Bokemnet.

  • Trådstarter Atle Kristiansen
  • Startdato
A

Atle Kristiansen

Gjest
Denne plassen trenger en litteraturtråd.

Det blir fort litt voldsomt om jeg skal innlede, så ta for all del over stafettpinnen.

Mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har blitt lite bøker i det siste. Tror ikke jeg har lest en bok siden siste Harry Potter kom ut.

Men kjøpte nettopp en ny som jeg skal hygge meg med snart.

Mitt navn er Karmosin - Orhan Pamuk

Ellers er vel noen av mine beste anbefalinger:

Snow Crash av Neal Stephenson

Sne om Våren - Yukio Mishima

Sauejakten - Haruki Murakami
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Bare lettere litteratur i kveld.



En av de beste biografier noensinne skrevet. ;D ;D ;D
 
A

Atle Kristiansen

Gjest


Meget interessant analyse av hollocaustindustrien, dens historie og dens funksjon. Boken har vært offer for mye flac fra pro-israelske og zionistiske organisasjoner som AJC, ADL og vår alles kjære Allan Dershowits, men før denslags blir spadd opp vil jeg påpeke at den ledende hollocaustforsker Raul Hillberg ikke bare gir ham støtte, men synes han tildels ikke gikk langt nok.

Finkelsteins mor og far var selv hollocaustoffere, resten av begge familier overlevde ikke "the final solution". Hans interesse kan nok spores tilbake til dette og hvordan han føler deres lidelser blir brukt for å fremme politiske interesser som ikke bare ikke hører hjemme i konteksten, men som også bidrar til videre lidelse og umenneskeliggjøring av en ny gruppe offer (palestinerne).

Enig eller ikke, fascinerende lesning akkurat passe polemisk til å gjøre den morsom.

Skjønnlitterært vil jeg anbefale denne perlen av en bok:



Uten å være i stand til å sette ord på det, den er så god - om enn det er en vond opplevelse å lese den.

Mvh
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg er ikke mer belest enn at jeg hiver meg ut i klisjéene og drar frem Rushdies "Sataniske Vers" og Orwells "1984".

Ellers kan kanskje Robert Nozicks "Anarchy, State, and Utopia" være av tematisk interesse.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Jeg er ikke mer belest enn at jeg hiver meg ut i klisjéene og drar frem Rushdies "Sataniske Vers" og Orwells "1984".

Ellers kan kanskje Robert Nozicks "Anarchy, State, and Utopia" være av tematisk interesse.
Jeg foretrekker stort sett klisjeene. Språket til Orwell fenger meg ikke, men ideene og det narrative veier mer enn opp for dette for min del. Rushdie har blitt litt enten eller for meg, Vrede er en av mine favorittromaner, Grunnen under hennes føtter var for meg søppel, og Klovnen Shalimar fant jeg både fantastisk bra og tilsvarende dårlig. Sataniske vers har jeg faktisk ikke lest. Men det skal jeg sørge for å få gjort.

Kanskje vulgær, men en av mine favoritter, en søt metafysisk/romantisk (som i tilhører romantikken) roman:


Vladimir Odojevskij, Russiske netter.

Mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
De som ikke allerede har gjort det, bør sørge for å få lest trilogien til Stieg Larsson.
Noe av det mest fengslende jeg har lest innen denne genren.
Spesielt karakteren Lisbeth Salander er fascinerende. Et tall geni som lekende lett sysler med Fermats store teorem.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
oddgeir skrev:
De som ikke allerede har gjort det, bør sørge for å få lest trilogien til Stieg Larsson.
Noe av det mest fengslende jeg har lest innen denne genren.
Spesielt karakteren Lisbeth Salander er fascinerende. Et tall geni som lekende lett sysler med Fermats store teorem.
Jeg har lest bare en av dem, menn som hater kvinner, og det som slo meg er hvorfor Lisbeth Salander fremstilles i et positivt lys, hun er jo tvers igjennom kriminell.
 
