det sier en del. Han har tross alt gitt ut nesten 50.
Og av årets utgivelser jeg har hørt, er den definitivt årets beste så langt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.722
Torget vurderinger
2
Og hvem gikk rett til førsteplass på Billboard ?

B

bamsemann

Gjest
Har selvfølgelig kjøpt siste Bob Dylan plate, den funker helt fint, og er bra..

Men det er ingen sekser...

4/5 kanskje...

bamsemann.. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.722
Torget vurderinger
2
Seksern blir større for hver gang jeg hører plata.
Men dette er en ny type Dylan. Viderefører stilen fra forrige plate. De to siste kan vel ikke sammenlignes med noe han har gjort før. Ser at mange mener den siste er del tre i en trilogi som starta med Time Out of Mind. Men jeg vet ikke om jeg er riktig enig i det. Syns Time Out of Mind ligger mye nærmere Oh Mercy.

Uansett en veldig sterk utgivelse den siste.

B

Back_Door

Gjest
Er ikke enig. Ved siste avspilling, var grensen til å kjede meg, farlig nær..
Savner sterkt stilen fra Oh Mercy.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.722
Torget vurderinger
2
Vi kan jo ikke alle være enig. Personlig kunne jeg tenke meg Dylan anno 1965-66. Men det er nok litt mye forlangt at han skal greie å tangere Highway 61 Revisited og Blonde on Blonde.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Denna skiva (modern times) vokser.
Jeg har den kun på vinyl og må pga. div omstendigheter kun avspille den på en råtten Technics-spiller. :p
For meg som ikke engang er å regne for "Dylan fan" står denne mer og mer fram som en av denne høstens beste skiver. :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Helt ok å si at man aldri har fått helt sansen for enkelte av de helt store artistene, men denne blir vel litt drøy?

Topp Bunn