Bob Dylan

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Det er vel uvitenhet som er det rette ordet....

8)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.386
Denna skiva (modern times) vokser.
Jeg har den kun på vinyl og må pga. div omstendigheter kun avspille den på en råtten Technics-spiller. :p
For meg som ikke engang er å regne for "Dylan fan" står denne mer og mer fram som en av denne høstens beste skiver. :)  
Skjønner...
For ikke så mange årene siden så elsket jeg å prate dritt om Bob Dyland. Jeg klarte bare ikke mannen og stemmen som, for meg hørtes ut som en utslitt gammel kaffetrakter. Men så kom nå disse SACD utgivelsene, og med dem kom vendepunktet i min musikalske tilnærming. Jeg var vel ikke moden nok for Dyland.. :-[

Modern Times blir helt klart innkjøpt med det første.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.913
Skjønner...
For ikke så mange årene siden så elsket jeg å prate dritt om Bob Dyland. Jeg klarte bare ikke mannen og stemmen som, for meg hørtes ut som en utslitt gammel kaffetrakter. Men så kom nå disse SACD utgivelsene, og med dem kom vendepunktet i min musikalske tilnærming. Jeg var vel ikke moden nok for Dyland.. :-[

Modern Times blir helt klart innkjøpt med det første.
Dyland? Ja, du kan nok ikke ha vært særlig moden for Dylan :)

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Har kjøpt den i vinylformatet og synes den låter meget bra. Det er faktisk første gang jeg har kjøpt noe av Dylan, så det er kanskje på tide å begynne og lytte til noe av hans verk ...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.386
:-[ :-[
Huff da.. vel, jeg har jo skrevet Beatels åsså.. :-[

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.957
Torget vurderinger
2
Modern Times - Dylan

Fremdeles årets beste utgivelse !
Et lite øyeblikk mente jeg Ray LaMontagnes siste var bedre, men etter mye spilling av begge : Modern Times er best.

T

theStig

Gjest
Har hørt den på LP. Herlig, denne må jeg ha.

Men: har noen sammelignet LP og CD ? Er LP'en så mye bedre enn CD'n som jeg tror? (vet CD'en har fått hard medfart pga. lyden).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.957
Torget vurderinger
2
Syns lyden på cdutgaven er helt grei.

T

theStig

Gjest
Har kjøpt CD'en... tja... musikken er god! Men lyden er ... kjip. 7-8 dB dynamik i snitt, og dermed låter det flatt og trist. Skal låne LP'en til en kompis og heller rippe den tror jeg, den låt temmelig bra mener jeg å huske.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.957
Torget vurderinger
2
Har kjøpt CD'en... tja... musikken er god! Men lyden er ... kjip. 7-8 dB dynamik i snitt, og dermed låter det flatt og trist. Skal låne LP'en til en kompis og heller rippe den tror jeg, den låt temmelig bra mener jeg å huske.
Låter ikke flatt og trist her. Lyden er helt grei.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Jeg er muligens litt traumatisert, men er ikke overvettes begeistret for disse boogie-woogie numrene hans. Enten det er SRV eller Dylan virker det alltid som kreativitet på autopilot.
Fin lyd, dog. Veldig hyggelig å oppdage at det var en 180g etter at man hadde kjøpt den.

T

theStig

Gjest
Nå har jeg LP'en her, i tillegg til CD'en. LP'en låter MYE bedre folkens! Løp og kjøp!!

LP'en er temmelig "hot" mastret (ikke mer enn 10-12 dB dynamikk), mens CD'en er 3-4 dB høyere enda, og det har gått kraftig ut over lyden syns jeg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.740
Torget vurderinger
27
Har hørt noen utdrag av skiva og hvis ikke den ligger under juletreet så blir den handlet i mellomdagene. Sammen med Cash sin siste og JJ Cale/Clapton. På vinyl så klart....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Nå har jeg LP'en her, i tillegg til CD'en. LP'en låter MYE bedre folkens! Løp og kjøp!!