K

kbwh

Gjest
Akkurat nå leser jeg denne:



Svært interressant gjennomgang, krydret med dagboksnotater og historier fra de som slåss.

Godt at de allierte var tallmessig overlegne og at tyskerne hadde "Der grosste Feldherr aller Zeiten" på toppen, gitt.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
BT skrev:
oddgeir skrev:
De som ikke allerede har gjort det, bør sørge for å få lest trilogien til Stieg Larsson.
Noe av det mest fengslende jeg har lest innen denne genren.
Spesielt karakteren Lisbeth Salander er fascinerende. Et tall geni som lekende lett sysler med Fermats store teorem.
Jeg har lest bare en av dem, menn som hater kvinner, og det som slo meg er hvorfor Lisbeth Salander fremstilles i et positivt lys, hun er jo tvers igjennom kriminell.
Les de to neste bøkene....

Ellers er vel det en gjennganger i bøker/film at det slår meg: "Hadde dette vært i virkeligheten så hadde han/hun vært oppfattet som en avviker".

Jeg leser en blanding av generell krim og anerkjent litteratur. Desverre liker jeg nok krimen best...

Kan anbefale Profitøren av Tom Kristensen. Moderne krim satt i et historisk perspektiv. Spennende lesning, men det gav kanskje en ekstra dimensjon at jeg på samme tid hadde en lang samtale med en ordentelig krigsseiler.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1851574
 
N

nb

Gjest
Freakonomics, elegante og overraskende forklaringer på en del hverdagsfenomener.
 
I

ijustpop

Gjest
Har savnet en litteraturtråd. Ønsker meg alltid bøker til jul og holder på med en julegave for tiden.

Carl Frode Tillers 'Innsirkling' er neste i bunken.

Samtidig er jeg alltid halveis inne i en musikkbok. For tiden denne:

Om Laurel Canyon, David Geffen, Eagles, Joni Mitchell, Jackson Brown, Crosby, Stills, Nash og alle deres kjærlighetsforhold.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Ellers planlegger jeg å få lest Drageløperen. Det er vel bare meg i hele landet som ikke har lest den ennå.
 
I

ijustpop

Gjest
Har ikke lest Drageløperen. Ikke har jeg lest Stieg Larsson heller. Krim blir bare pageturner for meg og jeg synes jeg får lite igjen. Hverken innsikt eller kunnskap.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har lest Drageløperen. Godt språk, god oversettelse og langtfra krim.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.311
Antall liker
3.789
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Startet på Papillon i starten av september, og er fortsatt ikke ferdig.

God bok, men har ikke vært i lesehjørnet i høst.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.682
Antall liker
7.460
Jeg leser mye, og har alltid gjort det. De siste årene har det stort sett blitt akademisk lektyre, så det var en desto større leseropplevels å pløye gjennom storartede Vikram Chandras "Sacred Games", Orhan Pamuks "My Name Is Red" samt Pettersons "Ut Og Stjæle Hester" i løpet av julen.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Disse er under "arbeid" for tiden. Har nok kjørt meg fast i Armstrong, men de andre går unna med noen sider hver dag:
EDIT: Lynch ble ferdig i går.

Bernt K
 

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
oddgeir skrev:
De som ikke allerede har gjort det, bør sørge for å få lest trilogien til Stieg Larsson.
Noe av det mest fengslende jeg har lest innen denne genren.
Spesielt karakteren Lisbeth Salander er fascinerende. Et tall geni som lekende lett sysler med Fermats store teorem.
Enig i dette. Har nettopp lest ferdig bok nr 2 og venter på nr 3 på biblioteket. Veldig spennende bøker som er bra skrevet og med fasinerende handling. Synd at han døde, skulle gjerne lest mer av denne mannen.

Andre krimforfattere jeg liker er Elizabeth George, Håkan Nesser og Jo Nesbø.

