Politikk, religion og samfunn Bok til fatter'n - Haster

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.319
Antall liker
1.182
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ønsker forslag på bok til fatter'n på 81. Han er fortsatt politisk aktiv, har en forkjærlighet for politikk, EU og Tyskland.
Må kunne kjøpes på mellomstor bokhandel i dag....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Kjempenes fall, Ken Follett (Skjønnlitteratur -- Krim og spenning: Oversatte) - Cappelen Damm

Ken follet. "Kjempenes Fall". Sjønnlitteratur om opptakten til, og under første verdenskrig. her får en ett godt bilde av både det politiske "europabilde", samt ett innblikk i hvordan folkene hadde det. Anbefales. Dette er første boka i en triologi om forrige århundre.
Sorry for OT. Men plis. Tillat meg å gjøre oppmerksom på at triologi ikke er et ord. Det heter trilogi. I beste mening. :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.785
Antall liker
10.209
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Med mindre det er tre bøker som handler om trioer da. Da er det en triologi. Eller blir det triotrilogi? Hmmm; gotta think about this one.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Enig med forslaget om Ken Follett. Har lest begge to som hittil har kommet i trilogien. Ellers har jo også Jon Michelet kommet med to bøker om En sjøens helt, Skogsmatrosen og Skytteren. Har lest Skogsmatrosen og klarte nesten ikke å legge den fra meg. Anbefales den også.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
"Ensom blandt mennesker" JP Sattre
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.594
Antall liker
557
Ja, både Skogsmatrosen og Skytteren holder høyt nivå! Veldig bra bøker.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.676
Antall liker
12.176
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Det er ikke alltid skjønnlitteratur er det mest populære hos den eldre garde; Jeg har ikke lest Torgrim Eggens bok Berlin, men jeg tar sjansen på å anbefale den da hans New York bok var svært bra. Det er ikke en reiseskildring..
Det beste jeg har lest i høst er "Den Svarte Vikingen" av Bergsveinn Birgirsson, som gjenforteller historien om Geirmund Heljarskinn ved hjelp av gamle fragmenter, moderne genetikk og informasjon hentet fra fjern og nær, og fra opplagte og mindre opplagte kilder. Mye jeg trodde jeg trodde jeg visste som jeg måtte revurdere (eller Birgirsson har revurdert for meg). Og det fins ikke mye som er bedre enn å se med nye øyne på ting du trodde var opplest og vedtatt. Det tror jeg gjelder ved fylte 80 også.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.017
Antall liker
744
"Brobyggerne" og "Dandy" av Giljou anbefales. Dette er en serie som omhandler 3 brødre med århundret (altså forrige) som bakteppe.
Meget lesverdig.
Jeg tror bok nr.3 har kommet.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.319
Antall liker
1.182
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Takker for mange gode forslag. I mangel av en større bokhandel her på nordvestlandet så falt valget på "Svaret" av Tor Bomann Larsen. Ikke helt i den gaten jeg tenkte, men tror den likevel faller i smak. Gamlingen har jo tross alt sittet rundt kongens bord - selv om han kanskje ikke helt er en royalist. :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg vil anbefale Jens Bjørneboe, men sjansen er vel stor for at han er ferdig med sin Bjørnboe når han har slike interesser.
Dessuten er Bjørnboe litt stimuli for intellektet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Fikk både Skogsmatrosen og Brobyggerne til jul i år, og ser begge anbefales i denne tråden. Da tar jeg deres ord for at de er bra, og tar sjansen på å beholde dem istedenfor å bytte dem i romjula.
 
Topp Bunn