Sailor
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 23.01.2004
- Antall liker
- 10
Det er vel uvitenhet som er det rette ordet....
8)
8)
Skjønner...Denna skiva (modern times) vokser.
Jeg har den kun på vinyl og må pga. div omstendigheter kun avspille den på en råtten Technics-spiller.
For meg som ikke engang er å regne for "Dylan fan" står denne mer og mer fram som en av denne høstens beste skiver.
Dyland? Ja, du kan nok ikke ha vært særlig moden for DylanSkjønner...
For ikke så mange årene siden så elsket jeg å prate dritt om Bob Dyland. Jeg klarte bare ikke mannen og stemmen som, for meg hørtes ut som en utslitt gammel kaffetrakter. Men så kom nå disse SACD utgivelsene, og med dem kom vendepunktet i min musikalske tilnærming. Jeg var vel ikke moden nok for Dyland.. :-[
Modern Times blir helt klart innkjøpt med det første.
Låter ikke flatt og trist her. Lyden er helt grei.Har kjøpt CD'en... tja... musikken er god! Men lyden er ... kjip. 7-8 dB dynamik i snitt, og dermed låter det flatt og trist. Skal låne LP'en til en kompis og heller rippe den tror jeg, den låt temmelig bra mener jeg å huske.
Mener du at det ikke er mer enn 10-12dB mellom de svakeste lydene på skiva til de kraftigste?Nå har jeg LP'en her, i tillegg til CD'en. LP'en låter MYE bedre folkens! Løp og kjøp!!
LP'en er temmelig "hot" mastret (ikke mer enn 10-12 dB dynamikk), mens CD'en er 3-4 dB høyere enda, og det har gått kraftig ut over lyden syns jeg.
Snittnivå til peak, målt sånn jevnt over.Mener du at det ikke er mer enn 10-12dB mellom de svakeste lydene på skiva til de kraftigste?
Nå er vel dynamikk normalt et begrep fra laveste lydnivå til kraftigste. Men alikevel, om vi tar fra snittnivå til peak blir det alikevel ikke mer enn 20-24dB fra svakeste til sterkeste nivå...(og jeg snakker ikke om S/N forhold så glem signalet mellom låtene)Snittnivå til peak, målt sånn jevnt over.
De laveste nivåene har vi mellom sangene....
Når du sier at dynamikken på LP'en ligger på 10-12dB og samtidig sier at dynamikk under 12 dB er seriøst komprimert så er det vanskelig å tolke dette anderledes enn at du sier at Modern Times er seriøst komprimert...Jeg har vel ikke sagt at LPen er seriøst komprimert... men den er faktisk det, dog uten å låte ille. Synes LP'en låter helt ok jeg. CD'en derimot..... yikes.
Jeg får en mistanke om at du ikke har hørt særlig mye på Dylan .Dylan er jo egentlig ingen reell musiker, da!
Han er en trubadur og viseskriver - altså langt mer lyriker enn komponist. Har aldri hørt noen Dylan-låt som innehar spesielt stor musikalsk verdi.