Lest nylig Berlinerpoplene... den var en gedigen skuffelse, den ga meg ingenting, var dårlig skrevet og tydeligvis veldig oppskrytt...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Slubbert skrev:
Jeg er ikke mer belest enn at jeg hiver meg ut i klisjéene og drar frem [...]Orwells "1984".[...]
Da vil du garantert like 'Brave new world' av Aldous Huxley.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg leste akkurat 'I'm with the band' av Pamela des Barres. Fornøyelig 'kiss and tell' fra '60-tallets musikkverden.

Nå er jeg midt i 'For whom the bell tolls' av Hemingway, neste blir 'Blikktrommen' av Grass, 'The grand chessboard' av Zbigniew Brzezinskij. Og sånn går dagene....
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
oddgeir skrev:
Ellers planlegger jeg å få lest Drageløperen. Det er vel bare meg i hele landet som ikke har lest den ennå.
Det er en god bok, men jeg ble mer fengslet av "Tusen strålende soler".

I forhold til Millenium serien til Stieg Larsson, så synes jeg bok nr 1 startet litt tregt, bok nr 2 var veldig god, men litt treg i midten. Og i bok nr 3 er jeg kommet til side nr 115, men synes ikke den tar helt av, enda...

Til Komponenten. Jeg likte godt både Berlinerpoplene og Eremittkrepsen. Den siste har jeg ikke fått lest enda. Men, er enig med deg, språklig er nok ikke dette et mesterverk.

En av mine favorittbøker er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese. Det er en historie med flere paralellfortellinger som foregår i ulike tidsepoker. En bok jeg anbefaler
på det varmeste.

Lin
 
P

Parelius

Gjest
Zomby_Woof skrev:
… neste blir 'Blikktrommen' av Grass, '…
Gled deg!
Få med deg Lord Jim av Joseph Conrad også. (Kom på den fordi jeg leste den etter Blikktrommen en gang i tiden.)

mazzy_star skrev:
En av mine favorittbøker er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede"…
Står det noe om hvordan man/jeg kan lete henne opp?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Parelius skrev:
Zomby_Woof skrev:
… neste blir 'Blikktrommen' av Grass, '…
Gled deg!
Få med deg Lord Jim av Joseph Conrad også. (Kom på den fordi jeg leste den etter Blikktrommen en gang i tiden.)
Jeg gjør det, i den grad at jeg har lett etter det rette tidspunktet for å begynne med boka. Jeg kjøpte den sammen med 5-6 LP'er og like mange bøker for 50 kroner (posesalg på loppis) i høst. Magefølelsen er sterk og god.

Jeg leste 'Heart of darkness' av Conrad for et par år siden, og ble litt skuffet. Jeg hadde forventet en sterk fortelling, men det ble aldri mer enn interessant.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Parelius skrev:
mazzy_star skrev:
En av mine favorittbøker er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede"…
Står det noe om hvordan man/jeg kan lete henne opp?
Man behøver slett ikke lete etter lidelsen eller løpe etter den; den kommer før eller senere av seg selv til oss alle ;)
 
K

kbwh

Gjest
Zomby_Woof skrev:
[...] Hemingway [...] Grass
Hemingway på originalspåket er en nødvendighet.
Grass' "Mitt århundre" synes jeg var kul. En novelle per år fra 1900 til 1999 eller så. Bilder av Tyskland i det 20. århundre.

Seths "En passende ung mann" har blitt liggende på nattbordet og bebreide meg, og jeg er i bibliotekkø for en ny bok om Napoleons felttog i Russland i 1812.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
Lest nylig Berlinerpoplene... den var en gedigen skuffelse, den ga meg ingenting, var dårlig skrevet og tydeligvis veldig oppskrytt...
Du burde lese Bunnforhold, morsomste jeg har lest.

Mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Zomby_Woof skrev:
[...] Hemingway [...] Grass
Hemingway på originalspåket er en nødvendighet...
Jeg behersker engelsk, svensk, og dansk tilstrekkelig godt til at jeg foretrekker å lese på originalspråket, nynorsk også forresten. Det betyr på ingen måte at jeg får med meg alle nyanser. Men, jeg foretrekker min egen utilstrekkelighet fremfor oversetterens.

