Høyttalere "Bokslyd" eller lukket lydbilde fra høyttalere Monitor Audio silver RX6

OleH

Fersking
Ble medlem
28.05.2008
Antall liker
4
Hei, jeg er på utkikk etter tilbakemeldinger om mulige feilkilder/forklaringer.

Jeg har i flere år hatt et par MA silver RX6 som jeg ikke har fått god-lyden fra, lydbildet er hult og lukket. Jeg beskriver det som bokslyd. Jeg har trodd det har vært lydkilde, kabler og forsterker, men har i årenes løp skiftet mer eller mindre alt, med samme resultat. Nå har jeg en Dynamic Precision 160 watter koblet mot Cambridge DacMagic plus og Apple TV som kilde. Kabler har vært billigkabler. De seneste årene har jeg imidlertid ikke brukt høyttalerne noe særlig, nettopp på grunn av (den håpløse) lyden.

Ved mer eller mindre en tilfeldighet, forsøkte jeg å koble til en billig-høyttaler og lydbildet åpnet seg mer i den retningen jeg har sett for meg. Bokslyden forsvant i en stor grad. Kan det virkelig være slik at høyttalerene er så dårlig match? Jeg har forsøkt forskjellige forsterkere, til og med rør, med stort sett samme konklusjon. Kan høyttalerene virkelig være så kresne? De kom i sin tid godt ut i test på Lyd og bilde, og er beskrevet som lettdrevne og å spille pent og pyntelig.

Har erfarne fjellfolk noen innspill? Takker for alle innspill:)

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
333
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt RS6 i kombo med Primare I22Dac. Med Airport express som kilde. Dette var alt annet enn bokslyd. Alle som var innom var enige om at det var en særdeles god match. Og det til høyttalere som lett kan bli litt kvasse i lyden. Så jeg kan varmt anbefale den kombinasjonen.
Dette spilte i ett kvadratisk rom på 15 kvadrat. Med 30-40cm avstand til bakvegg. Kanskje høyttalerne ikke er helt venn med rommet ditt, eller at de rett og slett er defekte?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har den Cambridge DAC-en vært kilden hele tida? Denne kan låte temmelig kleint i noen oppsett og vil smitte over om det gode eller dårlige høyttalere du bruker.
Kjenner godt til Monitor Audio og har hatt mange modeller av de. PL200, PL100 og GS60 (har de stående enda). Dette er spillevillige og morsomme høyttalere som ikke har noen bokslyd. Og låter hvert fall ikke innestengt.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Jeg har hatt RS6 i kombo med Primare I22Dac. Med Airport express som kilde. Dette var alt annet enn bokslyd. Alle som var innom var enige om at det var en særdeles god match. Og det til høyttalere som lett kan bli litt kvasse i lyden. Så jeg kan varmt anbefale den kombinasjonen.
Dette spilte i ett kvadratisk rom på 15 kvadrat. Med 30-40cm avstand til bakvegg. Kanskje høyttalerne ikke er helt venn med rommet ditt, eller at de rett og slett er defekte?
Var det ikke RX6 trådstarter spurte om? Er det samme høyttaler?

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Antall liker
333
Torget vurderinger
2
Var det ikke RX6 trådstarter spurte om? Er det samme høyttaler?
RS6 er forgjengeren og derfor svært sammenlignbar. Selvsagt litt forskjellig lyd hvis man skal være pirkete😊

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Før du gjer noko anna: prøv å regulere høgda på høgtalarane litt. Og la dei stå heilt parallelt. Sjå Stig Arne Skilbrei sin artikkel om eigne erfaringar rundt høgtalarplassering på Audiophile.no
Det kan vere dette er ting du har prøvd før, så om ingenting nyttar, må du nok innsjå at høgtalarane ikkje passar til rommet....

ken35

Medlem
Ble medlem
06.09.2014
Antall liker
10
Hvilke andre forsterkere har du prøvd?

Jeg har etterfølgeren, silver 6 og lyden er alt annet enn lukket.

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Antall liker
72
Torget vurderinger
2
Dette er vel ikke et nytt tilfelle av manglende sånn derre dings mellom høyt.terminalene?

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
RX6 er en helt annen høyttaler enn forgjengeren RS6, og det trådstarter skriver er akkurat hva jeg opplevde når jeg fikk mine RX6. Har selv hatt begge deler, og RX6 gikk rimelig kjapt tilbake til butikken igjen. Tipper Monitor Audio bommet litt med RX-serien, og at det var derfor det kom en ny Silver-serie såpass raskt.