LP'en er temmelig "hot" mastret (ikke mer enn 10-12 dB dynamikk), mens CD'en er 3-4 dB høyere enda, og det har gått kraftig ut over lyden syns jeg.
Mener du at det ikke er mer enn 10-12dB mellom de svakeste lydene på skiva til de kraftigste?

T

theStig

Gjest
Mener du at det ikke er mer enn 10-12dB mellom de svakeste lydene på skiva til de kraftigste?
Snittnivå til peak, målt sånn jevnt over.

De laveste nivåene har vi mellom sangene....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Snittnivå til peak, målt sånn jevnt over.

De laveste nivåene har vi mellom sangene....
Nå er vel dynamikk normalt et begrep fra laveste lydnivå til kraftigste. Men alikevel, om vi tar fra snittnivå til peak blir det alikevel ikke mer enn 20-24dB fra svakeste til sterkeste nivå...(og jeg snakker ikke om S/N forhold så glem signalet mellom låtene)
Enig i at skiva ikke er spesielt dynamisk, men hvis du ikke har bedre dynamikk enn dette vil jeg anbefale en mer dynamisk PU  ;)

T

theStig

Gjest
Pick'up har da virkelig ingen ting med den målbare dynamikken å gjøre..... !!
Skulle mene at min Benz H2 klarer brasene uten å "komprimere".

Den dynamikken jeg snakker om er forskjellen mellom peak og snittnivå all-over. Når denne går under 12 dB så begynner det å låte seriøst komprimert.

For å si det enkelt. Hvis man tar gjennomsnittet av en hel sang, og så sammenlignet dette med de høyeste peakene så har vi et uttrykk for dynamikken i musikken som er overførbart og sammelignbart.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Benz'en din er sikkert OK den. Har hatt H2O før og nå Ruby 2 så jeg kjenner bra til Benz....

Som sagt er ikke Modern Times på LP verdensmester i dynamikk, men å kalle lyden seriøst komprimert er jeg ikke med på.

Med din måte å definere dynamikk på, hvor mange dB er maks av hva en LP-plate kan klare?

T

theStig

Gjest
Jeg har vel ikke sagt at LPen er seriøst komprimert... men den er faktisk det, dog uten å låte ille. Synes LP'en låter helt ok jeg. CD'en derimot..... yikes.

Jeg har gode pop/rock LP'er som ligger godt over 20 dB, og låter der etter (åpent, punchy, detaljert, osv). På klassisk musikk blir dette litt annerledes, der er gjerne musikken mye mer dynamisk i seg selv. I pop/rock er det ikke noe som heter Pianissimo...

"Min" måte å definere dynamikk på er ikke bare min, men en akseptert standard blant proffesjonelle lydteknikere.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Jeg har vel ikke sagt at LPen er seriøst komprimert... men den er faktisk det, dog uten å låte ille. Synes LP'en låter helt ok jeg. CD'en derimot..... yikes.
Når du sier at dynamikken på LP'en ligger på 10-12dB og samtidig sier at dynamikk under 12 dB er seriøst komprimert så er det vanskelig å tolke dette anderledes enn at du sier at Modern Times er seriøst komprimert... ;)

Uansett er vi enige om at skiva ikke er av de sprekeste dynamikk-messig, det er bare graden av komprimering vi ikke helt enes om. Hvis du vil høre en skiva som er komprimert i hjel kan du spille Red Hot Chilli Peppers Californication på vinyl. Helt håpløs, og med tanke på at Blood Sugar Sex Magic er temmelig spretten er det hele temmelig tragisk...

T

theStig

Gjest
Vi er nok enig ja. :)

Californication er et godt eksempel på noe som er mer enn vettugt komprimert.....

"Blood sugar.." låter faktisk meget godt!

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
0
Dylan er jo egentlig ingen reell musiker, da!

Han er en trubadur og viseskriver - altså langt mer lyriker enn komponist. Har aldri hørt noen Dylan-låt som innehar spesielt stor musikalsk verdi.
Jeg får en mistanke om at du ikke har hørt særlig mye på Dylan .
Hva mener du forresten med "musikalsk verdi"?
For hvem er det han ikke har "spesielt musikalsk verdi?
??? ??? ;)

Topp Bunn