Jeg skulle så gjerne hatt litt tysk og fransk i tillegg.
 
K

kbwh

Gjest
En kompis leste det meste av Kundera på engelsk. Nå er han en bereist mann med gode språkevner, men det blir en omvei uansett da.

Hemingways engelsk er litt enklere å forholde seg til enn Jane Austens.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
The Atl skrev:
Leste nettopp en Donald Pocket-bok i badekaret, kjedelig gjennsyn synes jeg - men boken du viser til har sikkert høyere kvalitet enn den gjengse Donald Pocket?

Når de gjelder lettere litteratur koser jeg meg stort med Kurt Vonnegut og spesielt figuren Kilgore Trout.

Mvh
Du leser i badekaret du og... ;D

Jeg leste nettopp Henrik Langelands "Francis Meyers lidenskap" i badekaret...
 
S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Spesielt karakteren Lisbeth Salander er fascinerende. Et tallgeni som lekende lett sysler med Fermats store teorem.
Fermats siste med andre ord?

Det sier at an+bn=cn ikke går opp hvis n>2 for noen heltall a,b og c andre enn null.

En rett frem påstand som viste seg veldig innfløkt å bevise. Matematikere brukte 400 år på å finne beviset, det endelige kom på 1990-tallet en gang og er over 200 sider langt.

Det er ikke så fælt mye "sysling" man kan gjøre med en påstand annet enn å bevise den. Og beviset finnes, så da må det være å lage et enklere bevis.

Fermat skrev da han formulerte teoremet at han hadde et enkelt bevis for at dette var en riktig påstand. De fleste matematikere i dag tror han løy.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.618
Antall liker
11.934
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg er også glad i Kurt Vonnegut, men det er da intet "lett" med hans tanker- de er bare veldig lett tilgjengelige..

Norsk litteratur inneholder så mye mer enn Anne B(rennevin) Ragde

I fjor leste jeg med fryd "å gå" av Thomas Espedal, "en tid for alt" av Karl Ove Knausgård og "ingen er alene" og "alt skinner" av Mattias Øybø. Gode bøker som ikke trenger å skamme seg i noe selskap, og det fins nok mange perler blandt det jeg ikke har lest

mvh

Bernt
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Burnt_Island skrev:
Jeg er også glad i Kurt Vonnegut, men det er da intet "lett" med hans tanker- de er bare veldig lett tilgjengelige..
Mente ikke noe utover at den narrative linjen og språket oppleves lettfordøyelig. Samme med Bukowski. Vil dog ikke kalle noen av dem lette forfattere slik du tolket meg.

Så nå at innlegget var veldig upresist, tok like godt og fjernet det.

Mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.311
Antall liker
3.789
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Komponenten skrev:
Lest nylig Berlinerpoplene... den var en gedigen skuffelse, den ga meg ingenting, var dårlig skrevet og tydeligvis veldig oppskrytt...

Det er jo en fabelaktig bok. IMHO.
 
M

maestro

Gjest
Livet er for kort til å lese nyere norsk skjønnlitteratur! Det finnes så mye annet - - - - - kanskje med et lite unntak for Dag Solstad.
 
P

Parelius

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg leste nettopp Henrik Langelands "Francis Meyers lidenskap" i badekaret...
Det er rett før jeg begynner å lese deg som en billedbok…
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Slubbert skrev:
Fermat skrev da han formulerte teoremet at han hadde et enkelt bevis for at dette var en riktig påstand. De fleste matematikere i dag tror han løy.
Nettopp.
Det er dette forfatteren spiller på, når han lar Salander forestille seg at hun ser det enkle beviset.
I tillegg fremstilles Salander som en av verdens beste hackere. Beskrivelsene på hvordan hun gikk frem får meg til å tro at forfatteren må ha satt seg inn i sakene.
 
Topp Bunn