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Antall liker
72
Torget vurderinger
2
Nå er jo rx6 rimelig lovprist i div tester da.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hei, jeg er på utkikk etter tilbakemeldinger om mulige feilkilder/forklaringer.

Jeg har i flere år hatt et par MA silver RX6 som jeg ikke har fått god-lyden fra, lydbildet er hult og lukket. Jeg beskriver det som bokslyd. Jeg har trodd det har vært lydkilde, kabler og forsterker, men har i årenes løp skiftet mer eller mindre alt, med samme resultat. Nå har jeg en Dynamic Precision 160 watter koblet mot Cambridge DacMagic plus og Apple TV som kilde. Kabler har vært billigkabler. De seneste årene har jeg imidlertid ikke brukt høyttalerne noe særlig, nettopp på grunn av (den håpløse) lyden.

Ved mer eller mindre en tilfeldighet, forsøkte jeg å koble til en billig-høyttaler og lydbildet åpnet seg mer i den retningen jeg har sett for meg. Bokslyden forsvant i en stor grad. Kan det virkelig være slik at høyttalerene er så dårlig match? Jeg har forsøkt forskjellige forsterkere, til og med rør, med stort sett samme konklusjon. Kan høyttalerene virkelig være så kresne? De kom i sin tid godt ut i test på Lyd og bilde, og er beskrevet som lettdrevne og å spille pent og pyntelig.

Har erfarne fjellfolk noen innspill? Takker for alle innspill:)
Skift dac du, så har du åpen lyd. Cambridge DM+ er svært dårlig.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Etter 11 innlegg så er det ingen som er veldig nær den forholdsvis enkle forklaringen på hvorfor det er slik, og hvorfor det du har prøvd å endre ikke hjelper.
Så spørsmålet er tydeligvis fremdeles aktuelt når vi skriver år 2015.

Årsaken til bokslyden er rommets akustikk sammen med høyttalerene.
For å endre dette kan du flytte på høyttalerene eller endre romakustikken.
Andre høyttalere kan gi bedre resultat, men i denne sammenhengen så er høyttalere mer like enn ulike, slik at alle vil ha en tendens til å få samme unoter som de du har, pga plassering og romakustikk.

Bytte kilde, dac, forsterker osv har ingen betydning da dette ikke er ting som har noen "bokslyd" innebygd.

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Antall liker
72
Torget vurderinger
2
^ Jeg tror ikke rom- akustikk har noe særlig å si i denne sammenheng når det gjelder " brød og smør" høyttalere som rx6 tross alt er.
De er til og med portet i front.
Det har i hvert fall ikke så mye å si ift problematikken og at et par billige høyttalere spilte bra.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
En DAC har så marginal betydning på lyden at det blir irrelevant på linje med kabler i denne sammenhengen.

Enten er det høyttalerne eller så er det høyttaler/rom problematikk.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.954
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fasefeil en eller annen plass på veien fra kilde tilhøytaler?

mvh
Proffen

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg får somregel litt boks / etterslep på lydbildet når jeg har høyttalere med bassport bak. Med en uisolert frontvegg som fungerer som ei stor tromme, og noe jeg mistenker er mellomtonelyd som sniker seg ut bassporten og kommer i retur fra frontveggen til sweetspot skaper det noe etterslep i lydbildet. Har jeg høyttalere med bassport i front låter ting betraktelig tightere og mer korrekt.

Merker du forskjell med andre høyttalere som du skriver så kanskje en ny høyttaler er rett oppskrift ? Ville nok prøvd litt forskjellig i rommet, både smått og stort, bassport i front og bak.

Sist redigert:

OleH

Fersking
Ble medlem
28.05.2008
Antall liker
4
Takk for mange fornuftige innspill.

Jeg fant svaret i dag og det er pinlig.

Tok med meg høyttalerne til selger som raskt fant svaret. Diskanten var ødelagt på begge høyttalerne.:confused: Nettopp dette at det var like dårlig lyd fra begge to gjorde at jeg tidligere fant høyttalerene som mindre sannsynlig årsak. Trolig er et lynnedslag for flere år siden årsaken og sammen med sub skal diskanten være utsatt for skade ved lynnedslag. Pinlig at jeg ikke forsto dette selv tidligere... Nå er feilen fikset og lyden er slik som forventet.

Takk igjen for mange fine tips!

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.127
Torget vurderinger
2
Vil tro det hjalp en god del ja ;)
Bra du fant ut av det .

Topp Bunn